Jump to content

Lavardin

Recommended Posts

Lavardin var ju på tapeten för ett antal år sedan och har levt sitt liv i tysthet sedan dess, iaf för mig. 

Läst lite recensioner och de är ju tämligen imponerande. Är det någon som har Lavardin här, eller lyssnat. Jag är intresserad av era intryck.😊

Med rätt högtalare (lättdrivna i allmänhet) så är Lavardin väldigt puristiska, tidlösa och engagerande förstärkare. 

Då man sällan lanserar nya modeller och i princip inte lägger några resurser alls på marknadsföring i någon form så är och förblir man en tillverkare för de allra mest insatta entusiasterna. 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Jag är Lavardinist sedan 2021 och jag vet att @ulfsan är det sedan urminnes tider.

Lavardin isX har jag och det är instegsmodellen.

Jag har drivit både lite svåra högtalarlaster som Snell A3 och enklare som Snell E3 med förstärkaren och bägge delarna har den klarat fint. Just nu driver den Sonus Faber Lumina 2.

Min lyssningsprofil är ganska lågmäld varav jag kräver att en förstärkare ska leverera ”känsla” redan vid modesta volymer - vilket Lavardin gör med bravur.

De har en tydlig filosofi och jag uppskattar att de inte utvecklar nya modeller titt som tätt.

I instegsklassen som jag har är de i mina öron(och ögon) Good enough på allt - de ger mig tillräckligt med smak på de goda för att stilla hungern efter något annat. 

On 2024-06-06 at 21:18, parsifal said:

Jag är Lavardinist sedan 2021 och jag vet att @ulfsan är det sedan urminnes tider.

Stämmer gott det! Köpte min LavardinIT beg augusti 2005. Har aldrig bytt förstärkare sedan dess och aldrig funderat på saken. Precis som du skriver är den suverän även på i låg volym, som ju är väldigt viktigt till vardags…. Den spelar väldigt fint med JMLab MiniUtopia stativare, vilket jag visste redan vid inköpet. Den kombinationen kördes ofta på hifimässor i början på 2000-talet.

Sedan dess har den ”uppgraderats” med NO Valhalla-kablage vad gäller strömförsörjning och högtalarkablar och även anslutningskablar från inkopplade enheter. [Frågan är dock om den inte lät allra bäst (lite rått naket naturellt) med Lavardins egen nätkabel Model CMR - kanske borde inhandla en sådan igen 🤔.] Eftersom det numera är mest streaming från Roon/Qobuz som gäller kan jag få fjärrfunktionen på volymen genom DAC. 

Lavardin är även inkopplad pre out från en 5.1-receiver och hanterar då frontarna (MiniUtopiorna) i hembion med Rel-subbar inkopplade parallellt. Man ställer in volymratten på kl 12 på IT och har  då perfekt balans i alla kanaler - vardagsanvändning vid TV-tittande även för frugan. Det bara fungerar, både vad gäller tvåkanals finlyssning (även från vinyl) och hembioläge!

Jag har aldrig sett anledning att byta till annan förstärkare. Min IT lämnade Lavardinfabriken 19 mars 1999 då den såldes till en dansk inspelningsstudio och har sedan varit inne på uppdatering hos Lavardin april 2004 (för 920,92 Euro enligt kvitto). Olika korta ägarskap därefter tills jag köpte den 2005 och därefter vägrat säga upp vår intima bekantskap. 

Har historia tidigare med Lavardin, genom först en Lavardin IS och sedan en Lavardin IS Ref. Så nog är jag såld på LavardIn sedan urminnes tider…. 😉

/ Ulf

9 hours ago, sprudel said:

Tack för bidrag.

Ulfsan, vad är det mer för egenskaper som gör att du gillar Lavardin förutom att den levererar på lägre nivåer?

Den är enkel och självklar. Uppfyller ”alla hifiparametrar” jag söker. Svårt att precisera, men det låter vackert och med fin ljudbild i bredd och djup, t ex. Går fint att ”se” var olika sektioner i en symfoniorkester sitter. Jag pratar inte i termer av att förstärkaren har benhårt grepp om (stora) högtalarna, utan mer om att de spelar bra ihop med mina ganska lättdrivna JM Lab (Focal).  Jag tror faktiskt inte att jag kan få mycket bättre ljud i den vardagsrumsmiljö jag har (bokhyllor med böcker, mattor, laminofåtöljer mm) och att förstärkaren ska kunna fungera integrerad med hemmabio. 

De 2x55 W som finns räcker mer än väl. Volymkontrollen står vid lyssning för det mesta i läge kl 10-12.  Ingen längre uppvärmning behövs då man ska lyssna. Det låter bra direkt/ efter några minuter och det är skönt att kunna stänga av strömtillförseln helt mellan lyssningarna och slippa standby. Energisnålt och säkert! Alternativet med en stor strömslukande rörförstärkare är inget för mig…

Jag har bra lösning på att det saknas fjärrkontroll genom att i stället ha den funktionen via DAC vid musiklyssning och via Denon-receivern vid TV/filmtittande. Vid vinylskivspelande får jag dock gå fram och reglera volymen manuellt, men den gymnastiken mår jag inte illa av. Man ska ju ändå resa sig för att vända skivan …

De fyra ingångarna som finns räcker för mig: 1) till receiverns pre-out, 2) DAC, 3) RIAA och 4) i reserv. 

7 minutes ago, ulfsan said:

Den är enkel och självklar

Det verkar som om du verkligen njuter av musik och inte av ljud vilket jag tycker är sunt:sunglasses:

Så roligt när någon har hittat hem och det redan för så många år sedan (lite fix o trix under perioden ingår i hobbyn)……..

vilket får mig att fundera på om det inte finns elektronik o högtalare som har några år på nacken men spelar väl så bra om man ”bara” lyssnar på musiken? Jag tror att ett begagnat litet intimt system skulle uppfylla merparten av musikälskarens krav, (kanske beroende av genre och hur hög volym man spelar på?  Äh, bara en icke analyserad  tanke som dök upp i huvudet när jag läste här. 

/byZan

16 minutes ago, byZan said:

Det verkar som om du verkligen njuter av musik och inte av ljud vilket jag tycker är sunt:sunglasses:

- - - 

/byZan

Jo, det gör jag. Jag har säsongskort (Platina=högsta valör) på MalmöLive och är där och lyssnar på hel symfoniorkester (Malmö Symfoniorkester, oftast) på torsdagarna. Detta har jag gjort sedan @calle_jrbyggde färdigt konserthuset 2015 (var det väl?). Den vägen får jag tiifredställt mitt behov av riktigt (!) stort (!) ljud och inser att det omöjligtvis kan låta så här hemma. Där måste jag ändå låta förminska ner allt….

Ursäkta OT om det stör @sprudel / Ulf

De gånger jag lyssnat på Lavardin har jag alltid gillat ljudprofilen som betonar musiken framför allt annat. Tyvärr är de lite för effektsvaga för att matcha mina Ktêma som kräver ordentligt med kraft för att blomma ut. Testade med en Moonriver Reference som har en liknande karaktär och tillsammans med Lavardin sticker ut i fråga om harmoni och klang. Blev tyvärr lite besvikelse just med Ktêmorna men eftersom jag gillade ljudet så blev det istället en perfekt match med mina Sf Electa Amator på landet där nu Moonrivern landade. Så det landade väl ändå i mitt andrasystem istället och jag kunde både äta och behålla den rara kakan.

Har jag lite tur kommer kanske en vacker dag Electa Amator ersättas av sonens Sf Guarneri Memento. Men det förutsätter att han hittar något bättre i högtalarväg vilket kan bli svårt kanske.

Calm

11 hours ago, ulfsan said:

Jo, det gör jag. Jag har säsongskort (Platina=högsta valör) på MalmöLive och är där och lyssnar på hel symfoniorkester (Malmö Symfoniorkester, oftast) på torsdagarna. Detta har jag gjort sedan @calle_jrbyggde färdigt konserthuset 2015 (var det väl?). Den vägen får jag tiifredställt mitt behov av riktigt (!) stort (!) ljud och inser att det omöjligtvis kan låta så här hemma. Där måste jag ändå låta förminska ner allt….

Ursäkta OT om det stör @sprudel / Ulf

Stör inte alls, jag tror vi är ute efter samma sak.😊