Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Fröet till att konstruera en högtalare som  har ett impulssvar liknande en utdragen fjäder, kom när jag var en av åhörarna i en sal där talaren var svår att uppfatta. 

Vid ett tillfälle vände han sig om och pratade mot en av mina uppsatta diffusorväggar och talet blev helt plötsligt tydligt. 

 

Testerna tog fart under pandemin och den minsta prototypmodellen kunde bl.a. Petter Berndalen lyssna på nyligen. 

 

Den består av en 8" långslagig (+-9mm) bas samt BMS 4595 coax driver som spelar in i en nedbantad S-vinge (point source dipol wave guide). 

 

Högtalaren trivs bäst mot en sidovägg som då ger basstöd ner till 32 Hz (-3 dB). Std är den aktiv (inbyggd dsp) med  2*250 W och går att få med passiv delning vid 450 Hz. Återkommer med de färdiga modellerna efter semestern.

 

Jag frågade idag ChatGPT om vad hen tyckte om iden att byta ut impulssvaret likt en spik mot en utdragen fjäder (diffusion direkt ur högtalaren). 

Mina lyssningsintryck är spot on AI:s  svar :

Att dra ut impulsen från en högtalare i tid kan ha flera fördelar, särskilt när det gäller upplevelsen av akustiska instrument i en ljuduppsättning. En av de huvudsakliga fördelarna är att det kan förbättra ljudkvaliteten genom att skapa en mer naturlig och rumslig ljudbild. Detta kan i sin tur minska maskerings effekterna i tidsdomänen.

När en impuls dras ut i tid, efterliknar det hur ljud naturligt sprids och reflekteras i ett rum. Detta kan hjälpa till att skapa en mer realistisk ljudmiljö där olika ljudkällor kan urskiljas mer tydligt samt  ge en känsla av större rymd och djup i ljudbilden. För akustiska instrument innebär detta att de subtila nyanserna och övertonerna kan bli mer framträdande, vilket gör att lyssnaren kan uppfatta en rikare och mer detaljerad ljudbild.

 

 

 

active wing monitor hos petter.jpg

active wing monitor  petter 2024.jpg

Edited by SMT
stav fel
Posted

Ett väldigt trevligt besök! 

 

Och dessutom ett väldigt omtumlande besök. 

 

Under de 15år jag haft min studio har en intensiv kontinuerlig uppgradering pågått.

 

På mikrofonfronten känner jag mig med +50 mikrofoner i kassaskåpet helt i mål. 

 

Hörlurslyssningen är också efter otaliga uppgraderingar äntligen på plats med 8ch Prism DAC och den kompromisslösa specialbyggda 8ch hörlursförstärkaren EAR 903+ från Harmony Design. 

 

Vad det gäller högtalare så är det som gett mig störst ljudupplevelse TAD Reference One och MBL 101 X-Treme. De högtalare som kommit närmast dem är de jag har nu. Jörgen Thuressons custombyggda sfäriska trevägare med 122liters 12” slutna basar. 

 

Prototyperna Matts hade med sig matchar dem. Min sweetspot är väldigt stor, bred. Men prototyperna redovisade banne mig än större dimension och en tredimensionell detaljrikedom i mellanregistret som var rätt häpnadsväckande. Det knäckte mig lite faktiskt. Jag måste bara få höra dem igen snart…! 

Posted
21 hours ago, Playing With Music said:

Jörgen Thuressons custombyggda sfäriska trevägare med 122liters 12” slutna basar

:thumbsup:

Hans mikrofoner känner vi till. Visste inte att han byggde högtalare.

 

  • 3 months later...
Posted

Sporrad av alla positiva kommentarer från dipol prototyperna , beställdes de CNC frästa i massiv 30mm ek  (frontbafflarna är dämplimmade(swedac) ihop med 18mm plywood )

Subbas modulen

2 st 15” basar tandem monterade och motkopplade  för att minimera vibrationer och distortion  Frekvensomfång  27- 60Hz  Drivs som std av Hypex 500 W fusion steg

Mellanbas  modulen

1 st 15” proaudio bas Frekvensomfång 50-450Hz  Hz  Drivs av 500 W Hypex 500 W

S Wing wave guiden

 Std driver är  BMS coax 4590    Levereras  antingen med  Hypex fusion steg 100 W eller med ett passivt 450 Hz filter Inga korrektions filter behövs  Känsligheten  100 dB 1 W  

Detta är ett modul system så konstruktionen kan anpassas efter kundens önskemål

Även designen (tex 30mm Corian som finns i ett flertal färger ) kan utformas efter kundens önskemål

Effektiva dämpkuddar (flyttar ner resonansen till under 15 Hz )  placeras i de frästa spåren som syns på bilden De fixerar också alla moduler sinsemellan och dämpar även mot golvet

De snedfrästa lock och botten skivorna  är tillbehör

 S Wing wave guiden (prototyp på bilderna )  placeras  på mellanbas modulen Konstruktionen medför att de kan vridas i önskad vinkel  (0 till 90 grader )       

Vad som gör högtalaren världsunik är att det är möjligt att välja på det traditionella

impulssvaret liknande en spik eller en mer i tid utdraget impulssvar Detta sker snabbt genom att avlägsna en del i waveguiden   Den stora skillnaden hur de olika impulssvaren ”aktiverar” de tidiga reflexerna (som om de bredbandigt liknar direktljudet  exponerar timbre och detaljer i akustisk musik ) ses på impuls bilderna 

dipol bass cad.jpg

dipol mellan bas beyma.jpg

dipol  subbas ek.jpg

s wing wave guide bms 1.jpg

s wing wave guide bms 2.jpg

impulse direct okt 2024.jpg

impulse diffuse okt 2024.jpg

Posted

Hej Matts

 Dina nya högtalare ser bra ut. Jag har några frågor, yttermått på högtalarna, är de fortfarande tänkta att stå mot sidoväggen , tänker du göra någon 10 tums variant?

Eller 12 tum?

 Tommy 

Posted
On 2024-10-04 at 09:10, Hans-Tommy said:

Hej Matts

 Dina nya högtalare ser bra ut. Jag har några frågor, yttermått på högtalarna, är de fortfarande tänkta att stå mot sidoväggen , tänker du göra någon 10 tums variant?

Eller 12 tum?

 Tommy 

Hallå Tommy
Jag håller på att testa fram ett 12" midbass element  till 10" subbas varianten Som subbas i tandem koppling valdes  Linkwitz OB  framtagna  Seas L26RO4Y 
Måtten  :
15"  129*45*45 cm 
10"  114*38*38 cm 
  • 4 weeks later...
Posted

De färdiga modulerna  är nu testade och uppfyller mina ljudideal med råge

Passar på att tacka Alex Ridthaler för sin eminenta Ripol uppfinning  som skapar magi i basen  

Det är en  befrielse att slippa låd basens   rundstrålande trycksättning  av rummet samt lådans inverkning på basen

 Med Ripolens push pull koppling minimeras både vibrationer och distorsionen (runt  1% även vid nivåer över 100 dB )

Midbas punchen sitter som en smäck och texturen i basen kan enkelt  justeras  i tre lägen på Hypex steget

 

Alex förklarar Ripolens fördelar  :

The dispersion pattern of regular bass principles is, below a certain frequency, omni-directional. A dipol is physically clearly defined and shows a typical 8-shaped dispersion. The RiPol is a special kind of bass-dipol.

Its special enclosure gives a RiPol not that exact symmetrical dispersion. Because the intensity radiated from the front in relation to the back is different, a RiPol has an asymmetrical dispersion pattern, which leads to a beneficial in-room frequency response. Because the dispersion of a RiPol does not follow the classic 8-shape, a RiPol is not a typical dipol but one of its own kind. Dispersion diagrams show clearly the difference compared to a classical dipol, which justifies its own name, RiPol (as a combination of "dipol" and the last name of its inventor, Axel Ridtahler).

 The RiPol-enclosure has a strong effect on its dispersion pattern. It prevents, that the air produced by the chassis movement gets out of the way too quickly, so that the radiation resistance increases. The natural resonance of the drivers is lowered when mounted in a RiPol-enclosure, which improves the reproduction quality of the lower bass region the smaller the enclosure gets (!!). There is however a limit, that is why the dimensions of a RiPol-enclosure have to be iteratively optimized, calculated and simulated. The arrangement of the two drivers opposite of each other in addition realizes a benefitial impulse compensation. At the same time the enclosure has a very small footprint.

 A RiPol disperses low frequencies in certain directions, to the front and ,with different intensity and 180° revered phase, to the back. This attribute reduces harmful standing waves in the room. These are energy-retention effects within a room, also called room modes. In a listening room standing waves can cause the impression of inertial bass energy that does not fade away. Bass-heavy speakers float the room with bass energy and leave the impression of a slow or sluggish bass. A RiPol, through its rear chambers, produces "antimatter" at low frequencies, that prevents this effect to emerge. A bass impulse is created and, through its counter-wave that comes from the back, the continuance of the standing wave is prevented. As a result the signal is not blurred by its own overlay.

These attributes make the RiPol one of the most musical bass-principles on the market.

 

Som bilden visar så är det ett modul system   Tack vare Ripolens utstrålning går det  tex utmärkt  att placera en eller två Ripol subbasar emellan 15” dipol basarna (på stativ ) då dessa kan delas ner till 40 Hz

Bilden visar modulerna i obehandlad ek

Ripolens valda design sänker resonansfrekvensen  på elementen med ca 8 Hz till ca 22Hz 

Ripolens frekvensgång är utan eq   Midbasens frekvensgång har eq justerats 

Jobbar på en kunddemo under november   

högtalare.png

Skärmbild 2024-10-22 160307.png

Skärmbild 2024-10-06 200721.png

  • 2 months later...
Posted

Peppad av  de positiva test kommentarerna vid  olika tillfällen ,   ska prototypen  på S wing wave guiden (som syns på bilden) bytas ut mot en fabriksgjord

Tester ska också göras med ,en alternativt  två subbas moduler , frikopplade från midbas/toppen 

Vid testet användes Hypex FA503 (2*500 w + 100 w )  med delning 45Hz  och 450 Hz  

Ps Mattan rullades snabbt ut efter första lyssningen :-)

Skärmbild 2025-01-09 195157.png

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...