Jump to content

Vila i frid Palle Danielsson

Recommended Posts

Livet är ju som bekant inte för evigt men P.D's bortgång känns lite x-tra ledsamt med tanke på hans fantastiskt skickliga spel.

Vi som har lite tid kvar får ju ändå njuta av hans musik, som fastnat på ett och annat album, ett tag till.

Som sagt en liten skål till hans minne och ära... minst sagt 

Vila i frid.

Man skall naturligtvis aldrig jämföra olika framstående basister som nyligen avlidit, men tyckte att Palle var mycket mer personlig i sitt spel än hans tillika avlidne kollega George Riedel. Mera flyt i spelet och mera tonsäker i sitt framträdande. George var en framstående kompositör och musiker, men spelade ofta efter noter de gånger jag sett honom live och det påverkar till att bli mer "stapplande" spel eftersom det blir en liten oavsiktlig fördröjning mellan avläsning och ton. Men så var det självfallet inte alltid och definitivt inte när det verkligen gällde och gavs möjlighet att göra ordentliga reptitioner. Men han verkade vara en engagerad man med många järn i elden och spelade gärna prima vista.

Senaste gången jag såg Palle spela live var på en liten intim spelning med Bobo Stenson på en mindre krog i Hammarby Sjöstad. De verkade trivas tillsammans och fick vad jag skulle kalla flow. Minnesrik kväll! Ett minne för livet!  Måste spela igenom min Palle-samling. Han har spelat med alla mina favoriter som Charles Lloyd, Peter Erskine, John Taylor, Stanko, Garbarek med flera.

Det roliga var att jag så sent som  härom veckan köpte Bobo och Palles gemensamma platta Witchi-Tai-To med Jon Christensen på trummor. En klassiker!

Som jag skrev tidigare i min egen tråd så lever systern Monica Dominique och hennes man Carl-Axel trots dryga 80 år som aktiva musiker och Monica spelade på invigningen av Faschings nya  Steinwayflygel och är trots åldern vitala.

R.I.P Palle det blir ett skönt gäng basister däruppe Palle, Georg och Henning förstås!

Calm