Conny T Posted September 10, 2024 Posted September 10, 2024 Hej, Jag kom över ett par Heco Belladonna högtalare och har ett XTZ A2 400 slutsteg. Musiken avlyssnas via en BlueSound Node X. Kablar är just nu AudioQuest Rocket 33 som jag haft ett antal år, har även provat med ett par äldre TaraLabs för biwiring men dessa är för korta för att kunna möblera. Jag har även ett par Magnepan LRS som inte funkade alls, samma problem som jag beskriver nedan. Mitt problem är att jag får ett extremt vasst ljud som nästan skär i öronen vid vissa röster det blir som knivar, musiken är mest rock, pop och country. Jag har dragit ner diskanten med -6 db via noden men då känns det som en del av ljudet "dör". Rummet är ca 4x7 meter ganska kalt skinnsoffor en långvägg med fönster visseligen en ryamatta men annars inget som kan anses bra ljudmässigt. dessutom tillåter möblering sambo osv. inget annat än att prylarna står i kortändan av rummet. Så min fråga är vad ni anser om AudioQuest Rocket 33, finns det tips på kablar som är mer neutrala för röster utan att spränga plånboken? Alla övriga försök är gjorga med och utan grillar, mer eller mindre toe in, flytt ut i rummet osv. Har ingen annan stärkare så jag kan i skrivande stund inte se om Heco går att matcha bättre eller sämre. Avslutningsvis kan jag ju säga att inte all musik låter skarpt men ofta trots acceptabelt så finns tendenser där. Har i en del fall flera olika utgåvor med samma musik så en del beror ju även på skivornas egenskaper. Mvh Conny Quote
plind Posted September 10, 2024 Posted September 10, 2024 Hej Conny! Tråkigt med vasst ljud. Tror dock inte att kabelbyte är det bästa valet. Det kan i bästa fall ge en liten lindring av problemet. Du skriver att rummet är ganska kalt möblerat, där tror jag en del av problemet ligger. Testa med att ta in en del mjuka textilier och se vad som händer. Ta vad du har; mattor, kuddar,kläder etc. Blir det bättre så kan du fundera på hur du ska få det snyggt oxå :-) Quote
AlfaGTV Posted September 11, 2024 Posted September 11, 2024 13 hours ago, Conny T said: Heco Belladonna Jag antar att du redan har dem kopplade till den "neutrala" posten på baksidan? Men, i övrigt delar jag @plind tankar, att kablar inte kommer förändra tonaliteten dramatiskt. Akustiken i rummet påverkar mest, men jag vill hävda att interaktionen slutsteg/förstärkare och högtalare är lika påtaglig eller än mer signifikant. Förresten, sköter du volym via Node? Quote
Conny T Posted September 11, 2024 Author Posted September 11, 2024 Hej och tack för era åsikter. Jag börjar med mitt rum, det blir riktigt svårt att få till mer där, det finns som i alla kvinnostyrda hem filtar, kuddar, gardiner som regelbundet bytes/ändras så man undrar om man gått in i fel hus när man kommer hem från jobb. ;-) Kabel djungeln har jag aldrig själv utforskat annat än att jag avstått lakrissnören och elkablar, men den sista tiden har jag försökt forska fram vad kablar kan göra för ljud ofta ger hifi-forum bara prisuppgifter och hur kblarna är uppbyggda sällan karaktär och ljud.. Tror dock att skillnaden ligger någonstans runt lakritssnören/elkablar och lite bättre hifi kablar. Men de flesta här vet säkert mer än mig. Jag har kört med XTZ 99:36 högtalare under många år. Skrotade min förstärkare och köpte en powernode det vill säga en node med inbyggs förstärkare, fick för mig att jag skulle prova Magnepan som jag fick till ett bra pris, men dessa lät inte riktigt bra som jag angav tidigare 80 watt skulle inte räcka till för att driva LRS, då skaffade jag slutsteget som upges vara helt neutralt ljudmässigt och med 400 watt. Det änrade inte det skärande ljudet kanske till och med tvärtom, men annars riktigt trevliga högtalare. ett tag till med mina XTZ tills jag kom över dessa HECO som också är trevliga högtalare men som sagt detta skärande ljudet är hemskt. Nu lyssnar jag gärna på musik från sextio och sjuttiotal och försöker alltid få tag i de bästa utgåvorna ljudmässigt men även annat som exempelvis Adele kan låta plågsamt i vissa låtar. När det gäller kopplingen på HECO:na så har jag provat Bi Wiring, och även omkoppling med 2 + db men kör dom i neutralt läge och singelwiring. Den ända chansen att sköta volymen är via noden. Slutsteger har bara en gain funktion och denna står inte i maxläge för då går det inte att manövra volymen via noden på ett säkert sätt. Har även en Bluesound Vault som jag kopplat in för att höra om ljudkaraktären ändrar sig mellan Node X ovh Vault men "problemet" kvarstår. Nu har jag musik som går att njuta av, en del välproducerad/nyare country och bland annat Diana Kralls inspelningar funkar också, men jag vill ju kunna lyssna på all musik jag har härhemma. Till sist all musik är rippad av mig förut i EAC numera DB Poweramp och till lossless Wav. Har testat Flac men det blir ingen ljudmässig skillnad. Har funderingar på det Alfa skriver att kolla med en annan förstärkare för att se vad som händer, funderar även på längre fram att få till något med DIRAC men allt kostar ju pengar och blir det ändå inte bra är det "dyra" läropengar allt medan högen med pensionerade prylar bara växer här hemma. Som ni ser är jag ju inte uppe i samma nivå som många här lyssnar på, men jag lade mina pengar på musiken och samlingen av CD är stor med alla sorters genrer som jag nu hoppas kunna avnuta välljudande. AlfaGTV 1 Quote
Bebop Posted September 11, 2024 Posted September 11, 2024 Jag tror också att du kan lägga kabelfunderingarna åt sidan. De är det sista du går på för det där lilla sista. Det handlar om finetuning för att locka fram nyanser. Mitt tips är också att låna hem en ”vanlig” förstärkare, typ en integrerad Marantz eller liknande för att gaffla in huvudproblemet. Försteg och slutsteg måste passa varandra impedansmässigt. Om inte kan det låta illa. Jag känner dock inte till vad det är du spelar med. Har inte en susning vad en power node är för något. En ann möjlighet kan vara att din lyssningsposition är där basen är som svagast. Våglängden för bas är lång och hamnar man i sänkan (mitten på grafen) så kan man tappa mycket bas. Ett sätt att testa är att flytta fram lyssningspositionen 1-2 meter och/eller 1-2 meter bakåt. Ett annat sätt är att utnyttja väggen bakom högtalaren (eller hörn). Sätt högtalarna t ex 30 cm från väggen. Om det ger mer bas kan du flytta fram dem 10 cm åt gången tills du hittar ”lagom” nivå. Och då inte bara på basen utan även helheten. Även invinklingen mot lyssningspositonen är viktig. Inte så mycket för basen men det kan bli lite för mycket diskant som drar ner upplevelsen av bas. Här är ett exempel där den gröna grafen är mätt rakt framifrån mot diskanten. Den gula 30 grader ”off axis” och den röda 60 grader. Det kan skilja en hel del. Hur det är med dina får du prova dig fram med. Ett sista tips är att kolla polariteten, dvs att du satt kablarna till högtalarna rätt, dvs ”+”, ”right” eller ”red” respektive ”-”, ”left” eller ”white” på slutsteget till motsvarande ingångar på högtalarna. Om inte så slår konerna inåt istället för utåt vilket påverkar både ljudkvalitet och inte minst bas. Och som sagt… vänta med med kablarna. SOUND BY VINYL 1 Quote
Conny T Posted September 11, 2024 Author Posted September 11, 2024 Hej Bebop, Jag börjar med Powernoden, den är såld sedan länge, men en BlueNode är helt enkelt en streamer som fått ganska bra kritik runt om i världen deras BlueNode X kom för ett år sedan som limiterad jubileumsutgåva. Powernoden hade förutom själva streamern inbyggt förstärkeri på 2X80 watt, BlueNode Vault är en streamer med inbyggd HDD och som rippar skivor i vafritt format från mp3, Wav. och Flac. Bluesound är på gång med nya modeller som kommer ut nu i höst. Ditt tips om en integrerad Marantz har jag funderat på och en begagnad sådan hade kunnat bli ett andra system i gillestugan. Jag börjar bli medveten av era råd och tips att kablar nog inte löser mitt problem. Jag tog ett djärvt grepp nu på morgonen då jag är ensam hemma och för att ta reda på problemet lite mer på djupet. Sagt o gjort så röjde jag lite i vardagsrummet (men får återställa) flyttade ut högtalarna ca 150 cm från väggen mot tidigare ca 40 cm och där låter det mycket bättre på alla sätt, testade med de mest extrema låtarna som jag upplevt problem med, kan passa på att säga att dessa inte är speciellt audiofila precis, men vill ändå kunna njuta av dom. En av favoritlåtarna är Lennons Watching The Weels, trist inspelad och väldigt diskantrik, detta var en låt som riktigt skar i öronen, men som blev betydligt njutbarare när jag flyttade ut högtarna, samma gäller för intro låten på Beatles Sgt. Pepper. och hela sgt. Pepper led av min tidigare placering. Jag ska tillägga att i båda fallen så har jag flera versioner av Både Lennon och Sgt. Pepper så jag kan jämföra hur de olika utgåvorna låter och ifall "problemen" finns i alla versioner, som sagt inga lysande inspelningar men bra musik. När det gäller Lennon så kom det versioner som kallas de ultimata mixarna men dessa är inget för mig, men visar kanske problemet med Lennong inspelnningar, trots nya mixar finns eändå en del av problemen kvar som inte gick att fixa till. Jag är dessutom en storsamlare a soul och exempelvis Motown har väldigt mycket bra musik men extremt dåliga inspelningar under de tidiga åren, som tar bort en del av njutningen. Dessa gjordes ju för radio och jukeboxar och inte med tanke på hur vi lyssnar idag. Min summering just nu är att jag kan inte ställa högtalarna där dom låter bäst, så nästa fundering är förstärkare med Dirac eller den version som Lyndorf har i sina förstärkare. Målet är ju att lyssna på musiken inte på utrustningen, för den är ju "bara" förmedlaren. Quote
Bebop Posted September 11, 2024 Posted September 11, 2024 11 minutes ago, Conny T said: nästa fundering är förstärkare med Dirac Jag liknar din handlingsplan lite med en gevärssalva i natten med hopp att träffa något du gillar. Det kan funka men men många gånger är det den dyraste metoden. Mitt råd är att du först försöker att ta reda på vad som är fel, dvs sjukdomen. När du väl vet det så är det lättare att hitta rätt medicin. Ett sätt är att mäta rummet. Det kostar en liten slant så man behöver kanske inte börja med det. Tipsen ovan är ägnade att försöka gaffla in vad som kan vara problemet. Flytta högtalarna är ett och det har du ju redan satt igång med. Att kablarna sitter rätt är fundamentalt. Och att låna hem en integrerad förstärkare för att få bekräftat om det är några matchningsproblem du har är ytterligare ett tips. Det kan ju visa sig att det inte tillför något. Då får du gå vidare i analysen. Det finns gott om erfarenhet här på forumet om du vill ta till dig andras erfarenhet och råd. Quote
AlfaGTV Posted September 11, 2024 Posted September 11, 2024 29 minutes ago, Conny T said: Målet är ju att lyssna på musiken inte på utrustningen, för den är ju "bara" förmedlaren. Såklart! Men, jag är även nyfiken på om andra som delar ditt intresse uppfattar ditt ljud på ett liknande sätt? Har du polare vars anläggning du uppfattar som mindre påträngande? Vi är ju allihopa påverkade i ngn mån av hörselnedsättningar, tinnitus och liknande. Quote
Danke Posted September 11, 2024 Posted September 11, 2024 6 hours ago, Conny T said: Hej och tack för era åsikter. Jag börjar med mitt rum, det blir riktigt svårt att få till mer där, det finns som i alla kvinnostyrda hem filtar, kuddar, gardiner som regelbundet bytes/ändras så man undrar om man gått in i fel hus när man kommer hem från jobb. ;-) Kabel djungeln har jag aldrig själv utforskat annat än att jag avstått lakrissnören och elkablar, men den sista tiden har jag försökt forska fram vad kablar kan göra för ljud ofta ger hifi-forum bara prisuppgifter och hur kblarna är uppbyggda sällan karaktär och ljud.. Tror dock att skillnaden ligger någonstans runt lakritssnören/elkablar och lite bättre hifi kablar. Men de flesta här vet säkert mer än mig. Jag har kört med XTZ 99:36 högtalare under många år. Skrotade min förstärkare och köpte en powernode det vill säga en node med inbyggs förstärkare, fick för mig att jag skulle prova Magnepan som jag fick till ett bra pris, men dessa lät inte riktigt bra som jag angav tidigare 80 watt skulle inte räcka till för att driva LRS, då skaffade jag slutsteget som upges vara helt neutralt ljudmässigt och med 400 watt. Det änrade inte det skärande ljudet kanske till och med tvärtom, men annars riktigt trevliga högtalare. ett tag till med mina XTZ tills jag kom över dessa HECO som också är trevliga högtalare men som sagt detta skärande ljudet är hemskt. Nu lyssnar jag gärna på musik från sextio och sjuttiotal och försöker alltid få tag i de bästa utgåvorna ljudmässigt men även annat som exempelvis Adele kan låta plågsamt i vissa låtar. När det gäller kopplingen på HECO:na så har jag provat Bi Wiring, och även omkoppling med 2 + db men kör dom i neutralt läge och singelwiring. Den ända chansen att sköta volymen är via noden. Slutsteger har bara en gain funktion och denna står inte i maxläge för då går det inte att manövra volymen via noden på ett säkert sätt. Har även en Bluesound Vault som jag kopplat in för att höra om ljudkaraktären ändrar sig mellan Node X ovh Vault men "problemet" kvarstår. Nu har jag musik som går att njuta av, en del välproducerad/nyare country och bland annat Diana Kralls inspelningar funkar också, men jag vill ju kunna lyssna på all musik jag har härhemma. Till sist all musik är rippad av mig förut i EAC numera DB Poweramp och till lossless Wav. Har testat Flac men det blir ingen ljudmässig skillnad. Har funderingar på det Alfa skriver att kolla med en annan förstärkare för att se vad som händer, funderar även på längre fram att få till något med DIRAC men allt kostar ju pengar och blir det ändå inte bra är det "dyra" läropengar allt medan högen med pensionerade prylar bara växer här hemma. Som ni ser är jag ju inte uppe i samma nivå som många här lyssnar på, men jag lade mina pengar på musiken och samlingen av CD är stor med alla sorters genrer som jag nu hoppas kunna avnuta välljudande. Jag är ingen expert, men jag tror det är Node som är syndaren som vi sejer på norska. Node gissar jag har Nad soundet, jag gillar Nad och Node ljudet, men med högtalare som är lite extra i diskant så har jag erfarenhet med at det som med dej kan bli katastrof.. Audioquest högtalar kablar anar jag inte, men Audioquest i sej är ofta detaljerade kablar. Hade jag varit dej och jag ville behålla högtalare så hade jag försökt en annan streamer till exempel Argon Solo eller Eversolo har sådant i ok prisläge. Hör om du kan testa och returnera om det inte passar, båda hifi klubben och dom flesta andra hifi affärer har sådana retur ordningar. Jag har Solo själv och tycker inte den är skarp eller bråkig diskant.. Eversolo har jag inte provat. Quote
Danke Posted September 11, 2024 Posted September 11, 2024 Xtz högtalare har ju diskant reguljäring,provade du detta? Jag använde det med lycka på mina gamla 99.26 men åt motsatt håll, hade en Denon spelare som var för varm/saknade det lilla extra i diskanten.. Jag plussade alltså på diskant i högtalarnas delfilter. Quote
Conny T Posted September 11, 2024 Author Posted September 11, 2024 Oj, här var många inlägg på samma gång och tack för ert engagemang, på ett sätt håller jag med att när ett problem ska lösas så skjuter man och hoppas det ska lösa problemet, för återigen man vill ju inte hålla på och greja runt hela tiden. Vi har bott här i huset ett tag och jag har numera blivit pensionär så nu finns tiden att lyssna och få till det på ett annat sätt än tidigare. Intresset för musik och hifi har över tid varit lite av och på. Mina XTZ hade jag med mig sedan förra boendet och här hemma fick jag till det precis som Danke beskriver via möjligheten att bygla om dom, och det blev riktigt bra. Jag har ingen annan erfarenhet av NAD annat än Bluesound men jag är medveten om sambandet med NAD som använder BlueSound i sina streamingmoduler. Själv har jag haft ett gäng Harman Kardon genom åren. Som jag skrev tidigare idag fick jag till mina HECO ganska bra när jag drog in dom en bit i rummet, det där som jag klagade på försvann och då hade jag signalen förbikopplad i noden så ingen bas eller diskantpåverkan. Få till en mätning av rummet blir för dyrt, men jag tror att rummet och möjligheten till placering är största boven. Därav tanken på en förstärkare med rumskorrigering skulle kunna lösa åtminstone en del av problemet. Tankar på kabelbyte är numera uteslutet. Har lyssnat lite på allt möjligt under dagen och en stor del av den musik jag gillar eller rättare sagt i min samling av musik finns riktigt stora skillnader rent ljudmässigt, både i olika utgåvor och naturligtvis även olika tidsperioder. Enligt min åsikt är det sällan remastrade skivor blir bättre ofta bara annorlunda. Har nyligen lyssnat på Led Zeppelins andra album, har både den tidigare CD'n och den version som kom remastrad som dubbel CD och jag finner ingen större skillnad mer än lite bättre dynamik men inte så mycket bättre. Jag har lyssnat på "mina" favoritlåtar på flera olika anläggningar men tycker det är en ojust jämförelse då det är andra förutsättningar. Men karaktären i musiken har varit ungefär som jag ansett den ska vara. De flesta jag känner har lagt av och kör med enkla streaminghögtalare för att lyssna på musik dom gillar och dessutom sålt av skivsamlingen. Till Alfas påstående kan jag bara hålla med, hörseln har med all säkerhet fått sina törnar genom åren, ändå så stör det mig om jag hittar "fel" i en inspelning så jag lyssnar nog väldigt analytiskt. Danke and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 14 hours ago, Conny T said: Till Alfas påstående kan jag bara hålla med, hörseln har med all säkerhet fått sina törnar genom åren, ändå så stör det mig om jag hittar "fel" i en inspelning så jag lyssnar nog väldigt analytiskt. Jo, det gör nog de allra flesta i "dessa trakter" (entusiastforum), och vi har garanterag lika unika hörselkurvor, som fingeravtryck. Jag tänkte nog i första hand på om det fanns vissa aspekter som du reagerade mer på än andra musikentusiaster. Jag personligen skyr t.ex. sibilanter och har förmodligen tune'at min anläggning att undvika dessa, under många år. Jag vet flera medlemmar här som emellanåt lider av tinnitus etc och detta verkar triggas av vissa ljud eller volymer. 14 hours ago, Conny T said: Jag har lyssnat på "mina" favoritlåtar på flera olika anläggningar men tycker det är en ojust jämförelse då det är andra förutsättningar. Jag menade inte som jämförelse i bemärkelsen "sämre" eller "bättre", utan snarare om den hårdhet du beskriver kan hittas i andra sammanhang också? 16 hours ago, Danke said: Jag är ingen expert, men jag tror det är Node som är syndaren som vi sejer på norska. Node gissar jag har Nad soundet, jag gillar Nad och Node ljudet, men med högtalare som är lite extra i diskant så har jag erfarenhet med at det som med dej kan bli katastrof.. Jag måste nog säga att min egen erfarenhet inte alls pekar i samma riktning. Då äger jag ändå två Vault och en Pulse Soundbar och har haft de flesta Node. De har i min erfarenhet en ljudsignatur som är allt annat än hård och vass, men såklart kan det bero på min tune'ing som jag nämner ovan. (Detsamma gäller NAD även om jag sällan eller aldrig haft ngn på besök numera) Bebop 1 Quote
Danke Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 Jag måste inrömma att jag aldrig ägt Blusound Node, men ryktorna på nätet sejer at den är diskant tonad.. bright eller så.. Jag kan inte bedöma detta själv... Dessutom finns det massor av högtalare du aldrig märker detta. Men om du har en högtalare som också är ljus, tex Triangle ryktas att vara ljusare... Så kan det vara ett problem. Alla Nad jag har provat eller ägd har mycket treble, båda Förstärkare och spelare.. För mej är detta the Nad sound.. För det mesta ger detta detaljer och rom och hifi känsla. Och jag gillar det, men på några högtalare så låter det inte bra. Quote
Bebop Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 29 minutes ago, Danke said: Men om du har en högtalare som också är ljus, tex Triangle ryktas att vara ljusare... Så enkelt är det knappast. En hifi-anläggning är en kedja av egenskaper där det är svårt att ge en sak ”skulden” för hur det låter. Under åren har jag läst många påståenden om att Dynaudio är alldeles för energirika i diskanten. Det är det aldrig någon som påstått när de varit hos mig och lyssnat på Dynaudio. Det som hörs är en funktion mellan förstärkare, cd/streamer/skivspelare/pickup, högtalare, anpassning (högtalares känslighet/imprdanskurva visavi förstärkarens kapacitet), akustik, placering, lyssningsposition, kablar och smak. Allt ljud kommer förvisso från högtalarna men hur det låter och varför är lite knepigare att reda ut. Det är lite som med mat. Bra råvaror är en bra början men att få det att smaka bra tillsammans är den stora utmaningen och det som kräver både arbete, intresse och uthållighet. Terminator 1 Quote
Danke Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 3 hours ago, Bebop said: Så enkelt är det knappast. En hifi-anläggning är en kedja av egenskaper där det är svårt att ge en sak ”skulden” för hur det låter. Under åren har jag läst många påståenden om att Dynaudio är alldeles för energirika i diskanten. Det är det aldrig någon som påstått när de varit hos mig och lyssnat på Dynaudio. Det som hörs är en funktion mellan förstärkare, cd/streamer/skivspelare/pickup, högtalare, anpassning (högtalares känslighet/imprdanskurva visavi förstärkarens kapacitet), akustik, placering, lyssningsposition, kablar och smak. Allt ljud kommer förvisso från högtalarna men hur det låter och varför är lite knepigare att reda ut. Det är lite som med mat. Bra råvaror är en bra början men att få det att smaka bra tillsammans är den stora utmaningen och det som kräver både arbete, intresse och uthållighet. Jo det stämmer. Här var det byte av högtalare... Där det förut med Xtz funkade. Jag tror minns at han regularade diskanten ochså på delefilter til Xtz? Jag känner inte Heco, men jag har haft mismatch med Nad och Cambridge några gånger, helt annorlunda med annan förstärkare. Jag har däremot Xtz A2-400 själv och den är neutral men knappast skarp i toppen... Jag tror mina Canton Ergo med sina aluminium diskanter går åt det ljusare, uten att det är något problem här.. Canton skulle egentligen hatt en control unit. Men jag gillar ljudet, möjligen förra ägaren har gjort något med delfilter... Om jag minns så justerar Control unit ned diskanten och mellanton med -2db. Quote
Danke Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 19 hours ago, Conny T said: Oj, här var många inlägg på samma gång och tack för ert engagemang, på ett sätt håller jag med att när ett problem ska lösas så skjuter man och hoppas det ska lösa problemet, för återigen man vill ju inte hålla på och greja runt hela tiden. Vi har bott här i huset ett tag och jag har numera blivit pensionär så nu finns tiden att lyssna och få till det på ett annat sätt än tidigare. Intresset för musik och hifi har över tid varit lite av och på. Mina XTZ hade jag med mig sedan förra boendet och här hemma fick jag till det precis som Danke beskriver via möjligheten att bygla om dom, och det blev riktigt bra. Jag har ingen annan erfarenhet av NAD annat än Bluesound men jag är medveten om sambandet med NAD som använder BlueSound i sina streamingmoduler. Själv har jag haft ett gäng Harman Kardon genom åren. Som jag skrev tidigare idag fick jag till mina HECO ganska bra när jag drog in dom en bit i rummet, det där som jag klagade på försvann och då hade jag signalen förbikopplad i noden så ingen bas eller diskantpåverkan. Få till en mätning av rummet blir för dyrt, men jag tror att rummet och möjligheten till placering är största boven. Därav tanken på en förstärkare med rumskorrigering skulle kunna lösa åtminstone en del av problemet. Tankar på kabelbyte är numera uteslutet. Har lyssnat lite på allt möjligt under dagen och en stor del av den musik jag gillar eller rättare sagt i min samling av musik finns riktigt stora skillnader rent ljudmässigt, både i olika utgåvor och naturligtvis även olika tidsperioder. Enligt min åsikt är det sällan remastrade skivor blir bättre ofta bara annorlunda. Har nyligen lyssnat på Led Zeppelins andra album, har både den tidigare CD'n och den version som kom remastrad som dubbel CD och jag finner ingen större skillnad mer än lite bättre dynamik men inte så mycket bättre. Jag har lyssnat på "mina" favoritlåtar på flera olika anläggningar men tycker det är en ojust jämförelse då det är andra förutsättningar. Men karaktären i musiken har varit ungefär som jag ansett den ska vara. De flesta jag känner har lagt av och kör med enkla streaminghögtalare för att lyssna på musik dom gillar och dessutom sålt av skivsamlingen. Till Alfas påstående kan jag bara hålla med, hörseln har med all säkerhet fått sina törnar genom åren, ändå så stör det mig om jag hittar "fel" i en inspelning så jag lyssnar nog väldigt analytiskt. Det här är mycket basic då... Har du tatt klappetest i rummet? Klappar i tystnad med händerna och lyssnar efter klang, ekko gjaller. Ursäkta min dåliga svenska.. Om du hör tydligt klang från klappning, då har du ganska säkert lite problem med ditt lyssnings rum.. Jag är dålig på att föreslå medel mot detta annat enn kuddar och möbler och mattor, men dom andra är säkert experter/kan mera. Quote
conan Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 Kanske inhandla en test-CD för att höra efter om vissa toner skär mer än andra. Det kan vara en kombination av rum, högtalare och kanske även förstärkaren som är ogynnsam vid vissa frekvenser. Kanske kan placering av högtalarna och dämpning av första reflexen i väggar hjälpa upp det. Quote
New Order Posted September 12, 2024 Posted September 12, 2024 Kablar kan inte ta bort vasst ljud. Som många andra har påpekat så funkar det inte. För mig så var det just detta som skapade en djupdykning inom hifi. Jag trodde att jag hade valt rätt när jag köpte mina testvinnande hifi och musik högtalare. Men det var istället början på en lärdom. Rummet som de stod i var verkligen inte dåligt. Det var högtalarna som var för vassa för min del. Visst går det att akustiskt få till så att det funkar bättre. Akustik är otroligt viktigt. Men jag tror att om du inte kan köpa vad dina högtalare återger från första början så är det kört. De är inte i din smak. Alla högtalare skulle låta skit i ett badrum med kaklade väggar och golv. Men har du ett normalt dämpat vardagsrum så borde åtminstone du kunna urskilja dina högtalares inre väsen. Jag tror att för din egen sinnesfrids skull att gå på jakt efter högtalare som du klickar med är prio a. Sedan kommer både tålamod och lust att utforska vidare av sig självt. Lycka till! 👍🙂 AlfaGTV, Danke and parsifal 3 Quote
Conny T Posted September 14, 2024 Author Posted September 14, 2024 Hej på er alla igen, Som jag skrev tidigare, så är jag såpass gammal nu att jag inte vill annat än att njuta av musiken, rättare sagt åren av att ligga bakom anläggningen och byta kablar högtalare m.m. får vara över. Jag haft allt från Rauna Leira, JBL, Cerwin Vega, Epicure för att nämna några. Förr i tiden var det Rosens Ljudcenter i Malmö som regerade HiFi branchen och det var där som jag köpte mina första prylar. Sedan har det hänt massor av utveckling vi har gått från vinyl till streaming och allt däremellan, Nakamichis kassett deck och vem minns inte DAT, och andra digitalformat som hanterade kasettband jag hade en Phillips variant ett tag minns inte vad det systemet hette. Nu till era råd och vad jag gjort, rummet är som det är och inget eller väldigt få inspelningar har låtit bra, högtalare av olika typer har provats inget har blivit bra tvärtom i en del fall lite värre. Allt som har med ljud att göra är ju olika från individ till individ någon här tycker att BlueNoden kan vara problemet, men där tänker jag att den "bara" är en streamer ingen förstärkeri som i sin tur kan påverka signalen (rätta mig om jag har fel). När jag hade min Harman Kardon 990 kom den med en typ av korrigering, man mätte helt enkelt högtalarna och lyssningsplatsen, det blev jag aldrig nöjd med, vad det gjorde var helt enkelt man fick två nya "kurvor". HK'n lade av och pensionerades (numera såld) och då blev det en Powernode istället tillsammans med XTZ högtalarna jag nämt tidigare. Sen kom jag igång igen med Magnepan och det sades att dom behövde mer än Powernodens 80 watt så det blev ett slutsteg på 400 watt. Inget gjorde att ljudet blev bättre, fortfarande höga skärande toner i viss, ljust inspelad musk. Jag började fundera på kablar, tagit till mig av vad ni har bidragit med funderat på rumskorrigering typ Dirac. Lite efterforskning på nätet gjorde att jag fastnade för Lyngdorfs presentation av deras Room Correction, Vad jag fastnade för i Lyngdorfs beskrivning var att visst kan man fixa till rummet, men detta är ofta trial and error utan faktisk mätning, så den enkla slutsatsen enligt Lyngdorf istället för att ändra rummet ändrar vi förstärkaren och anpassar denna efter rummet, för mig känns det logiskt. Sagt och gjort, jag har fått hem en Lyngdorf tdai-1120 (på buy and try) gjort några rumskallibreringar och djäklar vilken förändring det blev! Just nu med mina Heco Belladonna, jag har inte hunnit kolla mina andra högtalare ännu men dom står på tur, allt blev lugnare, klarare, mer "fast", jag hör detaljer jag inte lagt märke till tidigare, jag kan höra skillnaden på utan korrigering och med korrigering. Jag kör ren signal från BlueNoden och förbi nodens DAC och låter Lyndorf ta över signalen via sin DAC. Vad jag inte har testat annu är att koppla in slutsteget och lyssna hur HECO'na beter sig med extra kraft. Ännu så länge vågar jag påstå att jag är riktigt nöjd, det börjar låta som jag vill eller rättare sagt hoppats att det ska låta, det vill säga som musik att njuta av och inte prylar som stör upplevelsen. Återkommer med mer intryck, är just nu sugen på att höra vad Lyngdorf kan göra med mina Magnepan LRS. Sen har vi ju det där med att spontan shoppa prylar, men man lever bara en gång om man inte heter James Bond, han verkar leva minst två gånger. Till sist, tack för alla era åsikter och råd. Danke, magnuskan, figge and 7 others 10 Quote
figge Posted September 14, 2024 Posted September 14, 2024 Skönt att höra att det ordnar sig till slut, trägen vinner.👍 Quote
Danke Posted October 2, 2024 Posted October 2, 2024 On 2024-09-14 at 10:07, Conny T said: Hej på er alla igen, Som jag skrev tidigare, så är jag såpass gammal nu att jag inte vill annat än att njuta av musiken, rättare sagt åren av att ligga bakom anläggningen och byta kablar högtalare m.m. får vara över. Jag haft allt från Rauna Leira, JBL, Cerwin Vega, Epicure för att nämna några. Förr i tiden var det Rosens Ljudcenter i Malmö som regerade HiFi branchen och det var där som jag köpte mina första prylar. Sedan har det hänt massor av utveckling vi har gått från vinyl till streaming och allt däremellan, Nakamichis kassett deck och vem minns inte DAT, och andra digitalformat som hanterade kasettband jag hade en Phillips variant ett tag minns inte vad det systemet hette. Nu till era råd och vad jag gjort, rummet är som det är och inget eller väldigt få inspelningar har låtit bra, högtalare av olika typer har provats inget har blivit bra tvärtom i en del fall lite värre. Allt som har med ljud att göra är ju olika från individ till individ någon här tycker att BlueNoden kan vara problemet, men där tänker jag att den "bara" är en streamer ingen förstärkeri som i sin tur kan påverka signalen (rätta mig om jag har fel). När jag hade min Harman Kardon 990 kom den med en typ av korrigering, man mätte helt enkelt högtalarna och lyssningsplatsen, det blev jag aldrig nöjd med, vad det gjorde var helt enkelt man fick två nya "kurvor". HK'n lade av och pensionerades (numera såld) och då blev det en Powernode istället tillsammans med XTZ högtalarna jag nämt tidigare. Sen kom jag igång igen med Magnepan och det sades att dom behövde mer än Powernodens 80 watt så det blev ett slutsteg på 400 watt. Inget gjorde att ljudet blev bättre, fortfarande höga skärande toner i viss, ljust inspelad musk. Jag började fundera på kablar, tagit till mig av vad ni har bidragit med funderat på rumskorrigering typ Dirac. Lite efterforskning på nätet gjorde att jag fastnade för Lyngdorfs presentation av deras Room Correction, Vad jag fastnade för i Lyngdorfs beskrivning var att visst kan man fixa till rummet, men detta är ofta trial and error utan faktisk mätning, så den enkla slutsatsen enligt Lyngdorf istället för att ändra rummet ändrar vi förstärkaren och anpassar denna efter rummet, för mig känns det logiskt. Sagt och gjort, jag har fått hem en Lyngdorf tdai-1120 (på buy and try) gjort några rumskallibreringar och djäklar vilken förändring det blev! Just nu med mina Heco Belladonna, jag har inte hunnit kolla mina andra högtalare ännu men dom står på tur, allt blev lugnare, klarare, mer "fast", jag hör detaljer jag inte lagt märke till tidigare, jag kan höra skillnaden på utan korrigering och med korrigering. Jag kör ren signal från BlueNoden och förbi nodens DAC och låter Lyndorf ta över signalen via sin DAC. Vad jag inte har testat annu är att koppla in slutsteget och lyssna hur HECO'na beter sig med extra kraft. Ännu så länge vågar jag påstå att jag är riktigt nöjd, det börjar låta som jag vill eller rättare sagt hoppats att det ska låta, det vill säga som musik att njuta av och inte prylar som stör upplevelsen. Återkommer med mer intryck, är just nu sugen på att höra vad Lyngdorf kan göra med mina Magnepan LRS. Sen har vi ju det där med att spontan shoppa prylar, men man lever bara en gång om man inte heter James Bond, han verkar leva minst två gånger. Till sist, tack för alla era åsikter och råd. Så bra att höra.. Jag är mycket intresserad av att höra hur det fungerar med Lyngdorf som Dac och Pre och Xtz A 2-400 som slutsteg... Quote
Recommended Posts