Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag beställde en SME tonarm då jag alltid velat ha en sån. 

Nu söker jag en plint med ett SME fäste, frågan lyder vart hittar man en sån? 

Thorens gjorde plintar i akryl med SME men dom har slutat tillverka dom, tyvärr. 

Det dyker upp plintar ibland på beg marknaden. Skall jag bara stoppa undan tonarmen och hoppas på att det dyker upp en plint eller finns det att få tag på nytt? 

Posted
1 minute ago, Perfect sense said:

Vilken tonarm är det?

SME bör kunna ta fram ett tonarmsfäste som passar de flesta skivspelare på marknaden - gamla som nya.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Sme M2-9 är modellen. 

Har ni några rekommendationer på plintar? 

Posted
3 minutes ago, AlfaGTV said:

Det underlättar ju om du avslöjar vad det är för verk du tänker skruva fast i plinten?

Om du inte bara avser "tonarmsfäste" när du skriver "plint", men det är ändå relevant med verk.

Hehe! Givetvis skall det vara verk, plint med motor och hela kittet. 

Dock hittar jag inget på nätet. Kanske får jag gömma undan tonarmen tillsvidare?? 

Posted
3 hours ago, Ljudtoken said:

Dock hittar jag inget på nätet. Kanske får jag gömma undan tonarmen tillsvidare?? 

Vad jag försökte efterfråga var snarast; Vilket verk tänker du dig att tonarmen skall användas till?

Är det en Thorens med bladfjädrar, en Technics SP-10MkII eller en Lenco L-75 som skall begåvas med en tonarm av SME-modell? 

Tonarmar av SME-typ kan monteras på de flesta skivspelare som tillåter armbyte (vilket de allra flesta gör) och därför blir det lite stort scope att efterfråga vilken plinth man bör välja till en SME. Om inte du är helt öppen och helt enkelt efterfrågar vilka spelare som tillåter montering av en SME M2-9 då förstås...

Posted
18 hours ago, AlfaGTV said:

Vad jag försökte efterfråga var snarast; Vilket verk tänker du dig att tonarmen skall användas till?

Är det en Thorens med bladfjädrar, en Technics SP-10MkII eller en Lenco L-75 som skall begåvas med en tonarm av SME-modell? 

Tonarmar av SME-typ kan monteras på de flesta skivspelare som tillåter armbyte (vilket de allra flesta gör) och därför blir det lite stort scope att efterfråga vilken plinth man bör välja till en SME. Om inte du är helt öppen och helt enkelt efterfrågar vilka spelare som tillåter montering av en SME M2-9 då förstås...

Jag vet inte. Därav frågan, vilket verk rekommenderar du? 

Vill helst ha något modernt, om det finnes?? 

Posted
5 hours ago, Ljudtoken said:

Därav frågan, vilket verk rekommenderar du? 

Det är verkligen ingen lätt fråga du ställer, du ger ingen budget, inga preferenser när det gäller pickup eller möbleringsmöjlighet etc.

"I vilket sammanhang passar en SME M2-9?" - Svaret blir "I väldigt många situationer men inte alla..."

Men OK, en beggad Technics SL-1200 MkII säger jag då, många av dem har rätt ruttna armar som utsatts för det mesta.

Den är väl i någon mån "modern" om än den funnits sen -76 eller nåt!😅

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Det är verkligen ingen lätt fråga du ställer, du ger ingen budget, inga preferenser när det gäller pickup eller möbleringsmöjlighet etc.

"I vilket sammanhang passar en SME M2-9?" - Svaret blir "I väldigt många situationer men inte alla..."

Men OK, en beggad Technics SL-1200 MkII säger jag då, många av dem har rätt ruttna armar som utsatts för det mesta.

Den är väl i någon mån "modern" om än den funnits sen -76 eller nåt!😅

40 minutes ago, calle_jr said:

Jag tycker att deras egen Model 6 Classic verkar bra och ser ut som en skivspelare.

Men jag håller med @AlfaGTV att fältet är extremt brett. Det finns _väldigt_ många som skulle passa.

Haha! Ja, ok. 

Pickupen som skall användas är en Goldring Eroica lx. Jag kommer uppgradera till en Benz i framtiden när Goldringen gjort sitt. Men tonarmen skall vara mångsidig så det skall inte vara några problem där vad jag vet. 

Jag har en budget på runt 20000kr. 

Posted
15 hours ago, Ljudtoken said:

Haha! Ja, ok. 

Pickupen som skall användas är en Goldring Eroica lx. Jag kommer uppgradera till en Benz i framtiden när Goldringen gjort sitt. Men tonarmen skall vara mångsidig så det skall inte vara några problem där vad jag vet. 

Jag har en budget på runt 20000kr. 

Nu börjar vi komma nånvart! 😉

Jag tycker mycket bra om SME på Michell så lite spanande efter en Gyro SE eller möjligen Orbe skulle säkert bli en toppen match. Annars finns ju de massiga spelarna från Acoustic Solid och Transrotor, eller kanske du kan hitta en Scheu?:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=347516667

Jag kan tycka att den borde fungera fint på en Linn LP-12 om du gillar lite "oingo boingo"! 🤭 Eller varför inte min gamla favorit Heybrook TT2, som en gedigen Linn liksom. Men dessa kanske inte är så "moderna" dock.

Posted

Nu börjar vi komma nånvart! 😉

Jag tycker mycket bra om SME på Michell så lite spanande efter en Gyro SE eller möjligen Orbe skulle säkert bli en toppen match. Annars finns ju de massiga spelarna från Acoustic Solid och Transrotor, eller kanske du kan hitta en Scheu?:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=347516667

Jag kan tycka att den borde fungera fint på en Linn LP-12 om du gillar lite "oingo boingo"! 🤭 Eller varför inte min gamla favorit Heybrook TT2, som en gedigen Linn liksom. Men dessa kanske inte är så "moderna" dock.

34 minutes ago, MatsT said:

Bra tips! I Norge hittade jag ett par skivspelare.

815_1398152230.jpg

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=342275815

Om du kan tänka dig lite DIY så är det här ett vettigt verk att utgå ifrån.

684_d1754ab4-0d64-4e43-90d4-d5e2920b08de

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=347455684

Det finns en hel del om man tar tid på sig och letar.

Den Michell såg grym ut! Verkar vara lätt att installera tonarm på den också, eller? Jag får spana efter en sån i Sverige. 

Jag vet inte om tonarmen skulle passa på en lp12, det känns som att man skall ha deras egna tonarmar på deras spelare, jag vet inte?? 

Acoustic Solid och Transrotor verkar inte ha några svenska återförsäljare? 

Tack för tipsen. Jag får leta efter en Michell, den var snygg. 

Posted

Jag kan tycka att den borde fungera fint på en Linn LP-12 om du gillar lite "oingo boingo"! 🤭

Hej 🙂....

Det där uttrycket förstår jag inte kopplat till Linns LP12,.förklara gärna så jag begriper...