Jump to content

Recommended Posts

Posted

Häftiga!

Av någon anledning får den mig att tänka på Laurence Dickies legendariska Nautilus en av de coolaste högtalare designer jag sett. Avlyssnade dessa tillsammans med full Devialet-rigg i München.

Skulle vara kul att lyssna och se dessa IRL. En udda och kompromisslös designer och legendar. Han var med på en av Stlms-mässorna om jag minns rätt.

Lika legendarisk som en gång salige Franco Serblin.

Calm

Posted

Otroligt cool och tänker man bort de sidomonterade basarna så ser det verkligen ut som en Nautilus. Dock svårt att komma ifrån att de är väldigt, väldigt fula. 😊

Prislapp? Över eller under  SEK 10m? 

Posted

Desto mer man ser av bilder och hör Laurence beskrivning av högtalaren, desto mer förstår man att detta är en exceptionell konstruktion och en man som tänker och funderar "out of the box". Hans tidigare konstruktioner som Gayan med dess helt annorlunda form och även den tidigare nämnda Nautilus får mig instinktivt tänka på salige Serblin som också var en fritänkare utanför konventionerna. När andra kämpar för att få till det i konventionella fyrkantiga lådor kommer dessa män upp med idéer som bildligt går på tvärs mot vanliga tankar om hur högtalare borde vara och se ut för att leverera ljud utöver det vanliga. Jag tänker bl.a. på lutformen och det tvärställda kabinettet i Stradivarien som Serblin tog fram. Men även Ktêman med sin speciella "sköld" baktill mot vilken den bakåtriktade basen spelar och låter den gå ut via sidställda "gälar" 

Hatten av för dessa kompromisslösa herrar :77: och den här konstruktionen lockar verkligen till en lyssning som säkert skulle vara en upplevelse utöver det vanliga. Alltid roligt att få se och höra saker som ligger helt utanför det vanliga och där konstruktören tagit ut svängarna rejält och man själv är ljusår från att själv kunna realisera ett förvärv. Minns än idag en lyssning på Gayan på RMAF i Denver. I jämförelse kan andra mer konventionella konstruktioner upplevas  som lite tråkiga och idéfattiga. Kommer säkert att lanseras andra spännande projekt i den övre skolan till årets Münchenmässa. Tycks som det finns en annan tävling i tungviktsklassen, "money no object"? Tror i vart fall inte att man kommer att få se denna pjäs i serieproduktion! :grin:

Calm