ISAK Posted March 23, 2005 Posted March 23, 2005 Efter att ha bott i ett hus med ojordade uttag har jag nu flyttat till ett hus där alla ledningar är nya samt jordade.Dessutom är alla säkringar utbytta till automatsäkringar. Vad har nu detta gjort med min anläggning? Ja eftersom både lyssnings rummet och elen är ny är det naturligtvis svårt att avgöra vad som gjort störst skillnad men helt klart är att min anläggning har aldrig låtit bättre. Ett test som jag har gjort är att koppla bort min Transparent PI4 som hela min anläggning är kopplad till. Skillnaden är mycket större nu än tidigare, inte så att det händer andra saker bara det att det som händer blir ännu tydligare. Med PI4:an inkopplad blir det mer svärta i ljudbilden det blir mer luft i ljudbilden, allt blir mera nyanserat samt att volym kontrollen nästan alltid står i ett högre läge. Elen kanske inte är det första man byter för att förbättra ljudet men i mittfall skulle den ändå bytas. Är det någon annan här på forumet som har någon erfarenhet om vad nya ledningar,jordadeutag samt automatsäkringar kan göra för en anlägning. Mina erarenheter är endast positiva. //Isak Quote
hajen1 Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Kul att du fick det bättre ljudmässigt. För mig skedde det motsatta. I min förra lägenhet så tog vi beslutet i bostadsrättsföreningen att modernisera elen. Fick väldiga besvär med spikar, 4 st diskantelement kostade kalaset. Köpte Rotels strömfördelare/ filter och då blev det acceptabelt. Efter flytten till Gotland använder jag fortfarande Rotelen men vet ej om det gör någon skillnad. I lägenheten är det ojordarde uttag. Trevlig påsk! Åker i dag till Göteborg med hustrun för att hon vill kolla hästtävlingarna i Scandinavium. Tänkte passa på och kolla några skivbitiker. hälsningar Hasse Quote
stargazer Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Mycket intressant ämne! Akustik-gurun (nåja ) Michael Green har en hel del intressant att säga kring detta. Läs detta om ström, nätfilter och dedikerade "linor": (hämtat från Michael Green's Tuneland A system actually starts outside the home at the local power plant. The grid in your area can make or break your system. This does not mean run out and buy yourself a line conditioner. Most people buy line treatment unnecessarily. Later, remind me and I'll get into electrical energy flow and how it works. You'll be surprised to find out about how electricity does NOT work more than how it does work, but that's too deep for right now. As the electricity arrives outside your house, it is distributed by a transformer, then to a meter (for you to get those big bills) and then finally inside your house to your fuse box. It doesn't stop there. The electricity then runs down a wire (usually in conduit) to a wall receptical. (Note: Any other outlets in your room makes your line, by default, not a dedicated line.) Dedicated means one circuit, one outlet, one component. I know this is impractical for most, but the system that comes the closest to this will outperform a system that doesn't every time. Remember, simplicity is the secret to good sound. Allt som MG säger behöver ju inte vara lag, blygsamhet är inget man förknippar framgångsrika Amerikaner med , men onekligen är det tänkvärt det han säger. För om det är så att en dedikerad lina per komponent ger ett system som är väsentligt bättre än ett som inte har det, så är min nästa uppgradering ett besök av en elektriker - inte ett gäng dyra nätkablar och nytt förstärkeri. Vad tror ni - någon som har erfarenhet kring detta? Någon som har dedikerad lina för varje komponent? Quote
Ekman Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Jag har en lina som går till en supra nätlist, så det är alltså tre komponenter på en lina men att ha tre olika linor isåfall låter ju väldigt jobbigt? skulle det verkligen bli bättre?? Quote
stargazer Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 Jag har en lina som går till en supra nätlist, så det är alltså tre komponenter på en lina men att ha tre olika linor isåfall låter ju väldigt jobbigt? skulle det verkligen bli bättre?? <{POST_SNAPBACK}> Vet inte, därav min fråga. MG hävdar det med bestämdhet. Är det någon som provat? (Här på Euphonia finns de sådana som går till extraordinära åtgärder för välljudets skull, så inte är det otänkbart att någon kanske har sådan konfiguration...) Quote
Bravo Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 I mitt fall blev byte av säkringsskåp och jordat fram till tv och anläggning en klar fullträff. Både ljud och bild blev bättre, men om det nu berodde på att det gamla skräpet byttes ut eller jordningen det kan jag inte svara på, kanske en kombination. Det gamla var givetvis slitet, när kylskåp och andra apparater slog på märktes det direkt i stereon och tvn, allt detta försvann efter nyinstalleringen. Quote
datar Posted March 26, 2005 Posted March 26, 2005 Jag har provat att dra en kabel med skärm dvs en kabel avsedd för fast installation från ett eluttag nära proppskåpet till stereon. Kabeln låg bara lös på golvet och det var positivt för ljudbilden. När förhållandena blir bättre för min stereo så tänker jag garanterat köpa en bra vettig skärmad kabel och dra direkt från proppskåpet till stereon. För fick jag det lyftet som jag skrev ovan måste ju en separat skärmad kabel från proppskåpet förhoppningsvis göra susen. Det jag upplevde (kabeln var 20m lång) var framför allt att det blev mer "svärta" i ljudbilden. Även lite tydligare ljudbild. Men så som jag har stereon nu kan jag omöjligen ha en sådan kabel liggandes på golvet runt huset. Quote
Guest Jorma Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 Automatsäkringar är betydligt bättre än smältsäkringar. Jag har en kabel (7 meter) på egen säkring (automat) ända fram till varje apparat med en apparatkontakt i änden, alltså inga vägguttag. Dom matas av sammma fas. Det ger en förbättring av ljudet, men bytet från smältsäkringar till automater gav mer. Med smältsäkringar blir det en förbättring ju större säkring man använder, men det innebär också risker vid överslag eller kortslutningar med brand som följd istället för att säkringen löser ut. Med automatsäkringar ger det ingen fördel med större säkringar och därför använder jag en 6 A säkring till min Gondul och 10 A till förstärkarna. Det är inte bra att som en del gör mata anläggningen med olika faser, då potentialskillnaden (400 V) kan ge strömvandringar mellan apparaterna som inte bara fördärvar ljudet utan kan också fördärva anläggningen. Att jorda anläggningen kan i vissa fall ge en försämring, men kan också ge en förbättring, så där det till att prova sig fram, men med ojordat, så måste hela anläggningen (och hela rummet) vara ojordad och detsamma gäller med jordat också. Quote
Bravo Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 I mitt fall blev byte av elskåp och jordat en enorm förbättring. Häpnadsväckande nog även på Tv-bilden, ränder som till och från drabbat bilden försvann. I och försig kan det ju vara svårt att veta vad som är vad då den ursprungliga dragningen förutom elskåpet var installerade på 60-talet. Däremot är det ju helt klart att elen kan vara boven till mycket. Quote
ISAK Posted April 22, 2005 Author Posted April 22, 2005 Kul att flera har liknande erfarenhet som mig av att byta ledningar säkringar samt jordade uttag. En stor nytta för mig med att få jordade uttag är att PI4:an då inte enbart renar strömmen utan även funkar som skydd för elektroniken. Jag tror att byta elledningar och säkringar oftast kan ha större inverkan på ljudet än att byta elektroniken. / ISAK Quote
Recommended Posts