Jump to content

Din musikaliska peak-period?

Recommended Posts

Enligt en rapport som heter "The power of nostalgia: Age and preference for popular music" så får man bekräftat att musikpreferenser tenderar att följa ett inverterat U-format mönster vad gäller åldern, där preferenserna för populärmusik når sin topp när individen var i sena tonåren till tidiga 20-årsåldern. Musiken som kom då framkallar ofta starka nostalgiska känslor och föredras därför mer senare i livet än annan musik.

Med forskarna kan jag bara hålla med, även om jag ändå får starka känslor av musik som kan ha skrivits både tidigare och senare. Det är de där blandbanden jag fick av min storebror som har grävt sig djupt ner i min musiksjäl, och som ingen nyare musik kan rubba. 

We confirm the original study and conclude that preferences for popular music peak during early adolescence or mid-to-late teens, and that newer or older tracks do not command this same level of affection. However, rather than one definitive preference peak, we find evidence for variation in peak preference, with the bulk of people’s preferences occurring in the teenage years.

Håller ni med forskarna, eller känner ni annorlunda?

Nä stämmer inte särskilt väl. Syntpop som jag lyssnade på då är en musikstil jag sällan lyssnar på, men vissa artister lyssnar jag på där de bytt stil. T ex Depeche har ju varit bloppiga men är numera mer rockiga. Det passar bra. Italo disco kanske är det enda som överlevt ... och TD förstås.

Nja…

Håller med när det gäller många runtikring mig (mest de som inte är så överdrivet musikintresserade) men kanske ändå inte helt mig själv eller mina närmaste musikkompisar. 
IOFS kan jag hålla med om att musik från den tiden slår an något men jag tycker att resan varit ganska lång och mer bakåt i tid än samtid. Åtminstone när musiken skrevs.
Mer jazz och klassiskt om än även modernt än att hålla kvar vid 20-åldersmusiken.

15 hours ago, lindvall said:

Jag håller med att den musiken framkallar starka nostalgiska känslor, men inte att ”newer or older tracks do not command this same level of affection”.

Den bästa känslan är fortfarande när man spelar den bästa musiken från 10CC och Bach till Vivaldi och Zappa, som är helt oberoende av min ålder när den gavs ut. Annars är det när man får höra något nytt.

Känner inte igen mig i den u-formade utvecklingen. Den musik som jag lyssnade på i sena tonåren framkallar knappast några vällustkänslor idag. Känns en smula nattstånden och naivt enkel. Tror att det kanske beror på att jag utvecklat en egen musiksmak idag och är inte så påverkad av vad andra tycker så mycket som då man  ville vara en i gänget och lyssna på det som kompisarna också spelade. Först på gymnasiet och senare på universitetet började jag leta vidare från populärmusiken och rock för att hitta nya genre och musikaliska uttryck. Klassisk musik har alltid funnits med i bakgrunden beroende på att den musiken både utövades och spelades när jag växte upp och känns på något sätt som trygg och välbekant.

Så jag kommer nog inte spela så mycket Stones på hemmet vad det lider!:grin:

Calm

Jag vet inte heller om forskarna är helt rätt ute när det gäller min resa?
Jag skulle nog vilja påstå att jag alltid varit en ”allätare” när det gäller musik och att alla genrer ger mig mer eller mindre en positiva känslor.

Visst spelar jag gärna musik från den tiden, men det är nog mer för just minnen etc. Med åren har jag en förkärlek för analoga framföranden, både gammalt och nytt. Tror det har med den ”feeling” jag får av både kompositörernas och musikernas skickliga och kunnande att göra?

Att jag sedan alltjämt är en ”allätare” och uppskattar allt som berör och det oavsett genre och om det är analogt eller inte.

/byZan 

För mej stämmer det till 100%. De musikgenrer som skapades före min 20-årsdag berör mej starkt, den sista som tillkom var bossa novan. Allt därefter, Beatles, dansband, jazz-funk mm berör mej inte ett smack (men jag lyssnar på det då och då).

On 2024-06-07 at 15:29, lindvall said:

Håller med och håller med... Jag orkade inte lusläsa allt men tyckte mig få ett grepp om hur de "mätt" och de drar säkert rätt slutsatser utifrån mätmetoden. 

Och visst, den nostalgiska komponenten har säkert en större påverkan på min upplevelse av musik, från den delen av mitt liv. Men jag har svårt att göra den kopplingen till mina preferenser idag.

Jag tycker nog det är än mer intressant att titta på HUR man konsumerar musik sedan stenkakorna erbjöd musiklyssning bortom evenemang och folkparker till dagens "pluttar" i öronen och Spotify daily mix...

23 hours ago, lindome said:

TIDIGA DEPECHE ÄR FF BÄST:grin::foldedhands:

Jag är böjd att hålla med, även om jag ändå anser att Violator var höjdpunkten. När Violator släpptes var jag 15 år.