Jump to content

Att bygga en Roon Server

Recommended Posts

Tänkte det kunde vara intressant att följa med på en lite resa i att bygga en dedikerad Roon Server?

Ämnet kan även få lite slaka tyglar och inbegripa lagring, strömförsörjning och lite kringutrustning, tänkte jag.

Vi börjar med att leta upp en supporterad hårdvara för Roon Optimized Core Kit, ROCK.

Jag valde denna, den är relativt ny och baseras på exakt samma hårdvara som används i Nucleus Titan, för 50Tkr (eller därikring).

IMG_4049.jpeg

Detta är en s.k. barebone-PC, dvs den är nånstans mellan en delkomponent och att vara komplett.

Du behöver:

1. RAM-minne, 8-32Gb
    Jag rekommenderar starkt att du väljer två st DDR4 SO-DIMM Unbuffered Non-ECC lämpligen med märkhastigheten 3200Mhz, t.ex. dessa.
    Har du ett väldigt stort bibliotek kan du välja ett kit med 2x16Gb istället. Orsaken till att välja två lika minnesstickor är att NUC'arna kan adressera två minneskanaler parallellt. Detta ger en prestandaökning jmf med bara en sticka.

2. En systemdisk i form av en m.2 NVMe-sticka.
    Storleken är inte avgörande, men spendera inte slantar på yta här, du kommer nyttja runt 30Gb men resterande kan INTE användas till något annat (den raderas/rensas dessutom vid varje versionsuppgradering av Roon).
    Den här är ruskigt snabb, men jag har ingen erfarenhet av just denna själv.

Detta räcker för att få fart på en Roon Server för enbart streaming och/eller med extern eller nätverkslagring.  
Vill du ha internlagring på tyst disk? I så fall är det är det en 2.5"-disk som gäller, och även om det är fullt möjligt att peta in en snurrdisk så rekommenderar jag en SATA SSD för media-lagringen.

Jag är personligen förtjust i Samsungs SSD-enheter, som t.ex. denna. Det gäller även för m.2-enheterna för övrigt.

Så, alla "ankor i rad"? 
IMG_4051.jpeg

Jag hade personligen sedan tidigare minne, systemdisk och lagringsdisk så för mig var kostnaden måttlig.

NUC13i3 - 4690:-

250Gb m.2 systemdisk - 449:- (Kingston)

2x8Gb DDR4  - 549:- (Corsair)

evt en SATA SSD, från ca 1800:- för 2Tb upp till ca 8000:- för en 8Tb

Så 5.700:- för en komplett Roon Server som återanvänder din befintlig externa eller nätverksbaserade lagring eller endast används för streamat media. 

Betydligt billigare än en Nucleus Titan eller någon av de extremt kostsamma serverlösningar som erbjuds.

Och även om jag tänkte fokusera på Roon i detta fall kan du såklart nyttja denna för andra typer av servrar också, kankse en Minim2 UPnPserver eller så, men då får du välja ett annat operativsystem än RoonOS.

Nästa steg, att installera operativsystemet!

Mycket intressant läsning, ska bli kul att följa! När jag köpte min Mac Mini M1 2020 för några år sedan så övervägde jag även att ”bygga själv” men jag blev inte klok på vilken hårdvara jag skulle välja (och så minns jag det som att det inte var helt lätt att få tag på NUC och låda). Då kändes det enklare att installera Roon på en Mac och samtidigt kunna använda den till andra uppgifter inom hushållet. Jag har mina musikfiler på en dedikerad NAS. 

Jag var lite snabb där inser jag, för grejerna skall ju monteras också, innan vi kan starta upp och förbereda.

Fast just dessa aktiviteter beskrivs bäst av Asus själva, t.ex. i den förhållandevis korta och vettiga instruktionen för just Asus NUC Pro Kit'et. 

Den korta versionen är, var försiktig, grejerna passar bara på en plats, på ett sätt.

Ta hjälp av kidsen, grannungarna eller ngn som har gjort detta tidigare. Det är ingen raketvetenskap, men lite erfarenhet ger den lilla boost som kan behövas för att våga snäppa fast minnena och montera m.2-stickan. 
Det duger inte heller med IKEA's verktygslåda, du behöver stjärnmejslar i rätt storlek. Att öppna chassit kräver en stjärnmejsel med Philips-huvud, str 2. Och att få den liilla skruven på rätt plats som låser m.2-stickan har jag för mig är en Philips 0...

Det är ingen nackdel att använda ett ESD-armband när man pillar, speciellt om det är torrt i luften.

Äsch, jag knåpade ihop en liten video. Den är 5minuter lång och visar montage av två minnesmoduler, m.2-stickan för operativsystemet samt hårddisken med mediafiler (delar av biblioteket):

Den lille grönsvarta "stjärnformade" grunkan är en bits-och mejselmagnetiserare (och avmagnetiserare) från tyska Wera, makalöst hjälpfull! 

Och värt att notera, detta verktygskit är faktiskt från IKEA! Men, jag hade M3-skruvar till mediadisken med Torx-huvud, de flesta kommer dock med Philips-skruvar, så då hade jag klarat mig med bitskitet från IKEA!

Men, nu borde prylarna vara på plats och vi kan förbereda installation av operativet!

Installera operativet

Förbered genom att ladda ned RoonOS här. Det är en så kallad skivavbildning så den skall "skrivas" till en USB-sticka (min 1Gb), ha en sådan redo.

Du behöver också en mjukvara som gör det smidigt att "skriva" avbildningen till stickan, och den smidigaste är Balena Etcher
Du behöver inte avkomprimera Roon-avbildningsfilen, den är i ett Linux-format som kallas *.tar.gz, vilket är Linux-världens zip-fil, men Etcher läser denna direkt.

Radera (formatera) alltid stickan innan du skriver till den, och starta sedan Etcher. Peka ut Roon avbildningsfil som källa och var noggrann med att peka ut USB-stickan som mål. Klicka sedan på "Flash!" 
Avbildningen skrivs först och verifieras sedan. Stickan "matas ut" (logiskt alltså) och är säker att  dra ur när det är klart.

Då tar vi stickan och du behöver även ett tangentbord och en skärm, du kan använda TV'n om du vill. Anslut dessa till NUC-datorn och även strömförsörjningen som medföljer NUC'en. Anslut gärna en mus också, om du är ovan att navigera i menyer med tangentbordet (Tab, mellanslag, pilar etc..).

NUC13 (och kanske 12:e Gen?) är fabriksinställda på säker uppstart, vilket inte funkar med linux så det behöver vi åtgärda först. Vi skall hoppa in i datorns BIOS setup! 

BIOS-inställningar
Med tangentbordet i blickfånget trycker du på startknappen på NUC'ens framsida.

Håll ett öga på de små LED som indikerar NumLock och CapsLock på tangentbordet. När de blinkar till kan du "dutta" på F2-tangenten på tangentbordet. Skärmen borde kvickna till ganska omgående också och visa dig datorns BIOS-program. Det betyder Basic Input/Output Settings och är den delen av en dator som gör det möjligt för att veta vilken disk den ska starta ifrån, hur minne och processor ska tilltalas och en massa andra saker som krävs för att en dator ska starta upp. 
Det vi är intresserade av i det här fallet är att avaktivera Secure Boot, vilket du hittar under fliken "Boot". Välj Disabled från vallisten.

IMG_0240.webp

Perfekt, tryck F10 för att spara inställningen och svara Ja på om du vill spara och avsluta.

Installera RoonOS

Om du använder nya lagringsmedia bör NUC'en automatiskt boota upp RoonOS-installationsmediat efter omstarten! Om inte kan du trycka F8 vid uppstart och välja UEFI boot från USB-stickan!

Du ser att du är på rätt väg om det dyker upp "Welcome to Grub!" uppe till vänster på skärmen.

Installationsmenyn är simpel, vill du installera RoonOS (Yes/No) och nästa fråga är på vilken disk du vill placera operativet. Säkerställ att du väljer m.2-disken, du bör kunna avgöra vilket nummer den har genom att ögna storlekarna på diskarna (Ordningen har ingen betydelse).

När du bekräftat att du vill SKRIVA ÖVER EVENTUELLT INNEHÅLL på den valda disken så tar installatione bara en knapp minut eller så.

När du ser meddelandet på skärm att du kan dra ur installations-stickan följer du anvisningen (eller stänger av NUCen med strömknappen).

Nu är det dags att placera NUC och ansluta den till ditt nätverk, dags att konfigurera Roon! Så, placera om NUC och anslut nätverk och ström så kör vi nästa del efter detta! (Du kan avvakta med externa diskar med media på just nu, placera men anslut dem ej)

5 hours ago, AlfaGTV said:

placera om NUC

Apropå placering av NUCen. Hur mycket låter fläkten? Intels variant lät så att den hördes om NUCen stod i lyssningsrummet. Helt ok om svar kommer efter din eminenta beskrivning av bygge och installation @AlfaGTV. Tack så mycket!

@AlfaGTV Roon lanserar ju nu i år två olika Roon servers själva. En billigare Nucleus One och den finare Nucleus Titan, som du jämför detta NUC-bygge med. Om man har en befintlig, tyst välfungerande IntelNUC med RoonRock (t ex en Aluetia R50 NUC 6i5, 8GB 😉😉); finns det då anledning att fundera på Roons byggen eller ge sig på ett nytt eget ASUS-bygge enligt ovan? Alltså - ligger det något i tiden, eller finns det nya funktioner/krav i Roon, som gör det lämpligt/viktigt att förnya sig?

Undrar

/ En flitigt Qobuz-streamande Roonanvändare i Skåne 🤔

[Oavsett vilket är en sådan här fin genomgång guld värd 🏆]

5 hours ago, Double A said:

svaren kommer kanske här

Annars är det bara att fråga! Tack!

3 hours ago, Ivery said:

Hur mycket låter fläkten?

Jag kommer till det lite senare, men jag hittills inte hört den från lyssningsplatsen, annat än precis när den preparerade biblioteket och analyserade alla filer med alla Cores i jobb. Den är alltså markant tystare än de äldre NUC'arna jag har provat.

2 hours ago, ulfsan said:

finns det då anledning att fundera på Roons byggen eller ge sig på ett nytt eget ASUS-bygge enligt ovan?

Nej, är du nöjd med prestanda så finns ingen anledning att byta. Det tillkommer ingen ny funktionalitet, men det kan ju vara en övning i att vara förebyggande innan man upplever dålig prestanda eller en havererad hårddisk eller så. Jag har aldrig lyckats köra en NUC in i "tegelväggen" men jag ser att rätt många upplever trasiga m.2-stickor på Roon-forumet t.ex. Och då är det såklart jätteskönt att ha en hyfsat aktuell databasbackup!

Konfigurera RoonOS

Sådär då, dags att sätta upp RoonOS för ditt behov. Du har ju självklart en databasbackup från en tidigare server, om du haft en? 😘

Om inte, är det ett utmärkt tillfälle att skapa en säkerhetskopia av ditt befintliga bibliotek! 

Det betyder att du kan återställa mycket av dina egna redigeringar av album, spellistor, etiketter och även spelhistorik och nyttjandemönster. 

Roon är tillräckligt klurig för att känna igen lokala musikfiler (men givetvis även album och filer på streamingtjänsterna), även om de flyttats i samband med detta serverbygge. Det är en av fördelarna med filanalysen och identifieringen som Roon gör.

Codecs... Vad i hela friden?

Men, vi har ett par saker att fixa först. Nämligen att hämta och placera en fil för att hantera komprimerade musikfiler och internetradiokanaler. Det är en fil som heter "ffmpeg" och den skall placeras i mappstrukturen som din Roon-server erbjuder. Vi ska hämta en förbyggd fil, för att slippa krångla. Hämta den här, den är anpassad för din Roon ROCK. 

Man kan ifrågasätta varför den inte skeppas med RoonOS från början, men det är kopplat till distributionsöverenskommelser och licensiering. Roon får helt enkelt inte skicka med denna i "paketet" som utgör ROCK.

Nu däremot blir det lite skillnader beroende på om du gör detta från en Mac eller Windows-maskin, och jag rekommenderar starkt att du väljer en "vanlig dator" för att göra dessa steg. Filen du hämtat är såklart anpassad för att hanteras på en Linux-plattform, och är därför i ett komprimerat format som kallas *.tar.xz 

Jag gjorde detta på en Windows-dator, och har därför installerat 7-Zip. Har du Mac tror jag du klarar dig med standardappen "Arkivverktyg".

Du behöver packa upp filen helt (På windows, två ggr) tills du ser en mappstruktur i stil med den nedan:

image.png

Filen som vi är ute efter heter som sagt "ffmpeg" och skall vara på nånstans runt 80Mb. Den skall placeras på Roon-servern via nätverket.

Om du är på en Windows-maskin, starta Utforskaren och skriv in följande i adress-fältet:

\\ROCK\Data

Använder du en Mac, starta ett Finder-fönster och gå till menyn "Gå". Välj "Anslut till server, och ange följande adress:

smb://rock.local/data

Klicka Anslut som Gäst (inga lösenord).

Öppna mappen Codecs och klistra in ffmpeg-filen däri, Klart!:
Skärmavbild 2024-07-14 kl. 10.13.03.png

Nu kan vi går till din Roon-servers administrationssida, för att säkerställa att allt ser okej ut. Härifrån kan du använda din klösbräda eller yuppienalle, resten är webbaserat.

Starta din webbläsare och ange ngn av följande adresser:

Windows: http://rock

Mac: http://rock.local

Du bör hamna på en sida som ser ut så här:

IMG_1973.png

Som du ser finns fyra "sektioner" eller områden att vara medveten om:

Operating System -  Operativsystemet, precis som på din Mac (MacOS) eller din PC (Windows 10/11).

Roon Server Software - Mjukvaran Roon, som vi ska använda för att hantera ditt musikbibliotek.

Roon Database and Settings - din personliga musikdatabas (ej mediafiler) och inställningar i hur du vill att Roon ska fungera.

Evt. Internal Music Storage - Om du installerat en media-disk så finns sektionen, och i mitt fall så är det en disk som jag redan tidigare preparerat med hjälp av Roon.

Om disken inte är redo att användas som intern disk (fel filsystem eller ny) så ser du texten "Not Ready" under rubriken. Använd i så fall knappen "Format", men säkerställe att du har satt rätt disk däri och att du framför allt, har en säkerhetskopia på innehållet för formatering är DESTRUKTIV!

1 minute ago, octavia rs said:

Är de annorlunda på de nya "NUC" eller samma förfarande som tidigare som är beskrivet i Roons egna KB?

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/rock-install-guide

KB'n är inte helt uppdaterad, och man har inte inkluderat t.ex. avaktivering av Secure Boot såvitt jag kan se. NUC13 är inte ännu med på "supported hardware"-listan, även om det är uttalat på forumet att den stöds. 

Men du har helt rätt, processen beskrivs bra även på Roons egen Kunskapsbank!

35 minutes ago, AlfaGTV said:

Men du har helt rätt, processen beskrivs bra även på Roons egen Kunskapsbank!

De var nog 2018 jag byggde min NUC och har för mig med hjälp av Roons KB var de rätt enkelt att få ihop. 

18 hours ago, Ivery said:

Apropå placering av NUCen. Hur mycket låter fläkten? Intels variant lät så att den hördes om NUCen stod i lyssningsrummet.

Jag hade min NUC i skåpet där övrig nätverksutrustning sitter när jag efter ett år typ byta till ett fläktlöst Akasa chassi så trots att där inte är dammigt så satt de rätt mycket damm i kylflänsen där fläkten kyler processorn så de är oavsett ljudnivå inte fel att satsa på ett fläktlöst chassi.

Starta Roon (och peka ut musikkällorna)

Nu är vi äntligen framme vid driftsättning, och ska få ta del av Roons gränssnitt och funktioner!

Om du inte redan har installerat Roon Remote på din padda/telefon är det dags nu. Du kan även installera Roon på din dator, och då hämtar du den version som passar din dator här.

När du startar applikationen kommer du få upp dialoger från ditt operativsystem, "Vill du tillåta Roon Remote åtkomst till lokala nätverket?" och svaret är Ja! På samtliga frågor.

Jag använder Roon Remote på min iPad för dessa skärmbilder, så det kan skilja sig lite beroende på var du gör dessa inställningar.

Vid första uppstart körs Roon i "ljust" läge och på engelska. Jag tycker inte om den ljusa varianten och eftersom jag översätter Roon väljer jag såklart Svenska.

IMG_1975.jpeg

Vid språkbyte och/eller skifte mellan mörkt/ljust läge kommer appen vilja starta om, tillåt den.

I mitt fall identifieras min Roon Server direkt av appen när jag klickat på "Kom igång!"-knappen.

IMG_1976.png

Inget att vänta på, välj "Anslut"!

IMG_1977.png

Antingen så har du redan en licens/prenumeration eller inte, välj knapp efter din situation. Det är kostnadsfritt att prova Roon i två veckor, men man måste ange ett kreditkort, även om inget kommer debiteras. Eftersom jag har en licens så väljer jag "Logga in".

Ditt Roon-konto används för både ditt abonnemang/licens och åtkomst till forumet där man kan ställa frågor och få hjälp. Därför erbjuds moderna och ganska säkra autentiseringslösningar. Jag har personligen aktiverat flerfaktorsautentisering på mitt konto, vilket innebär att jag anger både användarnamn (e-postadress) och lösenord, men även ett "engångslösen" i form av en pinkod. Jag nyttjar den funktionen på min iPhone utan tredjepartstrassel, enbart Lösenord i Apple Keystore.

IMG_1978.png

Du behöver tillåta den inloggning som föreslås, och ange dina uppgifter oavsett.

När du loggat in mot Roonlabs påbörjas konfigureringen av dina lagringsplatser och tjänster.

IMG_1979.png

På en ROCK behöver du inte göra ngt speciellt här, bara välj Fortsätt.

Nästa steg är val av streaming-leverantör, välj din (om du har ngn) och logga in mot den.

IMG_1980.png

Jag har ett Qobuz-abbonemang och väljer därmed det alternativet.

IMG_1981.png

Logga in och nästa steg visas automatiskt, där du erbjuds konfigurera ljudenheter. Jag väljer att Avsluta istället, och peka ut dessa senare.

IMG_1982.png

Eftersom en ROCK med automatik kommer inkludera musik på internt lagringsmedia så har den redan börjat (eller gjort klart) identifiering och biblioteksbyggande av dina lokala filer och även de album och andra objekt du "favoritat" på din streaming-tjänst.

IMG_1983.png

Jag väljer att skifta läge till "mörkt" här, klicka på de tre små strecken uppe till vänster, välj Inställningar i form av det lilla kugghjulet som dyker upp i menyn:

IMG_1984.jpeg

Väl där, väljer du alternativet Konfigurera i menyn till vänster, sedan Tema: Mörkt (om du vill, såklart!)

IMG_1986.jpeg

Du meddelas om att appen behöver startas om nu eller senare, och jag väljer senare i detta fall.

IMG_1987.jpeg

Låt oss konfigurera en ljudenhet, så att vi kan få lite musik. Välj Ljudenheter i den vänstra menyn.

IMG_1988.jpeg

Här kommer det se olika ut beroende på vad du har för enheter på ditt nätverk, som Roon känner till. 

Överst visas den enhet du befinner dig på, i mitt fall iPad. Men har du en USB DAC ansluten direkt till din ROCK så ska även den dyka upp bland de första alternativen, troligen med ett hyfsat igenkänningsbart namn.

Lite längre ned i listan över ljudenheter kommer först dina RAAT-enheter listas, de är de enheter som pratar "Roon-iska" utan dialekter 🤭

I min bild ovan är det tre enheter som bygger på RaspberryPi's.

Om du bläddrar dig nedåt lite så kommer sedan de enheter som betraktas som "Roon Ready" följt av "Roon Tested". Dessa kommer fungera väl som utenheter men du har öven möjlighet att koppla på Chromecast, Airplay och Sonos-enheter om dessa hittas på ditt nätverk. 

IMG_1989.jpeg

Jag väljer att aktivera och namnge (svart markering) min SabreDAC, samt att välja den som utenhet (röd markering).

Nu, har jag bländats tillräckligt av den vita skärmen och väljer att stänga appen!

Äntligen, dags att spela lite musik!

IMG_1990.png

Efter att ha stärkt oss en smula med musik från denna nya server kanske det är läge att fundera på optimering.

Ett förenklat schema kan göra det lättare att prata om alternativ som erbjuds:

IMG_1994.jpeg

Ämnen som kan påverka både funktion och ljudkvalitet skulle exempelvis kunna vara:

• Intern lagring, NAS eller USB-disk(ar)
  • Direktanslutning till DAC via USB eller via transport/streamer
  • USB "de-crapifiers"
  • Strömförsörjning av server, transport, router osv.
  • Nätverksswitch, en eller flera.
  • LAN-isolatorer och/eller fiber-adapters.

Låt höra era erfarenheter, jag är lite torr (eller har en grunduppsättning som inte medger några stora skillnader) men jag tycker personligen att en ROCK/NUC förtjänar en bättre nätdel. Jag använder en Farad Super 3, som fungerar utmärkt till NUC13i3, och jag tycker den gör märkbar nytta.

Jag tycker även att jag upplever en bättre återgivning via en streamer/transport, och en av de bättre jag upplevt i egen miljö är den omtalade "månlandaren", IAN Canada TransportPi Digi/AES med vettig strömförsörjning.

Jag har av funktionella skäl valt att dela ut en delmängd av biblioteket via ett nätverksshare, och på den inbyggda 2Tb-disken ligger det "primära" biblioteket. Jag vill ha tillgång till en större mängd musik än vad en 2Tb-disk rymmer, men det blir för dyrt att skaffa stora diskar till alla mina servrar! 😊

Föredömligt beskrivet!!

Mitt schema skulle se ganska likt ut förutom:

- har ingen storageserver. Disk i Roon Rock med all musikdata. 

- min ”månlandare” är även dac och kopplad direkt med RJ45 (nätverkskabel) till Roonserver.

Roonserver är även kopplad mot router med RJ45 via USB-konverter. Detta för att nå hemnätverket och därigenom mobil och padda samt en roon laptop-roonendpoit i köket

10 hours ago, Richard said:

Föredömligt beskrivet!!

Mitt schema skulle se ganska likt ut förutom:

- har ingen storageserver. Disk i Roon Rock med all musikdata. 

- min ”månlandare” är även dac och kopplad direkt med RJ45 (nätverkskabel) till Roonserver.

Roonserver är även kopplad mot router med RJ45 via USB-konverter. Detta för att nå hemnätverket och därigenom mobil och padda samt en roon laptop-roonendpoit i köket

Tack!

Just det, du har valt att ha en direkt koppling till din "streaming DAC" via ethernet, men att nyttja en USB-Ethernet-omvandlare för att kunna ansluta ROCK till övriga nätverket och andra Zoner.

Placering av ROCK

Det leder ju in på en fråga jag fick tidigare också, om Asus NUC13i3 Pro låter mycket, då den har en inbyggd fläkt.

Svaret på det är nej, jag kan inte höra den från lyssningsplats, och jag har nog vid närmare eftertanke aldrig hört fläkten i den alls, annat än ett svagt "svirr" precis när man trycker på Power-knappen. Kort sagt, jag har den i stereobänken nu, och den hörs inte mer än min Nucleus+ (fläktlös och 100% tyst)...

Men oavsett, om man väljer bort den direkta USB-anslutningen från ROCK, så är det ju fritt att placera servern precis var du vill på ditt nätverk, även om jag vidhåller att den ska vara ansluten till router (eller mellanliggande switch) med kabel, inga trådlösa bryggor eller Wifi godtages! Se t.ex. @octavia rs lösning där den placerats i i groventrén, även om han faktiskt skulle kunna peta en USB-kabel genom väggen till stereon! 🤭 Jag vet att @byZan placerat sin ROCK i en "skrubb" en bit från lyssningplats och det är lite det som är charmen med ROCK;

Det är en låda med två kablar till, du behöver inte klappa om den, logga in, uppdatera eller pilla. Den är en appliance, alltså en tillämpning. Det är ju en dator, men den ska inte ha skärm, tangentbord och sådant anslutet, bara ström och nätverk.

Prestanda med NUC13i3

Jag nämnde tidigare att den NUC jag använt som exempel, är identisk avseende hårdvara och prestanda med Nucleus Titan, Roons senaste och finaste server. Den är såklart färdigkonfigurerad och placerad i ett väldigt snyggt, fläktlöst chassi. 

IMG_1996.jpeg

Varför har man valt en Intel Core i3-processor i denna då, och inte en värsting i7 eller kanske i9? Jo, för att de kraftfullare processorerna genererar mer värme och i någon mån störningar. Och Roon är programmerat för att hålla låg latens (fördröjning) och hög effektivitet. Dessa prioriteringar har gjort att man valt att inte göra Roon Core flertrådad, och därmed kan man inte nyttja flera processorkärnor. En generaliserad förklaring är att prestandaökningar i processorvärlden idag utgörs av flera processorkärnor och parallellitet, inte högre klockfrekvenser. Varje Zon i Roon, alltså ljudutenhet, nyttjar två trådar/kärnor men själv biblioteket och databasen använder bara en. Detta gör att Roon är snabbast och mest responsivt med en hög klockfrekvens på en processorkärna.

Därmed passar Intel Core i3 1315U utmärkt med sin låga strömförbrukning och höga prestanda på sina "performance cores". Hade man valt en i7 så hade man fått en fördubblad strömförbrukning och då blir utformningen av ett fläktlöst chassi kompromissad, medan i3 processorn med sina två prestandakärnor och fyra effektivitetskärnor utgör ett utmärkt alternativ med i praktiken samma prestanda (single core).

Är du nyfiken kan du se skillnader här t.ex.

Vilket jobb du har lagt ner på denna fantastiska lathund!

Mycket bra genomgång och förklaring.

Det ser i princip likadant ut hos mig. Skillnaden är att jag har valt att placera några switchar i nätverket.

Inget är trådlöst förutom själva styrningen av Roon. Jo förresten, jag har en paj på trådlöst samt ett par Homepod högtalare.

Har i likhet med dig upplevt en ljudförbättring med bättre strömförsörjning av Roon Core och endpoints samt att köra via en streamer till dac istället för att köra direkt från Roon Core till dac.

57 minutes ago, Audionet said:

Du är inte rädd för statisk elektricitet vid montering på en microfiberduk?

För sakens skull, en bild på hur man ska ansluta ESD-armband och ESD-matta, man vill ha ca 1-10 MOhm till skyddsjord.

image.png.54acc95118b6d311124d247452b82a5d.png

1 hour ago, AlfaGTV said:

Det är en låda med två kablar till, du behöver inte klappa om den, logga in, uppdatera eller pilla. Den är en appliance, alltså en tillämpning. Det är ju en dator, men den ska inte ha skärm, tangentbord och sådant anslutet, bara ström och nätverk.

Man kan lägga till jordning av servern som en faktor man i alla fall bör ha i medvetandet.

+ En NUC med separat nätdel blir inte per automatik jordad.

+ Använder man oskärmade eller skärmade nätverkskablar eller kablar med skärmen ansluten endast i ena änden

+ LAN-isolatorer som bryter upp jorden

+ etc

Worse case om man har NUCen i annan del av huset, annan fas, annan potential och kör skärmat hela vägen kan man dra in skräp till resten av anläggningen. Själv kör jag med LAN-isolator som då bryter upp jordförbindelsen, men ansluter istället skyddsjorden direkt från min Qb8 till NUCen (banan till USB). Med andra ord kan det vara värt att prova sig fram här.

1 hour ago, Audionet said:

Du är inte rädd för statisk elektricitet vid montering på en

microfiberduk?

Nejdå, jag hade ju till och med ESD-skydd! Men @LPL har ju såklart rätt, man bör ha en ESD-matta/underlägg också.

Mitt syfte är att eliminera statisk potential mellan mig och apparaten jag jobbar med, så när jag använder det så ansluter jag alltid till en jordpunkt på apparaten ifråga. Fel eller funktionellt? Vet ej, men empiriskt har jag hittills inte sabbat ngt.

Tror det är viktigare att inte dansa över vinylgolvet i sina syntetiska sockar innan och under operationen! 😅

17 minutes ago, LPL said:

Man kan lägga till jordning av servern

Ja, det är helt rätt, jag tror man skulle kunna skapa en vettig jordpunkt i Kensingtonlåset om man inte vill göra ingrepp.

Men, tänkte du ur elsäkerhetsynpunkt eller ljudkvalitet? Jag har min vanliga server ansluten till ett signaljordplan via skyddsjord till en Entreq Ten. Jag har inte provat på just denna ROCKom det upplevs göra skillnad?

Elsäkerhetsmässigt borde det inte vara ngt bekymmer, då jag förutsätter att NUC är dubbelisolerad.

2 hours ago, AlfaGTV said:

Se t.ex. @octavia rs lösning där den placerats i i groventrén, även om han faktiskt skulle kunna peta en USB-kabel genom väggen till stereon!

De är tre år sedan jag gav upp min NUC när jag köpte Innuosen om du nu missat det ;)

Har mer eller mindre lagt ner Roon helt men de är en annan historia.

24 minutes ago, AlfaGTV said:

Fel eller funktionellt? Vet ej, men empiriskt har jag hittills inte sabbat ngt.

Det man vill undvika är urladdning via IC-kretsarna på korten. Jag har en permanent matta så jag funderar sällan på det:)
image.png.f057141cc4f4bb071c0e00f1f8885f6e.png

31 minutes ago, AlfaGTV said:

Tror det är viktigare att inte dansa över vinylgolvet i sina syntetiska sockar innan och under operationen! 😅

Man ska inte heller överdriva, mest känsligt vill jag minnas att det var när CMOS-kretsarna dök upp och det var väldigt stort fokus på ESD. Undviker man kläder, plockar bort material och verktyg som lätt alstrar statisk elektricitet och jordar sig själv i t.ex. köksblandaren innan man skruvar så har man minskat riskerna.

27 minutes ago, AlfaGTV said:

Elsäkerhetsmässigt borde det inte vara ngt bekymmer, då jag förutsätter att NUC är dubbelisolerad.

Du matar den med klenspänning, dubbelisolering åsyftas bara utr. för tex. 230V.

Jag håller med @LPL att man ska fundera på var saker och ting kopplas in är det på olika platser, olika jordpotentialer, var jordas utr. har man skärmade LAN kablar som förbinder olika utrustningar i huset m.m.

Här kan man gott tänka ett extra varv så man inte skapar onödiga jordförbindelser som sprider sig i systemet och om man har otur påverkar delar som kan resultera i en eventuell hörbar försämring. 

33 minutes ago, AlfaGTV said:

Ja, det är helt rätt, jag tror man skulle kunna skapa en vettig jordpunkt i Kensingtonlåset om man inte vill göra ingrepp.

Jag har bara lött ihop en kabel med banan i ena änden som jag anslutit i skalet på en USB-kontakt.

image.png.ce45ab439d3d160a5972bfce8911c34b.png

33 minutes ago, AlfaGTV said:

Men, tänkte du ur elsäkerhetsynpunkt eller ljudkvalitet?

Ljudkvalitet.

Jag tycker att uttrycket YMMV som används flitigt när det kommer till streaming är väldigt passande. Då menar jag inte bara hur många mil man avverkat eller hur länge sedan det var som man rippade sina CD-skivor eller streamade från sin dator första gången utan mer vilka vägar man provat och vilka slutsatser man kommit fram till. Min erfarenhet är att det mesta spelar in hur bra det går att få streaming att låta. I brist på annat eller som analogi kan man kanske kallade det sänkning av brusgolvet eller svärta😊. Desto ”tystare” det blir desto mer framträder detaljer som man inte hört lika tydligt tidigare o.s.v. Så min ståndpunkt är att det oftast finns mer eller mycket mer välljud att hämta om man är villig att lägga tid och ibland även resurser på det. Det kokar väl ner till hur kul och intressant man tycker det är och om man har ett öppet sinne och ser bort från sina förutfattade meningar om hur det borde vara. Själv skulle jag inte tacka nej till en bättre server/nätdel, ännu bättre nätkablar till DAC, Streamer, Switch som jag testat, ännu bättre nätverkskablar än det jag har idag som jag också provat här hemma o.s.v. Sedan får man väl dra gränsen någonstans och bestämma sig för vad som är good enough😊.

Varför bör man ha en särskild transporter (=”månlandaren”)? Vad har då transportern för begränsad funktion som förbättras, jämfört med att låta ROCK i ena ändan vara kopplad mot internet via routern och andra ändan ha en USB-kabel kopplad till DAC (dvs själv vara transporter)?

2 hours ago, octavia rs said:

om du nu missat det ;)

Haha! Nä, inte alls, men jag minns bättre det som hände för länge sen! 😂

Och det var bara ett exempel på hur man kan dölja servern, eller i alla fall inte ha den i stereoracket/bänken!

1 hour ago, ulfsan said:

Varför bör man ha en särskild transporter (=”månlandaren”)? Vad har då transportern för begränsad funktion som förbättras, jämfört med att låta ROCK i ena ändan vara kopplad mot internet via routern och andra ändan ha en USB-kabel kopplad till DAC (dvs själv vara transporter)?

En server för Roon är relativt processorintensiv, den har rätt mycket data att bearbeta när den gör sina kopplingar mellan medverkande, renderar snygga bilder i realtid till din padda, hämtar metadata till dina filer och allt annat den pysslar med.

En teori är att ju fler processer som pågår i ljuduppspelningsmjukvaran, desto mer störningar genereras genom t.ex. trottling av ström till databussar och ramminnen, hämtning av data från ethernet eller interna diskar, eller kanske även från nätverksdiskar eller USB-minnen.

Poängen med en transport är att den kan göras mycket, mycket enkel då dess jobb endast består av att plocka in ethernet-paket, sätta samman dessa och generera en ljudström, mer eller mindre i realtid. Därav kan man t.ex. använda en RaspberryPi 2B (jag använder en sådan i vissa utenheter) för att skapa den ljudströmmen och den drar väldigt lite ström och behöver inte bearbeta mycket data alls. Jag upplever det ge ett bättre resultat än att koppla USB-direkt från servern.

Även Antipodes mycket exklusiva servrar jobbar på liknande sätt, man har en serversida med hög prestanda men transporten (som byggts in i samma låda) är en mycket enkel och strömsnål enhet som påminner om en Pi. Sen vet jag inte om man använder ett intenr nätverksprotokoll eller liknande för att skeppa över datat, men man kan oavsett galvaniskt avskilja server och transport iaf.