Peder Posted February 27, 2024 Posted February 27, 2024 🔷 Pros and Cons... på produkten i rubriken InnuOs Phoenix USB-Reclocker Helst då tillsammans med en streamer från InnuOs,.men givetvis går intryck med andra streamers också bra. Gärna då också vilket USB-kablage ni valt att använda,.och vilka USB-kablar ni provat i övrigt i er utvärdering. /Peder 🙂 Quote
VoicesInMyHead Posted February 27, 2024 Posted February 27, 2024 Negativt: Dyr Extra kabel behövs Positivt: Bästa USB ljudet Jag jämförde med USB kort från JCAT's toppmodell med extern strömförsörjning. Phoenix lät varmare, mjukare, mer organisk och bättre på alla sätt. Jag har använt en del olika USB kablar genom åren, t.ex Chord Sarum, Curios, Phasure Lush ^2, Ansuz Diamond, Sablon Audio 2020 osv men den som stått i en helt egen nivå är Sablon Audio Evo vilken jag även gjorde direkt jämförelse med Shunyata Omega under en veckas tid. Tyvärr så spelar båda USB kablarna roll, liksom strömkabeln(!) till Phoenix, vilket man bör ta med i kostnaden med en USB reclocker. Min rekommendation skulle snarare vara att sälja alla äldre Innuos streamers och lägga pengarna på en Innuos PULSAR som har en Phoenix Lite inbyggd. Den når kanske inte riktigt upp i samma nivå som PhoenixUSB, men helheten kommer ändå bli bättre till en lägre total kostnad och mindre burkar. Enda nackdelen är väl om man behöver lokala filer och inte vill köra Roon, då kanske man vill behålla en äldre Innuos som server och använda PULSAR som endpoint. parsifal, Irrbloss, Ivery and 3 others 6 Quote
Peder Posted February 27, 2024 Author Posted February 27, 2024 4 hours ago, VoicesInMyHead said: men den som stått i en helt egen nivå är Sablon Audio Evo vilken jag även gjorde direkt jämförelse med Shunyata Omega under en veckas tid. 🔷 Tack för en mycket intressant. redogörelse ❤️... Den Sablon Audio Evo USB du nämner har helt gått under min radar. Känner igen namnet självklart,.men har inte lyssnat på den. Däremot har jag 11 USB-kablar som jag har för att testa olika kombinationer vid utprovningar och jämförelser. Det du tar upp i övrigt tål att tänka på,.just detta med dubbla USB och powercables. Samma sak som då man kör switchar i serie,.det du tar upp,samt även en eventuell powersupply till plussar ju på utgiftsposten rejält. Återkommer senare.... Quote
VoicesInMyHead Posted February 27, 2024 Posted February 27, 2024 31 minutes ago, Peder said: 🔷 Tack för en mycket intressant. redogörelse ❤️... Den Sablon Audio Evo USB du nämner har helt gått under min radar. Känner igen namnet självklart,.men har inte lyssnat på den. Däremot har jag 11 USB-kablar som jag har för att testa olika kombinationer vid utprovningar och jämförelser. Det du tar upp i övrigt tål att tänka på,.just detta med dubbla USB och powercables. Samma sak som då man kör switchar i serie,.det du tar upp,samt även en eventuell powersupply till plussar ju på utgiftsposten rejält. Återkommer senare.... man bör alltid tänka på helheten och jag tycker det även handlar lite om ordning o reda och prydlighet. jag tycker att man ofta får man en bättre lösning genom att konsolidera flera mindre produkter till en, speciellt om man utgår ifrån att man lägger samma pengar. istället för att köpa 2st enklare switchar med tillhörande strömkablar/nätverkskablar så får du troligtvis en bättre produkt om du steppar upp en nivå på stegen. eller om du säljer alla dina 11 USB kablar så kan du köpa en riktigt fin USB kabel istället... parsifal 1 Quote
figge Posted February 27, 2024 Posted February 27, 2024 1 hour ago, Peder said: 🔷 Tack för en mycket intressant. redogörelse ❤️... Den Sablon Audio Evo USB du nämner har helt gått under min radar. Känner igen namnet självklart,.men har inte lyssnat på den. Däremot har jag 11 USB-kablar som jag har för att testa olika kombinationer vid utprovningar och jämförelser. Det du tar upp i övrigt tål att tänka på,.just detta med dubbla USB och powercables. Samma sak som då man kör switchar i serie,.det du tar upp,samt även en eventuell powersupply till plussar ju på utgiftsposten rejält. Återkommer senare.... 100 nu väntar vi på en sällan skådad bildkavalkad.😉 Quote
Classic Design Posted February 27, 2024 Posted February 27, 2024 6 hours ago, Peder said: 🔷 Pros and Cons... på produkten i rubriken InnuOs Phoenix USB-Reclocker Helst då tillsammans med en streamer från InnuOs,.men givetvis går intryck med andra streamers också bra. Gärna då också vilket USB-kablage ni valt att använda,.och vilka USB-kablar ni provat i övrigt i er utvärdering. /Peder 🙂 Här i Umeå har den testats med streamers från Innous och Taiko, tydligen med rätt gott resultat. Jag har personligen inte hört den än, men det kommer nog att ges tillfälle för det framöver. Peder 1 Quote
Peder Posted February 27, 2024 Author Posted February 27, 2024 14 hours ago, VoicesInMyHead said: jag tycker att man ofta får man en bättre lösning genom att konsolidera flera mindre produkter till en, speciellt om man utgår ifrån att man lägger samma pengar. 🔷 Här är vi helt överens.... MEN,.som gammal vinylkille krockar dessa båda "tänk" lite grann. Du vet,.i en vinylrigg så ska man minimera "kringprodukter" för att kunna klämma ut bästa möjliga soundquality. Men i en streamingrigg verkar det motsatta gälla (till en viss gräns ),.detta har jag och även flera i branschen försökt att "förstå/begripa" och förlika mig/oss med 😊. Jag var en av de första som började lyfta switchens betydelse för soundqualityn för massor med år sedan,.ordnade även gruppbeställningar på den switch som banade vägen för switchens betydelse i ett musiksystem..Cisco 2960. De kommande åren experimenterades det friskt,.det var en, två, tre och vissa hade fyra switchar i serie mm mm. Olika ethernetkablar mellan enheterna visade sig ofta bättre än likadana överallt mm. Mina 11 USB-kablar blir nog kvar ett tag,.liksom ett litet gäng med XLR och RCA-kablar. Dom har visat sig ovärderliga när jag ska se var olika enheter ligger i nivå,.och hur jag ska ta det vidare därifrån. Men vi verkar ha likadant Attention To Detail-tänk vilket är intressant. Quote
Peder Posted February 27, 2024 Author Posted February 27, 2024 12 hours ago, figge said: 100 nu väntar vi på en sällan skådad bildkavalkad.😉 🔷 Icke sa Nicke..😁... Övrigt får tas i min tråd för ändamålet,.där denna fråga väcktes . Men vi är inte i mål ännu,.nya medlemmar ska inte segregeras vs äldre dito. Men bara för dig,.det appilerar ju ändå till trådens ämne,två synnerligen trevliga USB-kablar gentemot min InnuOs streamer i min hörlursrigg. • Vertere Redline 2m a 9600:- distributör @Stylus Audio • Neotech NEUB 1020 Silver 1,5m a 2300:- distributör @Classic Design Den senare,.Neotech'en måste nog ses som relativt oslagbar vs sin prisnivå och långt långt däröver. Quote
VoicesInMyHead Posted February 28, 2024 Posted February 28, 2024 15 hours ago, Peder said: Men i en streamingrigg verkar det motsatt gälla De kommande åren experimenterades det friskt,.det var en, två, tre och vissa hade fyra switchar i serie mm mm. Olika ethernetkablar mellan enheterna visade sig ofta bättre än likadana överallt mm. jag skulle säga att det där med att ha flera produkter i seriekoppling eller en rad med "tweaks" oftast är sant till en början under en tid medans nya upptäckter sker, men utvecklingen går snabbt framåt och nya mer optimerade och bättre produkter dyker upp på marknaden och jag tycker det är intressant att hänga på de tågen som går och inte bli fast i startgroparna, även om det t.ex med switchar fortfarande kan stämma till en viss del så blir effekten och deltat allt mindre och det är inte längre vare sig rimligt eller praktiskt att stapla produkterna på en högre nivå efter varandra. vi är nu inne i vad är det tredje eller fjärde generationens audio anpassade switchar, där man tagit stora kliv de senaste åren. De Netgear, Cisco och kanske framförallt etherRegen switchar som fick det hela att ta fart på riktigt är för längesedan förbisprungna. sen beror det väl lite på hur man ser på sin egen anläggning också kanske, om man vill att det ska vara lite av en experimentverkstad med små prylar ihoplänkade kors och tvärs eller om man hellre ser en produkt framtagen för ändamålet i en snygg förpackad låda så att den passar in i ett möblerat vardagsrum. för att knyta an till ämnet för tråden så är ju PhoenixUSB just lite av en sådan produkt där vi för ett antal år sedan satt med långa kedjor av USB tweaks till höger och vänster som gjorde olika saker, Innuos såg till att förpacka allt i en snygg låda åt oss. på ett DIY forum så har man nyligen tagit fram en spexig Ethernet kabel som ser ut så här... man hävdar att den gör ungefär samma sak som Network Acoustics Eno ethernet filter, vilket säkert kan stämma. Men vem vill ha en sån här kabel efter att man testat den en gång för skojs skull och konstaterat att det fungerar, då är det ganska trevligt att köpa en lite snyggare förpackad lösning kan jag tycka. Ethernet filter är ju inte något nytt, det har funnits flera modeller genom åren men utvecklingen går som sagt var framåt och de blir bättre och bättre, Eno på bilden nedan har kommit i nya förbättrade modeller (först Muon och sedan Muon Pro). som alltid så finns det inga rätt eller fel utan alla gör som man vill. Man har olika förutsättningar vad gäller rum, familjesituation, ekonomi osv. En del vill experimentera mer och en del nöjer sig med att köpa färdiga produkter som tas fram. själv tror jag att jag befinner mig nånstans med en fot lite på varje sida där jag tror att jag är relativt nyfiken och öppen för att prova nya saker, men jag brukar nästan alltid efter en tid landa i att jag vill städa upp och fortsätta uppåt, speciellt om jag ser att det faktiskt gör skillnad och att det finns potential. ishoot, juha, bigblue and 2 others 5 Quote
Harryup Posted February 28, 2024 Posted February 28, 2024 Tja, så skarpa veck skulle då aldrig jag göra på ett twisted-pair kabel. Ser fullständigt oseriöst ut i mina ögon. Om målet är att ta bort störningar luftburna och elektriska så kan man ju börja med att mäta om de existerar. Quote
LPL Posted March 4, 2024 Posted March 4, 2024 On 2024-02-27 at 09:25, VoicesInMyHead said: Jag har använt en del olika USB kablar genom åren, t.ex Chord Sarum, Curios, Phasure Lush ^2, Ansuz Diamond, Sablon Audio 2020 osv men den som stått i en helt egen nivå är Sablon Audio Evo vilken jag även gjorde direkt jämförelse med Shunyata Omega under en veckas tid. Testar Shunyata Omega nu och har inte så mkt att klaga på i min setup, nu har jag inte lyssnat på Sablon Audio Evo. På vilket sätt upplever du att den är i en helt egen nivå? Quote
VoicesInMyHead Posted March 4, 2024 Posted March 4, 2024 11 minutes ago, LPL said: Testar Shunyata Omega nu och har inte så mkt att klaga på i min setup, nu har jag inte lyssnat på Sablon Audio Evo. På vilket sätt upplever du att den är i en helt egen nivå? nu är det ju 2 år sedan jag gjorde den här jämförelsen, jag minns mest att jag fick "strikta order" om att spela den i en vecka (trots att den redan var inspelad), och att jag upplevde den som lite tråkig i jämförelse. jag hittade dock ett mail jag skrev i samband med hemlånet: "Hur som helst, jag har nu haft Shunyata Omega inkopplad i anläggningen sedan förra veckan och bekantat mig lite med den, det är ju inget snack om att det är en bra USB kabel och jag förstår ju varför den varit en stor favorit hos många under en längre tid. Det är ju alltid svårt att beskriva i ord vad man hör, men i jämförelse med den nya Sablon Evo så tycker jag att Sablon i min anläggning kommer ut med mer energi, den är mer levande med bättre och mer naturliga texturer, den attackerar hårdare och friskare. en något roligare och mer livfull kabel helt enkelt där Omegan blir lite tillbakalutad och "försiktig" i jämförelse." Sen att priset på Sablon är medvetet aggressivt satt och mindre än en tredjedel av Omega är ju positivt, men att det inte finns någon lokal återförsäljare innebär också att det inte är för alla då en del såklart föredrar att handla lokalt med alla fördelar det innebär. Kör man Shunyata kablar i övrigt så kan jag väl se att man vill ha en enhetlig setup och som alltid så handlar det väl om vad man är ute efter och vad som blir bäst i ens egen anläggning. Omega var ganska rejält hypad för ett par år sedan som den absolut bästa USB kabeln, och när den kom så var den ju ett steg upp från det mesta annat som fanns på marknaden, men saker och ting utvecklas. LPL 1 Quote
LPL Posted March 4, 2024 Posted March 4, 2024 2 hours ago, VoicesInMyHead said: "Hur som helst, jag har nu haft Shunyata Omega inkopplad i anläggningen sedan förra veckan och bekantat mig lite med den, det är ju inget snack om att det är en bra USB kabel och jag förstår ju varför den varit en stor favorit hos många under en längre tid. Det är ju alltid svårt att beskriva i ord vad man hör, men i jämförelse med den nya Sablon Evo så tycker jag att Sablon i min anläggning kommer ut med mer energi, den är mer levande med bättre och mer naturliga texturer, den attackerar hårdare och friskare. en något roligare och mer livfull kabel helt enkelt där Omegan blir lite tillbakalutad och "försiktig" i jämförelse." Toppen Utan att ha lyssnat på Sablon så verkar det troligt att den attackerar hårdare och friskare än Omegan. Jag skulle inte heller beskriva Omegan som framåtlutad utan mer sofistikerad och lite lätt avslappnad. Jag tycker det är en ständig balansgång i min setup och även det jag hör på andra ställen med ”lagom” transparens, klarhet och energi i de övre registerna, blir det för mkt av den varan tappar jag fokus på musiken eller att det helt enkelt inte låter bra i mina öron. 1 hour ago, VoicesInMyHead said: Sen att priset på Sablon är medvetet aggressivt satt och mindre än en tredjedel av Omega är ju positivt, men att det inte finns någon lokal återförsäljare innebär också att det inte är för alla då en del såklart föredrar att handla lokalt med alla fördelar det innebär. Tyvärr tar det emot att beställa en lite dyrare kabel på vinst och förlust, Jag tycker att jag har provat rätt många kablar av olika typer men majoriteten av kablarna har ändå sållats bort, även dem som många tycker är riktigt bra kablar. Prislappen på Omegan är dock svår att bortse ifrån även om jag upplever att det är en riktigt bra kabel, sedan har den några år på nacken. Quote
Recommended Posts