AlfaGTV Posted March 6, 2024 Posted March 6, 2024 Vet inte hur många av er vinylistas som sett/hört om en av Michael Fremers nya favoritarmar, Supatrac Blackbird? Den är en "Sideways UniPivot Arm", SUPA. Den är inspirerad av Well Tempered och deras "snörupphängning" men den kompletterar med en kontaktpunkt i riktningen mot pickupen. Snor en bild från The Ear.net Den är lite typiskt brittisk, excentrisk men möjligen ytterst effektiv på det den gör. En av de viktigare egenskaperna är förmågan att erbjuda 100% styvhet i "tidslinjen", och kompletterar det med att pivotpunkten befinnes under skivytan, vilket innebär att ökad friktion i form av crescendon/komplexa partier kommer resultera i att spårförmågan och VTF ökar. Jag har läst manualerna flera gånger, tittat på YouTube-filmer och liknande, och tror mig börja fatta hur den skall ställas in och optimeras. Den som är nyfiken kan jämföra den med SAT CF1-12 till nybilspris, med exakt samma spår, pickup och RIAA på The Tracking Angle, inkl needle drops! Det roliga är att SUPATrac kostar runt 35Tkr i 9"-utförande, och kan fås i vilken längd man än kan föredra! Givetvis finns en hemsida, där konceptet presenteras: https://www.supatrac.com Vad tror ni, är detta att rimligt alternativ? (Även för en Unipivot-skeptiker) calle_jr, Josaa, VoicesInMyHead and 5 others 8 Quote
VoicesInMyHead Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Den verkar vara lite av en vattendelare pga sitt utseende där folk är snabba att dissa den, jag har själv sett den i "vimlet" och mer eller mindre ignorerat den, men när jag väl började läsa om den och kolla på lite videos så ändrade jag uppfattning ganska snabbt, man kan väl lugnt säga att den fångat mitt intresse! Här ses den monterad på en minst lika intressant skivspelare från tyska STST. Rolig lösning för att lyfta pickupen som de hävdar minimerar risken för ofrivilligt tryck mot skivan, de levereras med en mer traditionell lösning också, men jag tänker att man bör vara öppen för och testa dessa nya påhitt som kanske kan vara bättre? Och det är väl lite hela grejen med den här tonarmen, att den är lite annorlunda. "…its sonic and mechanical performance are remarkable at any price. First play, the Supatrac hit me upside the head and months later I'm still vibrating. It demands to be heard before you buy any new tonearm." Michael Fremer "I've now demonstrated the arm with the top SoundSmith Hyperion cartridge and the sound is impressive. There is a heightened sense of purity and transparency, very precise imaging within a large sound stage. The stronger dynamics are clearly notable too. It feels like there is less loss of energy in the system." Henk Catry, Sound Odyssey "...it is absolutely amazing that no one has come up with your solution in one hundred years of phono technology... ...if tonearms had been tracking so perfectly for fifty years, the CD would never have won!" Arndt "It is quick, clean and lucid. It is rhythmically sure-footed and incredibly articulate. The soundstage is wide open and uncluttered, with clearly defined space between performers. Micro-dynamics and instrumental textures are beautifully resolved, separating instruments and voices tonally as well as spatially. Its leading edge definition is exemplary, placing a note and its amplitude with certainty and clarity. Which, taken together, adds up to quite the sonic laundry list. But what makes the Blackbird so instantly engaging is the way in which it combines those qualities to create a meaningful musical whole." Roy Gregory Och kanske ett av de mer intressanta citaten som borde väga ganska tungt hos de flesta, från en skivspelar tillverkare i den "högre" klassen. "It's a super tracker!!! Dynamite dynamics!! Very innovative design... ...this is first chance to Helix it. I'm not disappointed - if anything I'm in awe of Richard's brilliance. Giving a right Royal punishing now to see where it misses but can't find it after four hours of throwing the most challenging material at it. Hearing stuff deep in the mix that I never knew was there!! Rare that happens at such a price point." Mark Döhmann, Döhmann Audio Josaa, Shamrock, parsifal and 3 others 6 Quote
AlfaGTV Posted March 7, 2024 Author Posted March 7, 2024 Kul att ngn annan fångats av denna "udda fågel"! 🐦⬛ Har du lyssnat till needledrops'en som Michael Fremer fångat i länken ovan? De är uppseendeväckande bra, båda två vill jag påstå! Edit: Jag petade in en liten koltrast i min post, men den blev en rebus ovan! 😅 parsifal 1 Quote
VoicesInMyHead Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Just now, AlfaGTV said: Kul att ngn annan fångats av denna "udda fågel"! 🐦⬛ Har du lyssnat till needledrops'en som Michael Fremer fångat i länken ovan? De är uppseendeväckande bra, båda två vill jag påstå! japp, jag håller med! han vill ju inte avslöja vilken som är vilken, men det känns som det inte spelar så stor roll heller... AlfaGTV 1 Quote
Daniel Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Roligt hur åsikterna går isär. Jag gillade C bäst. Tyckte faktiskt att den var rätt mycket mer artikulerad med bättre flyt, start och stopp. Josaa and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted March 7, 2024 Author Posted March 7, 2024 52 minutes ago, Daniel said: Jag gillade C bäst Jag engagerade mig i att kommentera, och kom till samma slutsats, puh! Daniel 1 Quote
VoicesInMyHead Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 58 minutes ago, Daniel said: Roligt hur åsikterna går isär. Jag gillade C bäst. Tyckte faktiskt att den var rätt mycket mer artikulerad med bättre flyt, start och stopp. C?! Var det armen på din Brinkmann eller? Det fanns väl bara A och B eller missade jag något? Poängen var väl iofs att det är "viss" prisskillnad på kombinationen Supatrac/Kleos SL vs SAT CF1-12/Atlas Lambda SL, där det väl nästan vore galet om Supatrac kombinationen ens kom i närheten, men där folk trots allt verkar ha olika preferenser. Quote
Daniel Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Han har ändrat, nu är armen den enda skillnaden. :-) It is only fair to give you an "apples to apples" comparison. So, here's the same Bill Cunliffe Live at Bernie's Direct-to-Disc track recorded twice: once with the SAT CF1-12/Lyra Atlas Lambda SL combo into the just reviewed van den Hul The Grail SX and again with the Supatrac Blackbird/Lyra Atlas Lambda SL combo into the van den Hul The Grail SX. The only variable this time is the tonearm. It's now "C" and "D". VoicesInMyHead 1 Quote
VoicesInMyHead Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 1 minute ago, Daniel said: Han har ändrat, nu är armen den enda skillnaden. :-) ahhh! då är jag med! (poängen med prisskillnaden kvarstår dock....) Quote
Daniel Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Just now, VoicesInMyHead said: ahhh! då är jag med! (poängen med prisskillnaden kvarstår dock....) Verkligen, vi vet dock inte vad som är vad ännu. Eller hur? Quote
VoicesInMyHead Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 2 minutes ago, Daniel said: Verkligen, vi vet dock inte vad som är vad ännu. Eller hur? Nej, precis. och folk är ju ännu mer oense om vilken som är bäst mellan C och D, och ändrar sina åsikter kors och tvärs... Mr. Supatrac själv är ju med och kommenterar också.... 2024-03-06 05:29:22 PM SUPATRAC wrote: I'm not going to say. Yet. I wrote an email to MF making very clear which of C and D I preferred, and why I preferred it. At the end of the email I said: "...if it's the SAT I will go back to the drawing board and develop a new arm to try to catch it, because I can't afford one! If I'm wrong I'll feel as embarrassed as a father who has failed to identify his own child." MF has now told me whether I was wrong or right. Please understand I'm not an expert - I'm just some bloke who had an interesting idea for a tone-arm bearing, and is trying to build it for a realistic price. Don't expect too much of me! AlfaGTV, Perfect sense, calle_jr and 1 other 3 1 Quote
Perfect sense Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 11 minutes ago, VoicesInMyHead said: SUPATRAC wrote: Please understand I'm not an expert - I'm just some bloke who had an interesting idea for a tone-arm bearing, and is trying to build it for a realistic price. Don't expect too much of me! Skönt att se lite ödmjukhet för en gångs skull i en bransch full av stora egon på höga hästar . / Marcus VoicesInMyHead, Sammy, LasseJ and 1 other 3 1 Quote
VoicesInMyHead Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 så snart kommer det väl antingen en Reference modell ELLER en prisökning på 10x pengarna.... Quote
MatsT Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Avlyssnat via mina datorhögtalare (Pioneer - Andrew Jones) föredrog jag C. Tydligen skiljer det lite i nivå mellan filerna och kanske fäller det avgörandet men jag tänker inte gräva djupare i det. AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted March 7, 2024 Author Posted March 7, 2024 2 hours ago, MatsT said: Tydligen skiljer det lite i nivå Ja, 0,9dB påstår Roon: Edit: Detta fick mig att gå tillbaka till Roon och översätta bättre, för att "Spårets volymnivå" och "Volymanpassning för albumet" skall bli begripligare: "Spårets nivåanpassning" resp "Albumets nivåanpassning" är de som gäller från nästa uppdatering av Roon, det blir mycket bättre! Quote
VoicesInMyHead Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Richard som mannen bakom Supatrac heter är ganska aktiv på olika forum vilket är väldigt roligt, det finns t.ex en just nu 53 sidor lång tråd på Pink Fish Media som startades för 4 år sedan där han väldigt öppet skriver om tidiga versioner av sitt tonarmsbygge, det är intressant att följa tråden framåt i tiden och se hur allting snabbt utvecklas och folk börjar testa/köpa hans tonarm osv. Här är t.ex en bild från 2022 och en LP12:a... hmmmmmmm(!!!!!) , han går dessutom under namnet sonddek på PFM och titeln på tråden var från början "Ekos killer?", han hade inte råd med en Ekos II så han försökte bygga något som var lika bra eller bättre. En liten video som visar på hur armen fungerar. och en liten video med musik... Mark Döhmann of Döhmann Audio has mounted a Blackbird on a Döhmann Helix One Mk III. https://fb.watch/nGwgBKrQ9f/ Perfect sense, parsifal, AlfaGTV and 1 other 4 Quote
Shift hifi Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 22 hours ago, AlfaGTV said: Vet inte hur många av er vinylistas som sett/hört om en av Michael Fremers nya favoritarmar, Supatrac Blackbird? Den är en "Sideways UniPivot Arm", SUPA. Den är inspirerad av Well Tempered och deras "snörupphängning" men den kompletterar med en kontaktpunkt i riktningen mot pickupen. Har varken sett eller hört denna arm. Men efter idag måste jag ha en 🤩 AlfaGTV, VoicesInMyHead, Perfect sense and 1 other 2 2 Quote
Perfect sense Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Jag kan passa på att nämna att Supatrack är på väg in hos oss, där vi ser fram emot att komplettera vårt analoga utbud med denna mycket spännande tonarm. / Marcus struts and Lasse 2 Quote
AlfaGTV Posted March 7, 2024 Author Posted March 7, 2024 32 minutes ago, Perfect sense said: Jag kan passa på att nämna att Supatrack är på väg in hos oss, där vi ser fram emot att komplettera vårt analoga utbud med denna mycket spännande tonarm. / Marcus Tyckte väl att ditt sortiment var lite tunt på vinylsidan! 🤭 Perfect sense 1 Quote
Perfect sense Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 6 minutes ago, AlfaGTV said: Tyckte väl att ditt sortiment var lite tunt på vinylsidan! 🤭 Ja, det kändes lite snålt :p. Faktum är att vi känner ett behov av att komplettera sortimentet med fler tonarmar som erbjuder en lite friare tillämpning och användning. Många av våra tillverkare av drivverk erbjuder även tonarmar, men det är sällan som det känns rimligt eller relevant att montera exempelvis en tonarm ifrån AMG på en annan tillverkares drivverk i praktiken. / Marcus AlfaGTV 1 Quote
calle_jr Posted March 8, 2024 Posted March 8, 2024 On 2024-03-06 at 19:34, AlfaGTV said: Vad tror ni, är detta att rimligt alternativ? Fräckt med nya lösningar. Jag är alltid spontant tveksam till unipivot eftersom de baseras på jämvikt eller stationära förhållanden. Dvs det kan se väldigt bra ut med rena och jämna toner, men musik är allt annat än stationär. 17 hours ago, VoicesInMyHead said: Richard som mannen bakom Supatrac heter är ganska aktiv på olika forum vilket är väldigt roligt, det finns t.ex en just nu 53 sidor lång tråd på Pink Fish Media som startades för 4 år sedan där han väldigt öppet skriver om tidiga versioner av sitt tonarmsbygge, det är intressant att följa tråden framåt i tiden och se hur allting snabbt utvecklas och folk börjar testa/köpa hans tonarm osv. Det fanns en liten tradition av entusiaster som bygger tonarmar i England. Jag har träffat flera stycken som berättat att det fanns instruktioner i vissa tidningar, ungefär som Airfix. On 2024-03-06 at 19:34, AlfaGTV said: kan fås i vilken längd man än kan föredra Ja, det ser ju ut som strängpressad aluminium så kostnadsskillnaden per tum handlar om några tior. Kilgore 1 Quote
AlfaGTV Posted March 8, 2024 Author Posted March 8, 2024 34 minutes ago, calle_jr said: Fräckt med nya lösningar. Jag är alltid spontant tveksam till unipivot eftersom de baseras på jämvikt eller stationära förhållanden. Dvs det kan se väldigt bra ut med rena och jämna toner, men musik är allt annat än stationär. Det fanns en liten tradition av entusiaster som bygger tonarmar i England. Jag har träffat flera stycken som berättat att det fanns instruktioner i vissa tidningar, ungefär som Airfix. Ja, det ser ju ut som strängpressad aluminium så kostnadsskillnaden per tum handlar om några tior. Jag hade nog tänkt att du skulle bli extra nyfiken, då du ofta nämner "dragging force" som en parameter i beräkningar och optimering? Denna lösning påverkar inte kraften, men den motverkas hyfsat linjärt genom placering av pivot-punkten. Visst, det är ju inte den enda kraften som kommer in, och antiskejt och momentum och andra egenskaper påverkas ju också, men just spårförmågan torde vara markant bättre? calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted March 8, 2024 Posted March 8, 2024 24 minutes ago, AlfaGTV said: Jag hade nog tänkt att du skulle bli extra nyfiken, då du ofta nämner "dragging force" som en parameter i beräkningar och optimering? Denna lösning påverkar inte kraften, men den motverkas hyfsat linjärt genom placering av pivot-punkten. Visst, det är ju inte den enda kraften som kommer in, och antiskejt och momentum och andra egenskaper påverkas ju också, men just spårförmågan torde vara markant bättre? Många klara fördelar som du nämner. Om man tänker i banor av krafter för en pickup så är ju många av dem inte statiska eller ens stationära (harmoniska). Akilleshälen för unipivot är transienter vilket ju finns i all musik hela tiden. Det fungerar säkert utmärkt för pu med hög komplians, så att armens tröghet gör att lagret inte påverkas. Men det skulle vara intressant att se vad som händer i motorn när man spelar några takter cymbal? Likadant (eller ännu mer) hur ojämna skivor påverkar armen. Jag har såklart ingen aning om denna tonarm, har aldrig sett den. Bara intresserad eftersom det är en farhåga AlfaGTV 1 Quote
struts Posted March 8, 2024 Posted March 8, 2024 9 hours ago, calle_jr said: Ja, det ser ju ut som strängpressad aluminium så kostnadsskillnaden per tum handlar om några tior. Rören (2 st) är av ”pulltruded” (sv?) kolfiber. Om jag har förstått det rätt så är det ena dämpat med skumgummi. Själv ”headshell” (monteringsytan) är förstärkt med lite aluminium. Jag är också fascinerad av denna arm och beställde en lyckligtvis bara några dagar innan Fremer publicerade sin recension och needle drops. Ska bli extremt kul att lyssna men tyvärr lär leveransen dröja ett par månader till. P-pan, VoicesInMyHead, lindvall and 4 others 7 Quote
AlfaGTV Posted March 8, 2024 Author Posted March 8, 2024 2 hours ago, struts said: Rören (2 st) är av ”pulltruded” (sv?) kolfiber. Om jag har förstått det rätt så är det ena dämpat med skumgummi. Själv ”headshell” (monteringsytan) är förstärkt med lite aluminium. Jag är också fascinerad av denna arm och beställde en lyckligtvis bara några dagar innan Fremer publicerade sin recension och needle drops. Ska bli extremt kul att lyssna men tyvärr lär leveransen dröja ett par månader till. Ja, de har lite väntetid. Jag konverserade med en Sophie på Supatrac som svarade raskt och alert på frågor om tillgänglighet och annan info. En 10"-arm kostar £2667 + £80 i fraktkostnader, men då tillkommer moms och tullkostnader också. När @Perfect sense är etablerad kommer vi väl troligen se ett pris på strax under 35Tkr i Sverige? Men det blir spännande att höra om Marcus tänker sig att erbjuda "prova hemma" även för dessa produkter? Kanske om man har "vinyl-körkort" eller så... struts 1 Quote
struts Posted March 8, 2024 Posted March 8, 2024 3 hours ago, AlfaGTV said: Ja, de har lite väntetid. Jag konverserade med en Sophie på Supatrac som svarade raskt och alert på frågor om tillgänglighet och annan info. En 10"-arm kostar £2667 + £80 i fraktkostnader, men då tillkommer moms och tullkostnader också. När @Perfect sense är etablerad kommer vi väl troligen se ett pris på strax under 35Tkr i Sverige? Men det blir spännande att höra om Marcus tänker sig att erbjuda "prova hemma" även för dessa produkter? Kanske om man har "vinyl-körkort" eller så... Tror tyvärr att det blir mer (tack vare den svenska peson). £2.666 (priset exkl. moms) med 25% svensk moms blir snarare 41kkr. Jag är så trött på svenska tullförseningar och merkostnader så jag beställer enkom från inom EU i möjliga mån. Själv beställde jag från återförsäljaren i Frankrike (som då var den enda inom EU som tog emot internetbeställningar). €3.400 (38,5kkr), gratisleverans och noll tull och moms. Jag fick reda på at Marcus hade säkrat den lokala agenturen ett par veckor senare.. Perfect sense and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted March 9, 2024 Author Posted March 9, 2024 10 hours ago, struts said: Tror tyvärr att det blir mer (tack vare den svenska peson). Jag tänker mig att importören inte betalar listpriserna, utan ett lägre pris baserat på en längre, och mer omfattande, affärsrelation? On 2024-03-08 at 07:55, calle_jr said: Men det skulle vara intressant att se vad som händer i motorn när man spelar några takter cymbal? Är möjligen detta en del av ditt och @Peo pågående projekt? Alltså att titta på rotationshastighet under dynamiska förlopp? Han har ju förvisso varit i det träsket med sin motorstyrning tidigare. Quote
Perfect sense Posted March 9, 2024 Posted March 9, 2024 God morgon, Vi får se var det svenska priset landar, men vi lägger sällan på mer än svensk moms + potentiellt någon procent till för att täcka upp för frakt- och tullkostnader vilka kan variera något beroende på om det är större produkter ifrån leverantörer på andra sidan jordklotet eller som här mindre ifrån tillverkare i närområdet (Europa). / Marcus struts and AlfaGTV 2 Quote
calle_jr Posted March 9, 2024 Posted March 9, 2024 56 minutes ago, AlfaGTV said: Är möjligen detta en del av ditt och @Peo pågående projekt? Alltså att titta på rotationshastighet under dynamiska förlopp? Han har ju förvisso varit i det träsket med sin motorstyrning tidigare. Nej, jag avsåg motorn i pu:n. Risken med en unipivot i allmänhet är att armen oscillerar (svänger in sig som en saloonsdörr) pga transientkrafter från nålens avläsning. Om inte pu-huset behåller sin position fast i förhållande till centrumpunkten i LP-spåret så kommer avläsningen blandas med denna oscillering (vilket förvisso kanske låter skönt ). Kompliansen behöver vara så hög i förhållande till armens masströghet att transientkraften inte påverkar armen. Och helst ska den inte börja oscillera pga ojämna LP-skivor. Normalt testar man ju bara pu-tonarmsresonans för en harmonisk/stationär ton, en sinus. Men hur beter sig en unipivot för en transient jämfört med andra lagringstyper? Det skulle vara kul att testa. AlfaGTV, Kilgore and Lasse 2 1 Quote
Recommended Posts