Jump to content

Lyssningsövningar hos Matrixen.


Timbre™

Recommended Posts

Med obligatorisk bildvinkel startar här en liten bildrapport från sena kvällsaktiviteter runt fullregisterjättarna Bowers & Wilkins 800 Matrix. Mycket är redan sagt om denna högtalare på Euphonia och allt finns väl bevarat i vår Nostalgiforumstråd... :) Tre lyssnare och mycket musik. Ett knippe nätkablar som skulle kopplas in och tiden drog naturligtvis iväg alldeles av sig själv... :o

Häng med hem till Matrixen... ;)

Matrixen009.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...det var ju onekligen fler än en som frågade om kringutrustningen i denna uppsättning då vi körde igenom nostalgitråden, och vi önskade återkomma i den frågan....nu kommer det.... :)

Tiden går alltid fort då man har trevligt!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Har han monsterhögtalarna i en etta? :o

Lite kuriosa är att jag såg ett par som bara gått som demo i en butik i Leuven i Belgien för en månad sedan. De såg ut att vara i mycket fint skick men så ville den eleganta kvinnliga försäljaren i scarf från Dior ha 10 000 euro för dem. :blush

//Hans

Link to comment
Share on other sites

Har han monsterhögtalarna i en etta?  :o

En entusiastindikation... :)

På baksidan finns en mängd WBT-terminaler vilket resulterar i lika många kablar och förstärkeriet som fått förtroendet att driva dessa bjässar är ett par Gryphon M100 Amplifiers. Högtalarkablaget kommer naturligtvis från Van den Hul... ;)

Matrixen012.JPG

Link to comment
Share on other sites

Insomningsstereo med separata enheter... :cool:

Försteget CP-35 från den klassiska Classétiden när alla modeller hade denna form och som signalkälla en Pioneer PD-S06. Här gäller det att vända CDn rätt. Vad händer om man lägger i den felvänd... :?:

Matrixen017.JPG

Link to comment
Share on other sites

Pioneerspelaren används som transport och omvandlingssystemet består av en Perpetual Technologies P-3A konverter med en P-1A designanpassad upsampler. Tillsammans bildar dessa en 24/96-enhet med Crystal CS4397 dacar och interpolation på väg till den analoga signalen. Överst en Monolithic Sound P3b Perpetual Power Plant som är specialdesignad för dessa enheter. Just precis därför började nätkabelbytet i denna region... ;)

Matrixen001.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vid ingrepp No 1 hamnade en Jorma Design Super Power med omvänd nätpolaritet i förhållande till originalkabeln och omgivande kablar. Första intrycket blev ett steg tillbaka och därför startade intensiva nätfasövningar som slutade med rättvänd Superpower på Perpetual och JPC 2.5 på övrig elektronik. De avslutande midnattsupplevelserna var positiva och jag kan tänka mig att Matrixen har lyssnat in sig ordentligt under veckan som gått... :cool:

Uppställningen före kabel- och bytesröran... :)

Matrixen006.JPG

Link to comment
Share on other sites

Måste vara den största högtalaren jag sett i en etta!!!

Själv var jag rädd att en liten golvare typ B&W 804 skulle bli för stor (bor också i en etta) så jag beställde en liten stativhögtalare.( vilken kommer jag visa i en bildtråd inom någon vecka).

Link to comment
Share on other sites

Måste vara den största högtalaren jag sett i en etta!!!

Själv var jag rädd att en liten golvare typ B&W 804 skulle bli för stor (bor också i en etta)  så jag beställde en liten stativhögtalare.( vilken kommer jag visa i en bildtråd inom någon vecka).

Det är inte nödvändigtvis så att 804 hade funkat bättre i mitt rum. Mellan 17 och 35Hz där det skiljer mest mellan 800 Matrix och N804 har jag inga rums moder. Den stora konytan kan kanske vara ett problem i ett mindre rum, men den assymettriska placeringen av dem ger en mycket positivare verkan i rummet än konventionell uppbyggnad. Stereophile testade att koppla ur ena basen och det gav mer och bumligare bas i rummet. På låga volymer funkar de oerhört bra pga. hög känslighet och dynamik och högt kan/får man ju inte spela i lägenhet.

Ett dedikerat rum som vissa lyckligt lottade har här på forumet vore ju en dröm, men hade jag haft hus, hade nog anläggningen tvingats vara billigare :(

Ser fram mot din bildtråd :mm: Stativare är alltid intressant!

Link to comment
Share on other sites

En stor fördel med storleken på dessa högtalare är ju att ingen som kommer in i denna lägenhet kan undvika att se vad hans största hobby är :D:D .

Sen är det klart lättare för folk att förstå att dessa högtalare kostar pengar, klart svårare för mig att få folk och förstå hur mina mini högtalare kan kosta över 50papp. :D :cool:

Link to comment
Share on other sites

Bodde hela sjuttiotalet i en etta och jag undrar om inte hifi & musikintresset var större då än nu  :?:  Det finns fördelar med att ha allt på en plats och själv levde jag med musiken/anläggningen på ett helt annat sätt.

Det är musik från det att jag kommer hem, tills att det somnas varav minst 50% är aktiv lyssning. Hade varit annorlunda med dedikerat rum förmodligen.

Link to comment
Share on other sites

Guest johan

Gryphon blocken såg ganska gulliga ut , för att vara Gryphon :D;)

Vad är det för modell , jag tror inte att jag har sett dom förr.

Ett helt klart läckert system du ligger inne med Matrixen. Att det sen står i en etta ger ett stort plus i kanten :cool: :D

Link to comment
Share on other sites

Det är musik från det att jag kommer hem, tills att det somnas varav minst 50% är aktiv lyssning. Hade varit annorlunda med dedikerat rum förmodligen.

Så har det varit för mig, vilket i slutändan betyder att jag lyssnar mindre totalt sett.

Det finns för- och nackdelar hur man än gör.

Link to comment
Share on other sites

Jag märker att jag lyssnar mindre nu när jag sitter med rör i slutsteget :( Känns nästan som att man blir lite snål. Steget blir dessutom varmt (som vissa på forumet säkert upptäckt ;) ) och det tar cirka en minut innan steget slås igång.....

Nog med OT. Matrixen: du har ett intressant system. Spektakulär högtalare... :)

/hälsar en förkyld norrlänning från sveriges baksida fast hifisveriges framsida ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag märker att jag lyssnar mindre nu när jag sitter med rör i slutsteget  :(  Känns nästan som att man blir lite snål.

En mycket intressant iakttagelse... ;) Har precis samma erfarenheter och det gäller även förstärkeri med fullt strömpådrag från start. Man väljer sina lyssningsstunder och i slutändan blir det mindre lyssnande... :D

(En parentes i parentesen... :blush)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart missar man dem inte när man går in i Matrixens lägenhet, men jag tror att den som blir förd in till lyssningsplats med förbundna ögon och får lyssna, och sedan öppnar ögonen blir nog än mer förvånad..."Var det dessa bästar som presenterade en så fokuserad ljudbild i detta lilla rum?". Det "enda" som skulle avslöja skulle isf vara att det finns gott om djup bas, dock utan att ta överhanden(vilket man lätt kan misstänka)...så länge som inte rumsresonanser tar vid precis som matrixen skrev....men det upplever man ju även med mindre högtalare....tänk på mässor bla...

...man skall också vara införstådd i att i detta hem är högtalarna inte bara snabbt uppställda och inkopplade....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...