Jump to content

Recommended Posts

Posted

Den kände kompositören och basisten Georg Riedel   avled  i går den 25 februari 2024,  efter en tids sjukdom 90 år gammal. Han föddes  8 januari 1934 i dåvarande Tjeckoslovakien. Kom till Sverige som flykting i 4 årsåldern tillsammans med familjen som delvis hade judiskt ursprung. 

Mest känd är han väl för alla kompositioner med anknytning till Astrid Lindgrens sagovärld. Men för mig är han främst en kontrabasist inom jazzen och då för evigt förknippad med Sveriges mest sålda jazzplattan Jazz på svenska, med jazzpianisten och kompositören Jan Johansson.

R.I.P

Calm

• calm changed the title to Georg Riedel död
Posted

IMG_2172.jpeg

Ja, han var en riktig klenod i svenskt musikliv. Utöver vad @calm nämner så var George en ofta sedd och hörd medspelare i både radio och TV under ledning av Arne Domnerus under framför allt 70-talet och Radiojazzgruppen som också leddes av Arne. Många underhållningsprogram i TV kompades ofta av dessa musiker och de blev bekanta ansikten för de flesta. Det fanns ju bara två kanaler då…

Jag hittade denna bild från 1977 där Arne Domnerus Sextett framträder. Fr.v. Jan Allan,tp - George Riedel,b - Arne Domnerus,as -  Rune Gustafsson,g - Egil Johansen,tr - Bengt Hallberg,p.

IMG_2171.jpeg

De flesta av hans jazzinspelningar gjordes med ovanstående konstellation eller delar av den. Mest spridd är väl denna; inte minst bland audiophiler.

IMG_2174.webp

George Riedel skrev också annan musik, t ex mässor, ”konstmusik” och musik-/jazzsviter. Exempel på sådan finns på följande album där musikerna på bilden ovan spelar huvudrollen även här. Det är ett album som passar idag.

IMG_2173.jpeg

Posted

Jag har haft nöjet och glädjen att få träffa Georg några gånger i riktiga livet. Minns speciellt ett event på Audio Concept där han körde en liten minikonsert med Jan Allan vill jag minnas. Han berättade gärna om inspelningen av Jazz på svenska  Enligt Georg kom Jan Johansson med en packe noter med arrangemang som han skrivit ihop och lämnade till Georg som fick mer eller mindre spela prima vista. Vet inte hur många tagningar som gjordes, men uppenbarligen blev det mycket bra i slutändan. Jan kunde vara lite tillknäppt som person som hade många idéer i huvudet och Georg matchade honom mycket bra med sin  lite mera jovialiska stil. Han var mycket lätt att prata med och trevlig på alla sätt. Kommer att sakna honom.

Calm

Posted

Inveterade lite bland mina skivor som belyser lite av det mångåriga samarbetet som Georg hade med Jan Johansson som är en av mina absoluta pianister. Det finns onekligen en hel del att välja mellan. Georg tycks ha en viss förkärlek för dansmusik t.ex hans samarbete med bl. Ballettakademin. Noterar att Jazz på svenska där LP:n föregicks av 3 EP:n med samma titel. Saknar 2:an.

Här litet axplock.

CalmIMG_5694.thumb.jpeg.6b20d5c74a55033e3120e8a32ab003ea.jpeg

Posted

Vila i frid!

En mycket sympatisk man och extremt skicklig musiker. 

De har spelat hans musik och pratat om honom hela dagen på radion i dag. Vi har spelat hans musik på jobbet från morgon till kväll i dag. Fortsätter nog med det i morgon också.

• 4 weeks later...