gcs Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 Idag långfredagen så kunde både de kristna och hedningarna lyssna på Matteus passionen på radions P2. Jag som tillhör dom senare kom då att tänka på att jag faktiskt har Matteus ... på en SACD från Bis. Jag tog fram skivan och lyssnade och märker till min förvåning att skivan som är inspelad 1999 och som nu alltså är ommixad i 5.0 för man anser att det inte finns något stort basinnehåll på inspelningen. Helt fel enligt mig...dom måste ha lyssnat på fel (små)högtalar för visst finns det djupbas om än -20dB ner men det hörs ändå. När man i alla fall håller på att göra en ny mix så är det ju lätt att skapa en extra baskanal(0.1). Det är ju så att de flesta lyssnarna har ju stativare som då kanske inte medger de här låga frekvenserna som det handlar om. Men det skulle ju ändå öka dynamiken på hela upplevelsen om man fick lite bas bipackat med den extra kanalen. När jag ändå var igång och lyssnade så kollade jag också frekvenskurvan på inspelningen och då kan man se att den har ett maxima runt 1KHz och sedan faller diskanten med 6dB/okt. Jag gjorde ett experiment ...jag eq:ade inspelningen först digitalt sedan analogt och bestämde mig för att det lät bättre analogt. Hej o hå plötsligt låter det mycket bättre än originalet. Tänk om det fanns hembrännare för 5.1 det skulle vara något det. Vad kan man göra under tiden i väntan på en sådan apparat? Jo jag funderar på att rulla över skivan till hårddisk och göra om skivan till 5.1 eller om det är 3-kanals Living Stereo så kan man göra om den till 3.1. Sedan bränner man en data-cd som man spar till den dagen som man kan köpa sig en SACD/DVD-A brännare. :cool: Quote
Recommended Posts