Apexorca Posted May 4, 2024 Posted May 4, 2024 Stylus Daniel och Akkelis Björn förser oss med djupa kunskaper i tekniken och i musiken. Låtvalet är som vanligt med dessa grabbar allt annat än demo musik. Det uppskattar jag mycket. Soulnote har tagit Göteborgarna med storm tycker jag det verkar som. Det dyker upp enheter både här och var bland mina vänner. Här i dag fick vi höra på CD/DAC S3 och en extern klocka X-3 ch en mycket trevlig integrerad förstärkare A3. På display fick ytterligare produkter från Soulnote visa upp sig. För egen del tycker jag det finns något ytterst tilldragande när Soulnote spelar. Jag glömmer fortare än vanligt prylarna och hör bara musik. Modellen Ascent från högtalartillverkaren YG hör jag bara gott om och jag gillar den själv. Denna modellserie ger lyssnaren en billigare låda än de i Aluminium som YG har i sina högsta nivåer. Träsidor men med alu-front. Ljudet är i mina öron kryddat med viss värme generellt och rondör i botten som gör det lättlyssnat men ändå med YG klassiska attribut som full koll på signalen med upplösning perspektiv och tajming. Nu kryddas alltså detta med mer värme och lite mer bottenfysik. Jag tror YG själva tycker dessa högtalare kasnke inte håller samma uplösning och kontroll in botten, men jag tycker on det. Det är inte så att det svämmar över jag hör det mer som en höjning av basen. Jag är dock en som gillar det mer än de flesta tror jag. Så att göra en egen bedömning är alltid bäst, men det är nog svårt att dissa dessa högtalare. Man för mycket för pengarna och i ett mindre rum än det gigantiska de demades i så tror jag det blir ännu mer bottendrag slam och fysik. Perfekt för ett vardagsrum i vanlig storlek tror jag. En ny serie från Shunyata som heter Theta får knyta ihop alla överföringar av energi och signaler. Imponerande kabalhärva om man ser till priset. HT-kablar ca 30.000kr. I dag har är ju detta inte ovanligt och ser man till de flesta seriösa kabeltillverkares produkter få de betraktas som "billigt" och särskilt med den prestanda som de presterar i detta system. Tror dok de blommar ut lite till med fler timmar i kroppen. Systemet är som helhet mycket bra. Det har allt ett modernt HiFi-system skall ha men det är mer musikaliskt än mycket annat. Som jag skrev tappad jag fullständigt fokus på att lyssna på ljud och fastnade i flera låtar på raken helt i musiken. Jag ser det personligen som att jag gillade det mycket . Bra betyg från mig helt klart. Fler bilder kommer. AlfaGTV, Azur, triomio and 12 others 14 1 Quote
Apexorca Posted May 4, 2024 Author Posted May 4, 2024 Ascent är en trevägare med sluten låda vilket gör den rätt vänlig att placera i många rum. calm, Josaa, Bjorn W and 2 others 5 Quote
Apexorca Posted May 4, 2024 Author Posted May 4, 2024 Fler bilder... Jag får en skandinavisk och svensk känsla i designen av denna modell- ' byZan, AlfaGTV, MatsT and 9 others 12 Quote
Apexorca Posted May 5, 2024 Author Posted May 5, 2024 Soulnots konstruktions mål har att göra med tid. Allt skall hamna rätt i tidsdomänen. Det beror på att vår hörsel är känsligare för det än för olika frekvenser. A-3 är den stora integrerade förstärkaren. Den har 3 transformatorer. En till var kanal för slutstegen och en till försteget. Daniel knackar på A-3 varför? En genomgång av av Soulnote innefattar lite mer än man vanligtvis får höra. Bortsätt från konstruktionsprinciper om elekrkroniken så hamnar mekaniken också i fokus. De lådor där elektroniken finns är verkligen inte bara lådor. Var enda detalj är anpassad för att minska mekaniska störningar som vibrartioner. "Allt" spelar roll i hur det låter på denna nivå. Hur transformatorer är kopplade till chassit, hur spikes sitter, var och varför. Kontakterna på baksiden sitter i dämpade små plattor, mm. Ju högre upp på Soulnots stege man kommer desto mer har de jobbat med optimering av detta. Jag gissar att deras lådor inte är så billiga att bygga. Ventillationsdelen av locket är frikopplat på A-3. A-3 levereras med tre st speciellt placerade spikes och träplatta under dessa. A-3 är rätt nätt av sig. Under A-3 står X-3 som är en extern klocka. Se bilden ovan. S-3 är en CD/SACD drive och DAC, men det är en påtaglig fördel i musiken då den externa klockan är inkopplad. Testet Daniel gjorde visar detta med all tydlighet man kan tänka sig. Kul med någon som bygger CD-spelare igen. Samma mekaniska konstruktionsideer som med A-3. Välbyggt! När jahg lyssnade var det streamat med Innous Pulsar nätverksspelare och någon Melco-switch tror jag det var. Kablaget var alltså en ny serie från Shunyata som heter Theta Shunyata Everest strömfördelare ser man alltid hos Akkelis. Finns anledning för det. Den är bra. Systemet spelar mycket bra. Det finns en pigghet och driv som gör det roligt att lyssna. Man hör att det är ett system som inte ställer till med så mycket egna hyss. Högtalaren upplever jag något varmare än de modeller YG som är i aluminium överallt. Beror detta på lådan i sig eller annan voicning vet jag inte. Men jag gissar att kanske även delningsfiltret är skruvat lite på för denna effekt. Elementen är vad jag förstår i princip samma. Ytterligare förfinad diskant med sikldome och förstärkt med på nytt sätt. Resten är CNC-frästa alu-membran. OM jag förstod rätt har YG ett eget programm för att räkna ut delningsfiltrets konstruktion. Det är ovanligt då det finns program som är standard för de flesta andra tillverkare. Men YG har en ide om hur det skall byggas som kräver eget program. Det finns mycket detaljer i musiken som alla får en egen plats och relevans i återgivnignen. Det låter rent och naket i alla frekvenser. Så jag gissar att detta är ett system som bockar i alla rutor för de som gillar att mäta. De som gillar att bara få en bra musikupplevelse kan också bocka i alla rutor. Detta är ett system som låter som ett system med grym ordning och reda. Ibland blir dessa system i mina öron ointressanta musikaliskt, men inte i detta system. Det har verkligen musikaliteten (vad det nu är) också. Det gillar jag. Stort tack til Akkelis och Stylus för denna demo i ett somrigt och soligt (som alltid...) Göteborg. SOUND BY VINYL, Bjorn W, lindome and 11 others 14 Quote
Muffin Posted May 5, 2024 Posted May 5, 2024 Saknar Soulnote Z-3 nätverksspelare i uppställningen, varför inte köra Soulnote hela vägen? Quote
Daniel Posted May 5, 2024 Posted May 5, 2024 32 minutes ago, Muffin said: Saknar Soulnote Z-3 nätverksspelare i uppställningen, varför inte köra Soulnote hela vägen? Det får bli nästa gång. 👍 Bjorn W 1 Quote
Daniel Posted May 5, 2024 Posted May 5, 2024 1 hour ago, Apexorca said: Soulnots konstruktions mål har att göra med tid. Allt skall hamna rätt i tidsdomänen. Det beror på att vår hörsel är känsligare för det än för olika frekvenser. A-3 är den stora integrerade förstärkaren. Den har 3 transformatorer. En till var kanal för slutstegen och en till försteget. Daniel knackar på A-3 varför? En genomgång av av Soulnote innefattar lite mer än man vanligtvis får höra. Bortsätt från konstruktionsprinciper om elekrkroniken så hamnar mekaniken också i fokus. De lådor där elektroniken finns är verkligen inte bara lådor. Var enda detalj är anpassad för att minska mekaniska störningar som vibrartioner. "Allt" spelar roll i hur det låter på denna nivå. Hur transformatorer är kopplade till chassit, hur spikes sitter, var och varför. Kontakterna på baksiden sitter i dämpade små plattor, mm. Ju högre upp på Soulnots stege man kommer desto mer har de jobbat med optimering av detta. Jag gissar att deras lådor inte är så billiga att bygga. Ventillationsdelen av locket är frikopplat på A-3. A-3 levereras med tre st speciellt placerade spikes och tråplatta under dessa. A-3 är rätt nätt av sig. Under A-3 står X-3 som är en extern klocka. Se bilden ovan. S-3 är en CD/SACD drive och DAC, men det är en påtaglig fördel i musiken då den externa klockan är inkopplad. Testet Daniel gjorde visar detta med all tydlighet man kan tänka sig. Kul med någon som bygger CD-spelare igen. Samma mekaniska konstruktionsideer som med A-3. Välbyggt! När jahg lyssnade var det streamat med Innous Pulsar nätverksspelare och någon Melco-switch tror jag det var. Kablaget var alltså en ny serie från Shunyata som heter Theta Shunyata Everest strömfördelare ser man alltid hos Akkelis. Finns anledning för det. Den är bra. Systemet spelar mycket bra. Det finns en pigghet och driv som gör det roligt att lyssna. Man hör att det är ett system som inte ställer till med så mycket egna hyss. Högtalaren upplever jag något varmare än de modeller YG som är i aluminium överallt. Beror detta på lådan i sig eller annan voicning vet jag inte. Men jag gissar att kanske även delningsfiltret är skruvat lite på för denna effekt. Elementen är vad jag förstår i princip samma. Ytterligare förfinad diskant med sikldome och förstärkt med på nytt sätt. Resten är CNC-frästa alu-membran. OM jag förstod rätt har YG ett eget programm för att räkna ut delningsfiltrets konstruktion. Det är ovanligt då det finns program som är standard för de flesta andra tillverkare. Men YG har en ide om hur det skall byggas som kräver eget program. Det finns mycket detaljer i musiken som alla får en egen plats och relevans i återgivnignen. Det låter rent och naket i alla frekvenser. Så jag gissar att detta är ett system som bockar i alla rutor för de som gillar att mäta. De som gillar att bara få en bra musikupplevelse kan också bocka i alla rutor. Detta är ett system som låter som ett system med grym ordning och reda. Ibland blir dessa system i mina öron ointressanta musikaliskt, men inte i detta system. Det har verkligen musikaliteten (vad det nu är) också. Det gillar jag. Stort tack til Akkelis och Stylus för denna demo i ett somrigt och soligt (som alltid...) Göteborg. Tack för besöket och för fina bilder. Soulnote använder ju själva YG så valet kändes självklart. I München kommer vi att få, höra dem spela på Sonja 3.2 samt Vertere skivspelare. Det kommer att bli kul! Apexorca, Josaa and Bjorn W 3 Quote
Hasse Posted May 5, 2024 Posted May 5, 2024 På vad sätt påverkade den externa klockan ljudet? 🤔 Var den inkopplad enbart till SACD-spelaren eller även till streamern? Quote
Apexorca Posted May 5, 2024 Author Posted May 5, 2024 3 minutes ago, Hasse said: Var den inkopplad enbart till SACD-spelaren eller även till streamern? Streamer går till DAC i CD/SACD-spelaren och clock regenerator är kopplad till DAC. De har någon I2S-signal. 4 minutes ago, Hasse said: På vad sätt påverkade den externa klockan ljudet? Det var en stor positiv skillnad med den externa klockan X-3 inkopplad. Först lyssnade vi med X-3 inkopplad. Vi tränade på starten av ett stycke musik några gånger och körde utan X-3. Sedan kopplades X-3 in och vi körde samma sak. Ljudbilden med X-3 expanderade. Mer luft mellan varje instrument och större scen. Detta var mycket tydligt. Ljudet var som en klump i mitten utan X-3 och med den växte allt. Svärtan ökade liksom luftigheten. Jag upplevde också en karaktärsskilnad i instrument och röst. Mjukare anslag samtidigt mer microdynamik med X-3. Mer textur och mer av det som är det analoga mediets fördelar. OM man tar det som klassiskt anses vara de digitala mediets nackdelar som frasighet uppåt i registren, en pixlig hårdhet i anslag uppåt i registren och lite mindre ljudbild så blev allt detta betydligt mindre besvärande. När man hört denna skillnad är det svårt att inte välja till klockan skulle jag tro. Det låter bra utan X-3 tills man hört systemet med den inkopplad. Viktigt att tänka på när man läser min beskrivning ovan är att det är skillnaderna mellan dessa båda. Det är inte så at t S-3 utan X-3 inte låter bra, bara det att den blir mycket bättre med X-3 från en redan mycket bra nivå. calm and Hasse 1 1 Quote
octavia rs Posted May 5, 2024 Posted May 5, 2024 1 hour ago, Hasse said: Var den inkopplad enbart till SACD-spelaren eller även till streamern? 57 minutes ago, Apexorca said: Streamer går till DAC i CD/SACD-spelaren och clock regenerator är kopplad till DAC. De har någon I2S-signal. Innuos har inga klock ingångar på några av sina produkter. Soulnote använder 10Mhz klockfrekvens via SMA kontakter/kabel på 50ohm mellan sin externa klocka och de produkter som kan ta emot en extern klocksignal de har inget med i2S att göra. Om en Z-3 streamer varit med så hade man kunnat överför i2S via en DVI kabel till DAC de som Soulnote kallar för Zero-Link. Apexorca 1 Quote
Daniel Posted May 5, 2024 Posted May 5, 2024 1 hour ago, octavia rs said: Innuos har inga klock ingångar på några av sina produkter. Soulnote använder 10Mhz klockfrekvens via SMA kontakter/kabel på 50ohm mellan sin externa klocka och de produkter som kan ta emot en extern klocksignal de har inget med i2S att göra. Om en Z-3 streamer varit med så hade man kunnat överför i2S via en DVI kabel till DAC de som Soulnote kallar för Zero-Link. precis så. 👍🏼🙏 Quote
Apexorca Posted May 5, 2024 Author Posted May 5, 2024 4 hours ago, octavia rs said: Innuos har inga klock ingångar på några av sina produkter. Soulnote använder 10Mhz klockfrekvens via SMA kontakter/kabel på 50ohm mellan sin externa klocka och de produkter som kan ta emot en extern klocksignal de har inget med i2S att göra. Om en Z-3 streamer varit med så hade man kunnat överför i2S via en DVI kabel till DAC de som Soulnote kallar för Zero-Link. 3 hours ago, Daniel said: precis så. 👍🏼🙏 Bra för klargörande. Var var det I2S kom in i bilden? Quote
octavia rs Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 7 hours ago, Apexorca said: Var var det I2S kom in i bilden? Om man skulle använda en Soulnote Z-3 streamer så kan man använda deras egna i2S koppling kallad Zero-Link till DAC via en DVI kabel. Daniel 1 Quote
Daniel Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 8 hours ago, Apexorca said: Bra för klargörande. Var var det I2S kom in i bilden? Vi pratade om det i samband med Rockna och MSB. 😃 Apexorca 1 Quote
Daniel Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 För den nyfikne kan jag meddela att både Soulnote S-3 och YG Ascent står kvar hos Akkelis en stund för en lyssningsupplevelse. Så det är bara att åka förbi. Apexorca 1 Quote
Engelholm Audio Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 On 2024-05-05 at 09:13, Apexorca said: Soulnots konstruktions mål har att göra med tid. Allt skall hamna rätt i tidsdomänen. Det beror på att vår hörsel är känsligare för det än för olika frekvenser. Ett spännande statement som genererar fler frågor! Jag påstår att "apparater" ligger väldigt nära idealet, medan högtalares tidsdomäns-kvaliteter är långt från idealet. Uttalandet kring känslighet för tidsproblem kontra olika frekvenser är också spännande. En tolkning vore att få har absolut gehör...men hur många apparater ändrar signalens frekvens och är signifikant olinjära i detta avseendet? Mentalt är det lätt att föreställa sig problem om musiker inte spelar samtidigt...men apparaterna ställer ju knappast till det här? ? Oavsett det, är Soulnote väldigt attraktiva och lockande. Kilgore 1 Quote
Daniel Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 Det finns en rolig text att läsa i ämnet signerad Kato, som är hjärnan bakom Soulnotes produkter. Jag är själv ingen ingenjör, men hans resonemang resonerar väl med hur jag empiriskt upplevt den här fantastiska världen av musik och maskiner. https://www.kcsr.co.jp/eu_sn_philosophy-en.html Quote
Apexorca Posted May 6, 2024 Author Posted May 6, 2024 6 hours ago, octavia rs said: Om man skulle använda en Soulnote Z-3 streamer så kan man använda deras egna i2S koppling kallad Zero-Link till DAC via en DVI kabel. Aha, det var där... tack för info. Quote
Engelholm Audio Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 4 hours ago, Daniel said: Det finns en rolig text att läsa i ämnet signerad Kato, som är hjärnan bakom Soulnotes produkter. Jag är själv ingen ingenjör, men hans resonemang resonerar väl med hur jag empiriskt upplevt den här fantastiska världen av musik och maskiner. https://www.kcsr.co.jp/eu_sn_philosophy-en.html Underhållande läsning som jag förstår tilltalar tänkta målgrupp! Daniel 1 Quote
Daniel Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 27 minutes ago, Engelholm Audio said: Underhållande läsning som jag förstår tilltalar tänkta målgrupp! Ja, det är roligt med en välutvecklad och tydlig filosofi, men även att det kommer från någon som är så pass erfaren och har nått en så stor framgång med sina designer som Kato. Då blir det inte bara tomma ord och skryt. Att dessutom göra sig förstådd på just ett filosofiskt och inte tekniskt plan är mycket uppskattat från min sida. Quote
Recommended Posts