Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gör det någon större nytta och stämmer det att även den streamer man har kopplad till dac:en måste kopplas till den externa klockan för att det ska ge

optimalt resultat? 🤔

IMG_3489.jpeg.3b21baa9593788fffa6dcfcdffcc27df.jpeg

Har en Esoteric K-05XD och funderar lite smått på deras klocka G-05.

Posted

Tror det beror mycket på vem du frågar? Jag är ju ofta ganska skeptisk till diverse digitala tweaks, men är ju också ganska inkonsekvent och tycker vissa saker gör markant skillnad men oftast inte upplever de stora skillnader som andra lyssnare tycker är game changers/haksläpp och allt vad det heter.

Kort sagt, jag förstår logiken bakom att använda EN masterklocka för att slava/synka flera digitala enheter i samma kedja, men vissa påstår att en bättre (individuellt skärmad och strömförsörjd) extern klocka till en enhet, kan ge ljudliga fördelar. 

Jag har själv inte upplevt någon skillnad värd instegssumman men väntar med spänning på att få prova/lyssna till Soulnote D-2 med X-3 klocka så småningom. Där var det en del forumister som rapporterade signifikanta fördelar med extern klocka, efter lyssning.

Posted

Ja någon signifikant skillnad förväntar jag mig inte så jag är nog också skeptisk till de haksläpp en del säger sig höra när det gäller det digitala 😉

Till skillnad mot skivspelare/pick-up:er har jag aldrig hört annat än subtila skillnader mellan olika cdp’s/dac:ar när jag jämfört olika av lite bättre sort.