thosod Posted June 22, 2024 Posted June 22, 2024 köpte ett par activa Focal Solo6 ST 6 spelade ok i 9 dagar dag 10 försökte starta dem, helt döda, bytte säkringar, helt döda.... är det så med Franska produkter calle_jr and lindvall 2 Quote
calle_jr Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 On 2024-06-22 at 19:59, thosod said: är det så med Franska produkter Nej, det är inte min erfarenhet. Antar att du köpt dem begagnade. Det kanske är enkelt att fixa. Hur stort rum spelar du dem i? Quote
Tyking Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 "är det så med Franska produkter" Jag köpt en ny Micro Mega Stage 1 för många år sedan (1995) och det tog inte lång tid innan den började strula, handlaren fixade så att jag skulle få en ny istället, men då hade jag tappat sugen och uppgraderade istället till en EAD cd-drive. Min pappa har ägt några Peugeot och dessa bilar hade ofta och konstiga fel redan när de var relativt nya. Så JA min bild av produkter från Frankrike är inte direkt positiv. Kanske skall de hålla sig till mat & dryck. //Tomas. triomio, Apexorca, JWE and 2 others 5 Quote
triomio Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 Är inte dessa först och främst avsedda att användas som studiomonitorer? Jag köpte själv ett par Tannoy studiomonitorer för mitt eget musikskapande och jag tänkte att Tannoy borgar för god kvalitet. Men ljudet på den ena högtalaren började glappa ganska snart på grund av dåliga lödningar. Efter det har jag har fått en känsla av att produkter för musikproduktion kanske inte har samma höga kvalitetskrav som för hifi-marknaden. Quote
P-pan Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 46 minutes ago, triomio said: Är inte dessa först och främst avsedda att användas som studiomonitorer? ... en känsla av att produkter för musikproduktion kanske inte har samma höga kvalitetskrav som för hifi-marknaden. Njae, fuskar man inom den lite mer professionella delen av musikbranschen så är man nog snart uträknad på marknaden? En batch med tillfälligt dåliga komponenter/material kan ju ställa till med en del Quote
triomio Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 10 minutes ago, P-pan said: Njae, fuskar man inom den lite mer professionella delen av musikbranschen så är man nog snart uträknad på marknaden? Jag tänker kanske mer på hemma-hobby-musikproduktion. De mer professionella har nog pengar tillräckligt för att köpa bättre prylar. Focal Solo6 ST 6 är ju inte direkt dyra för att vara från Focal. Quote
conan Posted June 29, 2024 Posted June 29, 2024 Produkter är ju som de flesta produkter med kvalitetsproblem förr eller senare. Gäller bara att hitta sånt som håller över tid (kända brister, reservdelar osv). Alternativt att servicen är på topp så åtgärder sätts in snabbt och enkelt. P-pan and Bebop 2 Quote
Bebop Posted July 1, 2024 Posted July 1, 2024 On 2024-06-29 at 19:28, Tyking said: Min pappa har ägt några Peugeot och dessa bilar hade ofta och konstiga fel redan när de var relativt nya. Jag har haft två nya Peugeot, vår son en och vår dotter är inne på sin tredje. Inga som helst problem. Nästa bil för mig blev en Audi A5 där turbon rök efter 500 mil. Styrningen var hela tiden ett bekymmer trots 2-3 verkstadsbesök. Det gick inte hålla styrningen rakt fram. Det gick s a s inte hålla ratten exakt kl 12.00; enbart typ 11:58 eller 12:02 men inget därimellan. Förklaringen var att det berodde på ett programvarufel som de arbetade på att lösa. De lyckades inte på de 3,5 år jag ägde den... Säger det något om tysk kvalitet eller är Audi därmed ett skitmärke...? Eller gör Frankrike världens bästa bilar med tanke på vår familjs erfarenheter? parsifal and Tyking 2 Quote
Kilgore Posted July 1, 2024 Posted July 1, 2024 Har ett par Focal Solo6 Be som kontorshögtalare, och de fungerar perfekt och spelar långt bättre än vad de kostar. Skulle säga att deras pro monitorhögtalare är fynd jämfört med deras hifi-högtalare (som jag också ägt flera par) Min första bil var en Peugeot 406d -99 som jag hade i i ca 7år, fungerade hur bra som helst, drack inte en droppe olja mellan bytena, det gjorde däremot min BMW 320d -06, där gällde det att ha en liter motorolja med sig alltid. parsifal 1 Quote
triomio Posted July 1, 2024 Posted July 1, 2024 Jag börjar tro att @thosod kan ha fått ett par tysktillverkade Focal Solo6 P-pan, parsifal, mabron and 3 others 6 Quote
P-pan Posted July 1, 2024 Posted July 1, 2024 Du har då en sällsynt förmåga att skruva till det . Quote
conan Posted July 2, 2024 Posted July 2, 2024 Kanske finns det tillverkare som likt Fender bygger budgetalternativ på samma högtalare? Squier by Fender är billigt och håller ganska hög standard med sina replikor av Fendergitarrer. Dock är de inte perfekta som man kan förvänta sig av en äkta Fender. Men vad är äkta egentligen? Byggaren av en Fender kan ha haft en dålig dag eller kvalitetskontrollanten kan också ha missat något. Quote
New Order Posted July 4, 2024 Posted July 4, 2024 On 2024-06-22 at 19:59, thosod said: köpte ett par activa Focal Solo6 ST 6 spelade ok i 9 dagar dag 10 försökte starta dem, helt döda, bytte säkringar, helt döda.... är det så med Franska produkter Njae. Ibland kanske. Men inte alltid. I dagens värld så är alla länder franska produkter isf. Litegrann så. Men med bra franska produkter såsom Focal eller ett gott rödvin så handlar det om att hitta en producent som har passion i sitt hantverk. Och de finns över hela världen. On 2024-07-01 at 08:39, Bebop said: Eller gör Frankrike världens bästa bilar med tanke på vår familjs erfarenheter? När Citroen presenterade paddan var den så nyskapande att resterande världen fick stå med ändan bar och skämmas. Den var omatchad då den kom och jag törs säga att till denna dag har det inte producerat en bil som kan matcha en DS fjädrings komfort. Och förresten, har nu krupit under en Padda? Det har jag. De behövde knappt en rörbockmaskin när de gjorde avgassystemet. I stort sett raka rör. Köp ett rostfritt rundrör i standard utförande(42.4mm) så har ni avgassystem för resten av ert och er släkts livstid!😉 Men ducellier tillsammans lucas uppfann mörkret. Nu har gudskelov dessa märken fått gå till graven och Bosch är väl Alena rådande på europeiska bilar, tror jag. calle_jr 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.