HQ-Sound Posted April 6, 2024 Posted April 6, 2024 IsoAcoustics GAIA som några av er äger, har ju fått mycket lovord och priser de senaste åren men nu verkar det finnas en ny spelare på planen, Stack Audio AUVA, som många påstår är ännu bättre. En del tidigare IsoAcoustic entusiaster har nu växlat över till Stack Audio istället. Finns det någon här på forumet som äger eller har erfarenhet av Stack Audio AUVA? Högtalarfötters verkan är så klart mycket beroende av konstruktion och material i rummet (byggnaden) och högtalarna i sig själva. Ett hängande trägolv på andra våning ställer andra krav än ett betonggolv på mark. Och som vanligt tillkommer personlig tycke och smak… Stack Audio AUVA 70 speaker isolators (youtube.com) https://www.youtube.com/watch?v=saGfGSdLwZg Best speaker isolator: AUVA vs GAIA (youtube.com) https://www.youtube.com/watch?v=lUyfUNn8PUw STACK AUDIO v ISOACOUSTICS FOOTERS RESULTS & MY FINAL THOUGHTS ON THE STACK AUDIO AUVA 100S. (youtube.com) https://www.youtube.com/watch?v=oa80hDTS2-M Quote
VoicesInMyHead Posted April 6, 2024 Posted April 6, 2024 2 hours ago, HQ-Sound said: IsoAcoustics GAIA som några av er äger, har ju fått mycket lovord och priser de senaste åren men nu verkar det finnas en ny spelare på planen, Stack Audio AUVA, som många påstår är ännu bättre. En del tidigare IsoAcoustic entusiaster har nu växlat över till Stack Audio istället. Finns det någon här på forumet som äger eller har erfarenhet av Stack Audio AUVA? Jag skulle kanske inte kalla mig någon IsoAcoustic entusiast, men jag har kört med Stack Audio AUVA 50 under mina högtalare sedan i höstas efter att @magnuskan fått upp ögonen för dem. Jag har använt IsoAcoustics under elektronik tidigare men inte under högtalarna så kan inte uttala mig om jämförelsen. Jag sökte efter alternativ till de panzerholz koner som följer med mina högtalare, jag har testat en del annat och konerna som följer med var alltid bättre, med AUVA 50 så kände jag ändå att det här funkar, det är ingen degradering i ljudet, de passar förhållandevis bra under högtalarna och framförallt så förstör de inte parkettgolvet, så de fick bli kvar och jag känner mig ganska nöjd måste jag säga. 70 och 100 modellen ska väl vara ännu bättre, men de passar inte mina högtalare. Stack Audio har direktförsäljning och var fantastiskt bra och trevliga att ha att göra med. Kan varmt rekommendera! Under all elektronik så kör jag Graphite Audio, förutom under skivspelaren som nu fått ärva de gamla högtalarkonerna! P-pan, Perfect sense and Peder 3 Quote
magnuskan Posted April 6, 2024 Posted April 6, 2024 Hej, jag har provat o jämfört med Iso Gaia. Jag äger nu Auva 50 och har också EQ apparat foten. Peder and P-pan 2 Quote
P-pan Posted April 6, 2024 Posted April 6, 2024 3 hours ago, magnuskan said: Hej, jag har provat o jämfört med Iso Gaia. Har du liknade upplevelse i skillnad som recensenterna på Youtube ? Quote
Peder Posted April 6, 2024 Posted April 6, 2024 On 2024-04-06 at 13:41, VoicesInMyHead said: 🔷 Quote
P-pan Posted April 6, 2024 Posted April 6, 2024 6 minutes ago, Peder said: Både Theo (ägare),.och Josh (anställd) är hedersmän att ha att göra med. Vi har haft en del att göra med varandra,.och bevisligen uppskattar dom mina "affärsmetoder" också 😁 (ni som förstår förstår). Och vi som inte förstår då ska vi misstänka att du är någon sorts handlare som sitter i "garderoben" och saknar uppdaterad info på ditt medlemskonto ? Quote
HQ-Sound Posted April 7, 2024 Author Posted April 7, 2024 On 2024-04-06 at 13:41, VoicesInMyHead said: 70 och 100 modellen ska väl vara ännu bättre, men de passar inte mina högtalare. När du säger passar inte, menar du rent estetiskt, att de blir för stora? Får jag fråga vad du har för golvkonstruktion under högtalarna? Quote
HQ-Sound Posted April 7, 2024 Author Posted April 7, 2024 On 2024-04-06 at 13:54, magnuskan said: Hej, jag har provat o jämfört med Iso Gaia. Jag äger nu Auva 50 och har också EQ apparat foten. Hej magnuskan Får jag fråga vad du har för typ av golv? Quote
VoicesInMyHead Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 9 hours ago, HQ-Sound said: När du säger passar inte, menar du rent estetiskt, att de blir för stora? mina högtalare har "urgröpningar" undertill som de behöver passa in i, så de blir fysiskt för stora, det finns inga gängor eller andra infästningar. 9 hours ago, HQ-Sound said: Får jag fråga vad du har för golvkonstruktion under högtalarna? massiv stavlimmad ekparkett (fiskben) ovanpå ett lager OSB skivor. Quote
HQ-Sound Posted April 8, 2024 Author Posted April 8, 2024 54 minutes ago, VoicesInMyHead said: mina högtalare har "urgröpningar" undertill som de behöver passa in i, så de blir fysiskt för stora, det finns inga gängor eller andra infästningar. massiv stavlimmad ekparkett (fiskben) ovanpå ett lager OSB skivor. Ok, då förstår jag att det inte är så lätt att få plats med större fötter. Ligger OSB skivorna på reglar eller är det betong under? Är golvet stumt eller kan det "svänga" om man hoppar på det? Quote
VoicesInMyHead Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 Just now, HQ-Sound said: Ligger OSB skivorna på reglar eller är det betong under? Är golvet stumt eller kan det "svänga" om man hoppar på det? det är övervåningen det handlar om så det är nån form av reglar och masonit med golvvärmesystem, sedan OSB skivorna ovanpå för att kunna limma parketten. golvet är helt nylagt och stumt, jag har inga problem med att det svänger eller rör sig. HQ-Sound 1 Quote
Harryup Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 Min åsikt är att det inte finns några fötter som alltid är bättre. En del har svajig parkett, en del fast parkett, en del klinker, osv osv. Man lärde sig om motriktade krafter i skolan och beroende på underlag så kan olika fötter vara bra eller möjligen mindre bra. Däremot kan man ju tipsa om saker att testa, men räkna inte med att det finns golvet "golvet". Underlag varierar och då varierar det också vilken fot som är lämplig. plind, juha and P-pan 3 Quote
HQ-Sound Posted April 8, 2024 Author Posted April 8, 2024 2 hours ago, Harryup said: Min åsikt är att det inte finns några fötter som alltid är bättre. En del har svajig parkett, en del fast parkett, en del klinker, osv osv. Man lärde sig om motriktade krafter i skolan och beroende på underlag så kan olika fötter vara bra eller möjligen mindre bra. Däremot kan man ju tipsa om saker att testa, men räkna inte med att det finns golvet "golvet". Underlag varierar och då varierar det också vilken fot som är lämplig. Därav mina frågor om olika golvkonstruktioner. Quote
Harryup Posted April 8, 2024 Posted April 8, 2024 Bara att prova på plats. I mitt fall var det skillnader i golvresonanser i jämförelse mellan yttervägg och innervägg. Quote
Steelberry Posted April 28, 2024 Posted April 28, 2024 Auva 50 verkar vara precis vad jag behöver. Jag kör spikarna som följde med högtalarna (fy sjutton vad pillig att få kopparna på plats) men jag märker hur det finns vibrationer i parketten (som ligger på betonggolv). Dessutom får man en lite utskjutande fot som ger lite stabilitet. Jag var nära att trycka på knappen på Gaia III med Auva får ju strålande recensioner. Tack för tipset! Quote
Steelberry Posted April 29, 2024 Posted April 29, 2024 I väntan på att jag kan köpa Auva 50 så provade jag att lägga grytunderlägg i kork mellan spikarna och parkettgolvet, inklusive lilla koppen till spiken. Jag tänkte att någon liten förbättring kanske man kunde få. Men fel hade jag - det blev en försämring. Phantom center blev lite suddigare. Inte jättemycket men ändå fullt märkbart. Om det inte vore så himla krångligt att få dit kopparna till spikarna så vore det kul att se hur mycket sämre det blir utan. Jag har alltid känt mig tveksam till spikarna effektivitet. Men jag kan ju ha helt fel... Quote
Recommended Posts