Jump to content

Från ett passivt försteg till musikalitet

Anders65

Recommended Posts

Jag tänkte skriva lite om ett "mini-projekt" jag hållit på med vi sidan av allt annat de senaste veckorna. Och kanske kan det inspirera någon som går i liknande tankar?  När jag lyssnar på och testar slutsteg tillsammans med min DAC så behöver jag förstås ett försteg, eller närmare bestämt en fjärrstyrd volymkontroll. Problemet är att när jag lyssningstestar måste signalkedjan från DACen fram till testobjektet, i detta fall slutsteg, vara mycket transparent och inte färga ljudet på något sätt. Det som sitter mellan DACen och slutsteget får helt enkelt inte begränsa eller påverka ljudet från DACen. Detta ställer förstås krav på kablar, men att få ett försteg lika transparent som bra kablar kräver lite extra. Därav denna tråd.

Det mest naturliga valet är ett passivt "försteg" med volymkontroll och fjärr. Och eftersom jag inte har tid att bygga en egen lösning för detta så tittade jag runt vad jag kunde hitta för en något sånär rimlig peng. Och det är här jag börjar denna resa. Även om det är ett litet projekt, och sannolikt blir en kortare tråd, så vill jag gärna dela några erfarenheter.

/Anders

8 hours ago, Anders65 said:

inte färga ljudet på något sätt.

Jag kan förstå att vid utvecklingsarbete vill man ha så få störningsmoment som möjligt i form av "rent ljud", "ofärgat"  "neutralt" eller vad man kallar det. Jag kan tänka mig att förstärkarutvecklare tänker i samma termer för kablar och högtalare. Frågan är om det är möjligt eller ens önskvärt(?) Vad är t ex en en rent vit kulör? Och om den går att definiera rent kemiskt/optiskt kommer samtliga betraktare att uppfatta den som rent vit eller neutralt vit? Uppfattningen påverkas dessutom av ljus och omgivande färger på samma sätt som ljud påverkas av ett rum.

Jag vet t ex att Dynaudio (på 90-talet i vart fall) använde både Rotel, Musical Fidelity och McIntosh som någon form av referens för att försöka få en "kundrelaterad" förutsättning. Om det lät bra med dem så hade de lyckats s a s. Jag minns också en bild där Franco Serblin använde Supra Ply högtalarkablar som fick representera en genomsnittskonsument på något vis.

Så oavsett vad du väljer för "ofärgad" förstärkare så menar jag att du bör hitta en eller ett par typiska förstärkare för den kundgrupp du vänder dig till. Då blir det också lättare att skriva din story om vad du kan erbjuda och för vem.

1 hour ago, Bebop said:

Jag kan förstå att vid utvecklingsarbete vill man ha så få störningsmoment som möjligt i form av "rent ljud", "ofärgat"  "neutralt" eller vad man kallar det. Jag kan tänka mig att förstärkarutvecklare tänker i samma termer för kablar och högtalare. Frågan är om det är möjligt eller ens önskvärt(?) Vad är t ex en en rent vit kulör? Och om den går att definiera rent kemiskt/optiskt kommer samtliga betraktare att uppfatta den som rent vit eller neutralt vit? Uppfattningen påverkas dessutom av ljus och omgivande färger på samma sätt som ljud påverkas av ett rum.

@BebopTackar för dina initiala reflektioner!

Jag har egentligen två syften med detta försteg. Dels behöver jag ett försteg som har en minimal påverkan på signalen för att kunna lyssna på slutsteget i förstärkare som jag utvecklar och dels för att jag uppskattar transparens i signalkedjan när jag lyssnar och njuter till musik. Tråden är inte tänkt att resonera kring vilka egenskaper i ljudet som kanske är viktiga för den musikaliska upplevelsen, mer än möjligen transparens. Och då transparens begränsat till just försteget - eller mera specifikt den fjärrstyra volymkontroll jag utgick ifrån.

Tråden handlar inte om vad jag erbjuder till den kundgrupp jag vänder mig till med Regal eller vad jag vill uppnå med dessa produkter. Utan bara att delge min resa med ett passivt försteg.

Fortsätt gärna fråga på kring tråden i sig :-)

Det mest transparanta försteg jag ägt var ett passivt Consonance där volymen reglerades med trafos, ett s.k. TVC-försteg.

Har även ett försteg baserat på fasta motstånd(NLE). Båda dessa är "ofärgande" och transparanta men saknar tyvärr den kontroll och driv jag får med mina aktiva varianter.

Passiva försteg med volymkontroll kan göras på olika sätt. Dels kan man använda transformatorer med hög induktans där förhållandet mellan primär och sekundär ger utspänningen. Volymen justeras genom att koppla in olika utgångar på transformatorns sekundärsida (TVC - Transformer Volume Control). TVC-tekniken har en del fördelar jämfört med passiva försteg som använder resistiv spänningsdelning. Kallar dessa här för RVC (Resistor Volume Control).

Fördelar med TVC:

+ Gain kan vara >0 dB

+ Hög inimpedans vilket gör att man blir mindre beroende av utimpedansen hos signalkällan

+ Utimpedansen sätts av signalkällans utimpedans, omsättningen i transformatorn plus en relativt konstant resistiv del som motsvaras av sekundärlindningens resistans. Normalt sätt möjliggör denna en lägre utimpedans hos TVC jämfört med RVC.

Nackdelar med TVC kan vara:

- Begränsad bandbredd vilket kan påverka signalen. 

- Låg, men mätbar harmonisk distortion.

- Utimpedansen beror på volyminställningen

Fördelar med RVC:

+ Mycket låg harmonisk distortion.

+ Obegränsad bandbredd när den ses som en separat enhet. I verkligheten kommer dock den övre gränsfrekvensen sättas av i huvudsak utimpedansen från RVC och den kapacitiva last som ansluten kabel och ingången på förstärkaren ger tillsammans. 

+ Utimpedansen kan göras i stort sett oberoende av volyminställning, men denna resistorkonfiguration verkar vara ovanlig.

Nackdelar med RVC kan vara:

- Hög utimpedans är nog det vanligaste problemet, vilket ofta begränsar användningen av denna typ av passivt försteg. 

- Oftast varierande utimpedans med volyminställningen

Fram till denna punkt kan man mycket väl se TVC som ett bättre alternativ, men jag valde trots det RVC. Fortsättning följer...

Kanske lite mera bakgrund till tråden.. När jag läser vad som skrivits, speciellt om RVC, så tycker jag att trots att det är ett enkelt koncept så sammanfattas ofta reviews något i stil med att ljudet är transparent, men ofta att man precis som @plind upplever ljudet att man tappar dynamik. Problemet är inte RVC i sig, utan att få den att fungera bra i systemet tillsammans med källans utimpedans, kablar och slutstegets inimpedans. Det blir ett konceptuellt problem med RVC, eftersom den ställer krav på att källans utimpedans inte får vara för hög. En vanlig konsekvens är att allt för långa kablar mellan RVC och slutsteg försämrar ljudet och dynamiken ytterligare. Att tillverkare av RVC försöker hitta en "medelväg" för att produkterna ska kunna användas tillsammans med i stort sett alla källor gör att de inte presterar riktigt bra i knappt något setup. Nu låter jag nog lite väl rak, men om man har höga krav, så tror jag det kan vara svårt att hitta en hyllprodukt baserat på RVC som är bättre än vad man man hitta inom traditionella aktiva försteg. Men som en del vet, så gillar jag att se hur långt det går att komma med olika teknologier. Jag ville testa RVC-lite helt enkelt :-)

Det jag tänkte skriva om är helt enkelt vad jag gjort och hur jag tänkt för att komma runt dessa och något annat problem kopplat till transparens. Men en grundförutsättning för att kunna få till RVC riktigt bra i ett system är låg utimpedans hos källan. Ju lägre desto bättre helt enkelt. Och rent ljudmässigt, för analogt ljud, ser jag ingen nedre gräns för hur låg utimpedans man kan ha. Det är visserligen mot "praxis" som ofta säger 100-200 ohm. Ett exempel på källa med låg utimpedans är DACar från Playback Design som har en utimpedans på 22 ohm (balanserat).

Du har redan presenterat ett flertal nackdelar med olika typer av passiva försteg/volymkontroller. Även om min erfarenhet är tämligen begränsad på området lutar jag i min uppfattning mot att ett passivt försteg blottar källans och slutstegets egenskaper på ett inte helt förutsägbart sätt.

Du är likväl inne på att man erhåller en transparens som är svår att hitta i aktiva försteg (utan flera av de nackdelar du nämner, men självklart med andra)? Jag "behöver" själv ett aktivt försteg, men det är mest av pragmatisk skäl: flera ingångar, nivåanpassning mellan källor, namnsättning etc. Och jag tycker att jag får en stabil och förutsägbar ljudkvalitet med många olika typer av källor, oavsett deras drivkapacitet/impedans.

Men självklart är det intressant att följa med på "resan"! Jag är väldigt nyfiken på om du anser ditt val kommer möta dina önskemål!

En  amatörmässig fundering. Hur löser de konstruktörer som integrerat volymkontrollen i själva DAC:en, jämfört med att de skall vara separata? Eller är din tanke att detta skall kunna sammanföras i en gemensam enhet så småningom med DAC:en ?Tänker på om detta skulle t.ex. kunna påverka kabellängderna? 

För och nackdelar?

Calm

9 hours ago, Anders65 said:

att fungera bra i systemet tillsammans med källans utimpedans, kablar och slutstegets inimpedans

Mitt amatörkoncept är att jag undviker att blanda elektronik från olika tillverkare om det går, vilket inte alltid är fallet. I mitt fall så gör VTL inga dacar, t ex.

Jag utgår ifrån att VTL, McIntosh, Pass, D’Agostini… och alla konstruktörer av integrerade förstärkare har gjort lämpliga anpassningar elektriskt. Men samtidigt skall det ju också låta bra och det finns väl ingen sanning som säger att goda elektriska värden = hög ljudkvalitet?

Det branschen skulle kunna tillföra är lite mer konsumentupplysning, t ex ”det här försteget är optimerat för slutsteg med impedans X och dacar med impedans Y för att nå bästa resultat”, eller något ditåt. Ungefär som pickuper som anger både internimpedans och rekommenderad belastning för bästa resultat. Även spåvinkel (VTA/SRA) och rekommenderat spann tonarmsmassa. 

1 hour ago, Bebop said:

Det branschen skulle kunna tillföra är lite mer konsumentupplysning, t ex ”det här försteget är optimerat för slutsteg med impedans X och dacar med impedans Y för att nå bästa resultat”, eller något ditåt. Ungefär som pickuper som anger både internimpedans och rekommenderad belastning för bästa resultat. Även spåvinkel (VTA/SRA) och rekommenderat spann tonarmsmassa. 

Jag delar verkligen din åsikt kring mer konsumentupplysning. Kopplat till passiva försteg och speciellt RVC så menar jag att för att få den typen av lösning att fungera bra i ett system så behöver man känna till DACens (källans) utimpedans och slutstegets inimpedans. Många tillverkare anger detta , men långt ifrån alla och min upplevelse är att uppgifter om den så viktiga utimpedansen ofta saknas. Den är central att känna för att ens ha möjligheten att kunna ta reda på om exempelvis längre signalkablar kan bli ett problem eller inte.

När jag försökte läsa mig till om olika RVC-produkter på marknaden fanns inte ens den grundläggande information om förutsättningarna som behövs för att få RVC-produkten att fungera riktigt bra i ett system med. På grund av att RVC bygger på spänningsdelning med resistorer så behöver man känna till dess inimpedans och utimpedans. Men jag såg oftast varken det eller vilka krav som gäller för att produkten ska fungera bra i en anläggning.

Så för mig slutade det i att jag köpte ett Khozmo försteg. Jag valde modellen utan ingångsväljare, stereo-version med XLR och med fjärrkontroll. Den hade de grundläggande funktioner jag ville ha och den såg ut som ett fint bygge. Och det är här resan börjar.

Bilderna nedan visar till vänster kärnkomponenterna i den RVC jag valde. Bilden till höger en liknande modell.

DSC03194.jpgDSC02862.jpg

4 hours ago, calm said:

En  amatörmässig fundering. Hur löser de konstruktörer som integrerat volymkontrollen i själva DAC:en, jämfört med att de skall vara separata? Eller är din tanke att detta skall kunna sammanföras i en gemensam enhet så småningom med DAC:en ?Tänker på om detta skulle t.ex. kunna påverka kabellängderna? 

För och nackdelar?

Det finns en mängd olika sätt att lösa volymkontroll. Både digitalt och analogt. Listar några:

För volymkonstroll av analoga signaler:

- Potentiometer

- Resistorstege (finns två varianter. En med konstant inimpedans och en med konstant utimpedans)

- Resistor med shuntmotstånd

- Först AD-omvandling, sedan digital volymkontroll och sedan DA-omvandling (kan kallas ADAC)

För volymkontroll i den digitala domänen: (två exempel - men det finns säkert flera sätt eller varianter av nedanstående)

- Multiplicering av 16-bit PCM-data med en volymkoefficient. Trunkering av den digitala signalen kommer ske så fort volymen reduceras.
  Exempel: 30dB dämpning med 16-bitars ljud kommer resultera i att endast 11-bitars dynamiskt omfång återstår. Dithering kan adderas för att få bort trunkeringsdistortion

- Nyttjande av 24-bitars ramar samt trunkering med dithering enligt "Lossless Digital Volume control", se länk Presentation | Leedh Processing (processing-leedh.com). Har inte läst på så mycket om detta, men vad jag förstår så kan man med 24-bitars ramar och 16-bitars ljud dämpa upp till 30 dB innan trunkering sker. Vid ytterligare dämpning nyttjas dithering för att få bort trunkeringsdistortion. 

Finns förstås de som har volymkontroll i DACen, men jag ser gärna en gemensam volymkontroll för alla delar i ett system. Dock så är det ju trevligt om man kan justera nivåerna från respektive källa. Antingen i källan eller i försteget/förstärkaren. Men om man har volymkontroll i DACen tycker jag det är viktigt att den inte påverkar ljudkvalitéen. Kommer nog resonera mera kring ljudmässiga aspekter senare i tråden.

I den prototypförstärkare jag gjorde för några år sedan, som är en integrerad förstärkare, använder jag en relästyrd resistorstege med konstant utimpedans för varje kanal. Att jag tog mig an en extern RVC nu beror på att jag vill ha möjlighet att lyssna på DACen och olika slutsteg tillsammans med ett försteg som är mycket transparent och har minimal påverkan på signalen. Detta för att kunna lyssna på slutsteg egenskaper utan egentlig påverkan av försteget. Men försteg kan med fördel ha rollen att skapa den klang man vill ha från ljudsystemet, med exempelvis rör, men här är  det inte det som är syftet.

4 hours ago, Bebop said:

Mitt amatörkoncept är att jag undviker att blanda elektronik från olika tillverkare om det går, vilket inte alltid är fallet. I mitt fall så gör VTL inga dacar, t ex.

Det är ett bra koncept, och inte sällan det bästa sättet att få ut så bra ljudprestanda från varje enskild komponent som möjligt.

Jag kan tycka att tillverkare borde vara mer öppna i sina specifikationer så att den som vill/kan koppla ihop olika märken och typer av utrustning faktiskt kan göra det på ett sätt som ger största möjliga värde. Jag vill inte ge mig in i matchning-problematiken för mycket här, men mycket av den handlar om brist på detaljerade specifikationer men även brist på kunskap. Det är nog inte så vanligt att den som bygger sitt ljudsystem både har viljan, kompetensen och den information som egentligen krävs för att koppla ihop olika typer av apparater från olika tillverkare - så att respektive apparat presterar upp till sin fulla potential. 

4 hours ago, Bebop said:

Kan man tänka sig en baksida av det myntet? Med för hårda och tydliga specningar, så faller ju lite mantrat "det finns inga rätt och fel, upplevelsen är allt, testa och se vad DU tycker".

Ett mantra som gör att ett märke potentiellt får in en produkt i anläggning (som är "fel), med chans att växa in med fler produkter.

38 minutes ago, Engelholm Audio said:

Kan man tänka sig en baksida av det myntet? Med för hårda och tydliga specningar, så faller ju lite mantrat "det finns inga rätt och fel, upplevelsen är allt, testa och se vad DU tycker".

Ett mantra som gör att ett märke potentiellt får in en produkt i anläggning (som är "fel), med chans att växa in med fler produkter.

Mycket bra inspel!

En del av tjusningen med intresset/hobbyn är ju att prova sig fram och skapa en egen resa genom det. Men det finns som inom det mesta olika perspektiv beroende på från vilket håll man ser på saker. Och då är inte det ena mera rätt än något annat. Jag själv har två olika perspektiv som inte ens alltid är helt förenliga med varandra. Jag älskar att testa och bara lyssna och uppleva men när jag väljer det mer tekniska perspektivet så saknas ofta information - även om den lilla enkla RVC-produkten, för att ta ett exempel. Och mitt inspel är nog att mer teknisk information för den typen av resa inte borde hindra rena upplevelseresor - om vi respekterar att det finns olika typer av resor inom det vi har gemensamt. Att lyssna till och njuta av musik.

Kan kanske tillägga att när jag tar på mig konstruktörshatten så måste jag ha så mycket teknisk information som det bara går. Och det är tillsammans med avancerade verktyg, kunskap och inte minst upplevelser som jag bidra med något. 

Vi svänger tillbaka till RVC lite. Som jag skrev tidigare är RVC inte en lösning som fungerar bra i alla lägen. Inte alls. Men så länge man har en låg utimpedans hos källan och relativt hög inimpedans på effektförstärkaren kan det till och med vara ett lysande koncept. Givetvis att ett mycket transparent ljud hos volymkontrollen och en minimal påverkan på signalen är det man vill ha. Då inkluderar jag även dynamik. 

För enkelhetens skull säger vi att signalkedjan från källan (ex en DAC) till RVC är primärsidan och då blir förstås signalvägen från RVC till effektförstärkaren sekundärsidan. 

Primärsidan:

- Eftersom källans utimpedans vanligen är relativt låg, säg 10-200 ohm så påverkas primärsidan minimalt av den kapacitiva lasten som signalkabeln och RVC ingången utgör tillsammans. Detta gör att om man behöver ett lite längre kablage mellan DAC och effektförstärkaren är det klokt att ha en längre kabel på primärsidan och en kort signalkabel på sekundärsidan. En kort kabel med låg kapacitans är här alltid att föredra på sekundärsidan.

- RVC inimpedans bör vara så låg som möjligt, med hänsyn till källans utimpedans och därmed dess drivförmåga. Generellt skulle jag rekommendera ett förhållande på minst 50 (inimpedans/utimpedans) och inte lägre än 1 kohm med reservation att högre resistans kan vara nödvändigt beroende på källans drivförmåga. Är man osäker eller om dokumentation saknas bör man rådgöra med tillverkaren i förväg. Jag valde 2 kOhm inimpedans och källimpedansen hos DACen är 20 ohm (XLR).

Sekundärsidan:

- Med 2 kohm inimpedans och en RVC baserad på resistorstege och konstant inimpedans (som den jag använder) blir utimpedansen som högst 950 ohm plus källimpedansen. 950 ohm gäller vid max volym och vid min volym går utimpedansen mot noll ohm*. Vid "max lyssningsvolym hos mig" går utimpedansen upp till 300 ohm.

- Med så låg utimpedans som 300 ohms blir signalkabelns kapacitans inte så kritisk, även om jag rekommenderar en kortare signalkabel med låg kapacitans på grund av utimpedansen. 

- Man bör hålla sig till ett förhållande på minst 50 (utimpedans/inimpedans) även här. Om man når ett förhållande på 100 eller mer vid normalt max lyssningsvolym ser jag inga problem för RVC att driva signalen utan förlust av dynamik eller märkbar påverkan på ljudet, men ju större desto bättre - så länge signalkällan orkar driva signalen utan överlast eller ökad distortion. 

* Även om jag föredrar resistorstege med konstant utimpedans så fanns denna möjlighet tyvärr inte hos vald tillverkare, Khozmo. Pratade kort med konstruktören och det skulle vara möjligt att beställa det, men då skulle jag fått betala för ett nytt PCB. Så det blev inte så. Standard för RVCer avseende inimpedans verkar vara 10k, 25k eller 50k vilka jag menar alla är för höga oavsett inkoppling. Detta eftersom utimpedansen  hos 10 kOhm versionen blir hela 4,75 kOhm (max volym). Upp till "normalt rimligt hög" lyssningsvolym blir utimpdansen upp till ca 30% av impedansen med denna typ av RVC. Vill man veta exakt i sin egen setup och normala maxvolym är det bara att räkna på det men 30% tycker jag duger som en tumregel. Men även 1,4 kOhm (30% av 4,75 kOhm) är för hög utimpedans för att kunna driva signalen utan påverkan genom kabeln och in i effektförstärkaren.

Med låg utimpedans hos källan, gärna 50 ohm eller mindre och en RVC med inimpedans på 2 kohm så räcker den väl till att driva signalen om inimpedansen är storleksordningen 50 kohm eller mera utan nämnvärd påverkan. Värt att nämna är att det gick att beställa en "specialversion" av RVC försteg av Khozma med 2 kohm inimpedans utan extra kostnad :-) Jag skulle nog säga att RVC-konceptet börjar få problem vid utimpedanser över 100 ohm, men vart gränsen går beror även på kablarna och inimpedansen på slutsteget.

Men resan är inte slut här - fortsättning följer.

Att nå hög ljudmässig transparens tycker jag är centralt för att musiken ska få liv och spela på ett engagerande och musikaliskt sätt. Det är så lätt att "döda" livet i musiken så att den blir analytiskt, torr eller upplevs begränsad i någon dimension. Kanske är det att behålla en hög transparens genom hela signalkedjan det som är tekniskt sett svåraste av allt? Det räcker med att en del är begränsande så faller transparensen och den går förstås inte att få tillbaka. Några "transparens-tjuvar" är:

- Global negativ feedback

- Lokal negativ feedback där man inte beaktat detta i konstruktionen

- Isolationsmaterial nära signalledare som har hög förlustfaktor

Det finns flera, men dessa är några av de egenskaper jag upplevt som kan få musiken att tappa liv och gör att den upplevs begränsad i någon dimension. 

När jag lyssnade på Khozmo (2 kohm-versionen) så jämförde jag den med en digital volymkontroll avseende transparens. Och trots att RVCn borde vara mycket transpartent då de komponenter som sitter i signalvägen bara är diskreta motstånd och relän så släpptes inte musiken loss fullt ut. Det är förstår riktigt bra, men det sista, som ändå är så viktigt fanns inte riktigt med. Det fanns en begränsning i ljudet kvar. Visserligen ganska liten, men ändå inte svårt att höra i jämförelse med att köra utan RVC och digital volymkontroll med DACen direktkopplat till effektförstärkaren. För att höra det krävs förstås att signalkedjan i övrigt är väldigt transparent. Kan nämna att setupen för lyssningstesterna var Regal DAC101, Regal Signature XLR-kablar, Khozmo försteg, CH Precision I1 (körs som slutsteg i bypass) Regal högtalarkablar Momentum och Stenheim Alumine 2.5 golvare.

Så det blev att bygga om RVCn helt enkelt. Designen var baserad på en omkopplade med relän och motstånden inbyggda och sedan ledningsdragning till ett kretskort där alla XLR-kontakter sitter. Ett tvålagerskort med jordplan. Jag tog bort kretskortet och bytte ut kablaget till silvertråd med en tunn isolering av PTFE. Är så nöjd med ljudet nu. Både avseende transparens, dynamik och att ljudet i sig inte påverkas av volymkontrollen. För den som vill bygga lite själv och har en källa som klarar en last på 2 kohm utan problem kan jag verkligen rekommendera att testa detta! Enkelt och kul projekt och en volymkontroll som jag tror är svårslagen avseende transparens och minimal påverkan på ljudet. Dynamiken är fantastiskt bra med. Kan nämna att fjärrkontrollen som följer med den fjärrstyrbara versionerna av förstegen från Khozmo är riktigt bra :-)

/Anders

20240907_122536.thumb.jpg.43beffc80f1993e24233401ae186a391.jpg