Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu är det officiellt! Hanas nästa produkt blir en förbättrad variant av SL, SH och MONO kallad Mk 2. Detta är från grunden upp en helt ny produkt och på pappret så verkar den bli rätt mycket bättre än nuvarande SL. Samtliga nya Mk2 modeller kommer att kosta ca 9000kr till kund. Så vi har därför en kampanj på den nuvarande "mk 1" till 5900kr så långt lagret räcker. Mk2 väntas in ungefär vid nyår uppskattar jag. 

The Mk II upgrade to our globally best-selling Hana S series cartridges enhance both their musical performance and value. Master cartridge designer Maseo Okada implements a new tapered Aluminum cantilever with increased rigidity, resulting in a remarkable improvement transferring groove modulation from vinyl record to the cartridge generator. The S Series Mk II cartridges feature higher specified parts, advanced materials, and unique technical processes from Hana’s higher-priced elite cartridge models, furthering the Hana “brilliant and gorgeous” sound.

image.thumb.png.670df7ea70a28d4b896c0a1105637140.png

Posted

Hana S Series Mk II cartridges use a new tapered aluminum cantilever with higher rigidity, and effective mass reduction at stylus tip, resulting in enhanced clarity and music transfer from vinyl record to cartridge generator.

Critical parts, including the Yoke, Pole-pieces, and gold Terminal pins, have been cryogenically treated for a more natural sound.

Improved, non-resonant body shape, modeled after the Hana M Series, is damped with a matte Soft Feel Black elastomeric resin paint, and features a brass cap with threaded cartridge mounting fittings. The heavier Mk II cartridges offer better coupling with expanded compatibility to a wider range of tonearms, improving bass and dynamics.

The SL MK II generator, as found in the Umami Blue and ML, incorporates an Alnico magnet and cross-coil using high purity 30-micron copper wire with an 8Ω impedance. This improves signal to noise, reduces moving mass for higher resolution and trackability, and optimizes performance for a broader range of phono stages.

Stylus - Nude Diamond Shibata

Cantilever - Tapered Aluminum

Magnet - Alnico

Yoke & Polepiece - Pure Iron/Cyro treatment

Coil Wire - High Purity Copper

Armature – Permalloy/Cross-coil

Output Pins– Gold Plated/Cyro treatment

Cartridge Housing/Cap - Elastomeric coated ABS/Threaded Brass

Cartridge weight - 8.6 grams

Cartridge color - black

Output level - 0.4mV/1KHz SL MKII and SL Mono MK II, 2mV/1KHz SH MKII

Coil Impedance - 8Ω SL MKII, 23Ω SL Mono MKII, 130Ω SH MKII

Load impedance - ≥80 ohms SL MKII, ≥230Ω SL Mono MKII, 47kΩ SH MKII

Frequency response - 15 - 32,000Hz 

Channel separation - 28dB/1KHz SL MKII and SH MKII 

Output balance - <1.5dB/1KHz SL MKII and SH MKII 

Vertical tracking force (VTF) - 2 grams

Trackability - 70µm/2gr

Dynamic Compliance - 10x10-6cm/dyne

image.thumb.png.466d51428e7cc7c18a0c33cef5e15cb1.png

• 4 weeks later...
Posted

Är output en specad vid 5 cm/sec (stereo) eller 3,54 cm/sec (endast  H eller V kanal)?

Numer nedstängda Koetsun lurade mig att satsa på fel SUT. De angav output på 0,4 mV. Jag fick lära mig den hårda vägen att de inte utgick från båda kanalerna. De angav värdet mätt vid 3,54 cm/sec som motsvarar 0,56 mV vid 5 cm/sec. TAS avrundade till 0,6.

Eftersom det finns två std så är det en hygien faktor att ange vilken som är använd. 

• 3 weeks later...
Posted
On 2024-09-28 at 22:46, Bebop said:

Eftersom det finns två std så är det en hygien faktor att ange vilken som är använd. 

Korrekt.

Jag vill bara påpeka att det finns fler än två.

Det finns olika nivåer (spårhastigheter), ibland är det lateralt ibland 45o (stereo resp en kanal), ibland är 0-pk ibland pk-pk ibland rms.

Så det finns många kombinationsmöjligheter och det gör att det i praktiken kan spreta minst en faktor 2.

Lyra tex anger 5cm/s 45o 0-pk, och det råkar bli samma som rms stereo. Men så var det inte med ditt exempel med Koetsun.

Främsta anledningen är väl att det historiskt har skiljt sig mellan Europa och USA, land of the free...

Posted
5 hours ago, calle_jr said:

Jag vill bara påpeka att det finns fler än två.

Fördelen med många standarder är att det finns många att välja bland som en gemensam kompis uttrycker det. :grinsmilingeyes:

I mitt fall så är detta inget större problem men så har det inte alltid varit. Jag hade under flera år en Audio Research PH5 riaa med Max förstärkning på 57,5 dB. Pickuper med utspänning på 0,5 mV eller mer (5 cm/sek) var inga problem. Men t ex Ortofon, som då hade ett antal puppor kring 0,2-0,3 mV var uteslutna. Det brusade alldeles för mycket och återgivningen var tam. Med 0,5-0,6 var det stor skillnad (t ex Benz Ruby, Ortofon Kontrapunkt, Lyra Dorian och Koetsun Rosewood).

Erfarenheten från det riiat gör att jag alltid vill förvissa mig om vilken standard de använder. I äldre Stereo Hifi handboken använde mV/cm/sec. Det är ju också en väsentlig information om man funderar på SUT. Även pickupens interimprdans. Är den för hög blir ju en del riia helt fel (om det inte går att anpassa belastningen

20241026_141348.JPG

Posted
1 hour ago, Bebop said:

I äldre Stereo Hifi handboken använde mV/cm/sec.

Ännu en standard :smile:

Så som Stereo Hifi anger är egentligen mycket bättre och stämmer med den ursprungliga definitionen enligt Faradays lag u=Blv.

Det gör förvisso de andra sätten också men här anger man direkt hur mycket spänning man får per hastighet, Bl=u/v. Man behöver inte ha mer detaljer.

Det är på samma sätt som man anger kraftfaktor för ett högtalarelement.

• 3 weeks later...
Posted
On 2024-10-19 at 21:34, parsifal said:

Är den försenad i Sverige?

Den är inte "försenad". Men problemet med HANA är att de har en leveranstid på alla sina produkter på minst 28 veckor (!) efter full betalning. Och vi fick inte lägga någon order på den nya SL på mässan i Munchen utan först när de var släppt. Så lite enkelt mattematik ger att den inte kommer att finnas här till Jul som vi först hade hoppats. Men som alltid: Den som väntar på något gott.... 

• 2 months later...
Posted
On 2024-11-12 at 10:37, Transient Design said:

Den är inte "försenad". Men problemet med HANA är att de har en leveranstid på alla sina produkter på minst 28 veckor (!) efter full betalning. Och vi fick inte lägga någon order på den nya SL på mässan i Munchen utan först när de var släppt. Så lite enkelt mattematik ger att den inte kommer att finnas här till Jul som vi först hade hoppats. Men som alltid: Den som väntar på något gott.... 

Har vi väntat tillräckligt länge snart? 😊

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted
On 2025-01-27 at 14:39, Transient Design said:

tyvärr så har vi ännu inte fått vår första leverans av nya HANA SL mk2... Men nu kan det inte vara långt kvar! 

Två månader senare... Alltså, betalar ni i förskott för något som levereras 9 månader efteråt? Då är det ju nåt fundamentalt fel på affärsmodellen, eller så är efterfrågan utom proportion.

• 2 weeks later...
Posted
On 2025-03-21 at 19:12, AlfaGTV said:

Två månader senare... Alltså, betalar ni i förskott för något som levereras 9 månader efteråt? Då är det ju nåt fundamentalt fel på affärsmodellen, eller så är efterfrågan utom proportion.

Jo, tyvärr så är det ett faktum som jag lever i med just HANA. "normalt" så är det 28 veckors leveranstid. Efter full betalning.... Vi väntar oss in leveransen från HANA senare i denna månad. Och svar JA: Det är en extrem efterfrågan på HANA från hela världen och de hinner inte bygga fler än de gör idag säger de. 

• 2 months later...