Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag undrar om ni kan hjälpa till med lyssningsintryck för

Quad 99 cdp.

Vanligtvis bör man ju alltid testa en produkt med sina grejer

innan man köper. Då det inte går att låna hem 99 CDP innan köp

(har kontaktat Audio Concept, Generalagenten samt Dirty Music men

de hänvisar runt i en cirkel) så jag måste helt gå på rekommendation

och tidningsrecensioner. :clown:

Kan väl gå an då det är fråga om en relativt rimlig peng för en cd

med flera digitala ingångar och digital volymkontroll. Fast det är ändå mycket pengar för ett blindköp.

Mitt krav är att den skall vara minst i nivå ljudmässigt med en

MF dac 24 som jag tidigare haft. Hade Consonace 2.2 mk3 haft

digitala ingångar hade jag köpt den direkt då jag anser det vara

en cd som matchar min Lavardin förstärkare och jm lab högtalare perfekt.

Det är svårt att hitta lyssningsintryck om denna cd. Den enda recensionen

jag hittat är i tyska stereoplay från 2003. De tyckte den var bra (58p) men inte mer.

Dessutom har den digitala utvecklingen gått snabbt under de 2-3 år sedan

cdp 99 släpptes.

Guest Audio Concept
Posted

Hej Bordeaux,

det går utmärkt att låna hem en CD-P innan du bestämmer dig för eventuellt att handla. Vi låner ut den samt allt möjligt annat stup i kvarten. Hursomhelst, - är du närheten av Stockholm är det bara att kontakta oss.

Om du däremot rent geografiskt är mycket långt från någon återförsäljare, kanske det kan bli problem.

mvh, Audio Concept, Robert

Posted

Hej Bordeaux

Jeg synes det er en god spille, der giver meget for pengene. Jeg er ked af, at du ikke har læst min test af den i HIGHfidelity nr. 4 år 2004.

Jeg kan citere lidt af slutsatsen:

"Quad 99 CDP är en kompakt og behagelig ljudåtergiver med en tillitsväckende fremtoning. Klangen är behagelig och lite åt det varme hållet. Det är intressant att fler och fler CD-spelare böjar låte som bra skivspelare nu när de nya formaten presser på.

Det rådar inga tvivel om att vinylälskare kommer at tycka bra om de klangmässiga egenskaberna.......

MVH

PS en test mera: http://www.iaguk.com/quad/whathificdp.gif

Posted

Järven! Skall söka reda på din originalartikel. Den analoga karaktären

du beskriver tilltalar mig. Kan som exempel nämna att jag skattar Accuphase dp-65V

mycket högt i detta avseende. Men 2.5 ggr pengarna begagnat mot en ny Quad. Fast så att

du förstår vad jag menar och vilka referenser jag har inklusive nämnda Consonance

(som jag verkligen hoppas att din tidning tänker ta in för recension någon dag . Personligen föredrar jag den totalt sett framför en Audionet Art V2 eller en MF cd pre 24). Consonance har lärt mig att (det låga) priset har mindre betydelse.

Vad som är mycket viktigt för mig är spelarens förmåga till återge

djup. Diskanten måste också vara luftig och inte alltför avrundad.

Det som är intressant med Quad 99 cdp

är att denna spelare är det enda (?) alternativet under 20000kr med digitalingång.

Den kommer förhoppningsvis även gå bra att köra direkt in mitt Accuphase slutsteg. Samt till integrerade lavardin som saknar fjärr.

Bor i skåne, så allt hemlån måste ske över post från den återförsäljare som

arbetar på detta vis. Jag betalar frakten. Dirty Music har endast demo i hemmamiljö. Vilket är nog så sympatiskt i många fall. :) Vem skulle

tacka nej till att lyssna på ett par 989:or :)