Jump to content

Varför har basen fått sådan betydelse inom ljud kretsar?

Recommended Posts

Jag har kollat lite på recensioner på bla nätet, Youtube och även tidningar. 

Något som sticker ut är basen. Ju mer bas desto bättre verkar det som? 

Det spelar ingen roll om det är hörlurar, förstärkare eller högtalare, basen är viktig. Räcker det inte så skall man ansluta en subwoofer. 

Även inom musikproduktion är det viktigt att basen skall ha en tonvikt. 

Det samma gäller ljudsystem i folks bilar, basen skall låta som om bilen är besatt av demoner. 

Personligen tycker jag det är löjligt med för mycket bas. Det är öronbedövande, leder till lyssningströtthet och om det nu är så viktigt, då kan man likagärna köpa discohögtalare! 

Är detta bara inbillning från min sida eller har ni också märkt av detta? Varför har basen blivit så viktig? 

1 hour ago, Ljudtoken said:

Varför har basen blivit så viktig?

För att den ofta skiljer agnarna från vetet.

I hifi-sammanhang eftersträvar man en rak frekvensgång i direktljudet.

Det som ifrågasätts är om det inte är det och/eller vad basen har för karaktär.

Det är en utmaning för både högtalare och förstärkare att återge fin bas under 50Hz.

Den andra stora faktorn är hur det låter i rummet.

Alla rum som är mindre än typ 1000m3 "lider" av basresonanser som maskerar hela klangen.

Frekvensgången i efterklangen handlar mycket om tycke och smak, och personligen tycker jag att en liten förhöjning av basen i efterklangen brukar bli bäst eftersom det ger mer kött och blod. Speciellt för inspelningar som annars kan låta för tunt. 

4 hours ago, Ljudtoken said:

Personligen tycker jag det är löjligt med för mycket bas.

Jag förstår vad du menar och jag tycker så också även jag använder samma adjektiv. Vi är alla ute efter en upplevelse och vi går igång på olika saker.

Precis som @calle_jr skriver så kan rummen spela stora spratt med rumsresonanser. I mitt fall hade jag en peak runt 47 Hz på 12 dB. Det blev plågsamt att höra resonansen klingade inte ut innan innan nästa baston kom osv. Det upplevdes som bastungt men det var ju ingen direkt lågbas. Det var snarare så att den peak jag hade maskerade den lägsta basen vilket innebar att jag kunde inte höra alla övertoner från t ex en ståbas vars lägsta grundton går ner till 41 Hz men sen tillkommer övertoner. 

Så i mitt fall handlade om att ha en ”ostörd” återgivning ner till ca 30 Hz med en liten peak kring 70-100 Hz. Basen är där om musiken har den men det är ingen diskobas. Subwoofer kan användas till att få mer bas men också för att få större djup i ljudbilden. Jag har mina högtalare ca 1,7 meter från bakväggen. Det ger mig en bättre ljudbild men jag tappar bas. Det kompenserar jag med ett par subbar placerade ca en meter bakom huvudhögtalarna som då ”ger” mig tillbaka den bas jag tappat. Totalt sett får jag en större och djupare ljudbild.

Människor som inte är så insatta brukar reagera så som du skriver när de kommer hit typ ”du måste ha mycket bas” när de ser anläggningen. Efter en liten demo brukar de ändra sig och förstå att det handlar om andra saker. 

Den huvudsakliga musikinformationen ligger i mellanregistren. Bas och diskant kryddar upp anrättningen s a s men den skall vara ren och på rätt nivå och det behöver nödvändigtvis inte vara en rak kurva. Det är då det blir hifi. 

5 hours ago, Ljudtoken said:

Personligen tycker jag det är löjligt med för mycket bas.

Det kan aldrig bli "för mycket bas", om den är definerad, strukturerad och inte "blöder" över i andra register! 😉

Basen är fundamentet i rytmiskt driven musik, för mig. Och den ska vara lättfotad, smidig och med transienter kvar. 

Sitter man på rad 3 i en mindre sal för framförande av klassisk musik så är det uppenbart att reproducerad musik INTE har den bas som naturlig återgivning erbjuder.

Det vibrerar i bröstkorgen av en solo-violin och vi ska inte förakta den smäll i solar plexus som ett slag på stora pukan erbjuder.

Vad jag INTE vill ha är Epa-Bas, som sätter inredningen i resonans och blöder över och maskerar mellanregister och omöjliggör att urskilja texter och möljar till crescendon.

Svårt att navigera bland åsikter, vaga uttryck och upplevelser i detta ämne. Men jag har funderat på ett fenomen som jag upplever inom branschen som knyter an till tråden. 

Riktig bas har blivit rumsrent att prata om inom hifi igen. Under en period upplevde jag en snobism att en stativare med 5 tums bas/mellanregister räckte gott - bara man hade tillräckligt stark förstärkare. Nonsens, för mig.

Men nu är det accepterat och ofta rekommenderat att t.ex. komplettera med aktiva, DSP-korrigerade basar och för den delen att köpa "rejäla" högtalare.

Den andra aspekten följer trenden med avseende på membrandiameter i förhållande till frekvens. Inte bara i djupaste basen ser vi acceptans för "större element" ("mer lämpade" skulle man också kunna skriva! ;) )...utan vi ser också att frekvensområdet i övrigt delas upp där till exempel Marten's senaste modeller med dome-mellanregistret "mer lämpat" tar hand om de svårigheter ett 6 tums basmellan och 1 tums diskant typiskt sett har vid sina respektive övergångar. 

10 hours ago, Engelholm Audio said:

Men nu är det accepterat och ofta rekommenderat att t.ex. komplettera med aktiva, DSP-korrigerade basar och för den delen att köpa "rejäla" högtalare.

Lite spännande att jag läste detta just som jag skulle ner i källaren för att ge mig på just detta. DSP-korrigerade basar… 

Minidsp (just införskaffad) som ska hantera mina 4 subbar… Fast en verkade lite trött så det kanske bara blir en på bakväggen ett tag… 

On 2024-07-07 at 07:29, Ljudtoken said:

Jag har kollat lite på recensioner på bla nätet, Youtube och även tidningar. 

Något som sticker ut är basen. Ju mer bas desto bättre verkar det som? 

Det spelar ingen roll om det är hörlurar, förstärkare eller högtalare, basen är viktig. Räcker det inte så skall man ansluta en subwoofer. 

Även inom musikproduktion är det viktigt att basen skall ha en tonvikt. 

Det samma gäller ljudsystem i folks bilar, basen skall låta som om bilen är besatt av demoner. 

Personligen tycker jag det är löjligt med för mycket bas. Det är öronbedövande, leder till lyssningströtthet och om det nu är så viktigt, då kan man likagärna köpa discohögtalare! 

Är detta bara inbillning från min sida eller har ni också märkt av detta? Varför har basen blivit så viktig? 

"Varför har basen fått sådan betydelse inom ljud kretsar?"

En berättigad fråga :thumbsup:.

Tror man kan lägga till "Mode" till detta. Flockdjur som vi är så följer vi gärna trender och det som är i ropet!

Håller med om att basen är väldigt viktig och fundamentet i musiken men den ska spela i balans med resten annars blir det inte kul i längden (tycker jag).

On 2024-07-07 at 08:58, calle_jr said:

I hifi-sammanhang

”I hifi-sammanhang” är en väl en viktig distinktion här.

”Bas” kan ju användas i olika sammanhang och ha olika mening och funktion; precis som t ex bilar som kan byggas om till EPA-traktor, spökas ut (min åsikt) med breda lågprofilerade däck utan praktisk nytta, användas som dragbil, ta sig från A till B, tillfredsställa social behov och befästa vem man är osv.

Vad som är rätt är ju olika från person till person och dessutom vid olika skeden här i livet. Ett rave-party utan avgrundsdjup pumpande bas blir liksom något annat. Likaså EPA-traktorernas basdunk. I hifi-sammanhang är det inte riktigt samma sak. Sedan råder det nog inte full konsensus om vad just ”hifi” betyder. Det är ju inget absolut begrepp. ”Hög trovärdighet mot originalet” - för vem? Hur återgavs originalet? … det går att snöa in sig rejält i detta.

Mode och trender som @hrk är inne på är kanske det som stämmer bäst. Marknadsavdelningar jobbar ständigt med att försöka spana in tidsandan. Det finns stora seminarium som hjälp för detta som är underlag för produktutveckling, färgskalor, teman och marknadskommunikation. 

Ett av de mer kända exemplen som används i utvecklingen är Sonys bärbara kassettbandspelare Walkman på 90-talet. Deras trendspaning var bl a att musik blir allt viktigare för ungdomar som kommunikationsmedel och social identifikation. Ungdomar ville också vara ute och leva sitt liv med fart och fläkt via löpning, cykling, på stranden, med skateboards osv. En bärbar ”musikförmedlare” växte fram som kunde passa tidsandan perfekt vilket Sonys produktutvecklare och marknadskommunikation riktade in sig på med precision vilket la grunden för den enorma framgång som följde.

12 hours ago, parsifal said:

Lite OT men har dina produkter också följt trenden och ändrats på något vis jämt mot hur det var tidigare när allt skulle ta så lite plats som möjligt?

I Engelholm Audio har jag nästan alltid ett tänk att kunna växa in i ett mer komplett system, och i synnerhet när det är mindre, stativare jag promte'ar. Börja med stativhögtalare och komplettera med bas senare (om inte ekonomin tillåter direktköp). Till exempel Arken 2006 så visade jag Mino kompletteras med basmoduler och (analogt delade) aktiva basar. Utöver det har jag alltid varit mån om att "få ihop elementen" och det jobbet börjar ju redan vid val av högtalarelement så att det inte blir såhär...  Ett av flera exempel är Stardust som har ett extraordinärt fint möte mellan diskant och mellanregister (och här möts ett 12 cm's element med ett 25 mm).

Lyfter jag blicken från mitt egna företag så är exemplen mååånga...men detta är ju detta en rätt spännande högtalare, med mid-dome som överbryggar "glappet" genom att ha en mer lämplig membrandiameter för de frekvenserna. Sen behöver ju detta kompletteras med en riktig bas också :D (även om MW19 är rysligt bra).

drivers.jpg.4355bf6dd9ad8212c88d1a0d8b90d9c8.jpg

12 hours ago, Richard said:

Lite spännande att jag läste detta just som jag skulle ner i källaren för att ge mig på just detta. DSP-korrigerade basar… 

Minidsp (just införskaffad) som ska hantera mina 4 subbar… Fast en verkade lite trött så det kanske bara blir en på bakväggen ett tag… 

"4 DSP subbar i källaren är bättre än en trött subb på vinden"...eller hur går ordstävet? ;) 

18 hours ago, Engelholm Audio said:

det jobbet börjar ju redan vid val av högtalarelement så att det inte blir såhär...  Ett av flera exempel är Stardust som har ett extraordinärt fint möte mellan diskant och mellanregister

Bra beskrivning av hur delningen mellan två drivers behöver vara lägre än centrumavståndet mellan dem för att de ska låta som en enhet.

En 1” diskant som delas med ett 5” mellanregister bör delas lägre än ca 100mm våglängd, dvs under ca 3.5kHz, inga problem. Om man skulle ersätta mellanregistret med en 10” bas, så måste diskanten kunna spela på samma nivå ner till ca 2kHz, vilket är problem för många diskanter och definitivt för basen.