Transient Design Posted August 6 Share Posted August 6 Vi hittade ett nytt märke av pickuper i Munchen senast: Sky Analog. Jag måste erkänna att jag aldrig hört om dessa innan... Men efter att ha läst ett antal tester på nätet och fått prislistor mm så tyckte jag att de kunde vara kul att prova. De hävdar att de byggt över 50 000st pickuper och säljer som OEM till 20 olika andra "tillverkare" och har varit över 24 år i branschen. Så helt gröna är de nog ändå inte. Även om deras P-1G är snyggt grön. https://skyanalog.com Som ett första test har vi tagit hem 3 st olika modeller: P-1G ( 600 euro till kund), G-2mk2 (1650€) och Reference (2950€) och dessa har vi på olika platser haft på "inbränning" under sommaren. Till skillnad från tex HANA så verkar dessa ha en mycket kortare inspelning, vilket förvånade mig. Tillverkaren rekommenderar endast ca 35 timmar (mot normala 100 - 300 timmar) vilket också verkar stämma rätt väl i vår uppfattning. Måste bero på materialvalet i upphängningen gissar jag? Tidiga lyssningsintryck visar på en osedvanligt stor körglädje i spåren! Dessa puppor tar ut svängarna klart mer än de flesta andra vi jämfört med. Gott om energi, rymd och detaljer som liksom kastas ut i rummet och skapar en mycket stor ljudbild. Ingenting är trist och grått och intetsägande med dessa. Kanske inte helt perfekt neutrala och drar inte heller fram det absolut sista i detaljer långt bak i rummet (jämfört med de bästa) som texturen hos instrumenten osv. Men efter att ha jämfört fram och tillbaka mellan några olika är det ofta vi upplever att Sky Analog är de som är roligast / mest underhållande att lyssna på. Så vilken man väljer beror som vanligt på tycke och smak och givetvis anpassning / matchning med spelare och arm. För dig som vill höra på dessa nya små godbitar så finns 2 av dem på Akkelis Audio just nu för utlån och utvärdering. Double A, calle_jr and SOUND BY VINYL 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts