AlfaGTV Posted May 19, 2024 Posted May 19, 2024 47 minutes ago, Peder said: absolut först i den så kallade streaming-kedjan. Nu är jag lite dryg, men kan man be Qobuz peta in såna tassar i sina serverrack? På alla CDN'er i norra Europa då, såklart. 🤪 Nuså, på ett lite mera seriöst plan, tack för intryck och rapport även om jag tycker detta ligger nära en branschaktörs "nyheter"? Du "målar med starka färger" när du beskriver vad du upplever, vilket gör mig både nyfiken och skeptisk. För mig är skillnaderna mellan digitala återgivare förhållandevis små, och två (vettiga) nivåanpassade lösningar är tamesjutton inte lätta att särskilja i min anläggning. Det har många här fått uppleva och suttit med rynkade pannor i sweetspot. Och då är det mellan vitt skilda lösningar både teknikmässigt och prismässigt. Okej, min anläggning är inte den absolut mest högupplösta eller fulländade, men fullt tillräcklig för att uppleva skillnader mellan kablar, elektronik och t.ex. högtalarplacering. Kontentan av det jag skriver är att jag blir mer och mer skeptisk till hifitillverkares inträde i den digitala kommunikationssfären, där allt bygger på etablerade standarder, framtagna i samverkan med tillverkare, experter och nyttjare. Hifiprylar baserad på nätverk måste helt enkelt vara jävligt dåligt konstruerade eftersom du måste ha specialkablar, specialfötter, specialströmförsörjningar och precis allt annat special för att få ut optimal prestanda ur dem. Och jag är inte immun mot dessa förändringar, bara att de är bara nyanser i helheten och inte värd sin inträdespeng, för mig. Gryphon300, calle_jr, Lasse and 3 others 6 Quote
fredrik Posted May 19, 2024 Posted May 19, 2024 Jag har en Sean Jacobs, vad den nu heter, för att driva min server. Jag har aldrig tänkt tanken att andra fötter under den skulle kunna förbättra ljudet. Men det kanske skulle vara värt att testa då... Quote
Peder Posted May 19, 2024 Author Posted May 19, 2024 On 2024-05-19 at 11:40, fredrik said: 🙂 😎. 😃pan-widget fredrik 1 Quote
calle_jr Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 19 hours ago, AlfaGTV said: Hifiprylar baserad på nätverk måste helt enkelt vara jävligt dåligt konstruerade eftersom du måste ha specialkablar, specialfötter, specialströmförsörjningar och precis allt annat special för att få ut optimal prestanda ur dem. Om man har det minsta anlag för stresspåslag så bör man i nuläget hålla det mesta av det helt borta från ett hifisystem. Det är en naturlig konsekvens av streaming att även hårdvaran anpassas för audio, och som vanligt innebär det att vi får se diverse pseudoprodukter på marknaden. Vilka de är och inte är kommer vi som du vet aldrig bli överens om, även om just jag råkar ha samma uppfattning som du här. Quote
Harryup Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 Det enda som borde vara "så mycket mer" än så är om det är en massa störningar på nätet. Timingproblem existerar inte med Tcp/ip. Eftersom paketen kan komma i oordning och ändå placeras in på rätt plats så går det att skicka ett packet vi NewYork och det andra via Västerås och det ändå fungerar så det kan vi glömma. Endera är HiFi-grunkor usla på nätverk eller så är det så att det inte går att upptäcka allt eller mäta fram det man upplever att man hör. Eftersom nätverk är standardiserat så finns det möjlighet att mäta ganska mycket, men man kan inte mäta vad som gör att det är "öppnare i mellanregistret". Fötter på en switch i uppspelningsfasen kommer jag personligen inte ens testa om det gör skillnad.Kanske jag missar något men jag tar det med ro. Däremot så använder jag fiber fram till försteget för att möjligen undvika jordslingor. Quote
Classic Design Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 50 minutes ago, Harryup said: Endera är HiFi-grunkor usla på nätverk eller så är det så att det inte går att upptäcka allt eller mäta fram det man upplever att man hör. Eftersom nätverk är standardiserat så finns det möjlighet att mäta ganska mycket, men man kan inte mäta vad som gör att det är "öppnare i mellanregistret". Jag tror snarare att det är så att uppspelning via nätverk är mycket mer komplext än vi trott. Att en Switch gör såpass stor skillnad som den gör, tycker jag är nog bevis för den tesen. Personligen tror jag det handlar om att filtrera bort och minimera högfrekvent distorsion som, även om de inte ligger i hörbart register, gör komponenterna nervösa. sprudel and 30Hzbone 1 1 Quote
Peder Posted May 20, 2024 Author Posted May 20, 2024 On 2024-05-19 at 11:30, AlfaGTV said: Nu är jag lite dryg, men kan man be Qobuz peta in såna tassar i sina serverrack? På alla CDN'er i norra Europa då, såklart. 🤪 Denna tråd ska handla om det rubriken säger,.men jag ska "bena upp" ditt inlägg och ge korta kommentarer,sedan går vi "back to topic" 🙂. --------------------------- Självklart,.på samma sätt kan vi be alla vinylpressande företag göra dito.."peta in såna tassar" under sina vinylpress-maskiner 😉. On 2024-05-19 at 11:30, AlfaGTV said: Nuså, på ett lite mera seriöst plan, tack för intryck och rapport även om jag tycker detta ligger nära en branschaktörs "nyheter"? 😳..Hur tänker du nu,.ska inte medlemmar kunna ge lyssningsintryck på detta forum..?? Har du utryckt dig på liknande sätt mot @calm ,.som under en dryg månads tid har gett återkommande rescensioner om sin utvärdering av Regals nya USB-kabel..?? Just saying... On 2024-05-19 at 11:30, AlfaGTV said: Du "målar med starka färger" när du beskriver vad du upplever, vilket gör mig både nyfiken och skeptisk. För mig är skillnaderna mellan digitala återgivare förhållandevis små, och två (vettiga) nivåanpassade lösningar är tamesjutton inte lätta att särskilja i min anläggning. Det har många här fått uppleva och suttit med rynkade pannor i sweetspot. Och då är det mellan vitt skilda lösningar både teknikmässigt och prismässigt. Jag uttrycker vad jag upplever i mina utvärderingar,.klart och förhoppningsvis tydligt så det inte ska missförstås. Detta är i mitt musiksystem,.men det kan tas som en riktlinje till att kanske våga prova själv 😃. MEN,.detta är en utvärdering av vibrationsdämpande "fötter",var kom "digitala återgivare" in i sammanhanget..?? Om du syftar på min Sean Jacobs DC3 LPS som driver inkommande fiberbox och router,som dessa AUVA EQ provas under,.så har den fullständigt transformerat mitt musiksystem (utan dessa fötter). Här i mitt system är det mycket lätt att "mejsla ut" skillnaderna 😃. Vad du,.och de som lyssnat hos dig har hört eller inte,.eller har för erfarenhet,eller hur de har jobbat med "Attention To Detail" i sina system för att få till en optimal installation... SÅ,.att de lättare kan uppleva skillnader kan givetvis inte jag svara på,.jag redovisar bara hur det är hos mig,och hos mina hifivänner där alla upplever liknande skillnader som jag ger uttryck för. OCH,.vi har provat massor,även olika exklusiva fiberlösningar i olika former. Jag drar mig till minnes att du också hade svårt att höra skillnader på säkringar,.nedan skrev en mycket erfaren hifivän som också är medlem på detta forum då han fick hem sina nya Hifi-Tuning Supreme 3 säkringar för någon vecka sedan. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Idag fick jag mina säkringar. Så nu har alla burkar fått en uppfräschning. Testade o bytte en i taget. Blev en stor förbättring särskilt när jag kom till slutet med byte på DAC o förstärkaren. Väldigt prisvärt Japp, vilket tryck o dynamik det blev. Låter som jag fått en helt ny anläggning. O dessa säkringar kostar inte skjortan... ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Som jag skrev i säkringstråden till dig AlfaGTV,.du borde utröna orsaken till att du inte hör detta,för alla jag känner där vi lyssnat tillsammans hör dessa skillnader. On 2024-05-19 at 11:30, AlfaGTV said: Kontentan av det jag skriver är att jag blir mer och mer skeptisk till hifitillverkares inträde i den digitala kommunikationssfären, där allt bygger på etablerade standarder, framtagna i samverkan med tillverkare, experter och nyttjare. Hifiprylar baserad på nätverk måste helt enkelt vara jävligt dåligt konstruerade eftersom du måste ha specialkablar, specialfötter, specialströmförsörjningar och precis allt annat special för att få ut optimal prestanda ur dem. Detta kan vi återkomma till i avsedd tråd,.som jag länkat till i tidigare inlägg här 😃. Här har "vi" stor erfarenhet,.som vi förhoppningsvis kan bidra med, tillsammans med andra här 🙂. On 2024-05-19 at 11:30, AlfaGTV said: Och jag är inte immun mot dessa förändringar, bara att de är bara nyanser i helheten och inte värd sin inträdespeng, för mig. Här ser vi också olika på detta,.vi prioriterar olika,och det ska vi ha respekt för åt båda hållen. MEN,.det kan vara bra att känna till möjligheterna om man vill börja färdas efter den vägen. 🔷 Vissa saker kan vara nyanser som du säger... Men tänk så här,.tre fyra nyanser gör tillsammans en rätt trevlig skillnad i förbättrad soundquality. OCH,.andra är mera "right in your face" som får en att nästan tappa hakan och börja skratta... Som när jag vände en specifik kabel mellan inkommande fiberbox och router. Men mer om detta vid ett senare tillfälle i "rätt" tråd som jag nämnt ovan 😃. Med detta återgår vi till trådens ämne,.det övriga om att optimera sin streamerlösning mm tar vi i nämnd tråd... "Routern mm vs Soundqualityn" Quote
sprudel Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 3 hours ago, Classic Design said: Jag tror snarare att det är så att uppspelning via nätverk är mycket mer komplext än vi trott. Att en Switch gör såpass stor skillnad som den gör, tycker jag är nog bevis för den tesen. Personligen tror jag det handlar om att filtrera bort och minimera högfrekvent distorsion som, även om de inte ligger i hörbart register, gör komponenterna nervösa. Nervösa lyssnare kan jag köpa men inte nervösa komponenter, det finns en gräns. Quote
MatsT Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 36 minutes ago, Peder said: Som jag skrev i säkringstråden till dig AlfaGTV,.du borde utröna orsaken till att du inte hör detta,för alla jag känner där vi lyssnat tillsammans hör dessa skillnader. Olika känslighet för suggestion? Det kan också vara så att det som är viktigt för en person inte är viktigt för en annan. Jag tänker inte hindra någon från att prova "underligheter" själv, det kan ju vara ganska roligt. Blir det en upplevd skillnad är det ju en skillnad för den som upplever det oavsett på vilken grund men jag tycker att man kan vara lite försiktig med att extrapolera sina lyssningsresultat. Jag blir ofta förvånad över hur olika saker kan upplevas vid demos och litar bara på mina egna öron och knappt det ibland. Quote
AlfaGTV Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 3 hours ago, Classic Design said: mycket mer komplext än vi trott Näh... Jag köper inte det, det är bara det att hifikomponenter verkar inte hålla de kvalitetskrav som inkoppling i standardiserade kommunikationsnätverk kräver. Och du vet likaväl som jag att det är OMÖJLIGT att generalisera. En switch på ett ställe kan göra markant skillnad, medan samma switch i ett annat sammanhang passerar obemärkt. 1 hour ago, Peder said: Med detta återgår vi till trådens ämne,.det övriga om att optimera sin streamerlösning mm tar vi i nämnd tråd... Fast det är ju just det du avhandlar i denna tråd. Du bedömer ju "soundqualityn" baserat på ett utbyte av fossingarna till nätdelen till din fiberbox/router. Jag kan garantera att fötterna inte "låter" på egen hand, utan att de påverkar återgivningen, i detta fall av streamad musik. 1 hour ago, Peder said: Som jag skrev i säkringstråden till dig AlfaGTV,.du borde utröna orsaken till att du inte hör detta,för alla jag känner där vi lyssnat tillsammans hör dessa skillnader Jag kanske har andra förutsättningar i min infrastruktur? Har redan en switch/router/fiber som ligger bortom påverkan av vibrationer från mina högtalare t.ex. Du antyder att du har din streamingutrustning i lyssningsrummet, är det helt klokt om den nu är känslig för vibrationer? Kanske du skulle vinna än mer på att placera strömförsörjningen i källarn eller hur du nu har möjlighet? Gryphon300 1 Quote
MatsT Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 2 minutes ago, Peder said: Jag skriver och redovisar mina upplevda resultat,.take it or leave,I don't care. Helt OK. Quote
30Hzbone Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 3 hours ago, Classic Design said: Jag tror snarare att det är så att uppspelning via nätverk är mycket mer komplext än vi trott. Att en Switch gör såpass stor skillnad som den gör, tycker jag är nog bevis för den tesen. Personligen tror jag det handlar om att filtrera bort och minimera högfrekvent distorsion som, även om de inte ligger i hörbart register, gör komponenterna nervösa. Jag kör trådlöst här himma utan nätverkskablar och switchar så min streamer verkar i en lugn och stabil miljö. ulfsan 1 Quote
MatsT Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 5 minutes ago, Peder said: 🔷 Din antydan känns märkligt... Jag och de jag "umgås" med har stor/mycket erfarenhet och kunskap inom detta område sedan decennier bakåt,.tidigt 80-talet. Hifi-konstruktörer finns i gänget. Egentligen hade jag inte tänkt kommentera mer men här använder du maktspråk och viftar med "konstruktörsflaggan". Jag har konstruerat och byggt ihop en och annan apparat själv och det säger förstås ingenting för andra som inte hört resultatet, med andra ord tycker jag att det är tveksamt att föra fram att man känner konstruktörer som håller med. Konstruktörer har rejält olika åsikter och jag har mina favoriter och andra har andra favoriter. När det gäller nätdelar har jag byggt ett antal och även lyssningsbedömt resultatet. Det är inte säkringen eller dess riktning som prioriteras vid konstruktion utan att nätdelen gör det den är tänkt att göra. Med detta sagt borde det finnas en hel del annat som kan vara värt att prova innan säkringar byts ut. Säkringar kan påverka en aning men i min värld är det verkligen skillnader på mariginalen. Skillnader i hur nätdelen är konstruerad är allt annat än mariginella. En kommentar bara när det gäller fötterna under nätdelen. Jag ser det som mindre sannolikt att det ger en elektrisk påverkan utan att det kanske snarare påverkar hur vibrationer som skapas av transformatorn påverkar omgivningen. Ett annorlunda surrande kan vara hörbart även om man inte tänker på att det finns. AlfaGTV and Gryphon300 2 Quote
Peder Posted May 20, 2024 Author Posted May 20, 2024 😡 Vad Är Det För Brist På Respekt Som Vissa Uppvisar..!! Jag hänvisade till en annan tråd,.denna tråd ska handla om AUVA EQ..!! ♦️Jag drar mig till minnes att @calle_jr var in och bad en trådskapare om ursäkt då jag,.som kände trådskaparen försökte skämta till det att han begått ett "generalfel". Då snäppte calle_jr mig på näsan för att jag inte höll mig till trådens ämne... Just saying... Förstår nu varför många skrivit till mig,.att dom slutat bidra med kunskap och erfarenhet till forumet. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ JAG KOMMER INTE REDOVISA FLER INTRYCK ANGÅENDE AUVA EQ,.och även Stack Audios SMOOTHLAN som var nästa produkt som låg i "pipelinen". ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ Ni som eventuellt är intresserade,.skicka PM så får ni adressen till en annan sida där detta redovisas. ♦️JAG LÄMNAR TRÅDEN..!! Då får den handfull medlemmar som fortfarande skriver på forumet fortsätta med det. PS: @AlfaGTV,.jag har full koll på allt runt installation och optimering av musiksystem. SAMT: Testmetodik mm... Tro inget annat,.du kan ju fråga Mats Persson då ni träffas i slutet på veckan. Du har ju frågat om mig tidigare,så jag är bevisligen intressant för dig 🙄. PS AlfaGTV: Du svarade aldrig på nedan... ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Hur tänker du nu,.ska inte medlemmar kunna ge lyssningsintryck på detta forum..?? Har du utryckt dig på liknande sätt mot @calm ,.du skrev till mig... "Eller förväntar du dig att vi som skriver ska bli skedmatade med dina intryck och bara svälja?" • Har du vågat,.utrycka dig på liknande sätt mot Calm,som under en dryg månads tid har gett återkommande rescensioner om sin utvärdering av Regals nya USB-kabel. DÄR,.var du minsann inte in och var oförskämd..!! Just saying... ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Quote
AlfaGTV Posted May 20, 2024 Posted May 20, 2024 Ojdå... Nu blir jag förvirrad. Bjuder du in till en diskussion eller inte? Eller förväntar du dig att vi som skriver ska bli skedmatade med dina intryck och bara svälja? Euphonia är ett diskussionsfora, det är fullt möjligt att andra inte delar din uppfattning om hur saker bör vara konstruerade, inställda eller anpassade. 33 minutes ago, Peder said: jag har full koll på allt.... Hahaha, jamendåså... Då känner jag mig lugn! Jag ska ta det med Mats! sprudel, Peder, Lasse and 2 others 4 1 Quote
AlfaGTV Posted May 21, 2024 Posted May 21, 2024 On 2024-05-20 at 16:43, Peder said: Hur tänker du nu,.ska inte medlemmar kunna ge lyssningsintryck på detta forum..?? Har du utryckt dig på liknande sätt mot @calm ,.som under en dryg månads tid har gett återkommande rescensioner om sin utvärdering av Regals nya USB-kabel..?? Just saying... Nej, jag svarade inte på det av olika skäl. Calm presenterar sina erfarenheter av de utvärderingar han gör men är alltid noga med att påpeka att det är hans upplevelser, inte någon generell sanning. Och det är nog där jag hittar skillnaden, som gör att jag reagerade på din produktpresentation. Vi gör samma sak, de flesta av oss på forumet, även jag själv. Jag nämner produkter och tillverkare också men försöker alltid sätta det i ett sammanhang och inte bedöma en kabel, en strömförsörjning eller vad det må vara, fristående. Det var det jag försökte förklara i nedan text. On 2024-05-20 at 16:26, AlfaGTV said: Fast det är ju just det du avhandlar i denna tråd. Du bedömer ju "soundqualityn" baserat på ett utbyte av fossingarna till nätdelen till din fiberbox/router. Jag kan garantera att fötterna inte "låter" på egen hand, utan att de påverkar återgivningen, i detta fall av streamad musik. Jag upplevde denna tråd som om det vore en handlare som skyltade med en ny produkt, så upplever jag inte medlemmars presentation i allmänhet. Rätt eller fel? Det är oavsett min personliga uppfattning och den har jag rätt att uttrycka, så länge det inte strider mot forumets policies och normer. new order and calm 2 Quote
Peder Posted May 21, 2024 Author Posted May 21, 2024 1 hour ago, AlfaGTV said: Calm presenterar sina erfarenheter av de utvärderingar han gör men är alltid noga med att påpeka att det är hans upplevelser, inte någon generell sanning. Och det är nog där jag hittar skillnaden, som gör att jag reagerade på din produktpresentation. 😳..Oh My God,.Give Me A Break..!! Ska jag skratta eller gråta. Sämsta bortförklaring jag hört,.eller ett misslyckat försök att "gjuta olja på vågorna". ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ OM,.Jag Skriver Om En Produkt Som Jag Köpt,.OCH,Utvärderar Den i MITT System... DÅ ÄR DET VÄL GANSKA GIVET ATT DET ÄR MINA UPPLEVELSER,.DET ÄR JU JAG SOM REDOVISAR MINA INTRYCK i TRÅDEN FÖR JÖSSE NAMN..!! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ Jag lärde mig testmetodik runt 1983-84,.började testa och utvärdera mer professionellt runt 1995 (protokollförda tester). Det skickades bla produkter från konstruktörer mm till mig för utvärdering innan lanseringar,.även från utlandet mm mm. Jag är känd på vissa internationella forum,.och uppskattad för mina redovisade intryck. Har skrivit massor genom åren på olika forum,.MEN ALDRIG,stött på något av det du ger uttryck för. ▪️Du började "vår relation" på detta forum genom att "leka" ordpolis mot mitt första inlägg. ORDPOLIS på nätet,.är den mest avskydda kategorin personer. Du fick svar på tal av mig,.jag har nått den ålder (60+) så att jag tar inte oförtjänt skit av ngn. Det uttrycktes då att vår kontakt här borde vara obefintlig... ÄNDÅ,.fortsätter du att dyka upp i mina trådar och inlägg. MOTSVARANDE,.har definitivt inte skett från min sida. Nu utrycker jag mig klart så att du förhoppningsvis förstår. Jag Önskar Ingen Mer Kontakt Med Dig Här..!! Jag hoppas att du kan respektera det. Lev väl... /Peder Quote
AlfaGTV Posted May 21, 2024 Posted May 21, 2024 32 minutes ago, Peder said: Nu utrycker jag mig klart så att du förhoppningsvis förstår. Jag Önskar Ingen Mer Kontakt Med Dig Här..!! Jag hoppas att du kan respektera det. Du missförstår hela konceptet, jag är medlem här och har all rätt att uttrycka mig så länge det inte står i kontrast mot forumets regler och riktlinjer. Till vem och vilka jag anser det vara befogat, du utgör inget undantag. Du följer däremot inte de riktlinjer som utgör forumets grund, så du bör omvärdera din medverkan här. Om man inte kan uppföra sig enligt spelets regler har man inget på lekplatsen att göra. new order, ulfsan and Kilgore 3 Quote
P-pan Posted May 21, 2024 Posted May 21, 2024 Lustig hur trådar kan utvecklas och medlemmar med dessa. Först är det ett evigt påpekande och klagande angående forumets regler angående möjligheten att nyttja forumets server för upplägg av bilder. När man väl får den tillgången så tar det inte många veckor innan man tar bort alla/stort antal ? ... bilder man så hett verkar ha längtat efter att få visa. Det kan gå fort i hockey men hifi-hobbyns nano-klockade signaltider verkar vara något helt annat. Att backa upp sina intryck med hjälp av goda vänner är inget onormalt men är det så att läkare har bättre öron och smak än många andra och därför per automatik blir profet på säkringar Jag vet vad f.d vd'n på Karolinska sjukhuset har för anläggning, den ska jag nog kopiera rakt av för han borde ju veta... ? 53 minutes ago, Peder said: Nu utrycker jag mig klart så att du förhoppningsvis förstår. Jag Önskar Ingen Mer Kontakt Med Dig Här..!! Jag hoppas att du kan respektera det. Lev väl... /Peder Tror det finns en och annan på forumet som kan hälsa "dito" på den. Lycka till med ditt system och tillhörande upplevelser. Richard, ulfsan, sprudel and 4 others 7 Quote
calle_jr Posted May 22, 2024 Posted May 22, 2024 10 hours ago, P-pan said: Först är det ett evigt påpekande och klagande angående forumets regler angående möjligheten att nyttja forumets server för upplägg av bilder. När man väl får den tillgången så tar det inte många veckor innan man tar bort alla/stort antal ? ... bilder man så hett verkar ha längtat efter att få visa. Det gör inget. De flesta av bilderna har för mig och läsarna oklart ursprung och ägandeskap. Det saknas t.o.m källhänvisning. Så kan man göra om man har fotograferat eller skapat bilderna själv, men baserat på några av de bilder jag sett verkar så inte vara fallet. Det kanske är upprepade tillfälligheter, men Euphonia är inte roade av att lagra stulna bilder utan info om källa eller rättighet att visa bilderna. Jag vet inte hur det ligger till i samtliga fall, men vill påminna om detta för att undvika systematiska fel. P-pan, Richard and Kilgore 3 Quote
Recommended Posts