Daniel Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 Det är väl ingen hemlighet att Bengt på SOUND by Vinyl är en mästare på det analoga. Och under det senaste året har han även lyckats bemästra det häftiga om än lite komplicerade verktyget Analogmagik 2. För att fult kunna utnyttja detta verktyg tror jag efter en eftermiddag tillsammans med Bengt att man måste ha goda förkunskaper om hur man ställer upp en skivspelare. Häng med på en liten resa med mig och Bengt när vi ger oss på att ställa in 2 olika spelare, med ganska olika pickuper. Resultatet visade sig vara rätt magiskt. AlfaGTV, YYZ, MatsT and 14 others 17 Quote
figge Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 Kan det bli bättre, efter Technomat och handpåläggning av Dr. Daniel?😉 Daniel 1 Quote
Daniel Posted April 8, 2024 Author Posted April 8, 2024 1 hour ago, figge said: Kan det bli bättre, efter Technomat och handpåläggning av Dr. Daniel?😉 Vi återkommer till detta. 😀 Quote
figge Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 6 minutes ago, Håkan64 said: I Helsingborg har vi Dr Stig. The Stig?😉 Håkan64 1 Quote
lindvall Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 32 minutes ago, Håkan64 said: I Helsingborg har vi Dr Stig. Är detta någon som kan vara behjälplig i nordvästra Skåne? :-) Quote
Håkan64 Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 18 minutes ago, lindvall said: Är detta någon som kan vara behjälplig i nordvästra Skåne? :-) Det tror jag säkert. Skicka PM. lindvall 1 Quote
Daniel Posted April 8, 2024 Author Posted April 8, 2024 Analog magik går igenom alla de viktigaste sakerna angående inställning, men även det som är mindre enkelt att justera i efterhand, men som kan vara en brist i apparaterna. Turntable Speed Channel Balance Azimuth / Vertical Tracking Angle / Stylus Raking Angle using 1 test track Adjusting alignment to account for Zenith Angle imperfecitons Anti-Skating Optimizing Phono Stage Loading Optimizing Phono Stage Gain Setting Vertical Tracking Force Measuring Vibrations Determining Resonance Frequencies AES Wow & Flutter Eftersom jag har rätt bra koll på mina spelare, och har ställt in dem flera gånger så var de inte optimerade till 100% den här gången. Vertere har varit i Danmark på besök och Brinkmann har jag provat ett antal olika pickuper på den senaste tiden. Men de är trots det inställda noga rent geometriskt med respektive tillverkares protraktorer. Spelarna är: Brinkmann Balance med 12.1 arm, Rönt PS och en Soundsmith Sussurro Vertere RG-1 med SGT HB tonarm, imperium motorstyrning och XtraX pickup Vi lyssnade förstås på lite musik innan vi började, för att få en referens. Processen är inte helt olik hur man bör göra det utan analog magik. Man börjar med att ställa in allt så bra man kan, mäter igenomn de viktigaste sakerna för att hitta den största avvikelsen. Det vi körde var: Channel Balance Azimuth / Vertical Tracking Angle / Stylus Raking Angle using 1 test track Adjusting alignment to account for Zenith Angle imperfecitons Anti-Skating Vertical Tracking Force. Lustigt nog visade det sig att den aspekt som var mest "fel" var Azimuth, båda var inställda med förstorningsglas och ett Vertere Azimuth verktyg som helt enklet är en plexi-glas skiva med graderingar och hjälplinjer. Problemet som alla som nördat med detta vet, är att det är vansinningt svårt att se själva nålens vinkel, dels är den så otroligt liten, dels blir den gömd under pickupen i ett skivspår. Så att ockulärt besiktiga azimuth är rätt svårt, och de flesta tonarmar tillåter inte en repetitiv och konsekvent förändring där man kan testa läge A mot läge B, i de fall man kan rotera pickupskalet är det ofta inte graderat. Som tur är kan man det på Vertere armen, men det visade sig betydligt svårare på Brinkmann, Soundsmith har en lösning där man kan justera azimuth med medföljande små distanser man lägger mellan pickup och pickupskal, och beroende på jur man spänner skruvarna så kan man ändra vinkeln. Men vi använde Brinkmanns lösning där man helt enkelt roterar pickupskalet (headshell) Shamrock, P-pan, calle_jr and 2 others 5 Quote
Daniel Posted April 8, 2024 Author Posted April 8, 2024 Azimuth Azimuth inställningen gör man via en skruv som löper genom motvikten på Vertere, så att skruva in och ut x antal varv är enkelt. Och man kan besiktiga med azimuth verktyget. När vi var klara med mätningarna så lutade pickupen 0.5 till 1 grad ungefär, motsols. Vilket det även gjorde på Sussurron. Vilket var märkligt, men Bengt konfirmerade att det är väldigt vanligt att det är just motsols som man behöver justera, och att det är väldigt sällan som man inte måsta justera azimuth. Det finns någon siffra att endast 3 av 10 av de exklusivaste pickuperna från en av de stora tillverkarna är raka. Men det gäller nog de flesta tillverkarna, så man ska nog inte hänga ut någon specifik. Det är svårt att se på de lite sneda fotografierna, men de är bara där för att illustrera arbetsmetodiken. Shamrock, Apexorca, P-pan and 5 others 8 Quote
SOUND BY VINYL Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 2 hours ago, Håkan64 said: I Helsingborg har vi Dr Stig. Jag var på uppdrag med AnalogMagik i Helsingborg och Ystad för tre månader sedan 🙂(det är inte jag som är Dr.Stig). Jag ska till Skåne igen om några månader. Nästa vecka är jag i Göteborg, och ska även dit i samband med hifimässan i höst. Quote
Daniel Posted April 9, 2024 Author Posted April 9, 2024 På Brinkmann lossar man en skruv under pickupskalet för att kunna justera azimuth. Lite krångligare visade det sig eftersom skalet flyttade sig lite när man spänner skruven igen, så en teknik för att spänna utan att flytta var nödvändig, lätt på hand och så lite vrid som möjligt. Inte en vinklad insex-nyckel alltså. Zenith Eller HTA. justera man som bekant med en protraktor. Det är alltså lätt att se om nålröret är rakt, men är diamanten perfekt placerad? Detta har @calle_jr och @Peo förklarat pedagogiskt i sina trådar och har även börjat fundera på ett nytt pickupskal. Inte en dum tanke alls märkte vi när vi höll på. För att lossa skruvarna och ändra vinkel på på pickupen någon tiondels grad eller mindre och spänna fast dem igen utan att ändra nålens läga i djupet, är inte så enkelt. Det krävdes många försök på båda spelarna för att få det perfekt. Man kunde inte se förändringen med blotta ögat, precis som Helmut Brinkmann säger i sin Analogue Manual. Men vi kunde mäta det tydligt. OBS. Bilden visar inte nödvändigtvis det jag talar om. I Mickes Musikrum visar @AlfaGTV med sina fantastiska USB mikroskopsbilder hur det ser ut. Det jag vill säga är att limma fast en diamant på ett rör i valfritt material och få det 100% rätt är en svår, om inte omöjlig uppgift. Och de flesta experter runt om i världen är väl rätt överens om att det kan variera lite från pickup till pickup oavsett prislapp och hur många timmars justering de har fått. Jag snor bilden från Micke, bara för att visa. Tänk nu att vi kan mäta felaktigheter i zenith, men inte nekräfta det med varken protraktor eller i pickupskalet. Alla provade lägen ser helt perfekta ut, men mäter olika. Helmut menar att man måste lyssna efter vas som är rätt. Men det kräver många många timmars träning. Just detta mått tycker jag att jag kan lyssna mig till rätt bra. Men inte lika bra som analog magik, här får man se sig besegrad. Men framförallt så sparar denna metod mängder med timmar av trial and error innan man får det rätt. Så även om analog magik tar flera timmar att utföra i bästa fall, så är det ingenting om man skulle göra det lika noggrant med hjälp av bara örat och visuella verktyg. De som håller på vet att det kan ta veckor eller mer av fininställningar, och man kan alltid få till det lite bättre varje gång. Jag brukar beskriva det som en spriral där man utifrån och in utför alla inställningar repetitivt och mer och mer noggrant, men blir mer och mer detaljerad för varje gång, tillslut närmar man sig spiralens centrum och den "perfekta" inställningen. Med det sagt så kan man ställa in en pickup bra inför en mässa tex, där man bara har ca 30 min att göra det, om man kan sin skivspelare och pickup vill säga. Men perfekt blir det inte. Apexorca, AlfaGTV, Lasse and 4 others 5 2 Quote
calle_jr Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 4 hours ago, Daniel said: Jag brukar beskriva det som en spriral där man utifrån och in utför alla inställningar repetitivt och mer och mer noggrant, men blir mer och mer detaljerad för varje gång, tillslut närmar man sig spiralens centrum och den "perfekta" inställningen. Mycket illustrativ beskrivning! Ibland kan spiralen dock bli lång som en LP-skiva. 4 hours ago, Daniel said: Med det sagt så kan man ställa in en pickup bra inför en mässa tex, där man bara har ca 30 min att göra det, om man kan sin skivspelare och pickup vill säga. Men perfekt blir det inte. Det som kanske förvånar mig mest är hur bra det trots allt kan låta med en nästan hafsigt monterad pickup. Speciellt med moderna slipningar borde det låta sämre än det gör. Daniel and AlfaGTV 1 1 Quote
Daniel Posted April 9, 2024 Author Posted April 9, 2024 Metod. Här är en bild som illustrerar metodiken när man ställer in en pickup noggrant. 1. Först så noga man kan med de verktyg man har. Nålväg Protraktor Förstoringsglas etc. Därefter gör man små små justeringar enligt en A-B metodik och lyssnar efter resultatet. När man ändrar en parameter får man gå tillbala till nästa. Till slut har man förhoppningsvis nått målet perfektion. Betyder det att det är dåligt när man bara gör det korrekt enligt alla tillverkarens rekomendationer? Nej det låter nog bra redan då, men det finns potential för förbättring. Och även om man kan nå fram utan analog magik, så sparar man oerhört mycket tid på att använda detta verktyg. Det som tar veckor eller tom månader, beroende på hur man kan disponera sin tid gör man på en eftermiddag med hjälp av detta. Exkluderat den tid det tar att lära sig att använda det. När det gäller mina 2 spelare, där Verteren var nogrant uppställd och Brinkmann bara uppställd ockulärt så kan man väl säga att VTA, antiskating och nåltryck var ok, medans azimuth och HTA/zenith behövde justeras, vilket ger reultat på kanalbalansen så klart. Innan vi började lät Verteren bra, men saknade lite attack, transparens och öppenhet, fick vi lära oss. Det fanns alltså mer att hämta. Brinkmann lät röster lite små och ljudbilden inte helt stabil, det lutade lite åt vänster. Men båda spelarna lät bra som tusan. Efter justeringen så ökade transparens, attack och utklingnigar på Vertere, det blev renare och finare och ljudbilden/rummet blev större och luftigare. På Brinkmann, antagligen för att den var uppställd lite snabbt bara, så fick vi samma effekt, men även röster blev ordentligt mycket större och mer närvarande och ljudbilden centrerades och blev mer stabil. Att använda Verteres och Soundsmiths tumskruvar istället för spårskruv eller insex var extremt mycket smidigare. Efter Bengt gått var jag tvungen att registrera azimuth vinkeln på Vertere och testa olika lägen för att verkligen förstå vad som händer, Mycket av just utklingningar, soundatage och attack göms i en felaktig inställning. Jag justerade även VTA lite till efter vi var klara, en pytteliten höjning fick det hela att klicka ännu lite bättre, vilket vi förstås hade kommit åt om vi hade kört några varv till i spiralmodellen. Men det började bli sent och vi kände oss klara. Vi ska köra en gång till när Lyra Atlas ska tillbaka på Brinkmann. Men jag blev mycket imponerad över hur precist och tidsbesparande analog magik är. Men famlar inte i blindo och behöver inte testa 100 olika vinklar, utan vet hur man ska justera, och efter ett tag även hur mycket på ett ungefär. Riktigt coolt, mycket lärorikt och ännu bättre ljud. Tack Bengt! P-pan, AlfaGTV, Josaa and 5 others 8 Quote
Daniel Posted April 9, 2024 Author Posted April 9, 2024 14 minutes ago, calle_jr said: Mycket illustrativ beskrivning! Ibland kan spiralen dock bli lång som en LP-skiva. Det som kanske förvånar mig mest är hur bra det trots allt kan låta med en nästan hafsigt monterad pickup. Speciellt med moderna slipningar borde det låta sämre än det gör. Tack, jag gjorde den ännu mer illustrativ ovan. 👍 Ja, det kan bli en mycket lång resa i spiralen. Och ja, jag håller med, det blir ofta väldigt bra med bara en noggrann inställning. Men det finns som sagt mer att hämta. Framförallt tycker jag att det liksom "klickar" rätt när det blir perfekt. SOUND BY VINYL 1 Quote
Daniel Posted April 9, 2024 Author Posted April 9, 2024 Det kan vara bra att tillägga att azimuth justeringen är extra komplex, eftersom det är 2 saker som påverkar. 1. När nålen är korrekt justerad 2. När generatorn är korrekt justerad Hur vet man att nålen och generatorn är korrekta i förhållande till varandra? "You don't" som Peter på Soundsmith förklarar i videon nedan Peter Lederman är en varm förespråkare av korrekt Azimuth, men förklarar också varför detta är extra komplext. Man kan alltså hamna i ett läge där man får alla fördelar av att generatorn är korrekt och balansen perfekt, men nålen inte ligger rätt i spåret, då kan de resultera i högfrekvent distortion och sämre tracking. Problemet med det omvända är att nålen vilar rätt i spåret, men generatorn är off. vilket ger obalans, mindre soundstage och sämre kanalseparation. Vi får helt enkelt lita på att tillverkaren gjort rätt och justera det vi kan. P-pan, Josaa, calle_jr and 1 other 4 Quote
calle_jr Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 2 hours ago, Daniel said: Här är en bild som illustrerar metodiken när man ställer in en pickup noggrant Ibland får man lägga in en och annan WTF också i spiralen. 16 minutes ago, Daniel said: Man kan alltså hamna i ett läge där man får alla fördelar av att generatorn är korrekt och balansen perfekt, men nålen inte ligger rätt i spåret Min uppfattning är att man bör prioritera att nålen blir ortogonal. En felaktig vinkel för generatorn ger motsvarande fasfel i avläsningen. Men en felaktig vinkel för nålen ger en hävstångseffekt för fasfel i avläsningen. Nu spelar detta ju mindre roll för slutanvändaren eftersom det är som det är, men jag tror inte man ska bekymra sig för hur rakt pickupen ser ut att sitta osv. Det är nålen som i första hand avgör. AlfaGTV, SOUND BY VINYL, Engelholm Audio and 3 others 4 2 Quote
Daniel Posted April 9, 2024 Author Posted April 9, 2024 Jag håller med. Det känns rimligast även för livslängden. wtf. 😂 Quote
Terminator Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 Kul genomgång! Och ibland så svär folk över komplexa nätverksproblem när de streamar, det här verkar ju klart som korvspad 😁🤪 Daniel and AlfaGTV 2 Quote
SOUND BY VINYL Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 5 hours ago, Daniel said: Metod. Här är en bild som illustrerar metodiken när man ställer in en pickup noggrant. 1. Först så noga man kan med de verktyg man har. Nålväg Protraktor Förstoringsglas etc. Därefter gör man små små justeringar enligt en A-B metodik och lyssnar efter resultatet. När man ändrar en parameter får man gå tillbala till nästa. Till slut har man förhoppningsvis nått målet perfektion. Betyder det att det är dåligt när man bara gör det korrekt enligt alla tillverkarens rekomendationer? Nej det låter nog bra redan då, men det finns potential för förbättring. Och även om man kan nå fram utan analog magik, så sparar man oerhört mycket tid på att använda detta verktyg. Det som tar veckor eller tom månader, beroende på hur man kan disponera sin tid gör man på en eftermiddag med hjälp av detta. Exkluderat den tid det tar att lära sig att använda det. När det gäller mina 2 spelare, där Verteren var nogrant uppställd och Brinkmann bara uppställd ockulärt så kan man väl säga att VTA, antiskating och nåltryck var ok, medans azimuth och HTA/zenith behövde justeras, vilket ger reultat på kanalbalansen så klart. Innan vi började lät Verteren bra, men saknade lite attack, transparens och öppenhet, fick vi lära oss. Det fanns alltså mer att hämta. Brinkmann lät röster lite små och ljudbilden inte helt stabil, det lutade lite åt vänster. Men båda spelarna lät bra som tusan. Efter justeringen så ökade transparens, attack och utklingnigar på Vertere, det blev renare och finare och ljudbilden/rummet blev större och luftigare. På Brinkmann, antagligen för att den var uppställd lite snabbt bara, så fick vi samma effekt, men även röster blev ordentligt mycket större och mer närvarande och ljudbilden centrerades och blev mer stabil. Att använda Verteres och Soundsmiths tumskruvar istället för spårskruv eller insex var extremt mycket smidigare. Efter Bengt gått var jag tvungen att registrera azimuth vinkeln på Vertere och testa olika lägen för att verkligen förstå vad som händer, Mycket av just utklingningar, soundatage och attack göms i en felaktig inställning. Jag justerade även VTA lite till efter vi var klara, en pytteliten höjning fick det hela att klicka ännu lite bättre, vilket vi förstås hade kommit åt om vi hade kört några varv till i spiralmodellen. Men det började bli sent och vi kände oss klara. Vi ska köra en gång till när Lyra Atlas ska tillbaka på Brinkmann. Men jag blev mycket imponerad över hur precist och tidsbesparande analog magik är. Men famlar inte i blindo och behöver inte testa 100 olika vinklar, utan vet hur man ska justera, och efter ett tag även hur mycket på ett ungefär. Riktigt coolt, mycket lärorikt och ännu bättre ljud. Tack Bengt! Ja, det är alltid intressant och kul att lyssna igen efter att man har jobbat sig igenom de olika stegen med AnalogMagik. Hos Daniel hörde jag det som nästan alltid infaller. Bättre start och stopp av toner och bättre utklingningar. Upplevelse av dammfritt (renare) ljud, större och mer bergfast ljudbild. Bra mycket mer luft kring varje instrument och röst. Daniel 1 Quote
Daniel Posted April 9, 2024 Author Posted April 9, 2024 18 minutes ago, Terminator said: Kul genomgång! Och ibland så svär folk över komplexa nätverksproblem när de streamar, det här verkar ju klart som korvspad 😁🤪 Ja, mycket enklare, man gör en justering och det ger ett förutsägbart utslag. Med datorer och deras kusiner, så vet man aldrig vad man gör, förutom en eller flera mjuka eller hårda omstarter. Oklart vad som var felet och varför det fixade sig.😉 Quote
AlfaGTV Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 29 minutes ago, SOUND BY VINYL said: Ja, det är alltid intressant och kul att lyssna igen efter att man har jobbat sig igenom de olika stegen med AnalogMagik. Hos Daniel hörde jag det som nästan alltid infaller. Bättre start och stopp av toner och bättre utklingningar. Upplevelse av dammfritt (renare) ljud, större och mer bergfast ljudbild. Bra mycket mer luft kring varje instrument och röst. Och när kommer du till Falun? Och, kanske än viktigare, erbjuder du klippkort? 😅 Quote
P-pan Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 2 minutes ago, AlfaGTV said: ... erbjuder du klippkort? 😅 Sälj av stallet med pickuper. Tror inte Bengt har tid att pendla till Falun för att klippa ditt kort 3-4 ggr i veckan calle_jr, AlfaGTV and SOUND BY VINYL 3 Quote
SOUND BY VINYL Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 50 minutes ago, AlfaGTV said: Och när kommer du till Falun? Och, kanske än viktigare, erbjuder du klippkort? 😅 Besöker dig gärna i Falun! Vi får titta på ett lämpligt datum. Jag ska fundera på det där med klippkort. Strålande idé 😉 AlfaGTV 1 Quote
P-pan Posted April 9, 2024 Posted April 9, 2024 1 minute ago, SOUND BY VINYL said: Jag ska fundera på det där med klippkort. Strålande idé 😉 Lika bra att jag skaffar ett också i så fall... Får till VTA'n rätt bra men den spårar ur hela tiden Daniel, AlfaGTV, SOUND BY VINYL and 3 others 6 Quote
figge Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 11 hours ago, P-pan said: Sälj av stallet med pickuper. Tror inte Bengt har tid att pendla till Falun för att klippa ditt kort 3-4 ggr i veckan Inga problem med detta. SJ 30-dagarskort Med SJ 30-dagarskort reser du obegränsat mellan två orter under 30 dagar. Perfekt för dig som pendlar för jobb eller studier! AlfaGTV 1 Quote
Apexorca Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 Detta är extremt komplext och spännande tycker jag. Så klart har man mycket att vinna på att optimera inställningarna i så avslöjande fina anläggningar många har. Detta verkar ju vara ett mycket bra verktyg. Fick en tanke. Hur ställer de in gravernålen? Kan inte den sitta lite fel. Alla ens skivor kanske har olika vinklat spår? Puh. Finns det en risk att inställningarna efter den skiva man kalibrerar dem med inte stämmer på en annan skiva? AlfaGTV and Daniel 2 Quote
Daniel Posted April 10, 2024 Author Posted April 10, 2024 15 hours ago, calle_jr said: Ibland får man lägga in en och annan WTF också i spiralen. Min uppfattning är att man bör prioritera att nålen blir ortogonal. En felaktig vinkel för generatorn ger motsvarande fasfel i avläsningen. Men en felaktig vinkel för nålen ger en hävstångseffekt för fasfel i avläsningen. Nu spelar detta ju mindre roll för slutanvändaren eftersom det är som det är, men jag tror inte man ska bekymra sig för hur rakt pickupen ser ut att sitta osv. Det är nålen som i första hand avgör. Man får väl tillägga att det är lite kontroversiellt att bara mäta crosstalk för azimuth. Det som kan hända är att man får generatorn rätt genom att minimera crosstalk. Men nålen hamnar någon grad fel. Det ger inte bara fasfel utan även högfrekvent distortion pga att nålen inte ligger rätt i spåret, Så att lyssna efter detta är att rekommendera. calle_jr 1 Quote
Daniel Posted April 10, 2024 Author Posted April 10, 2024 42 minutes ago, Apexorca said: Detta är extremt komplext och spännande tycker jag. Så klart har man mycket att vinna på att optimera inställningarna i så avslöjande fina anläggningar många har. Detta verkar ju vara ett mycket bra verktyg. Fick en tanke. Hur ställer de in gravernålen? Kan inte den sitta lite fel. Alla ens skivor kanske har olika vinklat spår? Puh. Finns det en risk att inställningarna efter den skiva man kalibrerar dem med inte stämmer på en annan skiva? Jag tror att man kan lita på azimuth, men jag killgissar. 😉 calle_jr 1 Quote
SOUND BY VINYL Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 2 hours ago, Apexorca said: Detta är extremt komplext och spännande tycker jag. Så klart har man mycket att vinna på att optimera inställningarna i så avslöjande fina anläggningar många har. Detta verkar ju vara ett mycket bra verktyg. Fick en tanke. Hur ställer de in gravernålen? Kan inte den sitta lite fel. Alla ens skivor kanske har olika vinklat spår? Puh. Finns det en risk att inställningarna efter den skiva man kalibrerar dem med inte stämmer på en annan skiva? Så här skriver WallyTools på hans forum gällande gravernålen. Of the three axes the recording engineer needs to be concerned with (azimuth, zenith and rake), most lathes only offer freedom of control on the rake angle. What is absolutely certain is what the cutterhead stylus SHOULD be aligned at: perfectly collinear to the radial line of the lacquer (zenith) and perfectly perpendicular to the lacquer (azimuth). Those are beyond debate. Ideal rake angle is up for debate. AlfaGTV, Apexorca, calle_jr and 1 other 3 1 Quote
AlfaGTV Posted April 10, 2024 Posted April 10, 2024 5 hours ago, SOUND BY VINYL said: Ideal rake angle is up for debate. Nån som har koll på vilken vinkel gravering av lacket sker med? Är det exakt samma som vi eftersträvar vid avspelning? Jag killgissar att kanske det inte måste vara samma sak, då gravernålen måste också göra sig av med material vilket förhoppningsvis inte sker vid avspelning! Quote
Recommended Posts