Jump to content

Recommended Posts

Posted
1 hour ago, lindome said:

men hallå Bayern, maten, ölen:sunglasses:

Det kan väl vara skönt att skölja ner det överskattade tonårsbränslet öl med lite elegans och balans…:65:

De senaste decennierna har Österrike i många fall gått om Tyskland i nytänkande och blivit lite av ett föredöme för den europeiska vinnäringen med moderna torra och friska vita viner samtidigt som man hållit fast vid sina gamla och traditionella specialiteter. Viner som lockar de som söker mer balans än käftsmällar i sina viner. (Winefinder)

IMG_2387.jpeg

Posted

Jag har aldrig kommit iväg till mässan i München, får se om det blir en Wien resa?

har iofs varit i båda städerna tidigare och båda har visat att jag gillar dessa fast på olika vis,

/byZan

Posted

Kanske kombinera ett mässbesök i Wien med en kväll på Musikverein med deras stora konsertsal som är ett akustiskt mästerstycke byggd före alla elektroniska mätinstrument  som hjälpmedel. Var på konsert i den mindre salen med en stråkkvartett spelandes. Fick dock tillfälle att smyglyssna på en framstående pianist när han valde ut konsertflygel i den stora salen. Magiskt!

https://de.wikipedia.org/wiki/Wiener_Musikverein

https://www.wienersymphoniker.at/musikverein-wien

Posted
11 hours ago, Apexorca said:

De kanske använde erfarenhet och öronen. :winking:

Det finns flera listor med bästa konserthus för bästa ljud. De brukar innehålla några gemensamma kandidater, bl a Musikverrein, men inte alltid. Här är en baserad på den som benämns som ”gudfadern” inom akustik, dr Leo Beranek från Harvard och MIT.
https://bobbyowsinskiblog.com/worlds-best-concert-halls/

En fråga är var t ex nya Elbphilharmoni hamnar när den fått sina globala omdömen? Det har också byggts nya omtalade konserthus, t ex i Reykavik, Oslo, Shanghai, Nîmes (FR), Rolle (CH), Stanford (USA) och Limoges (FR). Läs mer här: https://architizer.com/blog/inspiration/collections/contemporary-concert-halls/

Risken med den här typen av listor är att de cementerar gamla bedömningar som eviga sanningar som håller tillbaka nya erfarenheter, byggen och värderingar. Även arkitektur blandas med ljud i omdömena (precis som med hifi). Överlag tror jag att musiken, dirigenten, orkestrar och solister betyder mer än själva konsertlokalen. Jag inbillar mig att det flesta konserthus ändå är tillräckligt bra.

De första åren abonnerade jag på platser på då nya Malmö Live (fick avbryta pga logistiken - tåg höll inte tider vare sig dit eller hem). Det lät bra men hur bra det lät blev inte klart för mig förrän jag såg och hörde Jujja Wang, London Symphony Orchestra med Michael Tillson Thomas på dirigentpulten. De framförde en av Brahms pianokonserter. Det var magiskt bra, både musik och ljud. Bra mycket bättre än vad jag upplevt tidigare.

Posted

Misstänker att det är som det mesta att det kan gå lite mode även i akustiksammanhang för konsertsalar. Man vill att det skall låta lite som hemma vid stereon. Det innebär sannolikt lite mer basförstärkt och kortare efterklangstid. Före inspelningsteknikens inträde med Edisons phonograf så var jämförelsen mellan konsertlokal egentligen det egna hemmet och musicerandet i bystugan kanske? Idag kan vi göra mycket hemmavid som påverkar vår uppfattning om hur det bör låta i en konsertlokal. Akustikfrågan har kommit mer i fokus. Kan inte påminna mig att man för egen del var så inriktad på denna fråga vid konsertbesök annat än när det var förstärkt musik då skillnaden kunde vara betydande.