P-pan Posted September 7 Share Posted September 7 Den inte helt okände Touraj Moghaddam besöker ju Stylus Audio under helgen. Jag försökte hänga med bland tekniska specifikationer och ljudliga upplevelser men som vanligt... ... kom kameran ivägen en del så det blev mestadels bilder och ett fantastiskt trevlig ljudminne som följde med hem. Förhoppningsvis kommer fler bilder och kommenterer under kvällen. YYZ, Terminator, figge and 7 others 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted September 7 Share Posted September 7 Vekligheten något att se fram emot. Say no more.😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted September 7 Share Posted September 7 HansW, calm, musicus and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 7 Author Share Posted September 7 Figge ångar på och så här ser den ut... Det tekniska hoppas jag att @Daniel kan ge bättre insikt i men det nya i sammanhanget har något att göra med en signalförstärkning i två steg. En så kallad "pre-linearisation" med efterföljande IRAA-filtrering ska i denna tekniska lösning bidra till ljudbildens högre klarhet, dynamik, detaljering och upplösning. Dessutom finns det ett lågfrekvensfilter som bibehåller mer energi till att öka transparens och definition. Sen var det något med kapacitans och impedans men där någonstans var mitt intresse för specifikationer redan fyllt och därmed borta För att ytterligare bättra på ljudkvalite'n så var den nya tonarmen SG II Pathfinder monterad på, vilken jag tror var, skivspelaren RG-1. Josaa, MatsT, HansW and 6 others 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted September 7 Share Posted September 7 Måste bara hetsa lite.😉 Helt klart bästa ljudupplevelsen på Stylus, so far.😎 HansW and Josaa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 7 Author Share Posted September 7 Lugn och fin nu. Du är för gammal för att hetsa figge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 7 Author Share Posted September 7 Innan jag går in på hur jag upplevde ljudet så ska jag bara redogöra lite kort för vad övrigt där fanns som bistod signalförädlandet. Försteg: Moon 891 Slutsteg: Moon 861 Kablar: Vertere HB Högtalare: YG Peaks Summit ... och delar av Touraj egen skivsamling (som jag tror är dopad, men säg inget till någon). (bild lånad från Vertere's hemsida) Richard, Ivery, Terminator and 6 others 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 7 Author Share Posted September 7 Jag glömde att kasta med en bild på pickupen i förra inlägget så den kommer här, Vertere - XtraX Så här långt är det väl, vad åtminstone Vertere kan bjuda på, lite av de bästa de förväntas ha. HansW, Shift hifi, Josaa and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 8 Author Share Posted September 8 Ständiga frågan... Hur lät det då ? Vi jämför ju ofta vinyl med rullband, det analoga mot det digitala och rör ska värma mer än transistorer Törs nog nästan säga att vinylen är ikapp nu, eller nästan gått förbi ? Högtalare med hornkonstruktioner har ju riktigt bra dynamik skulle jag påstå men dagens högtalare var inte av sådan konstruktion. Inte heller elektroniken från Moon kan jag tycka tidigare ha bidragit med allt för mycket dynamik, åtminstone inte av den kaliber vi fick serverade vid denna sittning Så vari ligger skjutsen åt dynamiken? Man börjar ju misstänka att Vertere har något med saken att göra just i detta fallet. Matchningen mellan pickup, tonarm och så detta nya dual mono riaa Calon får nog ses vara orsaken. Det blir antagligen lite svårt att hålla tillbaka lovorden här men det låter förbaskat verklighetsförankrat, rent och dynamiskt. Men det stannar inte bara där utan det framkommer så många smådetaljer, skitningar och djup i hela ljudlandskapet som för mig mer har hört hemma i den digitala domänen av ljudåtergivning. Dynamiken är för mig det absolut mest påtagliga när musik spelas via detta system. Touraj... har ju fantastiska kontakter inom studiovärlden så han har ju också fått fatt i otroligt fina vinylpressningar genom åren. Visst, dessa lät lite x-tra bra men jag visste inte att en vanlig originalpress/återutgåva av... Yes - 90125 ... kunde låta mer eller mindre som ett masterband via R2R. Även Supertramp - Back to school, tror jag det var, fick en spinn eller två och den gick samma öde till mötes. Mina egna ljudupplevelser skiljer säkert månget och mycket från andras så får ni chansen, lyssna själva. Undertecknad fick i allafall lite av en aha-upplevelse och jag tror att jag inte var helt ensam om den. Richard, musicus, parsifal and 7 others 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 8 Author Share Posted September 8 Jag hoppas fler dyker in och kommenterar, om inte så kanske efter dagens sittning då fler fått chansen att lyssna. Tills dess lite fler bilder... byZan, Ivery, Josaa and 8 others 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted September 8 Share Posted September 8 Trevliga bilder och rapportering👍 /byZan P-pan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VoicesInMyHead Posted September 8 Share Posted September 8 Jag är benägen att hålla med @figge, det var nog det bästa jag hört i detta rum, med dessa högtalare och förstärkare. Kanske var det hur Mr. Vertere förklarade och beskrev sitt nya phonosteg som gjorde att man faktiskt upplevde sig komma ännu närmre det som pressats på skivorna, utan några krusiduller emellan. Svårt att säga, men helt klart var det något speciellt med det, eller med hela kedjan av tonarm, pickup och drivverk inräknat. Jag fick intrycket av att han hade kommit på och gjort något helt unikt. Samtidigt som det känns osannolikt att någon skulle vara först att komma på det så här 60-70 år senare så sker det ju trots allt fortfarande banbrytande framsteg inom vinylspelandet, tänk t.ex Supatrac eller DS Audio bara de senaste åren. Hade jag sökt ett phonosteg i den här prisklassen på absolut toppnivå så hade det varit överst på listan att testa! parsifal, figge, Josaa and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 8 Share Posted September 8 Tyvärr tvungen att ordna med annat. Av bilder och intryck så missade jag något. Gillar Moon/YG kombon, i vart fall dessa högtalare om de är desamma som demats i Gbg och i Sthlm. Verteres nya Riaa låter som en spännande lyssning. Hoppas att det inte försvinner iväg alltför snabbt så att man hinner lyssna, om inte annat vore det kul om uppställningen kommer ner till mässan i Gbg dit jag är bokad med sonen. Calm P-pan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SOUND BY VINYL Posted September 9 Share Posted September 9 On 2024-09-08 at 11:21, P-pan said: Ständiga frågan... Hur lät det då ? Vi jämför ju ofta vinyl med rullband, det analoga mot det digitala och rör ska värma mer än transistorer Törs nog nästan säga att vinylen är ikapp nu, eller nästan gått förbi ? Högtalare med hornkonstruktioner har ju riktigt bra dynamik skulle jag påstå men dagens högtalare var inte av sådan konstruktion. Inte heller elektroniken från Moon kan jag tycka tidigare ha bidragit med allt för mycket dynamik, åtminstone inte av den kaliber vi fick serverade vid denna sittning Så vari ligger skjutsen åt dynamiken? Man börjar ju misstänka att Vertere har något med saken att göra just i detta fallet. Matchningen mellan pickup, tonarm och så detta nya dual mono riaa Calon får nog ses vara orsaken. Det blir antagligen lite svårt att hålla tillbaka lovorden här men det låter förbaskat verklighetsförankrat, rent och dynamiskt. Men det stannar inte bara där utan det framkommer så många smådetaljer, skitningar och djup i hela ljudlandskapet som för mig mer har hört hemma i den digitala domänen av ljudåtergivning. Dynamiken är för mig det absolut mest påtagliga när musik spelas via detta system. Touraj... har ju fantastiska kontakter inom studiovärlden så han har ju också fått fatt i otroligt fina vinylpressningar genom åren. Visst, dessa lät lite x-tra bra men jag visste inte att en vanlig originalpress/återutgåva av... Yes - 90125 ... kunde låta mer eller mindre som ett masterband via R2R. Även Supertramp - Back to school, tror jag det var, fick en spinn eller två och den gick samma öde till mötes. Mina egna ljudupplevelser skiljer säkert månget och mycket från andras så får ni chansen, lyssna själva. Undertecknad fick i allafall lite av en aha-upplevelse och jag tror att jag inte var helt ensam om den. Kan bara hålla med om att ljudet var lite ut över det vanliga denna gång, och jag hörde saker som jag vet att en bra tonarm kan ta fram. Denna nya SG-2 Pathfinder fick pickup-nålen att trivas extra bra i skivspåret! Men visst hade CALON ett finger med i spelet 😉. Detta RIAA måste man få testa närmare någon gång. P-pan and figge 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted September 10 Share Posted September 10 Tack för alla fina ord. (och bilder). Jag kommer snart att hoppa in och oblygt berätta om mina intryck av dessa produkter och hur Mr. T resonerat under utvecklingen av dem. Med största sannolikhet de att kunna upplevas under Göteborgsmässan. calm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted September 10 Share Posted September 10 Helt klart året demo. Kanske t.o.m på topp 5 listan någonsin.🙏 Daniel and parsifal 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted September 10 Share Posted September 10 48 minutes ago, figge said: Helt klart året demo. Kanske t.o.m på topp 5 listan någonsin.🙏 Roligt att höra! 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linkan Posted September 10 Share Posted September 10 Blev lite strul med planering så hann inte förbi i söndags då särbo med dansk bekant ville till Sandhamn via Stavsnäs över dagen så jag ställde upp som chaufför till Stavsnäs och sen Stavsnäs-Arlanda och de första personer jag ser vid parkeringen är Touraj och Daniel som håller på att lasta ur bilen . Terminator and Daniel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted September 10 Share Posted September 10 1 hour ago, Linkan said: Blev lite strul med planering så hann inte förbi i söndags då särbo med dansk bekant ville till Sandhamn via Stavsnäs över dagen så jag ställde upp som chaufför till Stavsnäs och sen Stavsnäs-Arlanda och de första personer jag ser vid parkeringen är Touraj och Daniel som håller på att lasta ur bilen . haha. Du skulle ha kommit fram och sagt hej. 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted September 12 Share Posted September 12 Vi tillbringade hela fredagen med utbildning hos mig och @HansW. Då den här mannen gick igenom skivspelarverk, armar, pickuper och riaa. Det är galet hur mycket analog visdom han besitter. Jag ska försöka återberätta lite här i tråden så fort det finns en lucka i kalendern. 😀 Lasse, AlfaGTV, SOUND BY VINYL and 2 others 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted September 12 Share Posted September 12 Får hoppas på ett återhörande snart, i ett annat system. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted September 12 Share Posted September 12 6 minutes ago, figge said: Får hoppas på ett återhörande snart, i ett annat system. Aha du slog till direkt! Hade av en händelse helt andra ärenden i grannskapet i början av veckan , hundaffären tvärs över gatan och pralinaffären granne med Stylus butik som låg tom och mörk. Kunde dock kika in genom fönstret till butiken och såg att den översta hyllan på racken gapade helt tom. Då kom förklaringen nu! Vill dock se bildbevis innan jag tror på den nya "landningen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linkan Posted September 12 Share Posted September 12 Det går bra nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted September 12 Share Posted September 12 19 minutes ago, calm said: Aha du slog till direkt! Hade av en händelse helt andra ärenden i grannskapet i början av veckan , hundaffären tvärs över gatan och pralinaffären granne med Stylus butik som låg tom och mörk. Kunde dock kika in genom fönstret till butiken och såg att den översta hyllan på racken gapade helt tom. Då kom förklaringen nu! Vill dock se bildbevis innan jag tror på den nya "landningen". Hade det varit upp till mig så hade både den nya armen och Riaat redan varit här redan nu.😂 Men tyvärr inte hos mig.😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted September 12 Share Posted September 12 Vem tror ni lagt rabarber på dessa 2? De måste ju spelas in ordentligt till mässan i Göteborg. 😄 Om någon inte kan hålla sig så är det bara att skicka ett PM så får ni komma förbi och lyssna. calm and SOUND BY VINYL 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted September 12 Share Posted September 12 8 minutes ago, Daniel said: Vem tror ni lagt rabarber på dessa 2? De måste ju spelas in ordentligt till mässan i Göteborg. 😄 Om någon inte kan hålla sig så är det bara att skicka ett PM så får ni komma förbi och lyssna. Ett starkt argument för att jobba hemifrån och inte på kontoret.😉 Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linkan Posted September 12 Share Posted September 12 Figge, du frågar också hemma om du vill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted September 18 Share Posted September 18 Systemet som vi spelade på betsår av MOON's nya North Collection, deras toppserie i den linjen. Den förvånar även på mig som jobbat med MOON i många år. De låter lika musikaliskt, varmt och härligt som MOON brukar göra, men med mer upplösning fart och perspektiv. De har en av de bästa ljudbilder jag någonsin hört. Instrument får riktig massa, vilket bidrar till en väldigt fin realism. MOON 891 - försteg/Streamer/Dac och riaa. MOON 861 - Slutsteg, som kan bryggkopplas. Högtalarna var YG Acoustics största i Peaks serien, dvs Summit. Resten återkommer jag till. Där finns väldigt mycket att berätta som vissa av gästerna fick uppleva direkt från källan. P-pan, sprudel, figge and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts