Timbre™ Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Helgen som gick bjöd bland annat på DVD-konsert med Larry Carlton, DVD-Audio med Fourplay, multikanal och skivförsäljning hos Mårten Centre på Götabergsgatan i Göteborg. Som nyhetstrådarna utlovat fanns musik att välja på för hugade skivspekulanter. Kvalitetsinspelningar och olika format. En liten behändig bordsradio hade säkert fått slinka med för den som vill uppgradera i köket... Quote
Timbre™ Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 Spindeln i multikanalnätet ser vi här och den tar format jag både känner till och sådana jag inte har en aning om... Här blir det koncentration på en Guitar Festival, Fourplay´s Moonjogger i DVD-Audio Surround samt ett par spår från en SACD Multi-Channel från Opus3. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 Här är det Larry Carlton som spelar upp i en alldeles fantastisk gitarrfestival där den ene virtuosen efter den andre kliver in på scenen. Robert Cray gjorde ett enormt framträdande... :cool: Publikhavet återgavs med mäktig styrka och rymd. Storleken på den gigantiska scenen går inte att ta miste på men när en gitarr zoomas in och den fortfarande ligger något sidoplacerad i ljudbilden stämmer det inte med min subjektiva upplevelsevärld. Kameran fokuserar stundtals på instrument som har drunknat i det allmänna musikhavet och det känns ibland som att ljud och bild har skapats av två åtskilda världar. Makalösa musikframträdanden gör dock att man inte kan undgå att absorberas av föreställningen och jag kan förstå att många uppskattar dessa DVD-konserter i multikanal. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 Till sådana här mäktiga föreställningar krävs rejält förstärkeri och de tre rörmonoblocken från EAR tappade aldrig kontrollen. Avspänt och samtidigt kraftfullt. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 Leif Olofsson gick vidare till DVD-Audio och på begäran () förbereddes för Moonjogger från det första albumet med Fourplay. Det blir en del att hålla reda på i menysvängen och verksamheten kräver en bildskärm. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 Musikspår man känner efter några hundra genomspelningar säger ju så mycket mer än en gigantisk gitarrfestival. DVD-Audiomixen av Fourplay's första album tycks ha gjorts med viss varsamhet. Högtalarsläppet och rymden i denna Moonjoggerupplaga var imponerande och framför allt presenterades lågfrekvent rumsinformation som gav en mycket tilltalande luftighet och exakthet i de lägre oktaverna. Det hela var mycket njutbart ända tills en högerplacerad hihat dyker upp både fram och bak på högersidan. Ett välbekant transientförlopp hade också flyttats fram till ny position i vänster kanal. Som alltid en smaksak. Så här elegant kan det bli i sällskapet Duke, Alice & Ellington... :cool: Quote
Timbre™ Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 Bakkanalerna kan inte förbises i sammanhanget och det var ett par naturvarianter av Duke som stod för den bakre informationen. Dessa drevs av den integrerade förstärkaren EAR 8L6. Quote
Timbre™ Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 EAR 8L6 är på 2X50W med en aktiv linjeutgång som möjliggör biamping med ytterligare en 8L6 efter önskemål och behov... Quote
Timbre™ Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 Givetvis spelades Moonjogger i stereo från samma skiva och här var det stor skillnad. Basen kändes sammanpackad, odistinkt och bumlig i jämförelse. Så låter inte CD-originalet och det är ju inte utan att man börjar undra hur Warners har hanterat tvåkanalsversionen... Quote
Timbre™ Posted March 24, 2005 Author Posted March 24, 2005 Som final var det dags för Gondul att plocka fram sina SACD-kvaliteter inför en Multichannel Hybrid SACD från Opus3. Två kanaler fram och två kanaler bak. Jan-Eric Persson behärskar tekniken och bakkanalerna finns där för att förmedla ambiens och inspelningsrum. Inga överraskningar eller effektsökeri och här börjar det kanske bli dags att ta det hela på allvar... Avslutningsvis en bild på hela elektronikuppställningen och det nya hyllsystemet från Solid Tech. En designmässig fullträff enligt många och det är bara att hålla med. Denna demo var ett lärorikt initiativ och missa inte tillfället att titta in på Mårten Centre för en jämförelse mellan olika multikanalformat och skilda sätt att hantera inspelningstekniken. Fyll gärna på med egna intryck... Quote
Bravo Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 Avlägger gärna ett bsök om möjligheten yppar sig. Quote
datar Posted March 26, 2005 Posted March 26, 2005 Jag har bara lyssnat på 2-kanals med Duke. Det var ett ljud jag tyckte om och jag kan tänka mig att en dvd-audio inspelning "rockar fett" med denna uppställning Quote
datar Posted March 26, 2005 Posted March 26, 2005 Vilket kabelserie var anläggningen inkopplad med? Ser ut som Jormas no3? För att få surroundljud måste elektroniken inkopplas med digitala kablar (coaxial)? Eller är jag ute och cyklar? Quote
octavia rs Posted March 26, 2005 Posted March 26, 2005 För att få surroundljud måste elektroniken inkopplas med digitala kablar (coaxial)? Eller är jag ute och cyklar? Vad jag har förstått så finns det väl en volymkontroll för alla kanalerna i en Gondul. Således är det ju vanliga analoga kablar direkt till slutstegen även om man kör multikanals uppställning. Quote
Guest Bernt Posted March 26, 2005 Posted March 26, 2005 På DVDn med "Crossroads" gitarrfestivalen pratade vi om basisten som spelade med Steve Vai & Co. Jag kom inte på det då men han heter Billy Sheehan. GRYMMMM!!! http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&u...kx6jtr79klmx~T1 Quote
Recommended Posts