Hasse Posted April 14, 2024 Posted April 14, 2024 Gör det någon större nytta och stämmer det att även den streamer man har kopplad till dac:en måste kopplas till den externa klockan för att det ska ge optimalt resultat? 🤔 Har en Esoteric K-05XD och funderar lite smått på deras klocka G-05. Quote
AlfaGTV Posted April 14, 2024 Posted April 14, 2024 Tror det beror mycket på vem du frågar? Jag är ju ofta ganska skeptisk till diverse digitala tweaks, men är ju också ganska inkonsekvent och tycker vissa saker gör markant skillnad men oftast inte upplever de stora skillnader som andra lyssnare tycker är game changers/haksläpp och allt vad det heter. Kort sagt, jag förstår logiken bakom att använda EN masterklocka för att slava/synka flera digitala enheter i samma kedja, men vissa påstår att en bättre (individuellt skärmad och strömförsörjd) extern klocka till en enhet, kan ge ljudliga fördelar. Jag har själv inte upplevt någon skillnad värd instegssumman men väntar med spänning på att få prova/lyssna till Soulnote D-2 med X-3 klocka så småningom. Där var det en del forumister som rapporterade signifikanta fördelar med extern klocka, efter lyssning. Quote
Hasse Posted April 14, 2024 Author Posted April 14, 2024 Ja någon signifikant skillnad förväntar jag mig inte så jag är nog också skeptisk till de haksläpp en del säger sig höra när det gäller det digitala 😉 Till skillnad mot skivspelare/pick-up:er har jag aldrig hört annat än subtila skillnader mellan olika cdp’s/dac:ar när jag jämfört olika av lite bättre sort. sprudel and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted April 14, 2024 Posted April 14, 2024 Vi är helt ense om det, men samtidigt måste jag ju erkänna att jag inte provat ngn extern klocka hemma ännu. Hasse 1 Quote
Recommended Posts