Jump to content

Recommended Posts

Posted
37 minutes ago, AlfaGTV said:

https://100best.music.apple.com/us

Jag skummade den idag, men har väldigt svårt att inte tycka det verkar vara en amerikaniserad, politiskt korrekthetsjusterad AI-produkt.

Inte den ordning eller det innehåll jag själv tror jag hade valt, men om Apple har rätt och jag börjar med album 100 så ska det bli bättre för varje skiva till jag når nummer 1. Inte troligt, men kanske hittar något jag inte visste att jag tyckte om på vägen. It’s on Apple Music, it’s on!

Posted

Gick igenom hela listan. Jag bryr mig normalt inte om listor alls. Jag gillar det jag gillar, möjligen kan man få tips genom listan.

Min lista hade inte sett ut så.

Visst finns det bra musik på deras lista, men 100best.music... njaee.  Saknar massvis av album och tycker det finns en del som är bra, men inne på en 100-bästa lista hör de inte av flera anledningar tycker jag. Hur kan tex Taylors Version (inget ont om Taylor Swift, hon är grym) ligger långt bättre än Kind Of Blue???  Man får tycka så, men det är inte rätt...:sunglasses:

Posted

Det är alltid så att man saknar artister/plattor på en sån här lista.

Jag gillar hip hop och det är otroligt populärt i USA.

De har fått med en hel del av de klassiska såsom Dr Dre, Public Enemy, NWA och Tribe:sunglasses: grymma plattor allihopa. Saknar Strictly Business med EPMD….

Marvin, Stevie o Aretha är där tillsammans med Miles - då är det inte fel:smile: ordningen sinsemellan kan alltid diskuteras…

• 2 months later...
Posted
On 2024-05-28 at 21:08, secanbj said:

eller så är den en inspiration till vad man kan leta efter i backarna

•Ligeti: Melodien/London Sinfonietta. Decca Head 12*

•Khachaturian: Gayaneh & Spartacus. Decca/ORG 168-45 (45rpm)‡

•Bozzio Levin Stevens: Black Light Syndrome. Cleopatra CLO2868LP (2LP)†‡

•Talking Heads: Stop Making Sense 2023. Sire 83283 (180g, 2LP)†‡

Posted
On 2024-05-28 at 19:17, lindome said:

Saknar Strictly Business med EPMD

Ja håller med gammal hip hop går ju att lyssna på! Men när det gäller ny hip hop så blir det ett nja är inte så förtjust i, speciellt svensk förorts gangster rapp borde inte ens få distribueras!  Men det är väll ett tecken på att man börjar bli gammal kanske..

Posted
On 2024-08-12 at 09:33, Sammy said:

Men när det gäller ny hip hop så blir det ett nja är inte så förtjust i, speciellt svensk förorts gangster rapp borde inte ens få distribueras!  Men det är väll ett tecken på att man börjar bli gammal kanske..

Jag tycker nog fasen t.o.m att dansband är bra i jämförelse. Och då trodde jag aldrig att jag skulle skriva dansband och bra i samma mening någonsin.:smile:

• 2 weeks later...
Posted

Haha ja en sån här lista väcker alltid starka känslor. Inte riktigt min lista heller men som kontrast så säger jag att både Drake och Kanyes mästerverk är självklara.