Jump to content

En midsommarnattsdröm

Recommended Posts

_Mall_Produktbilder_1920x1280px.thumb.jpg.0ea46e6148951057045ab9440ccf9a6e.jpg

En midsommarnattsdröm

Försommaren är den enda tid på året då man som aktör i den här intensiva branschen vanligen får ett par veckor med lite mer lugn. Det här är en period som ger chans till eftertanke med möjlighet att se över utbudet i jakt på tänkbara förändringar och kommande satsningar inför hösten.

Vi introducerar nu en tillverkare hos oss som kanske inte behöver någon närmare presentation. Det eleganta formspråket avslöjar direkt vad det rör sig om för många utav er.

I decennier så har man varit ledande på digitalsidan (CD/SACD) där drivverken allra särskilt har saknat motstycke. Under senare år så har man utökat sitt utbud med separata D/A omvandlare och nätverksspelare tillsammans med integrerade förstärkare och förstärkarkombinationer i toppklass. Alltid med en känsla för byggkvalitet och finish som få kan matcha.

Det här är elektronik för finsmakare och livsnjutare som söker en helhetsupplevelse för alla sinnen där sofistikerat välljud, intimt handhavande och tidlös design möts.

Vi hälsar med glädje japanska Esoteric välkommen till familjen!

Kontakta oss gärna för lyssning och hemlån.

Glad Midsommar ☀️🌱

Esoteric_01.thumb.jpg.2a52389fa84232204f0fd29010ae1fe4.jpg

37 minutes ago, new order said:

Har Esoteric några Roon ready dac/streamers lösningar?

Jajaemän!

https://roon.app/en/partners/66/esoteric

Jag har provat bl.a. N-05 och den fungerar toppen som Roon Endpoint. Gränssnittet är Lumïns, och de är snabba och flexibla i sitt utvecklingsarbete. God följsamhet till marknaden, skulle man kunna säga.

48 minutes ago, new order said:

Men även N-05. Den sistnämnda är ju även ett försteg och med en sådan så skulle jag kunna spara en plats i hyllan och få plats med en vinylsvarv! Frågan är hur den skulle stå sig mot mitt Pass Labs försteg?

Låter som ett intressant test, spontant tror jag att du kommer att tappa om du kopplar ur ditt fina försteg, men det är bara min gissning.

Det finns många alternativ men glöm inte att provlyssna någon streamer från Innuos och även jämföra deras mjukvara mot Roon:winking:

1 hour ago, LPL said:

Låter som ett intressant test, spontant tror jag att du kommer att tappa om du kopplar ur ditt fina försteg, men det är bara min gissning.

Det finns många alternativ men glöm inte att provlyssna någon streamer från Innuos och även jämföra deras mjukvara mot Roon:winking:

Jag är rädd för att förlora det jag har nu. Så varför inte?

20 hours ago, AlfaGTV said:

Jajaemän!

https://roon.app/en/partners/66/esoteric

Jag har provat bl.a. N-05 och den fungerar toppen som Roon Endpoint. Gränssnittet är Lumïns, och de är snabba och flexibla i sitt utvecklingsarbete. God följsamhet till marknaden, skulle man kunna säga.

Har läst mycket gott om N-05XD och slog till på en K-05XD runt Jul.

De nya discrete XD-dac:arna från Esoteric har fått mycket fina omdömen 👌

11 hours ago, new order said:

N-03T verkar vara intressant. Men även N-05. Den sistnämnda är ju även ett försteg och med en sådan så skulle jag kunna spara en plats i hyllan och få plats med en vinylsvarv! Frågan är hur den skulle stå sig mot mitt Pass Labs försteg?

N-03T har av allt att döma utgått (den senaste prislistan som jag har fått stämmer inte helt överens med Esoterics egen hemsida just nu).

/ Marcus

Lyssnade på Esoteric N-05XD nyligen, den var inte inspelad, men märkte tydligt att det var ett trevligt försteg o DAC, lyssnade inte via streamer-delen. Men blir säkert tillfälle till det, och då jag själv kör Lumin så kommer jag säkert gilla streaming-delen.

Gillade verkligen Esoteric's rum i München, extra plus var att de bjöd på god maltwhisky som heter Turntable :)

Esoterics modeller och serier är inte intuitiva att förstå åtminstone för mig.

Enbart för digitala källor har de en uppsjö kombinationer.

Den första bokstaven anger om det är en transport (P), klocka (G), dac (?), streamer (N) eller integrerad spelare (K), samt en monoblockversion (D).

Vad betyder siffrorna och de avslutande bokstäverna?

Vad är det för skillnad mellan tex K1X och K-01XD?

On 2024-07-03 at 06:34, calle_jr said:

Den första bokstaven anger om det är en transport (P), klocka (G), dac (?), streamer (N) eller integrerad spelare (K), samt en monoblockversion (D).

Det kanske är lika logiskt som när Kalle Sändare skulle förklara hur otroligt logiskt morsealfabetet var. Kort punkt är lång man, lång punkt är tre 😄

Grandioson K-01X är väl en högre division än XD-spelarna men exakt vad skillnaden är vet jag inte.

Det har ju funnits 05, 05X, 05Xs och nu senast 05XD. 01/03XD kommer nu i SE-versioner.

On 2024-07-03 at 06:34, calle_jr said:

Ja, Japanerna är duktiga på komplexa nummer- och bokstavskombinationer som inte alltid känns helt logiska…:)

/ Marcus

23 hours ago, Hasse said:

Grandioson K-01X är väl en högre division än XD-spelarna

Men för integrerade sacd-spelare finns det ju en K1X, en K-01X, en K-01XD och en del av dem med tillägget SE :blackeye:

Så vad jag förstår finns det ingen Grandioso K-01X.

11 hours ago, Perfect sense said:

Japanerna är duktiga på komplexa nummer- och bokstavskombinationer som inte alltid känns helt logiska…:)

Det var inte för att klaga eller gnälla, utan jag ville gärna få ett grepp om deras sortiment (främst integrerade spelare).

Om det går :flush:

10 hours ago, calle_jr said:

Men för integrerade sacd-spelare finns det ju en K1X, en K-01X, en K-01XD och en del av dem med tillägget SE :blackeye:

Så vad jag förstår finns det ingen Grandioso K-01X.

Det var inte för att klaga eller gnälla, utan jag ville gärna få ett grepp om deras sortiment (främst integrerade spelare).

Om det går :flush:

I dagsläget så finns det fyra stycken CD/SACD spelare i sortimentet där alla nyligen har uppdaterats till SE version utom K-05XD.

https://www.esoteric.jp/en/product/k1x_se/top
https://www.esoteric.jp/en/product/k-01xd_se/top

https://www.esoteric.jp/en/product/k-03xd_se/top

https://www.esoteric.jp/en/product/k-05xd/top

/ Marcus