Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla,

I ett tidigare inlägg ställde jag frågan om kablar, vilket ni fick mig att inse att det inte skulle hjälpa mig nämnvärt.

Ska jag vara riktigt ärlig trodde jag kanske inte heller nämnvärt på det heller, men ibland famlar man efter ett halmstrå.

Jag lovade att återkomma med mitt nya inköp, en Lyngdorf med rumskorrigering, men kanske ska berätt först att min

CD samling är ganska stor och väldigt spretig, med det menar jag att i rippade filer finns ca 72 000 låtar och det spänner

över massor av genrer, i flera fall har jag olika utgåvor av samma låtar. Så problemet är att få det att låta så bra som möjligt.

En lösning som jag alltid trott på är att ha flera högtalare för olika typer av musik, men det känns av flera olika skäl som 

omöjligt, ännu omöjligare är det att ha olika rum för olika uppsättningar och typ av musik, men djäklar va kul det hade varit.

Precis som många av er andra har även jag haft många olika stärkare, högtalare tja rubbet som plåboken tillåtit, men själva

musikmediet vinyl och CD har alltid varit priorieterat före själva anläggningen även om jag strävat att få så bra prylar för 

pengarna. Så här sitter jag nu med ett par HECO Belladonna och för att få till ljudet blev det rumskorrigering ala Lyngdorf.

Jag har ingen annan erfarenhet av rumskorrigering om jag inte ska räkna med min förra HK 990 eller ännu tidigare när

equalizern var varje mans egendom. Men åter till Lyngdorf TDAI 1120 som har massor av möjligheter och de senaste dagarna 

har jag ägnat åt att försöka kallibrera rummet så bra som möjligt. Tillverkaren säger att ungefär 6-7 mätpunkter behövs för att

få så bra rumsuppfattning som behövs för systemet. Mätningen ska utföras lite "random" på olika platser i rummet och här

kan det bli lite olika ljud beroende på var mätmikrofonen placeras. Så det har varit en hel del prövande men till slut har jag

hittat "rätt" sound i mitt rum. Skarpa, höga, skärande ljud är borta. Röster som tidigare var svåra att utskilja

är numera inte perfekta men betydligt bättre, och här handlar det inte om rum eller prylar utan om ganska trista inspelningar.

Som exempel kan jag nämna att jag hade riktigt svårt att höra sången i Gimme Shelter med Stones, den är ju inte perfekt men

numera mer njutbar utan att behöva spela för hela kvarteret. 

Jag har kvar både mina XTZ och Magnepan och lovade mig själv att sälja dessa om jag blev nöjd, men så kryper en tanke 

fram, vad händer om jag provar att köra dessa med den nya stärkaren, vad händer om jag dessutom lägger till mitt slutsteg.

Just nu är jag ganska nöjd men......Hmmmm.........kanske bäst att INTE kolla...... det här med ljud och musik tar aldrig slut

någon här beskrev det som en sjukdom, den enda boten verkar vara att prova men då är man igång igen. Men kul är det och musik

är den bästa medicin som finns i alla lägen.

CT