Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har lovat mig själv att strunta i sådana här funderingar…. Men nu när Yello släpper Master kopior på en del av sina album så kommer någon form av rullbands demon upp till ytan☺️

Jag har ytterst lite (eller egentligen ingen) kunskap om rullbandspelare, har förstått att Studer är ett väl beprövat kort hos er som sysslar med dessa dumheter.
Nu har ju jag förälskat mig i en annan maskin, nämligen Technics RS 1500US! Jag har inte en aning om hur den står sig kvalitetsmässigt mot någon modell från tex. Studer, utan jag går endast på att jag tycker det är en otroligt vacker skapelse😍

Så vad säger eliten, kan en RS 1500 vara en bra inkörsport till detta missbruk, eller ska jag tänka om?

Posted

Jag har haft en RS1500 och den var mycket bra och mångsidig.

Rekommenderar att se till att det är 2-spårs tonhuvud och att mekaniken är anpassad för 15ips.

Många RS1500 såldes för bredare konsumentmarknad med 4-spår och lägre hastigheter.

Posted
23 minutes ago, calle_jr said:

Jag har haft en RS1500 och den var mycket bra och mångsidig.

Rekommenderar att se till att det är 2-spårs tonhuvud och att mekaniken är anpassad för 15ips.

Många RS1500 såldes för bredare konsumentmarknad med 4-spår och lägre hastigheter.

Tack Calle!

ska kollas upp👍😊

Posted
12 minutes ago, Engelholm Audio said:

Ips = inch per second, alltså är 15 ips = 15x2,54 = 38,1 cm/s (så det borde bli lite "snabbare bas" mätt i centimeter :D ).

Härligt! Då är ja me😊👍

och snabb bas älskar man ju🤣

Posted
On 2024-04-04 at 11:16, Double A said:

Så vad säger eliten, kan en RS 1500 vara en bra inkörsport till detta missbruk, eller ska jag tänka om?

Bara du kan köra masternbandkopior i 15ips kommer den spela skjortan av alla andra signalkällor som streamat, cd, vinyl som du någonsin hört.  

Calle_jr nämner att du behöver bygga om för att få 15ips. Så varför inte köpa en som klarar det med en gång i stället. Själva R2R-spelaren är ju jämfört med fina andra signalkällor digitala och vinylspelare billiga.

Jag kan förmedla lite kontakter om du vill ha renoverade prylar Tex Studer B67 med garanti. 

Posted
48 minutes ago, Apexorca said:

Bara du kan köra masternbandkopior i 15ips kommer den spela skjortan av alla andra signalkällor som streamat, cd, vinyl som du någonsin hört.  

Den maskin jag kollat in har läge för 15ips, så det behövs inte byggas om 😊👍

Jag tar gärna emot tips på renoverade bandare, 🙏

Posted

Har inte haft Technics bandaren själv, men hört den spela och mycket lovord!

Annars är det som andra säger Studer som gäller för oss i Europa. 
Ampex är inte så vanliga på denna sidan Atlanten.

Förutom alla Studer modeller kan du köpa Otari, Telefunken, Tascam och Lyrec.

Alla är studiomaskiner och håller hög kvalitet

Posted
On 2024-04-06 at 01:51, lindome said:

Har inte haft Technics bandaren själv, men hört den spela och mycket lovord!

Härligt!

Då kanske dom är både bra och snygga😊👍👍

Posted
On 2024-04-07 at 11:48, Double A said:

Nej det har jag ingen koll på☺️

Berätta mer😊

Det är olika equaliseringskurvor, typ som RIAA. IEC/CCIR är vanligast i Europa och NAB är vanligast i USA. Finns maskiner som klarar både och, men tex min Revox A77 har bara IEC vilket gör att ljudet inte blir optimalt för något som är inspelat i NAB.  

Vissa nyproducerade rullband går att få inspelade i antingen NAB eller IEC. Andra bolag har inte valfritt. Har du tänkt att spela in själv och inte köpa några band spelar det ju ingen roll. 

Posted

Tack @PKS, jag behöver lära mig rätt mycket om detta märker jag. 😊

Jag har nog lagt Technics spelar funderingarna på hyllan så länge, har börjat fundera på Studer. Har dom juster bara eq inställningar?

Posted
1 hour ago, Double A said:

Har dom juster bara eq inställningar?

Det har alla pro- och semipro-maskiner.

I korthet:

Man behöver bestämma sig för vilken bandstorlek, bandbredd, antal kanaler, eq, hastighet och bandtyp*.

Jag tror du ska utgå från 10½"-spolar, 1/4" band, 2 kanaler, IEC/CCIR, 15ips och LPR90.

Du bör också se till att spelaren har vu-mätare.

Vissa modeller har knappar för att ändra både bandtyp, eq och hastighet.

En del kan bara välja hastighet tex 7½ eller 15ips, medan andra även kan välja 3.75 eller 30ips, växla mellan IEC/CCIR och NAB och två eller fler val av bandtyp.

Eq och bandtyp går alltid att fixa genom kalibrering, och det är i vilket fall inte dumt att göra en kontroll och kalibrering när man köper en begagnad maskin med oklart ursprung.

*) Liiiite överkurs:

Olika bandtyper har olika magnetisk flödestäthet och avgör vilken nivå bandet kan magnetiseras med (dvs vilket dynamikomfång man kan spela in). Det är ganska stor skillnad (från 150 - 500nWb/m) mellan olika band. Personligen tycker jag att band med 250-315nWb/m fungerar bäst eftersom det är 1/4" 15ips och inte en studiomaster 1" 30ips. En normal LP får då plats på en 10½"-spole. LPR90 är ett sådant band som också benäms +3dB i förhållande till referensnivån 185nWb/m (0dB). 

Posted
3 minutes ago, Engelholm Audio said:

Snubblade över denna och det finns väl inga egentliga andra alternat, @Double A

B77 MKII Yello Edition Bandmaschine | Revox - originalgetreue Studio-Klangqualität erleben

B77 MKII Yello Edition Bandmaschine

Dom spelarna är redan slut, tyvärr. Revox tar bara fram 10st av dessa, och dom gick åt på ett par dagar….

Å andra sidan så är 13500€ för en renoverad Revox B77 rätt saftigt, har ju inte ens balanserade utgångar! 🤔

Men visst hade det varit fräckt att ha en numrerad och signerad spelare från sina husgudar😍

• 5 months later...
Posted

Jag får väll göra en liten uppdatering här☺️

Jag har fått tag i en maskin nu, blev en Tascam BR-20, vettigt genomgången och i ett väldigt fint fysiskt skick😍

Dessutom går det med ett knapptryck välja Nab eller IEC, smidigt👌

Tack alla som har tipsat och hjälpt mig i dessa stolligheterna😍😁👍

IMG_0785.jpeg

Posted
11 hours ago, Double A said:

Jag har fått tag i en maskin nu, blev en Tascam BR-20

Grattis!

Detta var väl den sista bandare Tascam tillverkade en bit in på 2000-talet.

Jag är inte bekant med den men det verkar vara en fin maskin.

Posted
3 hours ago, calle_jr said:

Grattis!

Detta var väl den sista bandare Tascam tillverkade en bit in på 2000-talet.

Jag är inte bekant med den men det verkar vara en fin maskin.

Tack Calle!

Jag har ju ingen erfarenhet av olika bandare, men jag tycker den verkar trevlig. Och enligt säljaren, som renoverar och reparerar bandare, tyckte den va mer lättjobbad än typ Studer B67 och 810, inte så mycket special lösningar utan mer rätt på. Men va vet jag…

Posted
50 minutes ago, lindome said:

Grattis till en fin maskin:foldedhands: 

Misstänker att du köpt den strax utanför Borås:grin:

Tack 😊🙏

Jepp, den fanns rätt nära Borås☺️ Härlig entusiast !

Stella är på väg, (från Horchhouse) men jag trodde inte dom skulle släppa One Second först i oktober? Har du någon VIP kanal😁

Posted
2 hours ago, Apexorca said:

Grattis till mkt fin maskin. Kul bandtitlar också. 

Tack Apex!

Det är ju faktiskt lite ditt fel detta☺️ Det är ju du som tjatat mest hur fantastiskt bra rullband kan låta😊👍❤️

Posted
22 hours ago, Double A said:

blev en Tascam BR-20

Tascam har samma förhållande till Teac som Studer har till Revox. Studer och Tascam gjorde maskiner till i huvudsak proffsen. Jag är helt säker på att det är en mycket bra spelare.

I den divisionen Studer, Tascam, Otari, Telefunken och några till befinner sig handlar kvaliteten nog mer om vilken service och reservdelar som kan tillhandahållas vid eventuella problem.

Det här blir bra...

Posted
3 minutes ago, Bebop said:

Det här blir bra...

Tack Bebop!🙏😊

Ja man får väll hoppas att inget allvarligt händer med den…. Men den är fin som pynt också😇😎