Jump to content

München High End 2024 med Apexorca

Recommended Posts

Jag åker ner till München High End om 2 veckor för att njuta av världens bästa mässa för musikåtergivning. Hifi-nerdars och audiofilers våtaste drömmar finns där. 

Min kamera kommer resa med. Jag hoppas kunna ge ett intressant reportage med text och bild från min synvinkel och med mina synpunkter och så klart subjektiva upplevelser. 

Det sociala på och kring dessa mässor brukar vara lika High End som själva mässan. München har jag genom åren dessutom kommit att gilla mer och mer så det är med pirr i magen och höga förväntningar jag nu börjar ladda med denna tråd.

image.thumb.jpeg.2ca270f0be98a420cb4a7a319cb183c7.jpeg

• Apexorca changed the title to München High End 2024 med Apexorca

Härligt @Apexorca, den återspeglingen ser jag verkligen framemot. 

Jag har aldrig besökt mässan och jag skulle gärna åka men den ligger alltid på kollisionskurs med andra göromål och åtaganden för årstiden.

Men ditt kommande reportage kommer säkert att bli mer än bara plåster på såren 👍

10 hours ago, P-pan said:

Jag har aldrig besökt mässan och jag skulle gärna åka men den ligger alltid på kollisionskurs med andra göromål och åtaganden för årstiden.

Samma här och kanske kan det vara dåliga prioriteringar oxå? Vet inte hur många ggr jag har varit påväg……men en vacker dag kanske man får komma dit. Tänk att få äta lite sparris och och ta en öl i goda vänners lag samt lite hifi:sunglasses:

Önskar alla en trevlig vistelse och ser framemot rapporteringen:smile:

/byZan

Hade verkligen laddat för detta med förberedelser, resa och hotell med sonen i sällskap, men måste tyvärr av omständigheter jag inte kunnat råda över tvingats ställa in för egen del.:weary:

Men sonen åker naturligtvis ner och får bli min personlige rapportör. Han är helladdad!:smile:

Calm

9 hours ago, calm said:

Hade verkligen laddat för detta med förberedelser, resa och hotell med sonen i sällskap, men måste tyvärr av omständigheter jag inte kunnat råda över tvingats ställa in för egen del.:weary:

Men sonen åker naturligtvis ner och får bli min personlige rapportör. Han är helladdad!:smile:

Calm

Det var ju otur för dig men sådant är livet. 

Ser fram emot München. Vi som ses där, ses där. 😉

Kommentar till bilden. Jag tycker att Dartzeel gör finfina produkter, men precis som många andra hifi-tillverkare tror de ibland att de också kan göra bra annonser. Så är inte fallet, de ska inte hålla på med det. Låt proffsen göra reklam och fokusera på kärnverksamheten istället.

Så oavsett eventuella referenser till filmen 2001, så är det dumt att likna sina kunder vid apor. 🙈

image.thumb.jpeg.d16c04ae5b18f188758a394eee683256.jpeg

2 hours ago, Daniel said:

Så oavsett eventuella referenser till filmen 2001, så är det dumt att likna sina kunder vid apor. 🙈

Tolkningsfråga! Det är kanske en bild som speglar oss branschaktörer, i en sandig öken blickandes efter kunder? ;) :D

Men ja...kanske inte den bilden jag hade valt heller.

46 minutes ago, Perfect sense said:

Reklam handlar i förstaläget om att skapa uppmärksamhet och att väcka intresse. Det har man lyckats väl med som jag ser det.

Tolkning och budskap kan däremot diskuteras ;). Typografin likaså.

/ Marcus

Haha, ja, enligt den gamal devisen, all reklam är bra reklam. Villet är en riktigt fallgrop. Människor är intelligenta och ska inte underskattas. 

Just now, Daniel said:

Haha, ja, enligt den gamal devisen, all reklam är bra reklam. Villet är en riktigt fallgrop. Människor är intelligenta och ska inte underskattas. 

Ja, att skapa uppmärksamhet är det enkla. Med ett par Apor istället för ett par lådor t.ex. ;)

/ Marcus

2 minutes ago, Perfect sense said:

Ja, att skapa uppmärksamhet är det enkla. Med ett par Apor istället för ett par lådor t.ex. ;)

/ Marcus

Tror man kunde få fram budskapet på ett roligt, spännande och vältypograferat sätt utan att det blir så här konstigt. 😄

• 2 weeks later...

Jag är inte ett dugg avundsjuk på er som ska till München i helgen som kommer utan vill bara önska en trevlig vistelse!

Men om ni nu tar några foton och skriver något om upplevelserna så kanske jag går in i tråden och läser lite:winking:

Trevlig resa!

/byZan

Sonen var förbi och lånade min lilla reportagekamera inför resan på onsdag. Lånet inkluderade ett SD-kort som förväntas vara välfyllt med bilder från mässan, när den lämnas tillbaka.  Dessutom är vit sparris beställd och en god ost som vi hittade på Marienplatz i centrala München när vi passerade på vår rundtur i Europa i höstas.

Calm

Ja då var första dagen slut.

Frukost, U-Bahn och kö för att komma in. 

image.jpeg.5ee1873123bc8fe0b03b2245befc48ae.jpeg

Jag har ju varit på denna mässa mänga gånger men inte sedan pandemin. Med mina mått mätt var det mer folk denna torsdag än jag upplevt tidigare. Det var fullt med folk redan 30 min innan de började släppa in och tyskarna väntade till hundradelen rätt tid innan någon fick ens försöka scanna sin biljett. Ordning och reda.

image.jpeg.ef6db29ba68b35200f2d29078a47021e.jpeg

Vi började på bottenplan i de stora mässlokalerna där stora och små utställare tampas i samma lokal. I år fanns jättemycket rullband på masterband kopia att köpa. Så reskassan sinade rätt fort redan innan vi ens börjat lyssna.

Det fanns en uppsjö av återförsäljare som sålde titlar på masterbandskopior. 

image.jpeg.5a0df90f791a5248031c79ff6330e0fb.jpeg 

Så här glad blir man av masterband - Mix, digital free!

image.jpeg.919ba32987ad851820d36191241e46a6.jpeg

Hemiolias titlar är unika. 

image.jpeg.bdff788403e2e9d93ae7fcacb64f11fb.jpeg

image.jpeg.744aa35c2198df0515dd1aa201e5d338.jpeg

Träffade rullbandspelar-gurun Kostas Metaxas. Vi hade ett långt samtal om rullbandspelare och rullband. Kostas började sin bana som Läkarstudent i den anrika universitetsstaden Heidelberg. Dock ägnade han sig mer åt förstärkarkonstruktioner med stor framgång så tiden gick till det. Förtsättningen av Kostas Karriär blev musikåtergivning. Han bygger nya fantastiska rullbandsmaskiner med stor framgång. Designen är minst sagt speciell. Finns allt från konsumentmaskiner till renodlade studiomaskiner. 

image.jpeg.95d62420f24080747beb36f168e8cfaa.jpeg

De har lite olika ljud säger kostas där de större maskinerna har mer bottenkraft. 

Studiomaskinen låter visst bäst.

image.jpeg.ba836bfae8ed9377fd1c64effc05a739.jpeg

image.jpeg.57e84fa1d074b0c5362cb25a4bdc050b.jpeg

image.jpeg.ca3e85e62b579fb6d95fd3cf369bb8de.jpeg

Detta är en nätt liten sak.  "Metaxas Walkman"

Otroligt cool tycker jag.  

image.jpeg.be4c8c2020ed4d56e81cbc9812cae4b3.jpeg

När folk på jobbet frågar vad jag skall göra på min semester i München är inte svaret självklart. Å ena sidan skall jag ju hit för att kika på HiFi på ett nerdigt audiofilt sätt å andra sidan vill jag få musikupplevelser av stora mått, lära mig något och gärna få med lite musik hem. Dessutom är det kul att vara här, träffa vänner med samma intresse och njuta av denna storstad som är mycket trevlig.

Svaret blir därför just så. Lite av varje. Jag åker till München för att ha kul, kika och lyssna till olika sätt att återge musik, njyta av musik och hitta musik jag vill ha hemma. 

Denna mässa fanns mer musik att ta med hem än jag varit med om tidigare, Massa vinyl och rullband.

Denna dag 2 började på samma viss som dag 1. Men en bil vid ingången fick lite intresse först.

image.jpeg.8247390d4eb0abb75994a8749d42b3dd.jpeg

_19A6513.jpg.e4b0fcad7105fd24398c8513a1fac3fd.jpg

_19A6516.jpg.10a85c1bd23bae429f210281f32b8934.jpg

Som alltid med  Italienska sportbilar så är varje lite anslutning och detalj på micro- och macronivå skönhetsgranskad från alla håll. 

Åter till musiken. Dagens musikskörd blev uteslutande  vinyl.

_19A6730.jpg.a57eb4d82715e48e0ab3724805885474.jpg

Denna utgåva och mastering skulle visst vara unik. Fick höra på den och den var mycket bra. Heifetz som jag uppskattar mycket är mycket fint inspelad här.

image.jpeg.83b8b00bdd6763ec92cbdcf56d3bae31.jpeg

@lindome hittade en bra vinyl med Boris Blank. Återkommer till Boris senare...

_19A6732.jpg.68592c7d6389b3ccc66260dfd7345efa.jpg

Hifi får ni vänta på lite till. 

Jag börjar mer Marterten + Engström rummet. Nya Coltrane och då menar jag inte bara modellen som är ny utan högtalaren är så ny att lacken inte torkat helt. 

Inspelning behövs så klart men att detta är en stor högtalare rent ljudmässigt går inte att missa.

Det finns ju ett väl inspelat ex i Martens egan rum strax bredvid återkommer till det.

image.jpeg.be88dcc8e2a030c205d9fa64721daf3b.jpeg

image.jpeg.3dff95a67cb5a4161fbb438879356720.jpeg

Nylackat.

image.jpeg.8595a9d5556a1f0dcd29f16a618ac526.jpeg

image.jpeg.e91984e33d16f202e9e9e4162cf56f82.jpeg

image.jpeg.00ecd1822498e4b061c355eaad65140d.jpeg

En liten TechDas

image.jpeg.9775fde9a32520bf0dd5850a91510bf5.jpeg

image.jpeg.8fbc9f815c7a16d69de1666a8ddf44a0.jpeg

Fästet för pickupen är stabilt och ser kanska lättarbetat ut. DechDas fanns i mån ga rum i år.

image.jpeg.fb8f77cd39c575e8d62c81791c1df9b4.jpeg

I år var det proppfullt med Antipodes Olandra musikserver i de rum med extrema system mycket ofta i kombination med MSB som här.

Det är det Martrens också använder.

Något som vi pratade om första dagen var att många system hade en viss hårdhet och betoning i diskanten.

När jag dag 2 gjorde lite stickprov in flera rum jag var i dag 1 så var detta borta ofta helt borta. Många spelar på nya produkter och systemen behöver tid för att lugna ner sig lite, bli bekväma och få några timmars spelande för att blomma ut. Dessutom trimmar ju återförsäljarna systemen hela tiden för att optimera när de kommer på något som kan förbättra. Det måste vara svårt stressande kan jag tänka. 

Men generellt presterar de flesta systemen mycket tycker jag. det är få rum där det är dåligt i år. Däremot är det alltid olika sätt att presentera musik i alla rum. Inget låter exakt som något annat. 

Martens stora rum hade de nya Coltrane Quintet som jag hört flera gånger och vet att de är inspelade. MSB och Antipodes fixade det digitala och TechDAS det analoga. Det var smockfullt på alla rader och längs väggar och bakom varenda gång jag var där. Jag var där 4 ggr. 

Jag anade detta på förhand men jag säger utan att tveka att Martens rum måste varit bland de bästa på hela mässan. Det fanns många rum som var bra men sällan kombineras ett systems egenskaper på det på detta sätt. Upplösningen är makalös. luften rymden och klangen uppåt är extrem utan att bli hård. Luft i mellaregister och röster är fantastisk. Botten är bland de djupaste som presterades på mässan. Kraften och texturen i denna botten är exceptionell. Rummet hade några frekvenser som blev förstärkta men Marten jobbade till stor del bort dem under mässans gång. Dag 3 var det bättre än dag 1 och 2 på denna punkt. 

Värmen i systemet är påtaglig och det hjälper till att kunna ha all denna upplösning och kraft i alla register utan att bli hård uppåt. Kombinationen musikalitet, värme, upplösning kraft och klarhet. Alla dessa egenskaper blandas alltså ihop till en fantastisk återgivning. 

Hatten av.

image.jpeg.7c2f52671360458c9c5bebb008a36e0c.jpeg

image.jpeg.0d7fb6823e60e5d18b1083b2151d93b0.jpeg

Halcro-blocken lyckas leverera i starka komplexa partier uta att visa tecken på andnöd. De räcker fint till.

_19A6486.jpg.108964fe425c9776bf38f5f87507caf9.jpg

Något Hifi-branschen har lärt sig är nyttan av bra ström. Det var inte många rum i den högre klassen som var utan någon form av strömfix.

Ett märke jag kikad på lite extra var Telos från Taiwan.

Senare såg jag att de fanns i flera demorum.

De hade så klart olika specialmodeller för strömstarka block och för front end osv.

image.jpeg.5451a2da49d9ed9ad1b69b4310443694.jpeg

Den blåa kontaktgen bak skvallrar om att det skall passera mycket ström här...

image.jpeg.73142b4e5898f263ef5be986bbb73f57.jpeg

image.jpeg.55a8932f19a7f16094809b83e9bda8d9.jpeg

image.jpeg.b9dc18d7c797d978219e442eb919d8c3.jpeg

Stromtank har länga fixat ren fin ström. Jag har hört dem men inte med eller utan. Många tycker de är bra. De är i vart fall uppe på en kostnadsnivå som är i den högre klassen. 

Nu har de gjort deras bästa produkt någonsin för slutsteg och den skall visst aldrig tröttna. S 600 ALPHA heter den.

Den levererar floder av  ren ström med hjälp av batterier  och de garanterar att den inte stjäl dynamik eller så. 

image.jpeg.9b8c53675128258e033628910ae62a37.jpeg

image.jpeg.d12d140c6a27eaedd6570432fd075157.jpeg

Batteriet i botten.

image.jpeg.9f933944e7f5f58cba1ec71d5436996a.jpeg

image.jpeg.610721f007572a000e6e70f38cec68ce.jpeg

Pure Accurate Sound fick jag tips om. Det skulle vara något lite utöver det vanliga.

Vi hittade denna kille som hade tagit rumskorrigeringen till ny nivå. Han hade helt aktiva högtalare han konstgruerat själv och skrivit ett program som ha sa var överlägset allt annat. Jo... jag har hört det förut. Jag personligen har inte fastnat för att digitalt omvandla en redan fin  analog signal fram och tillbaka. Så det var med stor skepsis jag entrade detta rum.

image.jpeg.53452cc5eb26967cffbea1c07f269a1d.jpeg

image.jpeg.8be8f8597e40ca0d0b4527c8667741ee.jpeg

Hur lät det då?

Otroligt bra. Man fick komma in i små grupper i detta rum. Vi fick spela och misshandla systemet hur vi ville och aldrig darrade det på manschetten.

Det hade inga problem att spela musikaliskt och på ett akustiskt mycket bra sätt i rummet. Imponerad blev jag och övriga som var med. 

Nu kan jag inte längre säga att rumskorrigering digitalt alltid är dåligt eller i vart fall inte så bra i mina öron. Denna återgivning var av högsta klass.