Jump to content

Recommended Posts

Posted

02-NEW-A-T-logo-copy.jpg

Audio-technica grundades 1962 av Hideo Matsushita, som började bygga pickuper hemma i lägenheten.
Sedan 1993 är sonen Kazuo Matsushita ansvarig för verksamheten. Huvudkontoret är kvar i Tokyo, men är numera inhyst i ett 8-våningshus som de själva utvecklat och som även inhyser deras egen inspelningsstudio. Audio-technica har gett ut musik och mestadels klassiska LP. Det finns nog inte så mycket utgivet av det de spelat in, utan de är i huvudsak en etikett.

HideoMatsushita.jpg KazuoMatsushita.jpg TechnicaHouse.jpg
Hideo och Kazuo Matsushita, samt huvudkontoret Technica House. Bilder: msretailer.com, fohonline.com, audio-technica.com

Jag skulle väl påstå att de fortfarande är mest kända för sina pickuper, och många av oss har säkert nostalgiska erfarenheter om AT95E, böjda utbytesnålar och pickupskal som man fick lägga en 10-öring på för att den skulle spåra. Men med kunskapen om miniatyrtransducers har audio-technica sedan 70-talet också utvecklat mikrofoner och hörlurar, främst för pro-marknaden och installationer i konferensrum, auditorium o liknande. De har tillhandahållit mikrofoner och hörlurar till de flesta sommar- och vinter-OS de senaste 30 åren.

Man får känslan av att det är ett företag som drivs av passion. Det kan man såklart inte veta, och man kan inte ha en framgångsrik affärsverksamhet under 60 år utan att vara lönsam. Men det är väl inget som hindrar att man är passionerad ändå, och jag tänkte vi kunde ägna en tråd åt audio-technica.

Vad har ni för minnen och erfarenheter:question:

Posted

Några snapshots från audio-technicas sortiment (bilder från audio-technica.com);

ATH-AWKG-Narukami.jpg
ATH-AWKG Narukami är en sluten dynamisk lur med 102dB/mW känslighet och frekvensomfång 5-45.000Hz.

AT4060A.jpg

Kardioid kondensatormikrofon AT4060A med Sovtek 6922 signalrör.

image.png

Dantebaserat AV-system för rättssalar.

AT95E.jpg

MM-pickupen AT95E och varianter av den sitter på många skivspelare i hela världen sedan 40 år. Den har en utbytesnål ATN95E med eliptisk nålslipning och nålarm av aluminiumrör. Nu har den ersatts av ATVM95 som finns i varianterna VM95E med elliptisk slipning 8x18µm, VM95ML som är en microline och VM95SH som är shibataslipad. Om än nålarm av alurör så får man alltså idag en microline-slipning för ca 1500 spänn.

soundburger.jpg

Sound Burger, en bärbar blåtandsskivspelare

Audio-technica tillverkar för tillfället ett 70-tal pickup-modeller. De delar in vinylister i kategorierna "casual listener", "step-up", "audiophile", "DJ", "mono" och "shellac".

För hifibruk har de idag hela 13 pickupmodeller, 10 stereomodeller och 3 dual mono. Det är ganska olika konstruktioner även om allihop är MC. Så brukar det inte se ut. De flesta har modeller med samma konstruktion, men där man har olika antal lindningar och olika material i nålarmen. Audio-technica har väsentligt olika konstruktioner, olika nålslipningar, olika armaturer, olika nålarmskonstruktioner (inte bara materialet) och olika tekniker för dämpning av pickuphuset. Men jag tror det beror på att ursprungsmodellerna har funnits länge och de flesta modellerna har undergått en rad uppdateringar genom åren.

AT-ART1000X.jpg

I toppmodellen ART1000 sitter ett så kallat "Direct Power System", som har spolarna placerade rakt ovanför nålen.

Posted

Mina minnen av Audio Technica är vaga. När jag äntrade "hifi-scenen" på 70-talet så stod pickup-slaget mellan framför allt Ortofon, Shure och ADC. Senare trängde Stanton, Pickering, Empire och AKG på. Audio Technica ansågs i mitt umgänge som billiga instegsprodukter som hängde med skivspelare från Akai, Expert  Hitatchi m fl. Om de var bra eller dåliga byggde inte på egenupplevda erfarenheter. En "äkta" hifiman köpte inte en Audio Technica där jag verkade och bodde i en linje mellan Kristianstad - Karlshamm. Jag pratar om 70/80-tal. På 90-talet var jag inbjuden hos en kille som hade en fantastisk anläggning. Det bästa jag hört dittils med en fullriggare - från Naim - inklusive externa nätdelar. Högtalarna var högglanslackerade rejäla pjäser från Canton. Jag tror det var deras CT-120.

Skivspelaren var en Linn LP12 och den hade en Audio Technica. Jag tror det var en ART-modell från 90-talet. Jag minns inte vilken. Jag minns dock att den kostade en hel del och låg utanför min komfortzon. Jag minns också att det lät helt fantastiskt med en härlig swung och dynamik. Hur mycket Audio Technica bidrog till detta i kedjan vet jag inte. Den stod i vart fall inte i vägen...

Det är min enda erfarenhet av dem. Hur de nya står sig mot dagens klassiker vet jag inte. De ligger hur som helst i "vettiga" prisklasser i jämförelse med mycket annat. Här kan vi säkert tacka den japanska valutan som haft ännu sämre utveckling mot EUR/USD än SEK. En känslomässig reaktion är att jag inte förstår deras produktportfölj. Vad skiljer mellan modellerna? Vad vill de uppnå med dem? Vad betyder alla förkortningar...? Samtidigt har jag inte gått på djupet med att läsa på. Tråden kan kanske göra sortimentet tydligare.

Posted
11 hours ago, calle_jr said:

Man får känslan av att det är ett företag som drivs av passion. Det kan man såklart inte veta, och man kan inte ha en framgångsrik affärsverksamhet under 60 år utan att vara lönsam. Men det är väl inget som hindrar att man är passionerad ändå, och jag tänkte vi kunde ägna en tråd åt audio-technica.

Många gånger är passion och en stark drivkraft grundad i intresset för musikåtergivning en förutsättning för att lyckas inom den här smala och tuffa branschen. Samtidigt så krävs det givetvis en balans mellan detta och förmågan att driva ett framgångsrikt och lönsamt företag med allt vad det innebär.

Min upplevelse är också att Japanska tillverkare i allmänhet (Koetsu, Esoteric, Accuphase, Phasemation, Airtight m.fl.) har stark integritet och värnar om varumärket och produkterna på ett sätt som ofta känns väldigt genuint, där man som exempel sällan släpper in externa ägare och riskkapitalister.

/ Marcus

Posted

Jag kan redogöra för den här spårningsmaskinen;

Audio Technica AT33PTG/II

DSC_7440.JPG

För AT33PTG/II har audio-technica vidareutvecklat den tidigare AT33PTG. Nålarmen är kortare och tunnare, dc-resistansen är sänkt från 17Ω till 10Ω och armaturen är lättare. Utnivån är 0.3mV (@ 1kHz 5cm/s rms).

Motorn har neodymmagneter med ok av permendur för att spolarna ska komma så nära magnetfältet som möjligt. Nålarmen är massiv taperad bor som guldpläterats för att (genom hysteres) dämpa ut små resonanser.

Spolarna är lindade med PCOCC-tråd på ferritkärna och det är endast en spole per kanal ordnade i upp-o-nedvänd V-form över nålarmen. Armaturen är tillverkad av syntetisk kaliumtitanat för att erhålla låg rörlig massa och hög styvhet. Det sitter dämpare av hanenitgummi mellan armaturen och kroppen.

IMG_0758.jpg

Bild av armaturen från databladet.

Nålen är en naken diamant med microline-slipning. Den har rektangulärt skaft för att kunna monteras så ortogonalt som möjligt i nålarmen, med VTA=23o.

Kroppen är en sandwich-konstruktion med en gjuten aluminiumlegering i mitten där motorn är monterad, och över- och undersida av ett hårt syntetiskt material.

Specifikationer
Motortyp: MC
Nåltyp: Naken diamant med microline-slipning, rektangulär fattning
Nålarm: Solid guldpläterad taperad bor
DC-resistans: 10Ω
Impedans, spole: 10Ω @ 1kHz
Induktans, spole: 22µH @ 1kHz
Komplians (stat): 40x10-6 cm/dyne
Komplians (dyn): 10x10-6 cm/dyne @100 Hz
Vikt: 6,9g
VTA: 23 grader

Rek inställning
Nåltryck: 1,8-2,2g
Belastning: > 100Ω

Prestanda
Kanalbalans: 0,5db @ 1kHz
Kanalseparation: 30dB @ 1kHz
Frekvensomfång: 15-50.000 Hz
Utspänning: 0,3mV @ 1kHz 5cm/s rms

DSC_7434.JPG DSC_7441.JPG DSC_7445.JPG

DSC_7446.JPG DSC_7436.JPG DSC_7449.JPG

Posted
4 hours ago, calle_jr said:

Nålarmen är massiv taperad bor som guldpläterats för att (genom hysteres) dämpa ut små resonanser.

Kan du utveckla hur beläggningen kan påverka resonansbeteendet? Och ffa varför du använder begreppet hysteres i sammanhanget? Menar du att beläggningen tillför en form av dämpning av böjning (tröghet)? Eller att man ger nålarmen ett annat beteende genom materialövergången? Kanske både och?

Gärna på lekmannaspråk! 🤭🤓

Posted
7 hours ago, AlfaGTV said:

Kan du utveckla hur beläggningen kan påverka resonansbeteendet? Och ffa varför du använder begreppet hysteres i sammanhanget? Menar du att beläggningen tillför en form av dämpning av böjning (tröghet)? Eller att man ger nålarmen ett annat beteende genom materialövergången? Kanske både och?

Gärna på lekmannaspråk! 🤭🤓

Förklaringen kommer inte från audio-technica, utan jag skrev så för att det är det enda jag kan tänka mig.

Så det var bra att du frågade.

Med hysteres avser jag konstruktionsdämpning, alltså att materialet tar upp energi när nålarmen böjer sig (vibrerar).

Alla metaller (och även andra material) gör det, men guld har mycket hög duktilitet i förhållande till en aluminiumlegering så det fungerar lite som häftmassa (grov jämförelse). Guldet beter sig plastiskt utan att spricka kan man säga.

Viktökningen är marginell eftersom det bara är en plätering.

Posted
On 2024-07-20 at 23:29, calle_jr said:

02-NEW-A-T-logo-copy.jpg

Audio-technica grundades 1962 av Hideo Matsushita, som började bygga pickuper hemma i lägenheten.
Sedan 1993 är sonen Kazuo Matsushita ansvarig för verksamheten. Huvudkontoret är kvar i Tokyo, men är numera inhyst i ett 8-våningshus som de själva utvecklat och som även inhyser deras egen inspelningsstudio. Audio-technica har gett ut musik och mestadels klassiska LP. Det finns nog inte så mycket utgivet av det de spelat in, utan de är i huvudsak en etikett.

HideoMatsushita.jpg KazuoMatsushita.jpg TechnicaHouse.jpg
Hideo och Kazuo Matsushita, samt huvudkontoret Technica House. Bilder: msretailer.com, fohonline.com, audio-technica.com

Jag skulle väl påstå att de fortfarande är mest kända för sina pickuper, och många av oss har säkert nostalgiska erfarenheter om AT95E, böjda utbytesnålar och pickupskal som man fick lägga en 10-öring på för att den skulle spåra. Men med kunskapen om miniatyrtransducers har audio-technica sedan 70-talet också utvecklat mikrofoner och hörlurar, främst för pro-marknaden och installationer i konferensrum, auditorium o liknande. De har tillhandahållit mikrofoner och hörlurar till de flesta sommar- och vinter-OS de senaste 30 åren.

Vad har ni för minnen och erfarenheter:question:

AT95E är en favorit hos mig. Jag har alltid roligt när jag lyssnar på musik via den. Helt otroligt prisvärd! Knappt 500kr!😃 , men visst, den saknar en hel del för att inte platsa i min topp-anläggning, men i ”familje-anläggningen” är den perfekt. 

I övrigt har jag inte så mycket erfarenhet av AT, mer än att ha monterar och lyssnat lite kort på någon OC9 och AT33 genom åren. De har också känts mycket bra sett till vad de kostar.

För många många år sedan ägde jag också LINNs enklare MM, som lär ha varit AT, men med en grå nål. Minns ej vad den hette.

Posted
7 minutes ago, SOUND BY VINYL said:

AT95E är en favorit hos mig. Jag har alltid roligt när jag lyssnar på musik via den. Helt otroligt prisvärd! Knappt 500kr!😃 , men visst, den saknar en hel del för att inte platsa i min topp-anläggning, men i ”familje-anläggningen” är den perfekt. 

I övrigt har jag inte så mycket erfarenhet av AT, mer än att ha monterar och lyssnat lite kort på någon OC9 och AT33 genom åren. De har också känts mycket bra sett till vad de kostar.

För många många år sedan ägde jag också LINNs enklare MM, som lär ha varit AT, men med en grå nål. Minns ej vad den hette.

Om du är öppen för det så har jag en AT-OC9XML som väntar på montering hos mig till en väntande kund om två veckor :).

/ Marcus

Posted
2 hours ago, SOUND BY VINYL said:

Har funnits även här, både den lite enklare Linn K5 och den gula Linn K9, båda Audio Technica.

Det landade precis ett nytt USB-microskop och jag hade en AT VM95E att prova på:

AT95.jpeg

Skaplig lim-blobb!

Posted
24 minutes ago, AlfaGTV said:

Har funnits även här, både den lite enklare Linn K5 och den gula Linn K9, båda Audio Technica.

Det landade precis ett nytt USB-microskop och jag hade en AT VM95E att prova på:

AT95.jpeg

Skaplig lim-blobb!

Oj! Wow! 

Posted

DSC_7460.JPG

AT33PTG/II spelar imponerande bra.
Jag vill påstå att med denna typ av nålslipning, nålarm, spolar, magneter, dämpare och hyfsat robust hus så har man åtminstone grundförutsättningarna för att konstruera en pickup som avkodar spåren med högsta kvalitet på ljudåtergivningen.
Det är faktiskt lite haksläpp eftersom man reflexmässigt jämför med andra pickuper i denna prisklass.

Det låter väldigt naturligt och tonalt korrekt, med en fin scen och separation, solid bas och bra transienthantering.

Jag har svårt att hitta något att anmärka på, men om man lyssnar kritiskt så har den inte fullt ut den separation och klarhet i toppen som en del highend-pickuper kan ha.

Man ska då betänka att AT33PTG/II har VTA=23o, alltså mellan 3-8o högre än bulken av de LP som finns på marknaden. Jag kan inte säga säkert varför de har gjort så, men en orsak kan vara för att magneter ska få mer plats en bit under armaturen.

Hur som helst, det kan vara att jag behöver göra en mer noggrann justering av VTA/SRA. Jag ska titta på det.

DSC_7465.JPG

Mitt syfte med AT33PTG/II var att jag behöver en pickup för att utvärdera kopplingar mellan geometriska och mekaniska egenskaper och olika signaler på test-LP. Det innebär att jag behöver utsätta pickupen för ganska våldsamma ytterligheter, som man inte gärna gör med en väldigt dyr pickup. Det innebär också att pickupen behöver ha så bra grundegenskaper att den svarar på små justeringar i geometri och att den är enkel och robust att hantera.

Jag tycker att AT33PTG/II uppfyller de kraven med råge. En detalj är att a-t skickar med två par M2.5 spårskruv, cylindriska muttrar och brickor. Det ena paret skruv var så korta att de inte gick igenom kroppen. Det andra paret var så långa att de slog i LPn. Om man monterar dem underifrån så kan man inte spänna en cylindrisk mutter på ovansidan. Så skruv och mutter på bilderna är inte original, utan dessa M2 insex rostfri A4 med fjäderbricka:

DSC_7456.JPG