Jump to content

Recommended Posts

Posted

kap-18.jpg

 

Resultaten från den strukturmekaniska beräkningen kan användas i mobilitetsanalogin för att simulera det lilla mekaniska systemet i den kompletta kretsen.

Det magnetiska systemet beskrevs i avsnitt 15, och i vår modell antar vi bara att transducerns magnetiska funktion är helt linjär med en känslighet Bl, så att u=Blv linjärt för alla hastigheter inom audiobandet.

Det elektriska systemet har beskrivits i både avsnitt 3, 12, 14 och 16. I följande sammanfattning kombineras alla de delkomponenter som avhandlats där.

 

Här är en komplett modell, och jag har streckat in transducern eftersom de mekaniska komponenterna har omformats till elektriska med mobilitetsanalogi: 

 

image.png

Modell för hela kretsen med LP-skivan och det lilla systemet inkluderat, baserat på mobilitetsanalogi.

 

Såhär kan de mekaniska komponenterna beräknas:

 

image.png

 

Övriga värden beskrivs i avsnitt 14 med sut LL9226 1:20 enligt avsnitt 16. Här är en sammanfattning:

 

image.png

 

 

Det kanske kommer ett beräkningsresultat från en simulering av detta, så att man kan se om modellen kan jämföras med en mätning. Vi får se. Det är inte det viktiga, utan syftet är att belysa metodiken. :)

En reflektion är att metodiken visar på hur svårt det är att räkna fram en design. Precis som med övrig hifi och högtalare kan man använda en liknande metodik som kontrollverktyg när man sätter ihop delkomponenter till en helhet. Men det är (om inte omöjligt så) väldigt opraktiskt att försöka dimensionera delkomponenter efter det här. Man kan kontrollera och verifiera, men inte dimensionera.

 

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...