Håkan64 Posted June 13, 2025 Author Posted June 13, 2025 Tillbaka på pojkrummet. Så känns det. Högtalarna bara finns där för att förmedla musiken. De kräver inget av mig. Det känns konstigt. Ovant. Lyssnade på radion ikväll och en konsert med Laleh. Det är bara jäkligt avslappnat. Mina Audiovector försvann snabbt och där stod jag. Vad skulle jag nu ha? Lånade hem ett par Dynaudio Special 40. Men basen blev tok för dominant. Ännu en högtalare som skriker om uppmärksamhet, tänkte jag. På blocket dök det upp ett par begagnade Harbeth 30.2 XD. Efter samtal med en trevlig norrlänning var köpet klart. Ett bra pris för att testa, och om jag inte skulle gilla dem så grät inte plånboken och taxen slapp svälta. Drog ner till Ljudupplevelser och hämtade stativen. Gott snack i soffan som inte går att förmedla mer än att mina kåserier tycks roa och det är ju kul. En gång fick jag höra att någon hade undrat ”är det han som skriver kåserier på euphonia?”. 😂 Jag får tacka alla er som skriver och delar med er. Det är förbaskat roligt att läsa. Och hade ni som testat eller har Harbeth inte delat med er så hade jag förmodligen aldrig suttit och sett så korkat nöjd ut. 😅 Den enda som är sur nu är taxen som åter får se mig sitta i ”hennes” fåtölj. På återhörande AlfaGTV, Shamrock, figge and 9 others 12 Quote
byZan Posted June 14, 2025 Posted June 14, 2025 Grattis till återerövringen av fåtöljen och såklart till högtalarna oxå Apropå fåtöljen så kan väl taxen få ta plats i knät och ni båda blir nöjda, eller? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har tyckt att Harbeth har låtit dåligt/fel och det oavsett storlek på dessa. De har något som slår ann i min kropp och jag faller oftast in i musiken på en gång. Visst har några ggr varit bättre än andra men då är det nog rum och elektronik som inte riktigt har passat mitt ljudideal. Nu när du skriver om din upplevelse så blir jag faktiskt lite sugen på att testa ett par Harbeth i stugan, varför har jag inte gjort det? Anledningen är nog att jag ser förrådet av prylar växa och jag som ska försöka göra mer plats åt folket! /byZan Håkan64 and figge 2 Quote
Håkan64 Posted June 14, 2025 Author Posted June 14, 2025 2 hours ago, byZan said: Grattis till återerövringen av fåtöljen och såklart till högtalarna oxå Apropå fåtöljen så kan väl taxen få ta plats i knät och ni båda blir nöjda, eller? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har tyckt att Harbeth har låtit dåligt/fel och det oavsett storlek på dessa. De har något som slår ann i min kropp och jag faller oftast in i musiken på en gång. Visst har några ggr varit bättre än andra men då är det nog rum och elektronik som inte riktigt har passat mitt ljudideal. Nu när du skriver om din upplevelse så blir jag faktiskt lite sugen på att testa ett par Harbeth i stugan, varför har jag inte gjort det? Anledningen är nog att jag ser förrådet av prylar växa och jag som ska försöka göra mer plats åt folket! /byZan Tack byZan, av någon anledning vägrar hon att vara en knähund. I fåtöljen ligger hennes kudde som jag en gång bytte ut för den var sliten... det skulle jag inte gjort. Så det var bara att lägga tillbaks den gamla för husfridens skull. För min del så tappade jag musiken och det blev bara att sitta och lyssna på ljud. Jämföra hit och dit. Harbeth bara finns där. Mellanregistret är nog det bästa jag har hört här hemma. "Tyvärr får ni sova på hotell för pappa har köpt fler högtalare." lindvall, calle_jr, figge and 2 others 5 Quote
Håkan64 Posted June 14, 2025 Author Posted June 14, 2025 Harbeth till vänster och Audiovector till höger. 😂 byZan, Ivery, mabron and 8 others 11 Quote
calle_jr Posted June 15, 2025 Posted June 15, 2025 19 hours ago, Håkan64 said: Grafiken i bakgrunden är nog oftare börskurser och fondutveckling än frekvensgång och efterklangstid. Håkan64 1 Quote
Håkan64 Posted June 16, 2025 Author Posted June 16, 2025 Måndag och taxen bedrövad över att husse inte köpte croissant till frukosten. Ibland måste man ta tuffa beslut. Fantomen är hård och äter kullersten tilll frukost. Jag vill vara mer som fantomen men jag känner mig kränkt som en snigel utan bostad. En skrev på tuben att de som köper Harbeth är äldre mycket pga mellanregistret. Jag ringde till polisen och ville anmäla för förtal men efter ett tre timmar långt samtal bad han mig tagga ner och försöka sova på saken. Det känns bättre nu på morgonen men helt bra är det inte. Det var nervöst igår när jag sänkte nålen och skulle lyssna på Dire Straits debutplatta. Den plattan som min gymnastiklärare i åttan tipsade om. Jag trodde att han skulle klaga på min usla form och oviljan att klättra i rep, men han hade ett skivtips. Tänka sig. Jag hittade en UK-press för några månader sen på Tradera som tydligen ska vara något extra men inte ens den lät bra. Det var spretigt och utan kropp. Men igår alltså. Jubel i luckan. Som en kär gammal vän som ringer på dörren en dag var den tillbaka. Knopflers gitarr silkeslen och Withers melodiösa groove precis som jag vill att det ska låta. Så. Vem bryr sig vad någon finnig valp skriver på tuben. En dag blir han också tunnhårig, världsvan, klok som en räv och inser att element i en trälåda med gullfiber kan låta riktigt förbannat bra. Nu ska jag inte mala om detta mer utan försöka hitta något annat att reta mig på. Ännu en fördel med att vara gammal och bitter. På återhörande plind, LasseJ, musicus and 8 others 4 7 Quote
calle_jr Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 5 hours ago, Håkan64 said: Jag hittade en UK-press för några månader sen på Tradera som tydligen ska vara något extra men inte ens den lät bra. Det engelska originalet kom på Vertigo med spaceship label. Enda kruxet är att hitta i bra skick, för dessa spelades ofta sönder nästan. Man får räkna med att ge minst 2-300 spänn om man vill ha ett ex i bra skick. Håkan64 1 Quote
Håkan64 Posted June 16, 2025 Author Posted June 16, 2025 4 hours ago, calle_jr said: Det engelska originalet kom på Vertigo med spaceship label. Enda kruxet är att hitta i bra skick, för dessa spelades ofta sönder nästan. Man får räkna med att ge minst 2-300 spänn om man vill ha ett ex i bra skick. Det här är den jag har: https://www.discogs.com/release/1308001-Dire-Straits-Dire-Straits Den är i helt okej skick... efter ett par tvättar så spelar den tyst och fint. calle_jr 1 Quote
Håkan64 Posted June 17, 2025 Author Posted June 17, 2025 Frukost på balkongen. Ingen croissant. Taxen tjurar. Ibland läser man saker som får en att "heja" till. Läser jag rätt? På youtube rullar en leverantör in högtalare från Börresen och en massa kringutrustning för låt oss säga "en jäkla massa stålar". När de pratar om underverken ekar det i rummet. En i kommentarsfältet påpekar detta och får svar att det behövs inte för de är så långt framme i sin högtalarutveckling... "Room treatment is often a go-to for improving sound. That said, we’ve found that it’s not necessary with Borresen speakers. Their design is incredibly advanced, so they perform beautifully even in untreated spaces. It’s one of the things that really sets them apart!". Videon: https://www.youtube.com/watch?v=6Or0F1w_FUs Ja vad ska man säga... jag är ju ingen civilingenjör bara en byracka i sammanhanget. Jag fattar ju att man kan minimera sidoreflexen med att vinkla in högtalarna men resten då? På återhörande. calle_jr, figge, byZan and 5 others 8 Quote
Håkan64 Posted June 21, 2025 Author Posted June 21, 2025 Midsommardagen. Landet ligger i dvala. Det är en tystnad som bara infinner sig på storhelger... tills grannen dränker fågelsången med sitt bräkande på balkongen. Hela huset bjuds in till telefonsamtalet. Kaffet på balkongen - En pjäs i fyra akter. Snart går ridån ner och tanten avslutar samtalet. Tack. På tal om tystnad kom en vän över med en klassisk skiva. Mina gamla högtalare kunde inte lira klassiskt. Det lät inget roligt alls. Platt och livlöst. Nu är det andra tongångar och vi satt som två liljeholmen. "Det var som fan" sa han. Sen ringde han på kvällen och gratulerade än en gång. Även den störste kritikern kan kapitulera. Nu blir en annan också sugen på att köpa några klassiska plattor. Lugnt och fint ska det vara så att man somnar i fåtöljen. Får väl förbereda mig och köpa en "cue up" eller vad de heter. Nu vänder det, sa pessimisten på morgonrundan. Han klappade hunden och mumlade. En annan letade efter sin katt. "Hon ser dåligt" sa han. Alltså det där med klassiskt är som att simma till havs och plötsligt går luftmadrassen sönder. Ingen aning vart man ska simma. Och andra sidan öppnar sig en helt ny värld och förhoppningsvis går man på grund som en full sjökapten. Vad svamlar du om? Ingen aning. För lite kaffe antar jag. Ha en fin midsommardag på er. byZan, triomio, Vox and 6 others 9 Quote
P-pan Posted June 21, 2025 Posted June 21, 2025 3 hours ago, Håkan64 said: På tal om tystnad kom en vän över med en klassisk skiva. Mina gamla högtalare kunde inte lira klassiskt. Det lät inget roligt alls. Platt och Lugnt och fint ska det vara så att man somnar i fåtöljen. Ha en fin midsommardag på er. Jo, det där med klassisk musik kan vara lite snårigt att ge sig på. Dock brukar det vara ganska lätt att hitta på vinyl till en hyffsad peng. Men man behöver ju först ta reda på vad det är man ska leta efter innan man börjar leta s.a.s. En av mina lite lugnare alster med nämnda musikgenre är denna... LSC-2326 Riktigt vacker och avslappnande musik där några av romantikens mästare får visa vad de kan. Trevlig midsommardag till dig också 🙂 Lasse, Håkan64, lindvall and 2 others 5 Quote
Håkan64 Posted June 21, 2025 Author Posted June 21, 2025 2 hours ago, P-pan said: Jo, det där med klassisk musik kan vara lite snårigt att ge sig på. Dock brukar det vara ganska lätt att hitta på vinyl till en hyffsad peng. Men man behöver ju först ta reda på vad det är man ska leta efter innan man börjar leta s.a.s. En av mina lite lugnare alster med nämnda musikgenre är denna... LSC-2326 Riktigt vacker och avslappnande musik där några av romantikens mästare får visa vad de kan. Trevlig midsommardag till dig också 🙂 Tack för tips. Snubben som kom över handlar på Framtid i stan (Helsingborg). Där ska visst finnas en hel del och mycket oanvänt. Gillar man det inte är det bara att lämna tillbaka. 19 spänn för en platta. lindvall and P-pan 2 Quote
calle_jr Posted June 21, 2025 Posted June 21, 2025 6 hours ago, Håkan64 said: Nu blir en annan också sugen på att köpa några klassiska plattor. Lugnt och fint ska det vara så att man somnar i fåtöljen. Jag skulle då rekommendera konserter eller sonater med olika solister. Violin- och pianokonserter/-sonater av Tjajkovskij, Beethoven, Brahms, Prokofiev, Tartini, Mendelssohn, Sibelius, Bruch, Saint-Saens. lindvall, byZan, P-pan and 1 other 4 Quote
byZan Posted June 21, 2025 Posted June 21, 2025 7 hours ago, Håkan64 said: Lugnt och fint ska det vara så att man somnar i fåtöljen Hade inte sagt det bättre själv 😉👍 /byZan lindvall and Håkan64 2 Quote
Håkan64 Posted June 23, 2025 Author Posted June 23, 2025 Salladsmåndag. Tanka slankt. Mörka moln över slätten. Ute på rapsfälten spelas yellow submarine. För två år sedan passade jag lill-syrrans gård. Utanför köksfönstret gick hästarna. 10 dagar i lugnet. Jag längtar ibland ut från stan men jag är ju en västkustkille. Att inte få se havet och friheten vid horisonten skulle säkert lägga tungt lock på själen. Nu kommer åskan. Young Gun Silver Fox gästar Fasching nästa år. Känns som det är läge för ett besök i Stocksund. Ansuz har släppt en ny generation Darkz. Plötsligt är jag inte lika sugen på att hålla på med att tweaka. Massa demos har besökts där man stoppat in både det ena och det andra i vägguttag och fötter till förbannelse. Nånstans tappar jag bort mig. Jag har Darkz under Accuphasen och de får stanna för det blir bättre timing. Men köpa nya och bättre... eller annorlunda får vara. Allt har sin tid. Just nu när regnet smattrar på markisen funderar jag på min hemska vägg-tv. Jag tål inte se eländet mer men... var ska jag ha skiten? Sovrummet går bort. Jäklar var det vräker ner nu... får ta in blommorna. På återhörande. musicus, byZan, Terminator and 3 others 6 Quote
Håkan64 Posted June 24, 2025 Author Posted June 24, 2025 On 2024-06-24 at 11:45, Håkan64 said: "Det var en gång..." kan man väl starta den här tråden med? Snabbspolar. Jag känner inte igen mig längre. Alltså spegeln ljuger ju inte men anläggningen låter inte som den brukar. Känner ni igen er? Man sätter sig ner och plötsligt är det inte samma grejor längre. Det spretar åt alla håll. Fru Stration har lagt sig över sinnet. Det hjälper inte att toalettlocket ligger som det ska - det är värre än så. Ta en paus. Köp en glass eller två. Nä, det är samma. Jubileum idag. Grattis. Ett år senare har Fru Stration fått packa väskorna. Och in har Beth flyttat in. Hon är lugn, fin och gnäller inte på mig. Nyförälskelsen är en urkraft. Sakta lägger den sig och man träder in i andra andningen. Vem vet var man är om ett år? Har Beth fått sällskap av andra kompisar? Om ett år vet vi. Utanför ordsvamleriets värld väntar jag ännu en gång på ventilationsexperter. Mitt bostadsbolag fick den ljusa idéen att sätta in tillluftssystem och sen den ljusa idéen kommer dofter från fjärran in. Ibland stinker det... ja... inte så trevligt. Minst sagt. Har jag några förväntningar att de ska lösa problem den här gången? Nä, så klart inte. Hela systemet är felbyggt och enda lösningen är att riva och bygga om. Men. Det vill ju inte bostadsbolaget. Så man skickar ut sina "experter" då och då. Den här gången blir det säkert bättre. På återhörande musicus and lindvall 2 Quote
Håkan64 Posted June 26, 2025 Author Posted June 26, 2025 "I'm a shepherd for the pentecost I got my scriptures and my wires crossed I got no kids and I got no home They want us holy men to live alone" Alice Cooper - From the inside. Få plattor har påverkat mig mer. Den spelades på hög volym i bilen när jag körde hem från ett jobb jag var så urbota less på. Tänkte jag får sätta mig i skolbänken igen för att slippa alla dårar. Den fanns i min iPod när jag gick igenom en tuff period med sjukdom. Texterna är mästerverk av Bernie Taupin. De sätter sitter sig som morgonens croissant runt midjan. Elsa hoppar av lycka. Husse bantar inte idag. När jag lirade den igår var det som att höra den på nytt. Jag satt som förtrollad sen kom "How you gonna see me now". Det tåras i ögonen bara jag tänker på det. "Dear darlin', surprised to hear from me? Bet you're sittin' drinkin' coffee, yawnin' sleepily Just to let you know I'm gonna be home soon I'm kinda awkward and afraid time has changed your point of view" Det är så mäktigt hur musiken påverkar oss i alla riktningar. Hur en platta som släpptes -78 när jag var blott 14 år kan bli en följeslagare genom livet. På återhörande deerhunt, Muffin, Terminator and 4 others 7 Quote
Terminator Posted June 26, 2025 Posted June 26, 2025 13 hours ago, Håkan64 said: Det är så mäktigt hur musiken påverkar oss i alla riktningar. Hur en platta som släpptes -78 när jag var blott 14 år kan bli en följeslagare genom livet. Jag tycker det är så fint när du beskriver det och dina känslor. Jag kan själv också relatera till det. Tack. lindvall, Håkan64, LasseJ and 1 other 4 Quote
calle_jr Posted June 29, 2025 Posted June 29, 2025 On 2025-06-26 at 10:15, Håkan64 said: Få plattor har påverkat mig mer. Det är lustigt för det fanns ett band som hette Alice Cooper. Sedan bestämde sig frontmannen för att gå vidare solo, under namnet… Alice Cooper. Vincent Furnier blev Alice Cooper, hans fru blev Cooper, deras barn blev Cooper. Håkan64 1 Quote
Håkan64 Posted July 1, 2025 Author Posted July 1, 2025 Sommarvärmen och tangenterna vill inte eller så är hjärnan kokt. Jay får snacka lite istället. Shamrock 1 Quote
Håkan64 Posted July 2, 2025 Author Posted July 2, 2025 Kaffe på balkongen. Ingen croissant. Taxen surar. Det har hänt mycket i skallen sen Harbeth hamnade i mitt vardagsrum. Har jag ens gillat Audiovector eller liknande högtalare med den ljudsignaturen? Jag borde med min kunskap som "gammal" ljudtekniker insett detta för länge sen. Kanske har jag trott att det handlade om min hjärntrötthet? Vilket det säkert har också. Jag har inte blivit direkt imponerad när jag gått på mässor eller besökt hifibutiker och lyssnat på vad de har att erbjuda. Nu är man ju inte bortskämd med butiker i min del av landet. Så det blir vad det blir. Men ändå. Som sagt många tankar som dyker upp och som vanligt letar jag mest fel hos mig själv. Borde ha fattat bättre... Mest imponerad blir jag av hur akustisk gitarr låter. Det är som att högtalaren blir en förlängd gitarrlåda. Men all musik går att lyssna på numera utan att jag skruvar och vrider på mig i fåtöljen eller helt enkelt bara stänger av. Det känns också som att hela anläggningen håller ihop på ett annat sätt. Visst... igår funderade jag på om Ansuz kablage är rätt eller om det finns annat mer lämpligt... men "Håkan för helsicke!!!" rör inget nu - hör jag mig själv säga. "Det kan alltid bli bättre" är väl vår värsta fiende eller den bästa vännen hur man nu ser på det. Nä, nu ska jag lämna detta bakom mig och skriva om annat än Harbeth. Jag har ju under en längre tid sneglat på en ny svarv... På återhörande lindvall, Richard, YYZ and 8 others 11 Quote
conan Posted July 2, 2025 Posted July 2, 2025 Nä rör inget när du kör ett par Harbeth. Kablar är inte särskilt viktigt men se till att de är ok, t ex ett par Supra för 35kr/m. De måste inte kosta som en ny bil. Gillar Harbeths ljudsignatur, piano, gitarr och andra resonansinstrument funkar kanon. Håkan64, calle_jr and Bebop 3 Quote
Håkan64 Posted July 11, 2025 Author Posted July 11, 2025 Den analytiska delen i vår hobby är ibland som Professor Balthazar. Som känslomänniska kan det vara ett helsicke innan man hittar "rätt". Det är lätt att bli förvirrad. Förr fanns det "bara" butiken som man gick till och fick råd men nu finns hela världen på en skärm. Inte konstigt att man längtar bort nån gång, som Lena Andersson sjöng. Här hemma har Jesus välsignat min hifi. Åh Lord. Ja, Jon Lord då. Hela världens musikbibliotek finns inte här hemma. Min skivsamling är jag. Inget kan slå det. Mitt bibliotek. Ingen känslokall app kan mäta sig med det. Hallelujah. Under en bilresa i veckan spelade radion blandad vägdammsmusik. Jag kom att tänka på Tommy Nilsson och "Jag tror på människan" som slutade sist i melodifestivalen. Han fick inte en poäng. Det blir inte mer humor än så. "Forbes kom tillbaka. Allt är förlåtit". Nu klipper dåren gräset igen. Så mycket har nog inte gräset växt sen i tisdags!? Jag borde tälta på en parkering i ett industriområde på sommaren. Host. Snörvel. Nere i butiken står ett högtalarpar som nockade mig på en demo för ett par år sedan. Nu låter de som de är trasiga. Sådan skillnad är det mina öron. Vad hände? Sånt kan jag ligga sömnlös över. Va fasen allså. Ikväll ska jag tvätta av ett par gamla Nazareth och glida ner i fåtöljen. Bara en sån sak. Hallelujah. Trevlig helg och på återhörande. Shamrock, byZan, Richard and 6 others 9 Quote
calle_jr Posted July 13, 2025 Posted July 13, 2025 On 2025-07-11 at 10:31, Håkan64 said: konstigt att man längtar bort nån gång Det finns en skånsk cover av denna på albumet Lagd Lugg Ligger. Mitt minne är att Lena Andersson skapade viss oordning i den svenska proggrörelsen. Håkan64 1 Quote
Håkan64 Posted July 13, 2025 Author Posted July 13, 2025 Retrosöndag. En vän kom över med en Accuphase T-101. Ny ur kartong är ingen överdrift. Den ska säljas. Jag har ju min kära Sony 770 es. Det som märks direkt är att utgångsnivån på 101:an är mycket högre än på Sonyn, så det blir svårt att direkt jämföra. Visst man kan ju köra på den variabla utgången... men jag är nöjd med min Sony. Den är vacker att titta på med sitt blågröna ljus i natten. 101:an. Från 1974. Då var man 10 år och var nöjd med grammonfonen med högtalare i locket. Sweet - Teenage Rampage spelades så att grannen under bankade i taket. Vi hade tunna väggar och kärringen med papiljotter tålde varken musik eller barn som skrattade. När jag går ut i mitt område känns det som tiden har stått stilla. Samma fruntimmer som retar sig på allt och alla. Vilket produktivt liv. Problemlösandet med min kompis Naim går vidare. Nu är snart mina ideér slut. Han fick lånat hem en annan stärkare och den var tyst. Nu kom jag på att Naim var ju en gång strikta med att deras egna högtalarkabel skulle användas - med rätt längd. Vi får prova. Helt enkelt. Sonya Hedenbratt. Varför den här låten dök upp i skallen vet jag inte. Förmodligen är morfar på besök och vill lätta upp söndagshumöret. På återhörande. Shamrock, lindvall, calle_jr and 2 others 5 Quote
Håkan64 Posted July 17, 2025 Author Posted July 17, 2025 Vi dras med samma livsfrågor. En del avslöjar de och andra har de i bakhuvudet som ett välbevakat bankfack. Då och då vrids nyckeln om och luckan öppnas. Man tittar snabbt så att allt är kvar, glor över axeln, och stänger igen. Det var det. Har du tur så får du som medresenär höra hur det viskas där inne i bakhuvudet. Men då måste du vara tyst. Fasaden har få och tunna sprickor. Nere i butiken får man ibland vara med på ett hörn. En dansk kom in när jag var där och vi kände försiktigt på vårt intresse som när man står för närma majbrasan. Rätt som det är sipprar det ut och man inser hur jäkla lika vi är som håller på med det här. Det är samma livsfrågor kring hifi. Jag är nöjd... men. Alltid detta men. Han undrade om jag var klar nu. Jag sa ja. Det fanns ingen tvekan. På högtalarsidan är det över. Jag har ankrat. Han har Buchardt och en Luxman T-100. En vacker skapelse som säkert låter hur fint som helst. Han var nöjd men. Så vi diskuterade kring dilemmat med att sluta lyssna på musik och bara fokusera på ljudet. Sen tog han sin förstående fru och åkte hem till grannlandet... En stund senare kommer en glad snubbe in och berättade med stora ord och glittrande ögon över sina Cerwin Vega och Jamo. Han var så jäkla lycklig som när man lämnar tandläkaren med noll hål. Han har världens bästa högtalare. Ett par omkantade element sen kör han på en 40 år till. Det är vansinnigt roligt att möta sådana människor. Du kommer aldrig att övertyga en människa som redan äger världens bästa högtalare. Och varför skulle du? Volvo 240 är fortfarande världens bästa bil. Ett byte av fläktrem och du kör 40 år till. En gång i tiden ägde jag världens bästa förstärkare. En Technics SU-7100. Jag var rätt lycklig på den tiden. Jag borde aldrig ha sålt min metallblå 240. På återhörande. P-pan, byZan, Richard and 8 others 5 6 Quote
Håkan64 Posted July 19, 2025 Author Posted July 19, 2025 Kvavt. Gnälligt. Ingen croissant. Taxen löper. Inflationen darrar. Tanterna i området berättar sagor för varandra om andra. Vem behöver teve? På morgonrundan gick jag och sjöng på Hotter Than Hell. För er som är unga kan jag berätta att det är en låt med KISS. Väl hemma vad spelas på radion? Jag borde fuska som medium. Inte hur man vill ha sin biff då. Nåja. Kaffet smakar. Fick lyssnat på Accuphase senaste monster, slutsteget A-80. Kör en Harry Boy idag. Tar en triss. Svarar på en annons: gammal rik dam söker ung pojke. I Los Angeles. Jippie. Nu är det min tur. Anna Anka är ute. Nu kommer en annan skåning. Nä, men jisses vilket slutsteg. Man blir ju helt matt. Music On Vinyl gör ett nytt försök med Sophie Zelmani. Hennes första platta släpps igen. Den första pressningen var ju ett skämt. I guld. Den som lyckades få ett ex som var spelbar är bara att gratulera. Nu blir det klar vinyl. Varför inte bara svart? Suck. På hifimässan i höst presenteras en ny svensk högtalare. Jajamän. He he. Nu kan ni få fundera lite. Det blir världspremiär. Jag har fått äran att få lyssna och det låter för jäkla fint. Varför har jag fått lyssna? För att jag är en snäll kille. Nu ska jag städa upp lite här hemma innan Fröken Sol blir alldeles till sig. På återhörande. calle_jr, YYZ, figge and 7 others 10 Quote
Håkan64 Posted July 26, 2025 Author Posted July 26, 2025 Inte många dagars lyssning. För varmt helt enkelt. Ikväll kom regnet. Lyssnar på Rebecka Törnkvist. Blev sugen på att återuppta kontakten med plattan Memo. Den är ju något helt annat än debuten från -93. Fattas bara. Inget Greatest Hits där inte. Memo känns som en upptäcksfärd. Som när man släcker strålkastarna på bilen mitt i natten. Hararnas ögon visar vägen ner i djupet. På något sätt är den punkig. Typ, jag skiter i vad folk ska tycka. Nu gör jag som jag vill. Lite Lene Lovich. Det är roligt när man inte kan ackordföljden innan man hört låten. Tusan vad mycket är mainstream idag. Jag kan sitta och bara tänka ”nu kommer det ackordet och sen tar vi det ackordet” jajamen här ska vi inte överraska. En granne kom över med musik han hade skrivit. Till skivan hörde ett häfte med text som man skulle läsa när man lyssnade. Sånt gillar en uttråkad. På återhörande. Shamrock, Terminator and P-pan 3 Quote
YYZ Posted July 28, 2025 Posted July 28, 2025 On 2025-07-27 at 00:01, Håkan64 said: Nu gör jag som jag vill. Lite Lene Lovich. Finns sitt eget Lucky Number 😉 Håkan64 1 Quote
Håkan64 Posted July 28, 2025 Author Posted July 28, 2025 Att bli gammal är att till och med bli polare med getingar. Jaså, du kommer på besök? Vad trevligt. Slå dig ner så ska jag berätta om när jag åkte med hifivänner till Ystad för att lyssna på Accuphase och värden hade en stor orm. Johan tror jag han hette. Allt är så längesen numera. Allt hände långt borta vid horisonten där båtarna ramlar ner. Eller var det Trelleborg? Nu blev jag osäker. Nu tröttnade getingen och stack. Johan hade också haft Vincent 991 monoblock. Sådana hade jag och vi pratade om elräkningen. Jag sålde mina sen, för när jag gick förbi den gamla elmätaren i hallen så blev jag rädd. Varje gång elräkningen kom så "helvete". Som när man ringde heta linjen och glömde bort att det kostade ju en del. Tänk vad roligt man hade före internet: Polisradio, komradio, heta linjen, annonserna på söndagsbilagan och ballerinakex. Till mina monoblock hade jag ett Vincent Sa-91 försteg med seperata volymkontroller. En dansk köpte det av mig. Han brast ut av förvåning när han såg två volymkontroller. Han svor på danska, köpte steget och tog båten hem. Jag tog pengarna, visslade tyst "Vi er røde, vi er hvide" och åkte till laxbutiken i Falkenberg. Där på parkeringen kom en snubbe från Göteborg med ett Vincent Sa-93. Det lät inte lika bra men hade bara en volymkontroll. Just det... mina monoblock sålde jag till en som hade en integrerade 238:a. 238:an sålde jag sen till en som hade en Luxman L-560. Den bytesaffären gjordes upp på Eurostop i Jönköping. Till sist var jag så trött på allt. Sålde skiten och köpte en dyr landsvägscykel. 2012 (?) kom jag körandes på motorvägen med en BMW som jag hade köpt i Malmö. Då kom jag att minnas Audionet. Då jag skulle serva bilen sen så va fan... jag slår en signal. Han tänkte nog vad är det för dåre som ringer... men till sist så kom han ihåg mig. Han hade stora Avantgarde-horn på den tiden, tror jag det var. Horn var det i alla fall och lät för jäkla fint. Ja jisses, vad man har hållit på alltså, inte konstigt att getingen tröttnade på mitt svammel. På återhörande. triomio, Ivery, byZan and 6 others 4 5 Quote
Recommended Posts