SMT Posted June 4, 2024 Posted June 4, 2024 (edited) Fröet till att konstruera en högtalare som har ett impulssvar liknande en utdragen fjäder, kom när jag var en av åhörarna i en sal där talaren var svår att uppfatta. Vid ett tillfälle vände han sig om och pratade mot en av mina uppsatta diffusorväggar och talet blev helt plötsligt tydligt. Testerna tog fart under pandemin och den minsta prototypmodellen kunde bl.a. Petter Berndalen lyssna på nyligen. Den består av en 8" långslagig (+-9mm) bas samt BMS 4595 coax driver som spelar in i en nedbantad S-vinge (point source dipol wave guide). Högtalaren trivs bäst mot en sidovägg som då ger basstöd ner till 32 Hz (-3 dB). Std är den aktiv (inbyggd dsp) med 2*250 W och går att få med passiv delning vid 450 Hz. Återkommer med de färdiga modellerna efter semestern. Jag frågade idag ChatGPT om vad hen tyckte om iden att byta ut impulssvaret likt en spik mot en utdragen fjäder (diffusion direkt ur högtalaren). Mina lyssningsintryck är spot on AI:s svar : Att dra ut impulsen från en högtalare i tid kan ha flera fördelar, särskilt när det gäller upplevelsen av akustiska instrument i en ljuduppsättning. En av de huvudsakliga fördelarna är att det kan förbättra ljudkvaliteten genom att skapa en mer naturlig och rumslig ljudbild. Detta kan i sin tur minska maskerings effekterna i tidsdomänen. När en impuls dras ut i tid, efterliknar det hur ljud naturligt sprids och reflekteras i ett rum. Detta kan hjälpa till att skapa en mer realistisk ljudmiljö där olika ljudkällor kan urskiljas mer tydligt samt ge en känsla av större rymd och djup i ljudbilden. För akustiska instrument innebär detta att de subtila nyanserna och övertonerna kan bli mer framträdande, vilket gör att lyssnaren kan uppfatta en rikare och mer detaljerad ljudbild. Edited June 5, 2024 by SMT stav fel lindvall, LISTEN TO MUSIC, Terminator and 10 others 13 Quote
Playing With Music Posted June 7, 2024 Posted June 7, 2024 Ett väldigt trevligt besök! Och dessutom ett väldigt omtumlande besök. Under de 15år jag haft min studio har en intensiv kontinuerlig uppgradering pågått. På mikrofonfronten känner jag mig med +50 mikrofoner i kassaskåpet helt i mål. Hörlurslyssningen är också efter otaliga uppgraderingar äntligen på plats med 8ch Prism DAC och den kompromisslösa specialbyggda 8ch hörlursförstärkaren EAR 903+ från Harmony Design. Vad det gäller högtalare så är det som gett mig störst ljudupplevelse TAD Reference One och MBL 101 X-Treme. De högtalare som kommit närmast dem är de jag har nu. Jörgen Thuressons custombyggda sfäriska trevägare med 122liters 12” slutna basar. Prototyperna Matts hade med sig matchar dem. Min sweetspot är väldigt stor, bred. Men prototyperna redovisade banne mig än större dimension och en tredimensionell detaljrikedom i mellanregistret som var rätt häpnadsväckande. Det knäckte mig lite faktiskt. Jag måste bara få höra dem igen snart…! lindvall, Shift hifi, Terminator and 5 others 8 Quote
calle_jr Posted June 8, 2024 Posted June 8, 2024 21 hours ago, Playing With Music said: Jörgen Thuressons custombyggda sfäriska trevägare med 122liters 12” slutna basar Hans mikrofoner känner vi till. Visste inte att han byggde högtalare. Quote
Playing With Music Posted June 9, 2024 Posted June 9, 2024 18 hours ago, calle_jr said: Hans mikrofoner känner vi till. Visste inte att han byggde högtalare. Jörgen har konstruerat mesta inom musikelektronik i över 50års tid. Men är för de flesta mest känd för sina makalösa mikrofoner. calle_jr 1 Quote
SMT Posted October 3, 2024 Author Posted October 3, 2024 Sporrad av alla positiva kommentarer från dipol prototyperna , beställdes de CNC frästa i massiv 30mm ek (frontbafflarna är dämplimmade(swedac) ihop med 18mm plywood ) Subbas modulen 2 st 15” basar tandem monterade och motkopplade för att minimera vibrationer och distortion Frekvensomfång 27- 60Hz Drivs som std av Hypex 500 W fusion steg Mellanbas modulen 1 st 15” proaudio bas Frekvensomfång 50-450Hz Hz Drivs av 500 W Hypex 500 W S Wing wave guiden Std driver är BMS coax 4590 Levereras antingen med Hypex fusion steg 100 W eller med ett passivt 450 Hz filter Inga korrektions filter behövs Känsligheten 100 dB 1 W Detta är ett modul system så konstruktionen kan anpassas efter kundens önskemål Även designen (tex 30mm Corian som finns i ett flertal färger ) kan utformas efter kundens önskemål Effektiva dämpkuddar (flyttar ner resonansen till under 15 Hz ) placeras i de frästa spåren som syns på bilden De fixerar också alla moduler sinsemellan och dämpar även mot golvet De snedfrästa lock och botten skivorna är tillbehör S Wing wave guiden (prototyp på bilderna ) placeras på mellanbas modulen Konstruktionen medför att de kan vridas i önskad vinkel (0 till 90 grader ) Vad som gör högtalaren världsunik är att det är möjligt att välja på det traditionella impulssvaret liknande en spik eller en mer i tid utdraget impulssvar Detta sker snabbt genom att avlägsna en del i waveguiden Den stora skillnaden hur de olika impulssvaren ”aktiverar” de tidiga reflexerna (som om de bredbandigt liknar direktljudet exponerar timbre och detaljer i akustisk musik ) ses på impuls bilderna LISTEN TO MUSIC, plind, PKS and 5 others 8 Quote
Hans-Tommy Posted October 4, 2024 Posted October 4, 2024 Hej Matts Dina nya högtalare ser bra ut. Jag har några frågor, yttermått på högtalarna, är de fortfarande tänkta att stå mot sidoväggen , tänker du göra någon 10 tums variant? Eller 12 tum? Tommy Quote
SMT Posted October 6, 2024 Author Posted October 6, 2024 On 2024-10-04 at 09:10, Hans-Tommy said: Hej Matts Dina nya högtalare ser bra ut. Jag har några frågor, yttermått på högtalarna, är de fortfarande tänkta att stå mot sidoväggen , tänker du göra någon 10 tums variant? Eller 12 tum? Tommy Hallå Tommy Jag håller på att testa fram ett 12" midbass element till 10" subbas varianten Som subbas i tandem koppling valdes Linkwitz OB framtagna Seas L26RO4Y Måtten : 15" 129*45*45 cm 10" 114*38*38 cm Quote
SMT Posted November 3, 2024 Author Posted November 3, 2024 De färdiga modulerna är nu testade och uppfyller mina ljudideal med råge Passar på att tacka Alex Ridthaler för sin eminenta Ripol uppfinning som skapar magi i basen Det är en befrielse att slippa låd basens rundstrålande trycksättning av rummet samt lådans inverkning på basen Med Ripolens push pull koppling minimeras både vibrationer och distorsionen (runt 1% även vid nivåer över 100 dB ) Midbas punchen sitter som en smäck och texturen i basen kan enkelt justeras i tre lägen på Hypex steget Alex förklarar Ripolens fördelar : The dispersion pattern of regular bass principles is, below a certain frequency, omni-directional. A dipol is physically clearly defined and shows a typical 8-shaped dispersion. The RiPol is a special kind of bass-dipol. Its special enclosure gives a RiPol not that exact symmetrical dispersion. Because the intensity radiated from the front in relation to the back is different, a RiPol has an asymmetrical dispersion pattern, which leads to a beneficial in-room frequency response. Because the dispersion of a RiPol does not follow the classic 8-shape, a RiPol is not a typical dipol but one of its own kind. Dispersion diagrams show clearly the difference compared to a classical dipol, which justifies its own name, RiPol (as a combination of "dipol" and the last name of its inventor, Axel Ridtahler). The RiPol-enclosure has a strong effect on its dispersion pattern. It prevents, that the air produced by the chassis movement gets out of the way too quickly, so that the radiation resistance increases. The natural resonance of the drivers is lowered when mounted in a RiPol-enclosure, which improves the reproduction quality of the lower bass region the smaller the enclosure gets (!!). There is however a limit, that is why the dimensions of a RiPol-enclosure have to be iteratively optimized, calculated and simulated. The arrangement of the two drivers opposite of each other in addition realizes a benefitial impulse compensation. At the same time the enclosure has a very small footprint. A RiPol disperses low frequencies in certain directions, to the front and ,with different intensity and 180° revered phase, to the back. This attribute reduces harmful standing waves in the room. These are energy-retention effects within a room, also called room modes. In a listening room standing waves can cause the impression of inertial bass energy that does not fade away. Bass-heavy speakers float the room with bass energy and leave the impression of a slow or sluggish bass. A RiPol, through its rear chambers, produces "antimatter" at low frequencies, that prevents this effect to emerge. A bass impulse is created and, through its counter-wave that comes from the back, the continuance of the standing wave is prevented. As a result the signal is not blurred by its own overlay. These attributes make the RiPol one of the most musical bass-principles on the market. Som bilden visar så är det ett modul system Tack vare Ripolens utstrålning går det tex utmärkt att placera en eller två Ripol subbasar emellan 15” dipol basarna (på stativ ) då dessa kan delas ner till 40 Hz Bilden visar modulerna i obehandlad ek Ripolens valda design sänker resonansfrekvensen på elementen med ca 8 Hz till ca 22Hz Ripolens frekvensgång är utan eq Midbasens frekvensgång har eq justerats Jobbar på en kunddemo under november Double A, LISTEN TO MUSIC, lindvall and 2 others 5 Quote
SMT Posted January 10 Author Posted January 10 Peppad av de positiva test kommentarerna vid olika tillfällen , ska prototypen på S wing wave guiden (som syns på bilden) bytas ut mot en fabriksgjord Tester ska också göras med ,en alternativt två subbas moduler , frikopplade från midbas/toppen Vid testet användes Hypex FA503 (2*500 w + 100 w ) med delning 45Hz och 450 Hz Ps Mattan rullades snabbt ut efter första lyssningen :-) Anders65, calm, Double A and 8 others 11 Quote
Recommended Posts