thli72 Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 Efter 11år i "nya lägenheten" är den inte så ny längre och jag har länge funderat på en "downsizing" så nu är handpenningen lagt till ett nybyggnadsprojekt som börjar bli klart. Att gå från 75m2 till 51m2 är givetvis en utmaning och blir även en utmaning för en "hemmabio kille" som mig. Jag har levt med projektor o duk med högtalare bakom duken i många år nu men nu blir det slut på projektor och jag skall ta en annan väg. När jag flyttade hit så va jag mer en hifikille men bio som "extra" men senare tiden har det varit nästan bara bio i stora systemet. men nu vill jag hitta en mellanväg. Första steget blev att bestämma bild, och då mitt nya rum bara är 303cm brett så valde jag en 77" tv och här ville jag inte kompromissa alls Valet föll på en FWD-77A95L från Sony Pro och det är så långt jag har kommit än Jag kommer (troligen) behålla min Trinnov Altitude 32 som försteg, kommer även behålla 4st Procella P5V som bak/atmos och min Procella sub Vad som skall köpas är då en ny "front" och ett slutsteg till denna Så bara början på resan, skickat lite idéer till min handlare så får vi se vart det bär av, men tanken är en mer HiFi front än ren biofront som jag haft innan Rummet, TVn kommer hänga där dom tre uttagen är på västerväggen lindvall, Kilgore, calle_jr and 13 others 16 Quote
Richard Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 Bävar för den dag man ska börja om med nytt rum. Men med stort hus och barn på väg ut så kommer den väl. Quote
thli72 Posted April 12, 2024 Author Posted April 12, 2024 Lite annorlunda lägenhet detta då huset är byggt i nått som kallas KL-trä, jag är nyfiken på hur akustiken kommer vara Väggen som TVn skall sitta på är dubbelgips med isolering sen +10cm KL-trä lindvall and calle_jr 2 Quote
lindvall Posted April 13, 2024 Posted April 13, 2024 Fantastisk utsikt från balkongen! Vilken våning? Quote
thli72 Posted April 13, 2024 Author Posted April 13, 2024 3 hours ago, lindvall said: Fantastisk utsikt från balkongen! Vilken våning? Tack, det va lite köpargumentet att se havet och fästningen utanför fönstret. . 5e våning lindvall and Apexorca 2 Quote
thli72 Posted April 17, 2024 Author Posted April 17, 2024 Börjat handla lite trots att jag inte flyttat än, Blev ett nytt rack. . solidtech HY-2 som kommer står mellan mina CLIC bänkar och om jag räknar rätt blir detta exakt samma bredd som Tvn lindvall, Lasse, Shift hifi and 7 others 10 Quote
calle_jr Posted April 17, 2024 Posted April 17, 2024 Kul att vi får "hänga med"! On 2024-04-12 at 21:52, thli72 said: Lite annorlunda lägenhet detta då huset är byggt i nått som kallas KL-trä, jag är nyfiken på hur akustiken kommer vara Det är en stomme av krysslimmat trä, alltså både bjälklag och bärande väggar utförs av KL-trä. Jag ser bara positiva effekter rumsakustiskt. Tyvärr klär man in stommen med tex gips för att få tillräckligt brandmotstånd. lindvall 1 Quote
thli72 Posted April 18, 2024 Author Posted April 18, 2024 Ja det verkar vara KL-Trä sen isolering o sen dubbelgips i de flesta väggar. Jag blev relativt förvånad när jag va inne i lägenheten helt tom, inte alls det eko jag är van vid från tomma "betonglägenheter" Får se hur mycket av mitt nuvarande akustikfix som får hänga med, tror det blir mina AD20 o miniwings bak som idag sen två SOSCI HERTZ bakom högtalarna fram Har 3st HERTZ i taket idag men inte säker om jag skall ha dom i första reflexen eller inte. Sen blir det lite intressant med Trinnoven som 2-kanals försteg, kan ha lite olika "preset" med 2.0, 2.1 med mer eller mindre "kompensering" lindvall 1 Quote
thli72 Posted April 20, 2024 Author Posted April 20, 2024 Finns säkert en tanke med att placera kontakterna här men skapar lite problem. . Vem behöver 4st uttag så högt upp, jag hade velat haft ETT här uppe o resten nere. När man nu sätter uttag så högt upp, varför ha uttag som sticker ut så mycket, jag skall byta eluttagen mot Exxakt 1-vägs som är plattare. . men måste också köpa special hannar som inte bygger så mycket Har också problem att hitta vinklade UTP som ser ok ut. . Som sagt, det är väl en bra tanke men vill man ha TVn på ett slimmat väggfäste . . (som jag antar är hela meningen med att placera uttagen där) skapar det även problem Nätverkskontakterna är också rakt ut så måste hitta en bra vinklad kontakt. . När jag först såg detta så tänkte ja "men va praktiskt" men nu börjar jag undra om jag inte hellre sett dessa längre ner. . . Quote
Muffin Posted April 21, 2024 Posted April 21, 2024 11 hours ago, thli72 said: Finns säkert en tanke med att placera kontakterna här men skapar lite problem. . Vem behöver 4st uttag så högt upp, jag hade velat haft ETT här uppe o resten nere. När man nu sätter uttag så högt upp, varför ha uttag som sticker ut så mycket, jag skall byta eluttagen mot Exxakt 1-vägs som är plattare. . men måste också köpa special hannar som inte bygger så mycket Har också problem att hitta vinklade UTP som ser ok ut. . Som sagt, det är väl en bra tanke men vill man ha TVn på ett slimmat väggfäste . . (som jag antar är hela meningen med att placera uttagen där) skapar det även problem Nätverkskontakterna är också rakt ut så måste hitta en bra vinklad kontakt. . När jag först såg detta så tänkte ja "men va praktiskt" men nu börjar jag undra om jag inte hellre sett dessa längre ner. . . Kolla ritningarna vilken funktion som är inskrivet för just detta rum. Är det "hemmakontor" för hybridarbete. Då sitter kontakterna bra till för det höj- och sänkabara arbetsbordet. Inga sladdar på golvet, rent och lättstädat. Är det ett "sovrum" kan tanken vara att uttagen sitter i höjd med nattduksbordet, med lätt tillgång till väggkontakter för laddning mobil mm. Quote
thli72 Posted April 21, 2024 Author Posted April 21, 2024 Det är bara en tvåa så detta är vardagsrummet så tanken är nog att TVn skall var där, men får tänka till lite Quote
octavia rs Posted April 21, 2024 Posted April 21, 2024 Som du skriver @thli72 så är det rätt säkert tänkt till placering av TV och inget annat. Man kan såklart ha synpunkter på hur de gjort lösningen på dina väggar det finns ju dels möjlighet att sätta 1v uttag som bygger mindre eller 2v uttag i 1,5 dosor de bygger inte mer än 1v uttagen. Även satt ett ensamt 1v uttag och ett data uttag uppe bakom TV och sen satt fler 230V uttag och nätverk nere vid golvet sen är ju behovet olika för de som ska bo där. Har man bara en TV så är de ju snyggast om de inte sitter en hel drös med uttag under TV nere vid golvet men du som har en massa annat som ska ha ström nätverk m.m. vill ha uttag på båda ställena. Hur uttag, mängd m.m. styrs i Svensk standard SS 437 01 02 utg. 2:2018 som reviderats då behoven av mer 230V uttag och till viss del uttag för data ändrats. Förr var det mer styrt med höjder osv. men i senaste utgåvan ges mer frihet att placera efter behov och i samråd med kund tex. men i regel är det då att det behövs mer än vad standarden säger. I avsnittet för placering av strömställare och uttag har flera ändringar gjorts. Flera av dem är för att möta ändrade förutsättningar i köksmiljö, där mer hänsyn nu är tagen till inbyggnadsapparater, höga köksskåp och köksö. En av de mest diskuterade ändringarna är att det tidigare höjdmåttet på 200 mm gällande vanliga vägguttag har tagits bort. Istället anger standarden att eluttag placeras på en lämplig höjd anpassad till den användning och funktion som uttaget har. Rekommenderat antal uttag per boningsrum har ökat något. Gällande kommunikationsuttag, till exempel datanätverksuttag, hänvisas till standarden för detta, men det är tydligare i standarden idag att i normalfallet ska dessa uttag monteras i samma utsträckning som eluttag om inte annat överenskommits. Även en så kallad multimediacentral med plats för till exempel routrar ska monteras. Vid en dedikerad huvud-TV-plats ska eluttag ha minst sex uttagsbrunnar, varav minst fyra uttagsbrunnar ska vara utförda med skyddsledarkontakt (skyddsjordat utförande). Är det reglat och isolering utanpå KL träväggen går det ju att lösa med senildosor nere vid golvet för att få uttag där med men de beror på hur väggen är gjord och hur de ser ut vid de befintliga dosorna i väggen. Quote
thli72 Posted April 21, 2024 Author Posted April 21, 2024 Detta med eluttag är alltid spännande, dom sitter nästan aldrig där man vill ha dom Men det blir bättre, i min första lägenhet för MÅNGA år sedan fanns typ bara ett uttag i hela lägenheten. . Jag får lösa detta med att koppla TVn i ett av uttagen uppe på vägen som alla kommer hamna bakom TVn o "försvinna" o byta båda till 1v som bygger mindre o en vinklad slim hanne på TVn . . måste också hitta bra vinklade CAT6 kablar. Sen kommer jag dra en kabel från uttaget vid balkongdörren till min Isotek strömfördelare. . Tänker jag rätt kommer det då bli 2st CAT6 som går från uttagen bakom TVn o ner till Tv bänkarna. . o två HDMI som går från bänken o upp till TVn. . Se om jag kan borra små hål o fiska igenom dessa 4 kablar för en "clean" installation. . borde räcka med 25cm för att inga kablar skall synas från TVn o bänken...o det borde gå även med isolering i väggen (dock tror jag dom inte satte isolering mellan två av reglarna rakt under uttagen. .tror jag Quote
thli72 Posted April 21, 2024 Author Posted April 21, 2024 Som högtalare funderar jag nog på dessa KEF ref 1 Meta. . frågan är bara vilken färg Smartast är nog Nån av dom svarta men hjärtat säger vita med blå driver. . .men skulle hels haft dom helblå men då får jag "gå ner till" R3 Meta triomio 1 Quote
LPL Posted April 21, 2024 Posted April 21, 2024 19 minutes ago, thli72 said: måste också hitta bra vinklade CAT6 kablar Ett alternativ om du inte hittar vettiga kablar med vinklad kontakt skulle kunna vara att byta kontakt till en Telegärtner MFP8-4x90 för CAT 6A eller liknande. 11 minutes ago, thli72 said: Som högtalare funderar jag nog på dessa KEF ref 1 Meta. Ref 1 Meta låter riktigt trevligt måste jag säga, klart imponerande ljudåtergivning. Quote
octavia rs Posted April 21, 2024 Posted April 21, 2024 44 minutes ago, thli72 said: vinklad slim hanne på TVn Har du europropp på TV:n? Schneider har ett platt uttag med 4st eurouttag i sidorna de borde få plats bakom även med ett slimmat fäste. E-nr 1820247 47 minutes ago, thli72 said: måste också hitta bra vinklade CAT6 kablar. De finns ju en uppsjö med kablar som har vinklad kontakt i ena änden och rak i andra, dessa hos Direktronik kan man välja hur vinkeln ska vara i förhållande till uttaget upp/ner/höger/vänster. https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverkskablage/cat6-utp-rak-till-vinklat-for-tranga-utrymmen/?variationCode=20110755 AlfaGTV 1 Quote
thli72 Posted April 21, 2024 Author Posted April 21, 2024 28 minutes ago, octavia rs said: Har du europropp på TV:n? Bra fråga, inte hittat någon info om det eller bilder (TVn leverans är några veckor bort) . . men ser ut som den inte sitter fast på TV i alla fall Men ÄR det en Europropp så har jag en sån Audioquest kabel över o det uttaget du visar skulle ju passa fint då. .men har även hittat vinklade jordade som bara bygger 10mm om det är jordad på TVn. Quote
LPL Posted April 21, 2024 Posted April 21, 2024 52 minutes ago, thli72 said: det uttaget du visar skulle ju passa fint då. .men har även hittat vinklade jordade som bara bygger 10mm om det är jordad på TVn. Vill du ha en ännu tunnare och bra Schuko kan jag rekommendera dessa från Evoline (EAN 4044657012227 & 4044657012234), bygger endast 5mm Ett alternativ till Schneider’s Exxact 4-vägs vägguttag är deras 3-vägs kombiuttag som jag satt på ett flertal ställen i huset. thli72 1 Quote
magnuskan Posted April 22, 2024 Posted April 22, 2024 13 hours ago, thli72 said: Detta med eluttag är alltid spännande, dom sitter nästan aldrig där man vill ha dom Men det blir bättre, i min första lägenhet för MÅNGA år sedan fanns typ bara ett uttag i hela lägenheten. . Jag får lösa detta med att koppla TVn i ett av uttagen uppe på vägen som alla kommer hamna bakom TVn o "försvinna" o byta båda till 1v som bygger mindre o en vinklad slim hanne på TVn . . måste också hitta bra vinklade CAT6 kablar. Sen kommer jag dra en kabel från uttaget vid balkongdörren till min Isotek strömfördelare. . Tänker jag rätt kommer det då bli 2st CAT6 som går från uttagen bakom TVn o ner till Tv bänkarna. . o två HDMI som går från bänken o upp till TVn. . Se om jag kan borra små hål o fiska igenom dessa 4 kablar för en "clean" installation. . borde räcka med 25cm för att inga kablar skall synas från TVn o bänken...o det borde gå även med isolering i väggen (dock tror jag dom inte satte isolering mellan två av reglarna rakt under uttagen. .tror jag Hej, Du pratade om vinklade nätverkskablar. Jag har handlat mycket hos Ghentaudio. De har sådana i mycket bra kvalitet. Peder 1 Quote
thli72 Posted April 22, 2024 Author Posted April 22, 2024 9 hours ago, magnuskan said: Hej, Du pratade om vinklade nätverkskablar. Jag har handlat mycket hos Ghentaudio. De har sådana i mycket bra kvalitet. Dom såg trevliga ut, med den kontakten ser ut att bygga ut väldigt mycket trots att den är vinklad, får se hur slimmat väggfäste jag köper o vad som får plats Quote
thli72 Posted April 22, 2024 Author Posted April 22, 2024 Började riva ner bion idag. . 11 högtalare, 5 slutsteg o en satans massa kabel. . pust byZan 1 Quote
byZan Posted April 22, 2024 Posted April 22, 2024 2 minutes ago, thli72 said: Började riva ner bion idag. . 11 högtalare, 5 slutsteg o en satans massa kabel. . pust Som man bäddar får man ligga😉 /byZan Quote
Ivery Posted April 22, 2024 Posted April 22, 2024 40 minutes ago, thli72 said: Började riva ner bion idag. . 11 högtalare, 5 slutsteg o en satans massa kabel. . pust Njut! Quote
Case Posted April 22, 2024 Posted April 22, 2024 Spännande utveckling, men är verkligen dessa KEF rätt för rummet i fråga? Tänker på att de är portade bakåt och därtill 422mm på djupet. Hamnar TVn på vänstra väggen så får du runda högtalare för att gå ut på balkongen och utsikten blir såklart också lidande. Smaksak givetvis, men jag hade gått på ett alternativ som trivs bättre nära frontväggen. Tänkte även passa på att fråga vad det är man får extra i en OLED för fyra gånger pengarna kontra säg en LG 77" OLED. Antar att Pro innebär andra kalibreringsmöjligheter, men kanske även nåt mer? Perfect sense 1 Quote
magnuskan Posted April 22, 2024 Posted April 22, 2024 3 hours ago, thli72 said: Dom såg trevliga ut, med den kontakten ser ut att bygga ut väldigt mycket trots att den är vinklad, får se hur slimmat väggfäste jag köper o vad som får plats Synd att Sony väljer den typ av fästen i TV som går rätt ut. Köpte precis en LG G2 där de löst kontakterna smart så man kan sätta upp tv dikt mot väggen med medföljande väggfästet. Har hittat lite mer slimmade Lan kablar hos Av-cables. De bygger ca 2 cm ut från fästet 🙂 Quote
thli72 Posted April 22, 2024 Author Posted April 22, 2024 42 minutes ago, Case said: Spännande utveckling, men är verkligen dessa KEF rätt för rummet i fråga? Tänker på att de är portade bakåt och därtill 422mm på djupet. Hamnar TVn på vänstra väggen så får du runda högtalare för att gå ut på balkongen och utsikten blir såklart också lidande. Smaksak givetvis, men jag hade gått på ett alternativ som trivs bättre nära frontväggen. Tänkte även passa på att fråga vad det är man får extra i en OLED för fyra gånger pengarna kontra säg en LG 77" OLED. Antar att Pro innebär andra kalibreringsmöjligheter, men kanske även nåt mer? den väggen vänster om balkongdörren är 55cm och jag tänker ha högtalaren lite närmare vägg än idealt helt klart , men eftersom jag har Trinnoven som försteg kan jag ha massa olika presets och kalibrera olika "baskurvor" Men sen är högtalaren inte satt i sten, finns mycket kul att välja på runt 100k . .och ja just djupet o porten bak är inte det jag gillar bäst om man säger så. TVn är brutalt dyr, o just 95L modellen är väl lite överkurs mot 80L- - - -Pro har bättre kalibrering och "utvalda" skärmar . . tror även "noll pixelfel" garanti o lite annat. Tveksamt om Pro är värt det men litar på min installatör som säger Pro är värt det om man kan ta kostnaden Case 1 Quote
thli72 Posted April 22, 2024 Author Posted April 22, 2024 17 minutes ago, magnuskan said: Synd att Sony väljer den typ av fästen i TV som går rätt ut. Köpte precis en LG G2 där de löst kontakterna smart så man kan sätta upp tv dikt mot väggen med medföljande väggfästet. Har hittat lite mer slimmade Lan kablar hos Av-cables. De bygger ca 2 cm ut från fästet 🙂 Kontakterna på Tv går från sidan. . men jag kommer ha uttagen på väggen bakom TVn så sticker dom ut för mycket kommer TVn i vägen. Så det är inte kontakterna på TVn som är problemet utan dom på väggen magnuskan 1 Quote
Case Posted April 22, 2024 Posted April 22, 2024 32 minutes ago, thli72 said: Men sen är högtalaren inte satt i sten, finns mycket kul att välja på runt 100k . .och ja just djupet o porten bak är inte det jag gillar bäst om man säger så. Helt klart finns där mycket att välja på. Sprang på dessa som visserligen är i djup nästan som väggen, men ser väldigt trevliga ut i profil och normalt sett ligger de dubbelt upp i pris. Quote
thli72 Posted April 23, 2024 Author Posted April 23, 2024 Efter lite överläggning med min installatör så kom vi nog fram till lite det Case va inne på ovan. KEF ref passar inte så bra i rummet. Så det blev ett par Monitor Audio Platinum 100 3G med stativ istället Kommer driva dessa med ett 3-kanaligt Anthem MCA 325 mk2 Jag har VÄLDIGT svårt att svälja det men jag kommer faktiskt prova UTAN center till att börja med, jag är tveksam men min installatör som byggt extremt många bio o kan det här säger att det kommer funka...men jag har en kanal över i för/slutsteg om det behövs AlfaGTV 1 Quote
thli72 Posted April 23, 2024 Author Posted April 23, 2024 Ivery, Terminator, Apexorca and 3 others 6 Quote
Recommended Posts