Håkan64 Posted July 20 Author Posted July 20 Det finns fortfarande en chans att köpa kabellyftare på Biltema. 😅 Ivery, Vox, YYZ and 2 others 5 Quote
Håkan64 Posted July 21 Author Posted July 21 Godmorgon. Många tankar om pågående reklamation. Det kan gå hur som helst är min erfarenhet. Jag vill inte ens tänka på om jag hade köpt prylen på nätet. Här har jag bara kass erfarenhet. Ett jäkla mailande och än idag har en skivbutik som levererade skräp inte hört av sig med det slutgiltiga svaret. Det är väl tre år nu. Småpengar i sammanhanget men ändå? Eller skor som sprack efter två löprundor. ”Du har använt skorna på fel sätt”. Hur man kom fram till detta vet jag ej. Det löste sig till slut men oj vad kraft och energi det tog. Tystnaden är nog det värsta. Icke-kommunikationen som bara gör att spekulationer får löpa fritt. Tvättdag och i tvättstugan ett torkskåp som varit sönder i sex veckor. Väntar på delar… Jag fattar inte sånt. Sex veckor. 2026. Vi hörs calle_jr, mabron and byZan 1 2 Quote
Håkan64 Posted July 24 Author Posted July 24 Godmorgon fredag. Nu är jag ingen expert på lödning men pedant i allt jag gör. Visst, det kan ju gå till överdrift ibland men det ju mitt ”problem”. När jag ser kabeltillverkare som använder eltejp (tydligen någon ”speciell sort”), förstår jag ingenting. Som vanligt. Bättre ljud och minskar mikrovibrationer i kontakten/kabeln heter det. Bättre ljud än med krympslang således. Jag för min del tycker det bara ser för jäkligt ut och i min mening sätter alldeles för stor belastning på lödningen. När kontakten inte har någon synlig avlastning så… och det räcker ju att lödningen är slarvigt gjord så har vi… kortslutning. Ibland, mer än ibland numera, tycker jag vår hobby blir… märklig. Häng dina högtalare i kryobehandlad fiskelina, kommer snart på någon mässa i framtiden. Två meter lina 80.000 köp paret för 120.000. Introduktionserbjudande. Jippie. Nä, jag skiter i eltejp. Sätt krympslang som vanligt folk. Basta. Och ärligt, vem hör skillnaden på eltejp och krympslang när akustikregleringen är en kudde i soffan och gardiner tunna som skithuspapper. Kom igen liksom. Nä, jag känner mig lite bitsk idag. Det blir en bra dag med andra ord. 😁 Ha en trevlig fredag. New Order, figge, Richard and 9 others 5 7 Quote
New Order Posted July 24 Posted July 24 47 minutes ago, Håkan64 said: Nä, jag skiter i eltejp. Sätt krympslang som vanligt folk. Basta. Och ärligt, vem hör skillnaden på eltejp och krympslang när akustikregleringen är en kudde i soffan och gardiner tunna som skithuspapper. Kom igen liksom. Det gör du rätt i. Fy fan för eltejp. Håller med dig i allt du skrev, men inser också att jag har fallit för många saker ändå. Vad är det inom audiofilin? Inom religionen är det ju liksom tre läger. Troende. Agnostiker. Eller ateister. Att vara en agnostiker är väl vad jag är inom hifins värld. Jag tror inte att tweaks kan funka, men man hoppas ju...🙂 Önskar att jag hade lika lätt inom hifins värld som min syn på religion är. Håkan64, Richard and Terminator 3 Quote
conan Posted July 24 Posted July 24 Men vulkaniserande tejp då? Kryobehandlad naturligtvis. Håkan64 and New Order 2 Quote
Håkan64 Posted July 24 Author Posted July 24 3 minutes ago, conan said: Men vulkaniserande tejp då? Kryobehandlad naturligtvis. Toppen till radion på fiskebåten. 🥳 conan and figge 1 1 Quote
Håkan64 Posted July 25 Author Posted July 25 Godmorgon, sen när jag föll pladask för mina Harbeth har en känsla byggt inom mig; är Ansuz en bra match… längre. Jag har snackat runt med AI, vilket är intressant även om man får ha en sund distans till det också. Ni känner säkert till det. Man byter ut något i sin rigg så plötsligt skaver något annat. Att gå från Audiovector till Harbeth är ju som att… bli vuxen. 😅 Sen… är det inte helt enkelt. Jag har ju kommit en bit på Ansuz-stegen och “investerat” pengar. Hmm inget man bara kastar bort på begagnatmarknaden. Min första tanke var att plocka bort mina Darkz T2 under min E-4000 och testa Hrs Nimbus istället. Det är ju en helt annan teori på att flytta bort vibrationer. Min tuner fick ärva mina nimbus då de byggde för mycket under cd-spelaren. På den ligger också en damping plate. Det lyfte tunern rejält så där får de stanna. Ett chassi från 90-talet kan behöva lugnas ner. Alltså egentligen ska man ju inte börja med ”tweaks” men det är mycket man inte ska göra här i livet. Nu väntar en härlig bergsetapp i Touren. Vi hörs. P-pan, AlfaGTV, figge and 2 others 5 Quote
Old Sven Posted July 25 Posted July 25 23 minutes ago, Håkan64 said: Godmorgon, sen när jag föll pladask för mina Harbeth har en känsla byggt inom mig; är Ansuz en bra match… längre. Jag har snackat runt med AI, vilket är intressant även om man får ha en sund distans till det också. Ni känner säkert till det. Man byter ut något i sin rigg så plötsligt skaver något annat. Att gå från Audiovector till Harbeth är ju som att… bli vuxen. 😅 Sen… är det inte helt enkelt. Jag har ju kommit en bit på Ansuz-stegen och “investerat” pengar. Hmm inget man bara kastar bort på begagnatmarknaden. Min första tanke var att plocka bort mina Darkz T2 under min E-4000 och testa Hrs Nimbus istället. Det är ju en helt annan teori på att flytta bort vibrationer. Min tuner fick ärva mina nimbus då de byggde för mycket under cd-spelaren. På den ligger också en damping plate. Det lyfte tunern rejält så där får de stanna. Ett chassi från 90-talet kan behöva lugnas ner. Alltså egentligen ska man ju inte börja med ”tweaks” men det är mycket man inte ska göra här i livet. Nu väntar en härlig bergsetapp i Touren. Vi hörs. Nej, man vill inte ha för många prylar i garderoben men min erfarenhet är att kvalitetsgrejor ofta är rätt lättsålda även om det innebär en ekonomisk förlust. Det är enklare att leva med det när man hittat klart bättre ersättare. Dämpfötter. Bör ju provas fram och tillbaka och under olika delar t ex nätfilter. Man kan pyssla med sånt i all oändlighet men det är rätt kul och spännande! Lycka till:) calle_jr and Håkan64 1 1 Quote
Håkan64 Posted July 25 Author Posted July 25 4 minutes ago, Old Sven said: Nej, man vill inte ha för många prylar i garderoben men min erfarenhet är att kvalitetsgrejor ofta är rätt lättsålda även om det innebär en ekonomisk förlust. Det är enklare att leva med det när man hittat klart bättre ersättare. Dämpfötter. Bör ju provas fram och tillbaka och under olika delar t ex nätfilter. Man kan pyssla med sånt i all oändlighet men det är rätt kul och spännande! Lycka till:) Visst är det så. Och man kan ju först bli överväldigad över hur bra det låter till senare undra vad som hände. 😂 calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted July 25 Posted July 25 8 hours ago, Håkan64 said: Att gå från Audiovector till Harbeth är ju som att… bli vuxen. 😅 Man får en del nätta indikationer på att du gillar dina Harbeth. Det är fullt begripligt och bara att gratulera. Håkan64 and New Order 1 1 Quote
Håkan64 Posted July 25 Author Posted July 25 1 hour ago, calle_jr said: Man får en del nätta indikationer på att du gillar dina Harbeth. Det är fullt begripligt och bara att gratulera. Märks det så tydligt. 😅 Quote
Håkan64 Posted July 25 Author Posted July 25 Tog Nimbus-fötterna från tunern… blir en lång lyssningskväll. byZan, Old Sven, calle_jr and 2 others 5 Quote
Håkan64 Posted July 26 Author Posted July 26 Godmorgon, musikalisk sammanhållning är orden jag sökte i natt när lyssningskvällen avslutades. Något som alltid överraskat mig är detaljerna som Darkz plockar fram. Man kan snabbt bli förförd och säga; wow det där har jag inte hört förut. Nu pratar jag bara om Darkz under min förstärkare inte under min Mainz8 nätlist där Darkz har en naturlig plats. Varje system har sina utmaningar och det som funkar hos en annan behöver inte funka hos mig. Det tar också tid att lära känna sin anläggning och i slutändan är det där vinsten kommer. Är det tänkt att låta så här har jag funderat ett tag. Alla dessa detaljer som hamnar i ansiktet på mig på bekostnad av den musikaliska sammanhållningen. Med fötterna från HRS får jag plötsligt en helt annan bas och mellanregister. Det håller ihop. Med Darkz blir det som om Accuphase och Harbeth bråkar med varandra. En ljudbild med ett harmoniskt lugn är det jag känner när sista skivan snurrar i cd:n. Nu låter radion inte lika bra så det blir att köpa fyra nimbus till. 🙏 Trevlig söndag. deerhunt, VoicesInMyHead, figge and 3 others 6 Quote
Håkan64 Posted July 27 Author Posted July 27 Måndag och höstligt väder. Hitta hiten på radion. Två takter räckte. Den torra virvelkaggen. Upside down, Diana Ross. Grattis ni kan swisha miljonen till följande nummer 112. Jag längtar efter att lira vinyl. Nu när jag inte kan vill jag. Som kompisens släkting som skadade axeln riktigt illa och beklagade sig över att nu kunde han inte spela bowling längre. Att han aldrig hade spelat bowling hör inte hit. Nu kunde han inte. Lite så. Ja vi är roliga vi människor. Som de som gärna vill springa men det är det där berömda knäet som strular. De har aldrig sökt för problemet bara gett upp. Men klagandet består. Jag drömde i natt om klasskompisen morsa. Hon som på 70-talet introducerade Ekseption och Merit Hemmingsson för mig. För några år sen kom hon gående i kvarteret och vi fick en pratstund. Det är inte många minnen som inte innehåller musik. En varm känsla av tacksamhet. Ha en fin måndag. Ivery, figge, calle_jr and 3 others 6 Quote
Håkan64 Posted July 29 Author Posted July 29 Godmorgon, läser att @byZan och hans kompis har flyttat högtalare. Jag får rysningar och ångest bara av att läsa. Flytta högtalare är som att ge sig ut på en skidtur i bara kalsonger och en napp runt halsen. Och tro mig, det är ingen vacker syn. Så snygg är jag inte. Längre. Nu var han smartare och tog det i små steg, inte som jag och ringa flyttfirma. Men när man väl får till det så. Och glöm inte tejpa så att man kan gå tillbaka och gör inte som jag. Aldrig. Blev det bättre eller sämre. Den frågeställningen kan göra mig galen. Som att sitta och hos optikern och ljuga om att man ser det man inte ser bara för att slippa tjata om bokstäver. Det är väl det som kallas blindtest. Nere hos hifihandlaren står en apparat. Frågan är om jag kan låta bli. Karaktären kommer att testas på nytt. Jag ser förlusten komma. Kompisen fick låna ett par Darkz men han tyckte att det lät illa. Alltså Darkz under rörförstärkare är nog ingen bra idé, men testa kan man. Vi hörs. Terminator, lindvall, Shamrock and 3 others 1 5 Quote
byZan Posted July 29 Posted July 29 1 hour ago, Håkan64 said: Godmorgon, läser att @byZan och hans kompis har flyttat högtalare. Nja, finjusterat är nog rätt benämning! 1 hour ago, Håkan64 said: Jag får rysningar och ångest bara av att läsa. Flytta högtalare är som att ge sig ut på en skidtur i bara kalsonger och en napp runt halsen. Ta det lugnt Du behöver inte läsa och min mening är inte att hetsa upp hjärna och kropp, bara lite info om vad pysslade med en stund. Men apropå att flytta högtalare (ca 160kg/st) så bävar jag för det som säkert kommer att hända framledes, det får mig att tänka/rysa - ryggont, svett och ev tårar om de skadas 1 hour ago, Håkan64 said: Blev det bättre eller sämre. Det blev iaf inte sämre utan det blev och låter för stunden ”lite” bättre! Håkan64 and figge 2 Quote
Håkan64 Posted July 29 Author Posted July 29 8 hours ago, byZan said: Ta det lugnt Du behöver inte läsa och min mening är inte att hetsa upp hjärna och kropp, bara lite info om vad pysslade med en stund. Du pratar om en snubbe som kollar FASS innan han dricker mjölk. ”Lätt” neurotisk. 😂 lindvall, byZan, Labbe and 3 others 6 Quote
Håkan64 Posted July 29 Author Posted July 29 Godkväll från radiodåren. I förra veckan dök den upp hos hifihandlaren. En Accuphase T-1100. En våt begagnad dröm. Hur skulle min älskade Sony ST-770 ES ens kunna mäta sig med den? Sagt och gjort. Idag kom den hem på lån. Berättar mer en annan dag. Skojar bara. 😁 Kan säga att Accuphase har inte en chans utan får sitta i ringhörnan med en blåtira och utslagna tänder. Visst brusgolvet slår den Sonyn men musikaliskt har den inte en chans. När jag packade ner Accuphase och kopplade in Sony igen så inser jag bara vilken makalös radio det är. Det går inte en dag utan att den överraskar mig. Otroligt driv och gör det så kul att lyssna på radio. Jag älskar den tamejfan. 🥰👍 Drömmen stod redan i racket. Vi hörs. deerhunt, figge, Kilgore and 8 others 10 1 Quote
P-pan Posted July 29 Posted July 29 Tänk vad befriande det känns när man inser att man redan har den "normala standarden" som krävs för att få sinnesro. Jag sträcker båda tummarna i luften och säger... rock on. byZan, figge, Labbe and 1 other 4 Quote
Håkan64 Posted July 30 Author Posted July 30 9 hours ago, P-pan said: Tänk vad befriande det känns när man inser att man redan har den "normala standarden" som krävs för att få sinnesro. Jag sträcker båda tummarna i luften och säger... rock on. Sinnesro är ordet. Tack, för det är just vad Sonyn ger mig. Lite förvånad är jag ändå med tanke hur bra Accuphase T-101 låter. Gammal analog teknik slår ultramodern digital dito? Det är som vanligt matchning. Eller? Jag lutar mig tillbaka och låter andra filosofera kring det. Jag har sinnesro. byZan 1 Quote
Old Sven Posted July 30 Posted July 30 5 minutes ago, Håkan64 said: Sinnesro är ordet. Tack, för det är just vad Sonyn ger mig. Lite förvånad är jag ändå med tanke hur bra Accuphase T-101 låter. Gammal analog teknik slår ultramodern digital dito? Det är som vanligt matchning. Eller? Jag lutar mig tillbaka och låter andra filosofera kring det. Jag har sinnesro. Ja, matchning betyder mycket men också hur det hela får resonans inom dig oavsett prylarnas narrativ och våra förväntningar. I slutändan är det vi själva och musiken som står där som vinnare. Inte prylarna även om de är viktiga redskap. byZan, Perfect sense and Håkan64 3 Quote
Håkan64 Posted July 30 Author Posted July 30 28 minutes ago, Muffin said: Evenemang för sambon @Håkan64? Elsa hade jagat alla 😂 Labbe, Muffin and LasseJ 2 1 Quote
Håkan64 Posted August 1 Author Posted August 1 Godmorgon. Kaffe och croissant. Rutinmässigt. Ny månad. Semestrarna börjar ta slut. Crescendot närmar sig. Min trasiga Cadenza. Experterna ska uttala sig. Kabeln ska analyseras. Det som har hänt är omöjligt enligt vissa. Men nu har det ju hänt. Vänster och höger kanal har bytt plats och det låter fruktansvärt illa. Noll dynamik. Omöjligt? Ok. Nu har jag ju haft kompetent hifi-folk här hemma så det kommer att lösa sig, men nu ska experter uttala sig. Visst är det kul med hifi. 😎 Nu är jag ingen amatör själv men det är den känslan som gror i ryggraden. Som om jag är helt blåst och inte vet hur man byter ut en kabel. Jisses. Jag avskyr den känslan. Ovanpå allt ärlig så om jag hade gjort ett misstag fått stå för det. Jag skulle aldrig skylla ifrån mig. Never. Återigen… garantiärenden. Vilket piss. Annars då. Jo jäklar toppen alltså. Jag låter minsann inget sånt här påverka mig. Näääää, jag flyter på ytan med en paraplydrink. 😂 Ha en toppenlördag. Vi höres. triomio, Labbe, Terminator and 4 others 7 Quote
Håkan64 Posted August 3 Author Posted August 3 Godmorgon, vaknar tidigt. Numera. Vid 70 kommer jag vakna vid 3 på morgonen, göra stela-leder-gymnastik och vid 6 snåret joggat två mil och hunnit laga veckans alla matlådor. Skulle inte tro det. Jag kommer sitta med min kaffekopp och croissant och fundera på vad kåseriet ska handla om. Min yngste fyller 36 år idag. Jag hittade mitt gamla passerkort på Ericsson. Jag var 36 då. Ser ut som en bebis. Min son kommer säga detsamma när han tittar tillbaka; vem var jag då? Jag liknar en bebis. Snackade med den lokala servicesnubben. Sonyn ska få nätbrunn och friska kondensatorer på nät- och signaldelen. Tydligen har Furutech slutat med att sälja internkablage till privatpersoner? Jag behöver ju bara en liten snutt från nätbrunn till kortet. Alpha-18 rekommenderas men den har väl utgått? Det går väl bra med vilket som… men är man petig så. När jag sitter tyst i köket kommer sambon och tittar till mig. Hennes ögon säger; äter du något? Jag får väl ge henne lite uppmärksamhet. Det lilla livet. Vi höres. Shamrock, figge, Vox and 3 others 6 Quote
Håkan64 Posted Tuesday at 07:24 Author Posted Tuesday at 07:24 Godmorgon, hittade en gammal Fantomen i gömmorna. Serietidningen. Hela barndomens följeslagare innan sömnen. Den och den lilla nattlampan. Igår satt jag mest och skrattade åt mig själv. Det är nyttigt annars riskerar man tippa över. Hamna på nån stängd avdelning med skitsnygga sjuksyrror, vilket i och för sig känns trevligt - på distans. Vad roade mig då… jo kablar och dess inverkan på systemet. En tanke kom (igen); får jag ut allt med snokarna från Ansuz? En annan tanke kom (igen); är det kablarna jag hör eller högtalarnas karaktär? Jäklar filosofen i mig kom igång på riktig. Detta väcktes också av testen av T-1100. Digitala kretsar är inget för en analog filosof som läser Fantomen. Nja… ni känner säkert till det. Man byter högtalare och plötsligt hamnar något rätt och något mindre rätt. Jag lägger mig i soffan och läser Fantomen igen. Kronblom tar över en stund sen. Vi höres. Ivery, Vox, Shamrock and 3 others 5 1 Quote
Ivery Posted Tuesday at 09:05 Posted Tuesday at 09:05 1 hour ago, Håkan64 said: En tanke kom (igen); får jag ut allt med snokarna från Ansuz? Vilken typ av snokar? Ström? Analog/digital signal? Högtalarkablar? Och vilken nivå? Sen Ansuz digitalz X bnc/rca förlorade mot en PAD så har jag bara kvar två A2 från Ansuz, en ström och en ethernet. (Sen finns X-TC och A2 som strömrenare och några Darkz och Noir.) Men x-serien har ju ingen extramagi så hade varit kul att prova andra varianter från danskarna. Men kanske farligt att testa. Som när jag flyttade en Valhallaströmkabel från dac:en till riaa:t. Den kan jag inte flytta tillbaka. Dac:en är förtvivlad. Håkan64 1 Quote
lindvall Posted Tuesday at 11:53 Posted Tuesday at 11:53 On 2026-08-03 at 09:55, Håkan64 said: Snackade med den lokala servicesnubben. Sonyn ska få nätbrunn och friska kondensatorer på nät- och signaldelen. Tydligen har Furutech slutat med att sälja internkablage till privatpersoner? Jag behöver ju bara en liten snutt från nätbrunn till kortet. Alpha-18 rekommenderas men den har väl utgått? Det går väl bra med vilket som… men är man petig så. Alpha -18? Den gröna Furutechen? En sån har jag och kan säkert avvara någon decimeter som vi kan korta av. Vi bor ju tydligen inte så långt ifrån varandra. AlfaGTV and Håkan64 1 1 Quote
Håkan64 Posted Tuesday at 12:03 Author Posted Tuesday at 12:03 2 hours ago, Ivery said: Vilken typ av snokar? Ström? Analog/digital signal? Högtalarkablar? Och vilken nivå? Sen Ansuz digitalz X bnc/rca förlorade mot en PAD så har jag bara kvar två A2 från Ansuz, en ström och en ethernet. (Sen finns X-TC och A2 som strömrenare och några Darkz och Noir.) Men x-serien har ju ingen extramagi så hade varit kul att prova andra varianter från danskarna. Men kanske farligt att testa. Som när jag flyttade en Valhallaströmkabel från dac:en till riaa:t. Den kan jag inte flytta tillbaka. Dac:en är förtvivlad. Jag har det mesta i C2. Ja det är farligt 😂 Nu är det väl högtalarkablarna jag funderar på att testa andra. C2 där också. Vi får väl se vad som dyker upp som testobjekt. Ivery 1 Quote
Håkan64 Posted Tuesday at 12:04 Author Posted Tuesday at 12:04 11 minutes ago, lindvall said: Alpha -18? Den gröna Furutechen? En sån har jag och kan säkert avvara någon decimeter som vi kan korta av. Vi bor ju tydligen inte så långt ifrån varandra. Helt rätt. Det låter kanon. Jag slänger iväg ett PM under dagen. 👍 lindvall 1 Quote
Recommended Posts