SOUND BY VINYL Posted May 14, 2024 Posted May 14, 2024 Under sista veckan i Maj kommer jag besöka Helsingborg, Lund, Malmö med omnejd för montering och justering av pickuper och tonarmar tillsammans med analysprogrammet AnalogMagik V2. Jag kommer vara på plats måndag till fredag, så om det är någon som behöver en översyn av sin vinyl-rigg är ni välkomna att höra av er. Ring, mejla eller skicka mig ett PM. Jag erbjuder och kan bistå med: - Montering och optimering av pickup (oavsett fabrikat och modell) - Inställning av drivverk, tonarm och RIAA försteg - Rådgivning gällande systemmatchning, uppställning, förbättringspotential och uppgraderingsvägar. Jag har så klart med mig analysprogrammet AnalogMagik V2 för att kunna utföra en analys av pickup- och tonarms-inställningar med mera för den som önskar det. https://www.analogmagik.com/ AnalogMagik analyserar följande: Rätt hastighet, och ojämnheter av skivtallriken (Wow & Flutter). Kanalbalans. Azimuth. Zenith. VTA och SRA (stylus raking angel). Optimalt nåltryck (VTF). Rätt anti-skating. Mäter upp optimal Loading och Gain (pickup/RIAA). Mäter upp vibration och resonans-frekvens (tonarm och pickup). Mäter vibrationer. Inre vibrationer och hur väl skivspelaren är isolerad från omgivningen. Under tiden man analyserar är det mitt jobb att justera för att få allt att spela optimalt. Här följer text vad två kunder säger om sitt ljud efter min insatts ihop med analysprogrammet. ”En rapport från lyssningen efter pickupåtgärderna. Jag har just lyssnat färdigt på en av mina absoluta favoriter inom den klassiska musiken på LP Jevgenij Mravinski och Leningradfilharmonikerna som spelar Tjajkoivskis femte symfoni, inspelad omkr 1960. Denna inspelning har alltid låtit mycket bra, men nu låter det närmast otroligt. Blåsinstrumenten är oerhört mycket tydligare och vackrare än förut, melodin i stråkarna är oerhört stark och crescendona når betydligt högre än tidigare, utan att låta det minst orent. Det var en underbar musikupplevelse”. Jan - (efter justering med AnalogMagik V2) ”Nu vet jag vad man kan få ut av min relativt modesta vinylsvarv, som jag ju rent "subjektivt" alltid gillat och som jag tycker spelar/spelat musik. Men nu på en ny höjd och med betydligt bättre rymd, konturer på pianoanslag är jättefina och blås har fått ett mycket mer realistiskt "bett" när så krävs. Dessutom är basen mycket mer kontrollerad och klingar ut på ett väldigt fint sätt. Supertramp - Crime of the Century. Spår Bloody well right. Så bra har det aldrig låtit i någon anläggning jag hört. Vilken groove, dynamik och vilket bett. Älskar låten och hur den framställs nu”. Mats - (efter justering med AnalogMagik V2) ___________________________________ Med vänlig hälsning, Bengt / SOUND BY VINYL https://soundbyvinyl.com/analogmagik-v2/ Shamrock, AlfaGTV, lindome and 1 other 4 Quote
Recommended Posts