Jump to content

Recommended Posts

Posted

Klockan är halv 3 på natten när telefonen ringer. Det är Klas. Vi kallar honom det för det är hans namn. Nu snackar vi 1995 och komvux. Klas var glad för att dricka öl och kom gärna förfriskad till undervisningen. Han ringer och väcker mig för att snacka Mac eller Pc. Han sitter i köket och läser reklamblad. Vi... ja han maler på och jag ber honom ringa Peter i klassen istället. "Kan jag ringa han så sent?" Jadå han gillar snacka Pc. Hälsa från mig. Hehe. På morgonen kommer Peter inte så glad men som jag sa till honom då "varför ska bara jag lida"?

Ja jisses vilka diskussioner i datorvärldens ursprung. Alla fast i sin egen lilla värld och Mac var ju ett lämpligt hatobjekt. Och vi som redan var frälsta då var ju dårar. "Han med macen". 

Jag satt och försökte köra en backup igår på min Innous när allt det här gamla som sitter fastnaglat i skallen dyker upp. Läser på forum för att försöka få backupen att funka utan resultat. Formaterar en ny USB-sticka. Det går inte att formatera heller i Innuos? What? Jag lägger ner för det verkar vara klabb med nya uppdateringen. Tanken att ringa ägaren till hifibutiken slog mig men jag inga "reklamblad" att skylla på. Och öl dricker jag mycket sällan. 

Jaja. Vintern har kommit till stan och taxen fryser om tassarna. Jag får väl ge mig ut själv och rensa skallen. System migration. Det låter fint bara backupen funkar ältar jag när sista droppen kaffe möter strupen. 

Söndag. Ja jäklar vad fint det låter. Söndag. 

Ha det gött.

• 2 weeks later...
Posted

Hej, jag läste i slasknytt att har man återkommande mardrömmar kan det vara tecken på demens. Själv upphörde mardrömmarna när jag slutade med fruntimmer. Man kanske ska forska på det? Får tipsa slasknytt. Nu har jag i för sig andra mardrömmar men det beror mest på vad jag lyssnat på innan sömnen. Hellström eller Smokies greatest hits (hur många "best of" kan man egentligen göra?) är garanten för svettiga mardrömmar i alla fall. 

En låt jag ofta lyssnar på för att komma i stämning är "Alla jävlars dag" med LeMarc. Det har jag säkert nämnt tidigare men efter 60 är det okej att upprepa sig. Ingen förväntar sig att man har något nytt att komma med. Förra veckan spelade jag så högt att "Trygghetsjouren" kom och bad mig skruva ner. Jag frågade om de ville komma in på kaffe men det passade inte - tydligen. Jag stängde dörren och skruvade upp volymen igen för efter 60 är det okej att vara glömsk. 

Ja jisses ja, som min mormor alltid sa. 

I förra veckan cyklade jag ner till stan och bytte in min Pulse mini och psu:n till den där Pulsen jag lånade hem. När inte tandläkaren hittade några hål att stoppa mina pengar i så hittade jag egna. Backen ner till affären är redigt brant. Där vill man inte tappa kedjan. Handbromsens belägg är helt utslitna och inte mycket till hjälp. I Helsingör hade jag fått stopp på cykeln. God öl i Helsingör. Man kanske skulle släppa kedjan i backen och början leva? Alltså, vad snackar jag om? Nåja Pulsen låter förträffligt och viloPulsen är normal. 

Det där med att låna hem och testa är ju en väg till fattigdom. Jag har ju ingen karaktär heller. Det tar väl slut vid ålderspensionen? Det är då man säljer allt och köper för små badbyxor och åker på billig charter.

Nä pågar det är bäst jag slutar innan Euphonias trygghetsjour ringer och ber mig hoppa i säng. :)

Sov gott. 

Posted

Hallå på er. Hoppas lördagen har varit trevlig. 

Jag tog hem en Ansuz A2 nätverkskabel. Det var efter fredagskaffet som jag står vid disken och ber K att ta den där snoken som ser så ensam och bedrövad ut. B frågar om jag vågar det. Jag känner mig modig. Det är ju fredag och koffeinet har kickat in. 

När fredagsbiffen har landat och Elsa varit ute och fått sniffat runt och sen lagt sig i sin korg kopplar jag in den. Sen sitter jag och lyssnar tills två på natta. Det är ju roligt som tusan när man går igenom sina favoritlåtar och hör dem på nytt. 

Ja kablar alltså. Inget man pratar högt om. I förrådet står en hög med svarta ansuzkartonger. Nu kommer en till. På tal om deras kartonger så stinker de som tusan av trycksvärta. Man blir ju rent groggy. 

Ha det 

Posted
On 2025-02-25 at 23:55, Håkan64 said:

hur många "best of" kan man egentligen göra?

Och under så lång tid jämfört med sin korta storhetstid.

De har även gjort Greatest Hits Live.

Smokie slås väl bara av typ Mozart.

Ps, du har nu per automatik befodrats till plusmedlem, så du kan även posta bilder med mera till vår server om du vill.

Posted

Vårväder i skåneland. Hunden har lagt sig i solljuset. På tal om Greatest hits. Hjälper en vän sälja av lite kablar. En gång i tiden saglade forumvänner ner tangentborden när de fick syn på MIT Shotgun.  "WOW HELSICKE VA FETA" kunde man läsa i versaler och fetstil. Tiden har gått så att säga. Vad man ska sätta för pris står skrivet i stjärnorna. En del är villiga att betala vad som helst för att uppleva gamla minnen, och andra fnyser och undrar. I en butik i stan som reparerar och säljer diverse elektronik står en Accuphase för hiskeliga pengar. Det har blivit lite av en snackis i stan bland oss hifi-dårar. Låt mig säga så här: bara för att loggan är Accuphase är den inte värd som en tokfin Ford Fiesta med vinterdäck på fälg. Nyare Fiesta då såklart. Det är som de som tror att Ingemar Nordströms Saxparty (välj nummer) är värld flera tusen. Plansch ingår. "WOW HELSICKE VA FETT"

Nu spelas Thåström på radion. Det är man inte bortskämd med.

Jaja, nu är annonserna inlagda och min vän får väl bita vidare på naglarna. Spänningen stiger. Den är som en överspänd gitarrsträng. Jag hoppas jag slipper tusen frågor och långa samtal om kusinen som hade sådana men sen fick han sälja dem för att bekosta flickvännens vinterpäls.

Vi säger så pågar. Ut i solen med er. Snart är det jul igen.  

• 3 weeks later...
Posted

På radion pratar man om ålder. 70 är det nya 50 osv. Jag dricker mitt kaffe och känner hur löständerna glider runt i munnen. Limmet måste ha lossnat i natt. När jag skulle låsa cykeln efter en tur till affären hände det igen - låskolven hamnar på en eker så att jag måste snurra en aning på hjulet. Sånt gör mig förbannad. Jag känner hur oturen svettas i ryggen på mig. Livet är inte lätt. Som att snurra på lyckohjulet och istället för den fina blå nallen vinner man en nyckelring med reklam. Mitt inre barn är arg. 60 är det nya 80.

Min hifibutik har tagit semester. Vilket elände. Ingen fredagsfika. Nya tag nästa vecka. 

Tänkte gnälla om pollen men det är ju likadant varje år så jag lämnar det tills nästa år. 

Tiden mellan inläggen har jag lyssnat mycket på punk. Drog fram en hög med skivor och lät nålen plågas. Stiff Little Fingers första platta låter som nålen har fått tarmvred. Det var väl inget jag tänkte på i ungdomens dagar men nu är öronen ett känsligt kapitel. Lene Lovich var kul att lyssna på igen. Hon håller visst på fortfarande? Men man har ju svårt att greppa att det är 40 år sen. 40 år. Det är jävligt längesen. Då var det länge och nu är det sen. 

På tal om nästa vecka kom det kartonger från Japan förra fredagen. Vi drack kaffe och tittade nyfiket på Accuphase-kartonger. 800s stod det på en. En annan PS-1250. Så nästa vecka ska det packas upp. Jag får väl dyka upp på onsdag efter tandläkaren. Limmet ska bytas ut. ;) 

Ha en fin söndag. Jag ska lyssna mer på Lisa Nilsson. Jag kände att det lät lite deppigt sist men det var kanske pollenallergin.

Höres. 

Posted
1 hour ago, Håkan64 said:

Jag kände att det lät lite deppigt sist

Det är deppigt.

Det finns mycket bra som är deppigt, men där tycker jag inte att Lisa Nilsson ingår.

2 hours ago, Håkan64 said:

60 är det nya 80

:grin:

Posted
10 hours ago, calle_jr said:

Det är deppigt.

Det finns mycket bra som är deppigt, men där tycker jag inte att Lisa Nilsson ingår.

:grin:

Visst är det så. Lyssnat mer ikväll och tycker bäst om titelspåret. Nu blir det Slade istället. 😎

Posted
12 hours ago, Håkan64 said:

Jag känner hur oturen svettas i ryggen på mig.

Underbar formulering! Egentligen helt obegriplig, i alla fall för mig, men ändå kristallklar! Tack för ett i övrigt väldigt underhållande inlägg, även om det är på din bekostnad! 😁

Posted
11 hours ago, Terminator said:

Underbar formulering! Egentligen helt obegriplig, i alla fall för mig, men ändå kristallklar! Tack för ett i övrigt väldigt underhållande inlägg, även om det är på din bekostnad! 😁

Tack för återkoppling. :) Jag tycker det är roligt att driva med mina egenheter... man ger sig ut på en inre resa. Bjuder gärna på det. :grin:

• 2 weeks later...
Posted

Inte alla som är sambo med en stekare eller rättare sagt stekerska. Tänk så bekymmersfritt liv. Så reser hon på sig och glor surt som det är mitt fel när blir för varmt. Jaja se kvinnor...

Själv dricker jag kaffe och läser hifitester på balkongen. Kört ett pass på gymmet innan idag för det krävs ekonomiska muskler framledes, eller så nöjer man sig med att läsa tester och dricka kaffe. Tufft liv man har. Dynaudio Contour Black Edition. Kan det vara något? Får sätta på en kopp kaffe till...

IMG_5660.jpeg

Posted

Sitter ikväll och lyssnar på tre låtar från Zelmanis kommande platta. Rätt snabbt inser jag att jag måste slänga på mitt ”akustiktyg” över teven på väggen. Så… nu kan jag släppa ner axlarna. Hennes röst blir torr och fin. Det är svårt att förstå hur mycket den där fula vägg-tv:n förstör ljudet. 

Det får faktiskt mig att undra varför så många inte vill fixa akustiken lite. Det köps dyra kablar, ja sådana snokar finns här också, men den största skillnaden har jag fått genom att fixa med akustiken. Jag har inte gått all in… bara släckt några hemska reflexer. Var hemma hos en vän som har betongtak och jag fick nästan panik. Men nä… det ska vara så för ”husfridens skull”

Jaja vi är alla olika och tur är väl det. Mitt ex kastade ju ut mig när halva vardagsrummet var inspelningsstudio eller så var det för att jag inte tyckte om katten. Minns inte. 😂

Posted
10 hours ago, Håkan64 said:

Det får faktiskt mig att undra varför så många inte vill fixa akustiken lite.

Det har jag också undrat. Det är en av de billigaste hifi-investeringar jag har gjort och med störst förbättring (konsult, mätning, analys, inköp av diffusorer och Svanå  "basfällor" (V4or och V6or) samt installation och kalibrering. Hur mycket som behövs beror ju på rum och vilka mål man har. 

Kring 2010  var vi faktiskt en hel som satsade en hel del på att förbättra de akustisk förutsättningarna i våra rum. Om du googlar runt lite i ämnet och har  med "Euphonia" så hittar du en hel del. Nrdan ett psr exempel. (Använd inte Euphonias sökmotor, den är värdelös).

Screenshot_20250403_095417_Chrome.jpg

Screenshot_20250403_100015_Chrome.jpg

Posted
30 minutes ago, Bebop said:

Om du googlar runt lite i ämnet och har  med "Euphonia" så hittar du en hel del

Det funkar bra, men med svart bälte i googling, så kan man ange följande som sök-sträng:

site:euphonia-audioforum.se akustik

Det pushas sökningen till just site:euphonia-audioforum.se. 

Något jag också använder tex för sökningar på Stereophiles hemsida. 

Posted
10 hours ago, Håkan64 said:

Sitter ikväll och lyssnar på tre låtar från Zelmanis kommande platta. Rätt snabbt inser jag att jag måste slänga på mitt ”akustiktyg” över teven på väggen. Så… nu kan jag släppa ner axlarna. Hennes röst blir torr och fin. Det är svårt att förstå hur mycket den där fula vägg-tv:n förstör ljudet. 

Det får faktiskt mig att undra varför så många inte vill fixa akustiken lite. Det köps dyra kablar, ja sådana snokar finns här också, men den största skillnaden har jag fått genom att fixa med akustiken. Jag har inte gått all in… bara släckt några hemska reflexer. Var hemma hos en vän som har betongtak och jag fick nästan panik. Men nä… det ska vara så för ”husfridens skull”

Jaja vi är alla olika och tur är väl det. Mitt ex kastade ju ut mig när halva vardagsrummet var inspelningsstudio eller så var det för att jag inte tyckte om katten. Minns inte. 😂

Jag är lite stolt över att vara en av de första som tog akustiken på allvar till mässor och bidrog till akustikmedvetenheten i Sveriges hifivärld. Menar att 2008 va en rätt kraftig vändning:

Men hifi och tillhörande akustik konflikterar i flera fall med partnerns visioner och tankar kring hur boendets vardagsrum ska se ut (och inte ska se ut). Om detta kan man säga och resonera mycket kring. 

Jag menar att det finns flera faktorer till varför akustikfix inte har större genomslag än den har. 

• Enkelheten att låna hem även en dyr kabel eller apparat jämfört med att "låna hem eller testa akustik"
  • Hifitidningarnas ratio på apparat-tester vs de få, enstaka artiklarna kring akustik
  • Två olika affärsmodeller på apparathifi och akustik
    • produktcentrisk vs tjänste-/servicecentrisk
      • även om det finns en hel del service kopplad till produkten - intressant annan disussion! :)
    • Svårbalanserat hos hifibutiker och inte alltid självklar service/leverans från akustiksidan
  • akustik presenteras som mindre nyanserat
    • välj mellan diffusion och absorption - punkt
    • jämför med nyanserna som presenteras inom apparat/kabelvärlden
  • Akustik funkar "direkt"
    • elektronik och kablar kan erbjuda en lockande och stärkande "resa påväg mot målet"
      • att akustikbehandla ett rum är också en resa, men det är rätt stora skillnader mellan resorna

...inte menat som en komplett lista. Men ändå någorlunda täckande. 

Posted

Ljud måste som bekant upplevas för att förstås. Så aktörer i hifi branschen (inkl mig själv) måste helt enkelt ge folk/kunder bättre möjlighet att uppleva vad god akustik gör och helst då också kunna förklara det på ett sakligt och faktabaserat sätt.

Det finns en del att göra där……

Posted

Kan bara skriva under om akustikens betydelse. Har ett före och efter Matts Odemalms inträde i mitt hifi-liv. Före var tidens melodi, dämpning och åter dämpning. Blev totalt livlöst och tråkigt och jag var nästan beredd på att kasta in handduken, när Matts dök upp med sina lådor och vingar på en mässa på Lärarhögskolan i Sthlm. Sedan var han hemma och mätte och det blev  så småningom lite specialbyggda HH-resonatoter och diffusorer inte minst. Från unken källare ljudmässigt till glittrande klang och harmoni. Hade jag börjat i den ändan hade jag sparat mycket pengar på saker jag jag köpte helt i onödan, när problemet låg i rummet och inte i utrustningen. Så akustik är definitivt den bästa investeringen någonsin, bortsätt för musiken förstås! 🙂🎹🎼

Posted
20 hours ago, hrk said:

Så aktörer i hifi branschen (inkl mig själv) måste helt enkelt ge folk/kunder bättre möjlighet att uppleva vad god akustik gör och helst då också kunna förklara det på ett sakligt och faktabaserat sätt.

Upplever du att det saknas sakliga och faktabaserade förklaringar inom akustik? 

Posted
5 hours ago, Engelholm Audio said:

Det där är ju en lite intressant frågeställning som jag skulle vilja läsa mer om.

Passar det trådskaparens syften eller blir det kanske lite för mycket O.T i tråden månne ?

Posted
2 hours ago, P-pan said:

Det där är ju en lite intressant frågeställning som jag skulle vilja läsa mer om.

Passar det trådskaparens syften eller blir det kanske lite för mycket O.T i tråden månne ?

Nä kör på... jag tycker det är intressant och tackar för responsen. :thumbsup:

Posted
9 hours ago, Engelholm Audio said:

Inom hifi branschen , absolut.

• 3 weeks later...
Posted

Påsken snart över. Helger är inte min grej. Gillar när dagarna trillar på som gipsade giraffer. Inga förväntningar och folk ser inte så jäkla lyckliga ut. Man tittar ner i marken när någon passerar. På storhelger ska alla fråga om vad man ska göra och sånt oviktigt. Grannen tror helt plötsligt att man är polare eller nått.  Nä, vardagar gillas skarpt. Då stänger hon entrédörren framför nosen på en. 

Det var demo på hificenter i onsdags. Massa grejor åkte in och ut och så satt vi där som fågelholkar. Jag vet inte… nä vi vet… men jag är lite trött på jämförelser för tillfället. Och sen har jag ju tänkt fokusera på akustiken. Beställt basfällor från Vicoustics. Ska bli spännande att göra den resan i min lilla betongbunker. 

Köpte en bingolott för att känna mig delaktig i påskfirandet. Vann inte ett skit. Kändes bra att inte vinna. Vem behöver porslin för 15000 eller en resa till nån semesterort där alla ska heja när de hör att man är svensk. Prata Zlatan och sånt. 

Det blev ju ett bra kåseri det här. Upplyftande. Återkommer när basfällorna är på plats. 😅

Posted

Jaha... "påsknård" upphör aldrig att förvåna. Mina "basfällor" gick direkt i "påsknård-fällan" och låg kartongen inte på ett lager så åkte det runt i landet. Jag bokade hemkörning men får själv hämta... ja vad ska man säga? I morse på fiket när jag köpte min obligatoriska croissant var där en som ville beställa en tårta för två personer. Och det skulle vara text med "Grattis" på. Man kanske ska gå och lägga sig och vakna upp i morgon istället. Jag verkar ha hamnat i Twilight Zone. :rolllaughing:

Posted

Så fick jag upp två basfällor i ena hörnet eller som jag kallar dem "Bass Fellow". Jag ser förmodligen ut som ett liljeholmen och i mungipan droppar julmust från en jul för längesen. :grin: Det är rent löjligt hur bra det låter. Det är som om någon varit snäll och baxat in nya högtalare i rummet. Jag blir lika förbluffad varje gång jag labbar med akustiken. Borta är en del av bummelbasen och det lyfter fram mellanregistret och diskanten. Jag ska fixa andra hörnet också inom sin tid. Jag skrattar mest åt mina gamla häckar till högtalare men ju mer jag förbättrar runt omkring ju bättre låter de. Ja... de får hänga med ett tag till. :winktongue: På bilden ser basfällorna större ut än vad de är i verkligheten. Man kan kalla det en "bildfälla". :grinsmilingeyes:

Var på väg att koka en kopp kaffe tills jag kollade klockan. Taxen ska nattkissa. Husse borsta gaddarna. Ny dag i morgon. 

"Hejdå Macken, vi ses i morgon!" 

IMG_5731.jpg

Posted

Godmorgon på er.

Kaffe och croissant på väg ner i avloppssystemet. Har funderat på den andra hörnan. Behöver jag sätta basfällor där? Går inte den mesta energin ut i hallen? Eller kanske just därför jag ska hantera det hörnet också? Tanken är att jag ska sätta något bakom högtalarna men Vicoustic är 60 breda så det kommer inte se klokt ut.

Många funderingar...

IMG_5748.jpeg

Posted

Jag har haft samma funderingar i stugan och där har jag inte ens en hörna på höger sida? Så jag tänkte att om man bara hade en i hörnet på vänster sida så kanske det blir typ obalans i återgivningen? Ingen aning utan bara en fundering…..

I stan har jag egentligen inga problem och tror att öppet ut till hallen och en öppen trappa upp till övervåningen gör så jag har sluppit fundera på basfällor där. Basfällor tar plats men minst i hörnor om man ”måste” ha sådana, så tänker jag (idag och just nu).

/byZan

Posted
7 minutes ago, byZan said:

Jag har haft samma funderingar i stugan och där har jag inte ens en hörna på höger sida? Så jag tänkte att om man bara hade en i hörnet på vänster sida så kanske det blir typ obalans i återgivningen? Ingen aning utan bara en fundering…..

I stan har jag egentligen inga problem och tror att öppet ut till hallen och en öppen trappa upp till övervåningen gör så jag har sluppit fundera på basfällor där. Basfällor tar plats men minst i hörnor om man ”måste” ha sådana, så tänker jag (idag och just nu).

/byZan

Nä någon obalans märker inte jag... har tänkt så också. Jag har ju fått flytta fram högtalarna så att första reflex är efter dörrposten. Klart bäst vore om där inte var någon passage. Man kanske ska fråga bostadsbolaget om man får mura igen och sen gå in via balkongen. Allt för bästa ljud. :grin:

Posted
9 minutes ago, byZan said:

Basfällor tar plats men minst i hörnor om man ”måste” ha sådana, så tänker jag (idag och just nu).

Men kom på att jag funderat på liggande basfällor i samband med en ny bänk, men den tanken åkte nog ner i avloppet och lika bra var väl det, för jag har ingen tid till ombyggnad som pensionär, så mycket annat som går före. Nu ska jag t ex klippa gräset, hjälpa grannen med hans Y-bom som gått sönder och därefter behjälplig vid hans sjösättning……mycke nu!

/byZan