Jump to content

En Döhmann... darrar aldrig på manschetten ?

Recommended Posts

Döhmann Helix Two MkIII

Dödman_1810.JPG

Stockholms sommarväder till trots så tog jag mig till trakterna av Bromma för att lyssna lite till vinylmediet.

Perfect Sense bjöd in till lyssning och prat med representanter från Döhmann Audio.

Avkodande apparatur var minst sagt fullspäckad med finesser och "vibrationsdämpande trix"

En näst intill jordbävningssäkrad skivspelare får man väl inte missa ?

22 hours ago, Terminator said:

Kul att se att det var fler besökare än swifties och Taylor själv i Stockholm med omnejd den här helgen! 😊

Sant, inte alla som har åldern inne för "skräddarsydda" snabbisar nu för tiden så man får helt enkelt se sig om efter andra hobbys :rollingeyes:

Vinylspelandet fyller mer än nog den luckan för egen del och inte är det lika jobbigt heller.

Nu är jag lite osäker på vad resten i signalkedjan bestod av men jag gör ett försök till redovisning.

Skivspelare - Döhmann Helix Two Mk3

Döhmann_1811.JPG

Tonarm - Reed 5A 

Döhmann_1812.JPG

Pickup - Analog Relax EX500

Döhmann_1815.JPG

Riaa - CH Precision P1

Döhmann_1813.JPG

Förstärkare - Pilium - Leonidas

Döhmann_1814.JPG

Högtalare - Rockport Avior II

Döhmann_1816.JPG

Kablar - Esprit, av varierande valörer ?

Döhmann_1817.JPG

Övrigt:

Lyssnare - en salig blandning av trevliga hifi-bröder

Representanter från Döhmann Audio - Mark Döhmann & George Moraitis

Arrangör - Marcus, Perfect Sense

Kaffe & kakor - producerat av en fru med perfekta (smak)sinnen... helt klart high-end status :OK:

Har jag glömt något för stunden så kompletterar jag lite senare.

Då så...

Lite historia kanske :smile:

2011 tog det fart då Mark Döhmann kom i kontakt med kollegor i branschen från både tonarmstillverkaren Schroder och Thrax Audio.

Man la ner väldigt mycket jobb på research de kommande 4 åren och någon gång under 2015 hade man en färdig skivspelare att visa för marknaden.

Som av en händelse fick den analoga gurun Michael Fremer tag på ett exemplar för test och urvärdering och tydligen gav det "lite skjuts" åt Helix-snurran.

Fram till idag har uppdateringar, omarbetningar och förfiningen av skivspelarna nått statusen MkIII.

Teknisk uppbyggnad.

https://dohmannaudio.com/technologies/

Mark förklarade det mesta om det här på ett väldigt enkelt och lättfattligt sätt men jag ger mig ändå inte i kast med att försöka förklara.

Länken innehåller fina små skisser och ritningar så man förstår säkert lättare om man läser länken än att jag ska klanta bort mig i den tekniska djungeln.

Ett är iallafall säkert och det är att man inte lämnat någon del orörd sett till att jaga bort onödiga vibrationer som kan påverka och följa med i hela signalkedjan.

Skivpucken är av en liknande konstruktion som på Brinkmanns skivspelare, den skruvas fast på centrumpinnen och på så sätt platttas även lite skevare skivor ut.

Men där stannar nog också likheten skulle jag tro för även här finns inbyggda vibrationsavtändande tekniker

Döhmann_1819.JPG

Den svarta inre delen är själva skivtallriken vilken också är fjädrande.

Döhmann_1818.JPG

Den stora grejen i hela den här konstruktionen är kanske ändå den så kallade MinusK teknologin vars teknik verkar ligga väldigt långt fram sett till vibrationsdämpning.

https://www.minusk.com/ 

Visst ja, tonarmar tillverkas inte av Döhmann i dagsläget.

Döhmann_1820.JPG

Man resonerar som så att det redan finns så otroligt fina och bra armar på marknaden så en

egentillverkad skulle inte vara direkt lönt.

Däremot har man väldigt många tonarmsfästen att tillgå så variationen till vad man nu som

ägare av en Helix väljer för tonarm spelar i stort sett ingen roll... fästen finns till allt som är värt att kalla tonarm .

Döhmann_1821.JPG

11 hours ago, MatsT said:

Fin skivspelare!

Den känns genomtänkt i alla delar och är helt klart i min smak konstruktionsmässigt. Kul att se och hade varit roligt att lyssna på någon gång också.

När jag satt och lyssnade till Mark och han redogjorde för det tekniska lösningarna så fick jag känslan av att de mer eller mindre täckt upp för precis "allt"...

Sen står ju jag väldigt långt ifrån en ingenjörsutbildning så jag försökte aldrig dra igång något "korsförhör" .

Döhmann_1822.JPG

Det här med att få tillfälle till att lyssna får vi be @Perfect sense att försöka ordna.

Mässan i Göteborg till hösten skulle ju kunna vara ett ypperligt tillfälle ? :smile:

Om inte annat kanske Helix dyker upp på Take5-eventet i höst men då måste man naturligtvis ta sig till Stockholm.

Jag tror åtminstone de som var med i lördags blev riktigt nöjda över lag.

Själv tyckte jag att det lät riktigt bra helhetsmässigt... :tongue:

Döhmann_1823.JPG

"Ljudväggen" 

Döhmann_1824.JPG

Nu var det långt ifrån allt i hyllorna som det spelades på just denna dag men så här i efterhand hade det varit intressant att haft ett byte på skivspelarsidan.

Visst, allt borde kanske synkas med lika tonarmar och pickuper o.s.v men för att lättare hitta vad som gör vad lite sådär så hade det varit intressant.

Men helheten i den här musikaliska återgivningen var i toppklass enligt min smak.

Priserna är väl också lite på topp är jag rädd men det börjar vi väl bli vana vid :smile:

23 hours ago, AlfaGTV said:

Men ingen Supatrac på plats ännu?

Vi har lagt en order på fem armar och väntar med stort tålamod och skyhöga förväntningar på den första leveransen :). Jag träffade för övrigt den mycket sympatiska konstruktören (Richard) i München förra helgen där vi lyssnade på tre olika system tillsammans där man valt att använda hans arm Blackbird (liksom en ny referensarm - Nighthawk - som kommer nu).

Allt talar för att Reed 5A armen kommer att flyttas över till vår nya TechDAS spelare som står armlös här just nu, där Supatrac kommer att få den stora äran att samspela med Döhmann Helix Two MKIII.

/ Marcus

On 2024-05-19 at 21:10, P-pan said:

Den stora grejen i hela den här konstruktionen är kanske ändå den så kallade MinusK teknologin vars teknik verkar ligga väldigt långt fram sett till vibrationsdämpning.

Det har laborerats en del med deras produkter;

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/11610-swing-low/&do=findComment&comment=195282

Det skulle vara intressant att integrera Döhmanns spelare med något av racken från MinusK.

IMG_0291.webp

On 2024-05-21 at 05:59, calle_jr said:

Det har laborerats en del med deras produkter;

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/11610-swing-low/&do=findComment&comment=195282

Det skulle vara intressant att integrera Döhmanns spelare med något av racken från MinusK.

IMG_0291.webp

Jag tror Michael Framer har eller har haft det med sin Continuum (vilket väl är en Döhmann i grunden?). Han säger att det är en ny nivå med MinusK. Jag testade MinusK hemma för några år sedan och det finns kvar i minnet. Bra grejer helt klart.