Jump to content

Recommended Posts

Posted

Förvaring av fysisk media tar ofta rätt mycket plats.

Dagens tur till lokala återvinningscentralen kommer antagligen att gå till historien.

Åtminstone den Panska historien.

Fem fulla flyttkartonger...

20240616_160108.jpg

Det känns inte helt bra får jag nog erkänna :46:

Posted

Du vet att den där Mikis Theodorakis är värd runt 2.800 va? 😮 

Näjdå, skojar bara! 🤭 Men jag fattar att det känns konstigt att rensa på det här sättet. Men å andra sidan kan det vara en barmhärtighetsgest också, både att frigöra yta för nya inköp,(Häpp! 😅) men även att avveckla diverse "skräp"...

Posted

Förstår precis…jag har tidigare köpt min skivhandlares klassiska skivor som han ackumulerat genom åren (betalade ca 1 kr/st). Visst fanns det bra skivor men är någon intresserad av 10 ex av Gunilla Von Bahr som spelar Vivaldi på BIS?

Posted

Det var ju ett par stycken som fick respass ser jag, men är de från hyllorna i musikrummet eller från påsar, kartonger backar från förrådet? Vet att du behöver mer plats på båda ställena, bra jobbat👍

/byZan

Posted
1 hour ago, byZan said:

... men är de från hyllorna i musikrummet eller från påsar, kartonger backar från förrådet? 

/byZan

Det är från samtliga ställen du nämner.

Mängden backar på golvet har snart halverats och några tomma hyllor står nu redo för att fyllas på...

20240616_215715.jpg

Samlingen i övriga hyllor ska dessutom gås igenom... inget man hinner på en kafferast är jag rädd :hotface:

Posted
1 hour ago, Josaa said:

Förstår precis…jag har tidigare köpt min skivhandlares klassiska skivor som han ackumulerat genom åren (betalade ca 1 kr/st). 

Jag har nog inte ens köpt hälften av det som idag gick till sista vilan.

Folk i min närhet har skänkt sina samlingar och ett och annat dödsbo har också kommit med under åren.

Jag försökte med en auktionsfirma men fick nej.

Dessförinnan fick en skivhandlare gå igenom hela partiet, utifall jag kanske missat något eftertraktat, men vi var överens om att det var en välgärning att befria marknaden från "skräp" ingen verkar vilja ha.

Posted
9 minutes ago, conan said:

Kanske kan återbruka vinylen på nåt sätt? Kartong är ju känt hur det återvinns men vinylplasten?

Bra fråga.

Man skulle ju kunna köra ett gäng klassiska fruktskålar eller väskor...

Det finns en uppsjö med ideér om vad en gammal skiva kan bli...

https://se.pinterest.com/hagesater/lp-skivorstenkakor/

I mitt fall blir vinylen x-tra bränsle så att allt som behöver förkolnas vid högre grader får lite hjälp på traven.

Skivbolagen lär väl inte vara intresserade av "retur-vinyl" nu för tiden ?

Då det begav sig så var det inte lätt, eller slarvades, med att få bort allt papper/etiketterna och den återvunna vinylmassan innehöll pappersrester som kom med i nypressade skivor. 

Bumpy road för nålen minst sagt

Posted
11 hours ago, P-pan said:

Det är från samtliga ställen du nämner.

Mängden backar på golvet har snart halverats och några tomma hyllor står nu redo för att fyllas på...

20240616_215715.jpg

Samlingen i övriga hyllor ska dessutom gås igenom... inget man hinner på en kafferast är jag rädd :hotface:

Ja ett arbete som sannolikt måste göras någon gång då och då. Tyvärr tillhör vi samlare kanske en grupp som gärna samlar på oss lite för mycket och har just svårt att kasta. Har själv gjort en rensning men mest i fråga om papper som samlats sig under åren och efter besök på miljöstationen i Bromma så ser man lite omfattningen av vad som kastas. Själv kastade jag gamla CD-fodral tomma men av "bra att ha karaktär" om något annat fodral skulle gå sönder. Efter att för några år sedan rensat ut mitt föräldrahem där den sist avlidna satt på mer än 70 års år samlande, så har jag insett att det är kanske dags att börja fundera på vad man själv efterlämnar och inte lämnar allt till andra att ta hand om. Själv har jag mycket svårt att kasta böcker, men andra tycks inte tveka eftersom priset på bokhyllor är i det närmaste mot avhämtande. Kompletterade min Dux Avanti-hylla i helgen med tre sektioner i mycket fint skick för 300 kr. När mina befintliga sektioner köptes så kostade de en mindre förmögenhet. Tider förändras onekligen!:think::grin:

Calm

• 3 weeks later...
Posted

Jag har ett rum med kanske 5-600 vinyl som lagts åt sidan som skräp. Ibland har någon fått komma in i värmen igen och några har fått andra hem. Jag skulle nog kunna fylla på med en hel både vinyl och cd till den samlingen och skicka på tippen. Att sätta upp en butik på Tradera, Discogs eller sälja på mässor är inte min grej och framför allt inte det jag betraktar som skräp.