Jump to content

En resa i toppar och dalar... (Kåserier om min hifi-resa)

Recommended Posts

"Det var en gång..." kan man väl starta den här tråden med? Snabbspolar. Jag känner inte igen mig längre. Alltså spegeln ljuger ju inte men anläggningen låter inte som den brukar. Känner ni igen er? Man sätter sig ner och plötsligt är det inte samma grejor längre. Det spretar åt alla håll. Fru Stration har lagt sig över sinnet. Det hjälper inte att toalettlocket ligger som det ska - det är värre än så. Ta en paus. Köp en glass eller två. Nä, det är samma. 

Bipolär light och hifi-intresse. Vilken magisk kombo. Kan det bli bättre. Man öser ner pengar i kablar och trimmar in allt och sen tippar allt över. "Gör nu inte som med Naim-anläggningen" sa Björn. En medresenär. Jo, jag packade ner allt i kartongerna och ställde in rubbet i klädkammaren. Sålde högtalarna. I över ett år tror jag det var. Stod inte ut. Numera är det Accuphase som gäller. Inte lika smidigt att packa ner och tack och lov vackra att titta på. Så jag får väl nöja med mig med det  tills det vänder. Kanske är det pollenallergin som ställer till det? Ringandet i öronen. Fasfel i hjärnan? 

Nu ska jag gå ut med taxen och köpa en glass till...

Aj då :think:

Själv har jag precis haft hifi-semester i säkert 4 veckor.

En kallstartad anläggning sätter ju ofast en panna i rynkat läge och så även denna gång.

Men efter ett dygn var den där goa känslan åter.

Du kanske skulle försöka med en liten lyssna-hemma-hos runda för att få nya intryck och råd ?

2 hours ago, P-pan said:

Aj då :think:

Själv har jag precis haft hifi-semester i säkert 4 veckor.

En kallstartad anläggning sätter ju ofast en panna i rynkat läge och så även denna gång.

Men efter ett dygn var den där goa känslan åter.

Du kanske skulle försöka med en liten lyssna-hemma-hos runda för att få nya intryck och råd ?

Ja kall anläggning kan ju röra till det men jag är nog mest lyssningstrött. Fick placerat om högtalarna för ett tag sedan och det har blivit en rejäl förändring. I början var det roligt att lyssna på allt nytt som dök upp i ljudbilden men i längden... nä det krävs nog distans till hifin ett tag för att inte göra något jag ångrar. 

Tröttna på hifi har jag också gjort i den meningen att "inget" direkt  imponerar längre utifrån s k hifi- parametrar. Jag bryr mig inte längre om ljudet av ett mynt som rullar över parketten i en anläggning låter realistiskt eller inte. Jag följer dock med i hifi-pressen vad som händer även om jag inte direkt jagar något själv.

Om det är något som impar på mig idag är det att hitta det bästa i så få enheter som möjligt typ en integrerad förstärkare eller de som aldrig givit upp 70-talets produkter och skapar nytt liv i dessa (som t e x @MatsT och @conan).För mig är separata enheter inget att sträva efter längre. Det handlar mer om pryl- och teknikintresse än om längtan efter musikupplevelser, tycker jag idag. Obs! Inget fel i det; ungefär som bilnördar där bilen är mer intressant än resandet med den. Perspektiven skiftar också under livets resa.

Så tröttnat på hifi har jag gjort. Däremot har jag inte tröttnat på musik och den spelar jag mer än någonsin. För det krävs det ju lite elektronik men det är musiken som är stjärnan; oavsett om den förmedlas i uteköket, på ovanvåningen, i finrummet eller i bodegan. Olika källor, elektronik och akustik men samma musik och det är huvudsaken för mig.

Jag har nog aldrig haft definitiv hifi-semester, men det händer att man får en liten släng av det.

För min del brukar det vara musiken som är fel vald för tillfället.

Det som har varit så bra är plötsligt inte alls engagerande :anguish:

Det hjälper alltid mig att köpa några nya plattor.

Jag har inte spelat Lp på mer än två månader och sedan ett par veckor är hela anläggningen nedsläckt.

inget nytt eller stressande. Det brukar bli så varje sommar då jag bor i vindslägenhet där det är 25-30gr dygnet runt vilket lägger lite sorti över  hifi-lyssning😊

Men man lyssnar på annat sätt och på annan typ av musik i bilen eller med enkare portabla högtalare.

Ibland är det befriande och avstressande..

Bra inlägg ovan som visar att musik är viktigt och kan avnjutas på många sätt.

igår var det varmt i stugan och jag orkade verken se på fotboll eller lyssna på musik, tog en öl med mig ut i den svala sommarnatten och fick njuta ändå!

IMG_6278.thumb.jpeg.d79fe919ba092517acefb47a1522728d.jpeg

/byZan

Tack för all respons. Uppskattas.

Idag kom annat att tänka på än hifi då taxen fick åka till veterinären för dålig rygg. Åtta bast och aktiv som en valp på grönbete. Vad gör man? Nu ska man få henne att käka medicinen. "Gråta som karl" som broder LeMarc sjunger. När man själv är sjuk gör man ingen stor affär av det men hunden - ja då är det inte lika lätt.  /Håkan

19 hours ago, Azur said:

Jag har inte spelat Lp på mer än två månader och sedan ett par veckor är hela anläggningen nedsläckt.

inget nytt eller stressande. Det brukar bli så varje sommar då jag bor i vindslägenhet där det är 25-30gr dygnet runt vilket lägger lite sorti över  hifi-lyssning😊

Men man lyssnar på annat sätt och på annan typ av musik i bilen eller med enkare portabla högtalare.

Ibland är det befriande och avstressande..

Ja det kan vara befriande att bara lyssna i bilen eller med Megaboomen i stugan och inte behöva bry sig om hur det låter och strunta i det ständiga sökandet efter något ljudmässigt marginellt bättre, eller åtminstone något lite annorlunda. 

Det är märkligt hur fort livet kan förändras. Man går in genom en dörr och ut genom en annan. Energin i lägenheten har lagt sig till ro. Strömmen har gått och man förbannar sig över att man skulle ha köpt tändstickor, ficklampa och gasolkök. Jag var ju på Biltema men gick ut med ett sadelskydd till cykeln. Man måste ju sitta bekvämt men det hjälper inte när strömmen har gått. Liknelserna står i kö vid busshållsplatsen men när bussen kommer går de inte på. 

Återbesök hos veterinären igår. Det går sakta framåt. Segt på morgonen men bättre uppåt dagen. Det är inget diskbråck. Hon måste ta det lugnt. En envis tax med adhd. All fokus går till att hålla henne på mattan. Det är skönt att slippa tänka på hifi ett tag och varför jag har tappat lusten. Jag lyssnade igår, faktiskt... Bo Kaspers. Funderade inte ett dugg på hur det lät, varför det lät, konstaterade bara att det kom ljud ur högtalarna. 

Jag tror det är bra att få en käftsmäll av verkligheten lite då och då. Inte för mycket bara så att man backar tillbaka ett par steg så att man ser tavlan ordentligt. Jag drömde igår att jag försov mig. Årets enda lopp jag springer och tränar inför blev en DNS. Alla dessa timmar i löparskorna. Ingen klocka ringde. Batterierna som jag skulle köpa blev ett sadelskydd. 

Trevligt. Ett blogginlägg. Eller vad man nu ska kalla det. Uppdatering av läget i träsket.

Jo vi i Helsingborg har fått en ny skivbutik. Ramlösa Records. Södra Storgatan 14. Man kanske ska titta in idag. Hunden sover ju. 

Ha en fin lördag. 

On 2024-06-26 at 22:16, conan said:

Det behöver ju inte låta sämre i bilen eller stugan egentligen

Jag tycker man får skilja på upplevelse och ljudkvalitet. För egen del är det upplevelsen jag söker. Den kan ha koppling till ljudkvalitet men inte per automatik. Så här års svänger det också bra i mitt utekök via JBL’s lilla leksak för 1,200:- under Black Friday. Jag botaniserar bland mina rippade album, Qobuz eller SR med hjälp av mobilen. Den åker också med under semesterresor. Suveränt bra…:smilingeyes:

IMG_2243.jpeg

20 hours ago, parsifal said:

Tack för att du delar med dig, du har en fallenhet för att skriva och ett sätt att uttrycka dig på som jag uppskattar!

Tack så mycket. Jag bloggade under många år. Vi blev nästan en familj. Vi som bloggade. Sen försvann en efter en. Till sist satt jag själv och skrev till tystnaden. 

Idag är det ösregn för hela slanten. Det inplanerade långpasset kryssas. Kaffet serverat. Regnet spelar på markisen. Jag har bott samma område i 13 år. Känslan av att bo in sig är välkommen. Vi flyttade mycket. Jag räknade en gång att med familjens flyttar och mina egna är jag uppe i 32 flyttar. Sju av dessa var under min tid i Stockholm. Det är helt vansinnigt egentligen. 

Det är fint att se hur barnen växer upp. En grabb tog studenten i år. Någon annan reser till himmelen. Varje gång det händer funderar jag över vad som kommer att ske när jag en gång ska göra samma resa. Skivsamlingen var hamnar den? Anläggningen. Alla snordyra kablar. Kommer de att gå till återvinningen. Ett helt livs slit och släp blir till besvär för någon annan. Man kanske ska göra en förteckning innan och instruktioner. En snitslad bana i lägenheten. En vän har "dödstädat" redan. Det känns... nä. 

Vem vet vad som händer efter detta livet. Man sitter kanske i en annan dimension och ser på. Hoppas inte. 

Det var ju tusan vad det regnar. Orange varning. Min hifibutik hade översvämning. Både källaren och kontoret fick besök av Aquaman.

Söndag vänner söndag.  

2 hours ago, AlfaGTV said:

Nyfiken i en strut, var det cykling, löpning, curling? 😉

Och jag instämmer, du skriver riktigt bra, roligt och viktigt att läsa dina kåserier! 🙏🏻

Tackar, det var löpning. Brukar inte ställa in men idag var regnet bara för mycket. 😑

Tangenterna på min Macbook har börjat att strula. Den är gammal. Jättegammal. Sent 2012. Det känns som jag köpte den igår. Wow, vad snabb den är tyckte jag då. Men man kan inte leva på gamla rekord förutom "han" ni vet. "Han" man möter ibland som gärna berättar om hur han sprang milen på 35 min, bänkade 170 kg och alla andra rekord från 80-talet. Formen idag är något annat. För att utrycka mig snällt. 

Sommaren. Var är du. Hallå? 

Jag har börjat att flytta på mina högtalare. Jag fick systemet intrimmat, enligt konstens alla regler. Men. Spelglädjen försvann. Sången satt på nästippen. Det lät rent ut sagt riktigt bra. Men. Igen. Spelglädjen försvann. Jag kände mig kvävd som att jag inte blev lämnad ifred. Att sitta så nära högtalarna är inget för mig. Jag vill kunna slappna av. Andas. Det blev ljudlyssning istället för musiklyssning. Så, det passar väl bra att det ösregnar. Idag också.

Jag kan bara konstatera att det som funkar för någon annan kan bli totalt fel för någon annan. Det är väl som med livet rent allmänt, antar jag. 

På radion pratar de om dödstädning (vilket tjat). För att återknyta till livet rent allmänt. Jag fyllde 60 i våras. Det är mycket snack om allt skit nu med sjukdomar och tusan vet allt elände folk vräker ur sig. Men vi kanske ska leva under tiden. Alla känner nån som har dött. Konstigt vore annars. Nä, jag är fortfarande inte intresserad av vilka mediciner som rullar runt på kökbordet vid varje frukost. Jaså, du tar en lila på kvällskvisten. Så ståndaktigt av dig. 

Så. Nu ska jag ta in sängkläderna från balkongen. Sätta mig i stolen och söka spelglädje. Någon centimeter hit och dit. Det löser sig. Alltid.

Trevlig lördag på er.

Då var det söndag igen. Farsans värsta dag. Då skulle man helst inte tilltala honom. Städas skulle det också. Fast knappt ett dammkorn var synligt skulle mattor piskas. Den enda gången det inte skulle städas var när farmor och farfar skulle åka bil runt i landet - "söndagsturen" - för att konstatera att allt var bättre förr. Passerade vi stora vackra hus bodde lyckligt lottade där. De med pengar. I baksätet satt jag i mitten och undrade hur farmor kunde veta allt detta. Men de med pengar och stora hus var lyckliga. Inga problem där inte. Egentligen hade alla andra det bättre. Så var det. 

Lördagen spenderades först en stund hos min handlare där vi värmde upp Accuphase e-700. Varmt och fint spelade den. Vi labbade med Ansuz Darkz. Först under högtalarna (Audiovector) där vi var lite oense. Jag tyckte det tappade bas, som visserligen spelade med mer kontroll, men i mitt tycke så försvann något annat, som besynnerligt nog är precis det jag känner här hemma hos mig. Vi satte några Darkz under förstärkaren. Darkz under Accuphase integrerade är verkligen ett stort leende. Timing, fart och glädje skulle jag sammanfattade det. Jag har hört det så många gånger men blir alltid lika förbluffad. 

Väl hemma började jag pyssla med mitt "elände". Jag kom rätt snabbt fram till att lyssningsfåtöljen måste åka. En radikal ommöblering måste ske. Mattorna skulle piskas, taket våt-torkas och väggarna dammsugas. He he. Nä, ut med allt och sen placerades soffan och bordet framför anläggningen. Fåtöljen i läshörnan. Jag behöver bli av med allt analyserande. Det var faktiskt riktigt skönt att slänga sig i soffan och strunta blanka tusan i var alla instrument befinner sig och om pianot låter flygel eller Clavinova. Nu får det vara så här ett tag. Kall kalkon. Som ett laxermedel för en audiofil.  

Så folks. Ha en fin söndag på er. 

On 2024-06-29 at 12:22, Bebop said:

Jag tycker man får skilja på upplevelse och ljudkvalitet. För egen del är det upplevelsen jag söker. Den kan ha koppling till ljudkvalitet men inte per automatik. Så här års svänger det också bra i mitt utekök via JBL’s lilla leksak för 1,200:- under Black Friday. Jag botaniserar bland mina rippade album, Qobuz eller SR med hjälp av mobilen. Den åker också med under semesterresor. Suveränt bra…:smilingeyes:

IMG_2243.jpeg

Jag har samma eller snarlik som bla köptes in för att spela lite hårdrock när fotbollspojkarna körde lite fyspass! :)  

Men som du skriver ger den bra upplevelser i många sammanhang, grymt bra batteritid, ljudkvaliteten är inte alls illa...