Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det bara jag? Brukar jag tänka. Har jag otur. Är det bananskalet på gångbanan igen. Jag minns med glädje när vinyl var ute, eller LP som det hette då. Det är skönt att vara ute. Impopulär. Enstöring. Ja ni fattar. Sophie Zelmani - Sing and dance. Helt urusel pressning med knaster och bubblor i vinylen. Guld. Limiterad 1000 ex. Fint ska det vara. Att det är helt värdelöst spelar ingen roll. Den nya vinylhypens anhängare ska mättas. Förra besvikelsen är Ed Motta som låter sämre än mina gamla inspelningar på portastudion (tydligen ska den låta så), som gjordes i en hörna i vardagsrummet. Jisses. Jag är verkligen på gott humör idag. Nu ska jag ner och lämna Zelmani till min handlare. Den och alla andra ex av skivan som också såg ut som köksbordet efter knäckebrödsfrukost ska tillbaka till leverantören. 

Men seriöst; när ska detta sluta? Är det ens lönt att köpa nypressat längre? Och priserna? Nä, nu ska jag inte börja igen. ;) 

Vad tycker ni?

Posted
7 hours ago, Håkan64 said:

Vad tycker ni?

Generellt så håller jag inte med. Jag köper mycket nypressad vinyl.

Ja, i bland är nypressar så risiga att jag lämnar tillbaka. Det har ffa varit populärmusik.

Gillar man äldre inspelad musik låter det ofta mycket bra utan de problem du beskriver. Jag köper en hel del nya Jazzpressar från tex Blue Note. Bra ljud och knäpptysta. kan inte komma ihåg en enda av dem som varit dålig. Nya klassiska från  DG är mycket tysta i spåren och är  bra ljudmässigt.

Posted
7 hours ago, Håkan64 said:

Den och alla andra ex av skivan som också såg ut som köksbordet efter knäckebrödsfrukost ska tillbaka till leverantören. 

Men seriöst; när ska detta sluta? Är det ens lönt att köpa nypressat längre? Och priserna? Nä, nu ska jag inte börja igen. ;) 

Vad tycker ni?

En "avknastrare" i form av vettig skivtvätt kanske skulle vara på sin plats ?

I övrigt är jag fullt i linje med @Apexorca 

Mycket av återutgivna pop/rock-album kan vara sisådär i pressningskvalitén men också dåligt förberedda redan vid mixandet.

Ska snart ta mig tid att tvätta de senaste nykomlingarna i samlingen, dock ej nypressat utan 80-90-talare...

20240404_194353.jpg

Posted
56 minutes ago, P-pan said:

En "avknastrare" i form av vettig skivtvätt kanske skulle vara på sin plats ?

I övrigt är jag fullt i linje med @Apexorca 

Mycket av återutgivna pop/rock-album kan vara sisådär i pressningskvalitén men också dåligt förberedda redan vid mixandet.

Ska snart ta mig tid att tvätta de senaste nykomlingarna i samlingen, dock ej nypressat utan 80-90-talare...

20240404_194353.jpg

Skivtvätt finns. Här spelas inget utan det tvättas först. Tyvärr går det inte att tvätta bort en dålig pressning där det t o m finnns "bubblor" i vinylen. Och visst det är nästan uteslutande nyutgiven musik pop/rock etc. Men ska man acceptera det? Har köpt skivor sedan barnsben och det har aldrig varit så kasst som nu. Inte ens gamla sladdriga dynaflex hade dessa problem. En polare köpte Dire Straits "half speed mastring" eller nått sånt. Nån svindyr specialutgåva. Ljudmässigt lät den kanon men pressningen brusade och sprakade som ett tomtebloss. :)  

Posted

Låter ju nästan som att ni köper en och annan splatter-vinyl för mycket :think:

Kan det vara dags att kolla eventuellt slitage på pickupen ?

Posted
1 hour ago, P-pan said:

Låter ju nästan som att ni köper en och annan splatter-vinyl för mycket :think:

Kan det vara dags att kolla eventuellt slitage på pickupen ?

Tyvärr går det ju inte alltid att undvika färgad vinyl numera. Gillar inte att fastna i en genre utan köper mycket av nya artister. 5 av 10 plattor får returneras och då både svart och färgad vinyl. Det är i alla fall i min värld riktigt usel kvalitétskontroll. 

Posted
10 hours ago, Håkan64 said:

Vad tycker ni?

Jag tackar för ett underhållande inlägg först o främst! 🤭

Jag är lite tveksam till att generalisera för mycket, för jag har köpt både djävulskt bra ny vinyl, och riktigt usel! Men, jag tenderar att välja svart vinyl om valet finns, jag tycker ofta att både kulört och transparent vinyl verka ha lättare att ackumulera knäppar o knaster.

Just nu snurrar Pearl Jam - Vs. på nypressad 45rpm 180gr och den låter kanon, mycket bättre än någon digital version jag hört. Den andra jag har (2016 MOV) är ännu mera transient och drivig, men har mindre "yummy" i brösttonerna.

IMG_1237.jpeg

Posted
2 hours ago, Håkan64 said:

Men ska man acceptera det?

Tycker jag inte. Jag reklamerar allt som är sådant. Som tur är är det få totalt sätt.

Posted
43 minutes ago, AlfaGTV said:

Men, jag tenderar att välja svart vinyl om valet finns,

Håller med. Man ser skiten och dammet bättre också på svart så man vet när det är smutsiga eller rena. 

Posted
31 minutes ago, Apexorca said:

Håller med. Man ser skiten och dammet bättre också på svart så man vet när det är smutsiga eller rena. 

Jo tack, clear vinyl är "lite annorlunda"... :monocle::monocle::monocle:

Posted
On 2024-04-05 at 23:02, P-pan said:

Jo tack, clear vinyl är "lite annorlunda"... :monocle::monocle::monocle:

Vilken färg det er på skivan tror jag har mindre betydning :closedeyes: men picture och splash väljs bort som oftast, spec picture...
Upptäckte betydningen av en bra skivtvätt för över 20 år sen (Nitty Gritty) å har återinvesterat i en Degritter vilken tar avspelningen till nya tysta höjder, numera får ingen vinyl känna nålen för dom er tvättat...a must!! :Thinking:

annars er det lite ny vinyl som returneras som tur er, men det ger en bättre känsla å få tak på org press ;)

mvh

Posted

Med tanke på just clear vinyl så är det ett rent helsike att visuellt försöka bedöma skicket på ett exemplar som är begagnat, tycker jag.

Färgad vinyl, enfärgad, har jag inte direkt något att anmärka på sett till ljudkvalitén. Dock tror jag på att olika färger kräva olika smältpunkt före pressning.

Splattervinyl stämmer i det fallet inte särskilt bra in då man antagligen får ta till en "snittemperatur" vilket antagligen leder till ett inte allt för njutbart ytljud vid uppspelning.

Finns säkert undantag men dessa har undgått mina öron I så fall.

Posted
8 hours ago, P-pan said:

Splattervinyl

Du har säkert rätt i orsaken, men min Jack White - Entering Heaven Alive låter helt OK i den aspekten, blå/transparent.

The Hives - Death of Randy Fitzsimmons på solid orange/gul är så manglad vid mixerbordet att det inte har nån som helst betydelse... Skivan kunde varit pressad på papier mache, liksom.. Men det är full gas!

• 1 month later...
Posted
On 2024-04-05 at 19:45, Håkan64 said:

Tyvärr går det inte att tvätta bort en dålig pressning där det t o m finnns "bubblor" i vinylen. Och visst det är nästan uteslutande nyutgiven musik pop/rock etc. Men ska man acceptera det? Har köpt skivor sedan barnsben och det har aldrig varit så kasst som nu. Inte ens gamla sladdriga dynaflex hade dessa problem. En polare köpte Dire Straits "half speed mastring" eller nått sånt. Nån svindyr specialutgåva. Ljudmässigt lät den kanon men pressningen brusade och sprakade som ett tomtebloss.

Instämmer att många nysläpp lider av brister i tillverkningen. Mer nu än någonsin.

Jag har själv haft kontakt med några mindre pressverk i Europa och flera av dem kunde lika gärna sälja ryska damstövlar.

Men generellt sett behövs det lite push från oss konsumenter att värna kvalitet inom musikproduktion.

Problemet är inte bara för vinyl. Även om typen av problem skiljer sig åt så finns det kvalitetsbrister för alla format.

För mig finns det viktigare egenskaper i musikåtergivning än skivbrus och knaster, så jag skulle inte välja bort vinyl av det skälet.

Uppskattar att du reklamerar LP med dålig kvalitet! :thumbsup:

On 2024-04-05 at 13:37, Passerati said:

Montera ett lågpassfilter på 14K, så får man vinyl soundet via CD och streamingtjänster med god kvalitet.

Jag har spelat in 48kHz med samma nivå som 1kHz från en LP, så det finns inga tekniska hinder för en modern pu av god kvalitet.

Återigen är det en del pressverk som både HP- och LP-filtrerar mastern ganska snävt.

Jag tror förvisso varken att vi gillar eller är skapta för höga toner, men höga frekvenser i bland- och övertoner (instrument) ger ett rikare sound som många av oss uppskattar.

Posted
On 2024-04-05 at 22:03, AlfaGTV said:

jag har köpt både djävulskt bra ny vinyl, och riktigt usel!

Samma här oavsett om vi pratar nutid eller dåtid. Jag minns t ex när Mercury introducerade sin supertunna vinyl ca 1971 som de släppte Rod Stewarts "Every Picture Tells A Story" på. De var lika sladdriga som de gummistövlar @calle_jr nämnde. Särskilt bra lät det heller inte. Jag har också flera LP från framför allt EMI's olika labels med pop som inte lät bra då och inte heller idag. Prestige gav också ut dåligt hantverk på supertunn vinyl på 70-talet. Jag har dock inte några direkt dåliga erfarenheter på senare år med LP. Oftast när det låtit illa är min erfarenhet att det mer handlat om dåliga mastringar.

On 2024-05-14 at 21:04, calle_jr said:

Problemet är inte bara för vinyl. Även om typen av problem skiljer sig åt så finns det kvalitetsbrister för alla format.

Instämmer. På senare tid har jag köpt en hel del från Japan. Framför allt då s k SHM-CD (SuperHighMatetial-CD). De låter rent förbannat bra. Jag tror inte det har så mycket med plasten att göra, som det sägs. Tror mer att det handlar om bättre mastringar. Jag har fokuserat på nyutgåvor av jazz från bl a Verve, Impulse!, Riverside och Blue Note. Jag har redan det mesta mesta av detta på vinyl och i en del i boxar medan andra fyller upp lediga luckor.

Jag försöker att inte dras in i beteendet där formatet tycks vara intressantare än musiken, men ibland är det svårt att låta bli och då föredrar jag de nya  japanska pressningarna på SHM-CD för 50/60-talsjazzen. Jag föredrar också nyinspelad klassisk musik på europeiska  CD/High Res från etiketter som Alpha, Harmonia Mundi, DG, BIS och många fler. Det har aldrig låtit bättre i min bok. Pop och rock är inte min grej men ibland åker det ner ett album. Det jag mest reagerat på med dessa är att de klippt bort det mesta av dynamiken. Senaste exemplet jag har är Shadow med Lizz Wright. Bra musik men bortkomprimerad dynamik. Det lät betydligt bättre på hennes tidigare album från början av 2000-talet. Men det är ju inte kopplat till formatet utan det beror på krattorna bak mixerborden.

För mig lever LP och CD sida vid sida och jag köper och eller spelar det som finns tillgängligt till priser jag tycker harmonierar med värdet, vilket vinylen har passerat för min del. 5-600 för en högst ordinär utgåva spelar inte skjortan av en CD för 220:- eller som highres-utgåva för 125:-. Om det upplevs så är det nog läge att se över sina speldosor och hur de spelar tillsammans. Så tänker jag.

Jag hoppas och tror på en revival för CD'n. LP'n är för mig i stort sett ett obsolet format för nyinköp. Men jag har 6-7,000 LP i mina hyllor och de spelar jag gärna, kanske 50/50 mellan digitalt/analogt.