plind Posted March 31, 2024 Posted March 31, 2024 Ja, hur har ni det framför anläggningen? Jag har alltid haft en stor ganska tjock ullmatta på golvet mellan högtalare och sweetspot men igår provade jag att ta bort den. Som väntat blev det ett lite livligare ljud med mer energi i de övre registren. Väldigt trevligt på vissa låtar och lite för mycket på andra. Jag har ju SMT diffusorer(wings) på rummets alla sidor och har för mig att Matts inte förordar mattor i sitt koncept. Har dock inte lust att placera wings på golvet oxå vid första reflexen :-) Det ska ju trots allt funka som ett vardagsrum oxå. Tror det får bli en matta fortsättningsvis oxå, dock av lite mindre mått. Quote
byZan Posted March 31, 2024 Posted March 31, 2024 Jag har mattor på båda ställena och de ligger där de ligger. Har testat utan för längesedan med samma resultat som du. /byZan plind 1 Quote
Apexorca Posted March 31, 2024 Posted March 31, 2024 Jag tycker man behöver snacka tak också när man snackar golv. Jag har en matta och ett soffbord mellan sweet spot och högtalarna. Mattan är inte så tjock. Det funkar bra. I taket har jag dämpning från väggen ut förbi högtalarna en knapp meter. Därefter tar diffussion vid och den går bak till sweet spot. Över sweet spot har jag en stot ganska platt basfälla inbyggt i taket där diffussionen sitter under. Akustik-behandlingen i taket går utanför området där högtalarna står och där man lyssnar. När jag lyssnar extra seriöst lägger jag en stor tjock kudde framför varje högtalare. Jag tycker det ökar fokus och skärpa i ljudbilden. Har man normal takhöjd och inget fixat i taket så tycker jag en tjockare matta är bra i de flesta fall. Men glöm inte taket om det finns möjlighet att göra något där. Det var mycket viktigt i mitt rum och jag har en polare som också fick klart bättre akustik då han fick till diffussion i taket. Han gjorde mer akustikförbättringar, men det i taket var en viktig åtgärd hörde man. Jag försökte kompensera med tjocka mattor överallt i rummet innan taket fixades men de hjälpte inte i närheten lika bra som takets akustik. plind, Richard, AlfaGTV and 1 other 4 Quote
plind Posted March 31, 2024 Author Posted March 31, 2024 Jajjamän,taket är viktigt! I mina lägenheter har jag haft hårt betongtak och då lösta jag det med diffusorer. Nu i villan har jag ett ganska mjukt tak som verkar absorbera en hel del. Har ändå kompletterat med en liten ö av diffusorer mitt mellan baffellinjen och sweetspot. Apexorca and Ivery 2 Quote
plind Posted March 31, 2024 Author Posted March 31, 2024 Ivery, Terminator, Apexorca and 3 others 6 Quote
Richard Posted March 31, 2024 Posted March 31, 2024 Eftersom man är sprungen ur mellanmjölkens land så fick den bli en matta. En liten .. Och som troligen inte ställer till det med särskilt mycket: Åt andra hållet har jag sedan tiden då jag gick all in med akustikmätning ett par betongplattor som ska motverka reflex i golvet till sweetspot. I taket varvat med diffussorer och vanliga takplattor. Första raden i vinkel. Lite svårt att se kanske.. också för att mota bort första reflex. Skälet till att två saknas är ändring på toaletten ovanför så jag ville skapa inspektionshål.. . (Det var torrt) Har någon gång i karriären dämpat för mycket and I'm not going down that road again. Berka, byZan, P-pan and 6 others 9 Quote
conan Posted March 31, 2024 Posted March 31, 2024 Det ligger en matta där, men den är tunn och hård. Troligen dämpar den bara en del högfrekvent. Annars är det bokhyllor på sidorna där bara den ena syns på bilden. Fotpallen kanske gör nån skillnad men är nog marginellt. Det blir lite ljudsignaturer på väggen vid skåpet och tavlan, vilket tenderar att placera ljudbilden i de trakterna. Basfällorna i hörnen är egentligen inget jag behöver tror jag, men jag fick dem och ställde dit dem. Viktigast är placering av ESLerna, både position i djup och bredd samt vinkel. Finns nog mycket som skulle kunna göras bättre men det får bli en senare fråga. plind, Shift hifi, byZan and 4 others 7 Quote
calm Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 Jag kör gärna med matta annars blir golvstudsen lite för hård tycker jag. Men för att om möjligt ändå mjuka upp den reflexen så har jag kört med två lösa Golden Horn som kan läggas på golvet eller mattan vid "finlyssning". Jag har två stråk av naken parkett från högtalarna och framåt, men mattan ligger dessemellan. Calm conan, plind and Richard 3 Quote
byZan Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 Ingen finlyssning när bilden togs då? Saknar både golfen horn och dörrarna som brukar stå på glänt😉 men det låter säkert riktigt bra ändå👍 /byZan Quote
calm Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 21 minutes ago, byZan said: Ingen finlyssning när bilden togs då? Saknar både golfen horn och dörrarna som brukar stå på glänt😉 men det låter säkert riktigt bra ändå👍 /byZan Nej då åker huvarna av också och dörrar ställs in exakt enligt Matts mätningar. 5 cm i fronten och 20 cm mot bakväggen och köket. Calm plind and conan 2 Quote
Volfram Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 Rent från hårda reflekterande ytor. Stort hårt bord blev ett litet och nu senast en mjuk fotpall. Har experimenterat med kuddar på golvet. Tycker inte skillnaden är värd mödan att möblera plind, Richard and MatsT 3 Quote
SeqPro1 Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 13 hours ago, calm said: Jag kör gärna med matta annars blir golvstudsen lite för hård tycker jag. Men för att om möjligt ändå mjuka upp den reflexen så har jag kört med två lösa Golden Horn som kan läggas på golvet eller mattan vid "finlyssning". Jag har två stråk av naken parkett från högtalarna och framåt, men mattan ligger dessemellan. Calm Hörs inte bordet mycket? Quote
calm Posted April 2, 2024 Posted April 2, 2024 5 hours ago, SeqPro1 said: Hörs inte bordet mycket? Nej ,jag har testat med att lägga en filt över och då tappar jag bara lyster i toppen. Egentligen påverkar det endast i två hörn om man drar en rät linje från diskanten till LP. Så det får vara som det är. Calm Quote
Recommended Posts