octavia rs Posted March 14, 2024 Posted March 14, 2024 I en annan tråd skrev @calm om Vivid Audio de som ibland kallas för Barbapappa högtalare här är Laurence Dickies senaste skapelse. https://vividaudio.com/moya/ calle_jr, HansW, Shift hifi and 2 others 5 Quote
thli72 Posted March 14, 2024 Posted March 14, 2024 Holy crap. . det DÄR va en annorlunda design calle_jr 1 Quote
zood Posted March 14, 2024 Posted March 14, 2024 Jag tycker den såg rätt cool ut. hyyyyyyggligt stor åt alla håll dock. Och vikten..😳😬 1,660 mm (H) x 660 mm (W) x 1,210 mm (D) 346 kg (each) calle_jr 1 Quote
calm Posted March 14, 2024 Posted March 14, 2024 Häftiga! Av någon anledning får den mig att tänka på Laurence Dickies legendariska Nautilus en av de coolaste högtalare designer jag sett. Avlyssnade dessa tillsammans med full Devialet-rigg i München. Skulle vara kul att lyssna och se dessa IRL. En udda och kompromisslös designer och legendar. Han var med på en av Stlms-mässorna om jag minns rätt. Lika legendarisk som en gång salige Franco Serblin. Calm HansW and Double A 2 Quote
Terminator Posted March 14, 2024 Posted March 14, 2024 Otroligt cool och tänker man bort de sidomonterade basarna så ser det verkligen ut som en Nautilus. Dock svårt att komma ifrån att de är väldigt, väldigt fula. 😊 Prislapp? Över eller under SEK 10m? Quote
octavia rs Posted March 14, 2024 Author Posted March 14, 2024 44 minutes ago, Terminator said: Prislapp? Över eller under SEK 10m? Tyckte mig se USD 465k. Terminator 1 Quote
thli72 Posted March 15, 2024 Posted March 15, 2024 Rätt många bilder här. . den ser RÄTT udda ut. 音響史上的曠世巨作: Vivid Audio Moya M1旗艦喇叭 – MY-HiEND Quote
Terminator Posted March 15, 2024 Posted March 15, 2024 8 hours ago, octavia rs said: Tack! Väldigt intressant att höra mer om bakgrunden och konstruktörens egna tankar kring konstruktionen. Quote
calm Posted March 16, 2024 Posted March 16, 2024 Desto mer man ser av bilder och hör Laurence beskrivning av högtalaren, desto mer förstår man att detta är en exceptionell konstruktion och en man som tänker och funderar "out of the box". Hans tidigare konstruktioner som Gayan med dess helt annorlunda form och även den tidigare nämnda Nautilus får mig instinktivt tänka på salige Serblin som också var en fritänkare utanför konventionerna. När andra kämpar för att få till det i konventionella fyrkantiga lådor kommer dessa män upp med idéer som bildligt går på tvärs mot vanliga tankar om hur högtalare borde vara och se ut för att leverera ljud utöver det vanliga. Jag tänker bl.a. på lutformen och det tvärställda kabinettet i Stradivarien som Serblin tog fram. Men även Ktêman med sin speciella "sköld" baktill mot vilken den bakåtriktade basen spelar och låter den gå ut via sidställda "gälar" Hatten av för dessa kompromisslösa herrar och den här konstruktionen lockar verkligen till en lyssning som säkert skulle vara en upplevelse utöver det vanliga. Alltid roligt att få se och höra saker som ligger helt utanför det vanliga och där konstruktören tagit ut svängarna rejält och man själv är ljusår från att själv kunna realisera ett förvärv. Minns än idag en lyssning på Gayan på RMAF i Denver. I jämförelse kan andra mer konventionella konstruktioner upplevas som lite tråkiga och idéfattiga. Kommer säkert att lanseras andra spännande projekt i den övre skolan till årets Münchenmässa. Tycks som det finns en annan tävling i tungviktsklassen, "money no object"? Tror i vart fall inte att man kommer att få se denna pjäs i serieproduktion! Calm Quote
calle_jr Posted March 16, 2024 Posted March 16, 2024 On 2024-03-14 at 16:25, octavia rs said: I en annan tråd skrev @calm om Vivid Audio de som ibland kallas för Barbapappa högtalare Jag får mer association till diva Plavalaguna i 5th element, och då blir ju denna Moya motsvarigheten från the dark side AlfaGTV, Terminator, Kilgore and 2 others 2 3 Quote
Recommended Posts