AlfaGTV Posted May 7, 2024 Posted May 7, 2024 Ni kanske sett att vi knåpat ihop en artikel om digitalisering och rippning? Det ska självklart finnas möjlighet att diskutera innehållet och egna alternativa vägar till liknande mål! Därför, "bring it on, gent's!" Ivery, ulfsan, Richard and 5 others 8 Quote
ulfsan Posted May 7, 2024 Posted May 7, 2024 Att du orkar @AlfaGTV, puuuh….! Och tack! Jag känner igen användandet av XLD sedan ”stenåldern” då jag var aktiv rippare. Mac gäller för mig. Det är skönt att veta var det finns en vettig manual om jag ska in i detta igen framöver…. Mitt behov just nu är större vad gäller att kunna editera taggar/filinformation på gammalt rippat som är fel eller eventuella filköp från Qobuz. Du skriver ”Jag har valt den senare sedan många år, EZ CD Audio Converter, från Poikosoft:” Vad jag som hastigast kan se är detta program avsett för Windows. Vilket program kan du rekommendera för Mac? / Ulf AlfaGTV and calle_jr 1 1 Quote
AlfaGTV Posted May 8, 2024 Author Posted May 8, 2024 7 hours ago, ulfsan said: Vilket program kan du rekommendera för Mac? Helt ärligt så är EZ CD Audio en av de största anledningarna till att jag inte släpper bloatware Windows med sin reklam, "hänt i veckan"-webläsare och allt annat trams som XBox och talstyrningsintegration i server-operativsystemen... De som oftast nämns i trådar som denna: https://community.roonlabs.com/t/can-anyone-recommend-a-meta-tag-editor-for-macos/138306 är Metadatics, Yate och Meta. Jag har klarat mig med XLD (lite krångligt som enbart editor) och min Master-licens på JRiver Media center men den senare har varit lite ostabil på Mac. Och, historiskt har iTunes faktiskt varit mycket effektiv, med vissa förbehåll på metodiken man använder sig av. (Istället för att tillämpa metadata på album-ikonen så ska man markera samtliga spår i albumet och tillämpa metadata på dessa, då skriva det till filerna och blir portabelt, alltså informationen följer med filerna när dessa säkerhetskopieras. ulfsan and calle_jr 2 Quote
AlfaGTV Posted May 22, 2024 Author Posted May 22, 2024 Råkade på en länk om en utförlig artikel om SACD-rippning, på PS Audios forum: https://www.psaudio.com/blogs/copper/down-the-rabbit-hole-of-sacd-ripping-and-dsd-extraction Den beskriver processen då man nyttjar SACDExtractGUI snarare är ISO2DSD, och det kan vara intressant för vissa. Många moment är identiska, och beskrivningarna av hur man får igång AutoScriptet på USB-stickan är intressanta, och överensstämmer med egen erfarenhet. Så den som är nyfiken på att omsätta sina SACD till filer spenderar en väl nyttjad halvtimme genom att ta del av guiden! conan, byZan, calle_jr and 1 other 4 Quote
Recommended Posts