Jump to content

Köpa nya vinylskivor

plind

Recommended Posts

Nu när jag blivit med en ny kompetent vinylavspelare så kommer det bli aktuellt med nyanskaffning av musik oxå.

Mina gamla tonårsskivor med hårdrock behöver kompletteras med lite blandad kompott:satisfied:

Var köper man bäst och smidigast? Har förstått att det kan vara en djungel med olika pressningar och utgåvor av samma album..

Audiofilvarianterna som Mobile Fidelity ser ut kosta en mindre förmögenhet, är de så mycket bättre?

4 minutes ago, plind said:

Audiofilvarianterna som Mobile Fidelity ser ut kosta en mindre förmögenhet, är de så mycket bättre?

Jag tycker de är överreklamerade. De brukar vara bra men om det är värd prisskillnaden är upp till var och en. Många gånger är de albumen som de ger ut bra redan i grundutförandet men visst, en del sticker ut.

Det finns en del favoritartister där jag köpt MoFi-utgåvorna men det är i huvudsak pga av fåfänga och lite samlardille; inte pga ljudkvalitet. Ett exempel ä Miles Davis-utgåvorna av hans kvintett inspelade på 60-talet plus hans Bitches Brew, Jack Johnson, Kind of Blue och någon till. Jag har alla sedan tidigare både på vinyl och CD och jag kan inte påstå att MoFi-utgåvorna tillför något annat än ”kul att ha”. Jag har även en del annat som t ex Little Feat, Lynard Skynard, Bob Dylan, Neil Young, Paul Butterfield, Rod Stewart… samma där kul att ha. 

Som vanligt är rösterna delade kring detta. Samma sak mellan original från England vs USA, förstapress eller repress. Det finns de som inte tar i en tysk pressning. För att inte tala om japanska pressar. Där hör du röster om allt från platta och tråkiga till fantastiska och dynamiska.

Det är svårt att generalisera. Jag har bra och dåliga pressningar från olika länder. Min tes är och har varit att köpa det som finns tillgängligt. Vart de är pressade lägger jag mindre vikt vid. Däremot kollar jag skicket. 

Om man är ute efter att investera och bygga upp ekonomiska värden i sin skivsamling då blir det en annan sak. Då blir det viktigt med detaljerna. För samlaren av ekonomiska värden finns det inte så stark koppling till ljudkvalitet. Där handlar det om att få tag i rara exemplar där t ex ett tryckfel eller en utbytt bild kan skapa, i mitt tycke, fjantiga prisbilder.

Om man trots allt vill bygga upp lite audiofilutgåvor så är mitt tips att köpa dem när de släpps; 2-3 år senare kan de kosta 2-5 gånger mer (lite beroende på vilken artist och album). Det är också en myt att allt är bättre på vinyl. Så är det definitivt inte i min bok och på den musik jag sätter högst. Köpa originalfiler i 24/96 av nyinspelad musik kostar inte mycket mer än ca 100:-. Som CD runt 200:- och som LP (std-pressning) allt oftare 4-500:- 

Är det värt skillnaderna? Ibland, säger jag men oftast inte.

Kloka ord från @Bebop gällande detta. 

Jag är ju lite samlare och har historiskt sett gärna köpt original första press - helst USA. Numera köper jag den utgåvan som finns tillgänglig när det gäller ny musik.

Lite generellt (inte alltid sant dock):

- Undvik färgad vinyl

- Är det väldigt billigt så är det antagligen inte den bästa källan, typ DOL eller Waxtime etc

- Kolla discogs, där finns det ofta kommentar om olika pressningar

Vilken musik tänker du köpa på LP?

Vill man försvara audiofilutgåvorna så tycker jag mig uppleva att vinylens ytbrus är mycket lägre än på dessa jämfört med "standardutgåvor".

Kvaliten på vinylmassan är inte att förglömma men kostar som sagt var antagligen lite x-tra

T.e.x Blue Note's återutgåvor som kallas Tone Poet är jag mycket nöjd med men då vill det också till att man uppskattar jazz såklart.

Håll dig borta från s.k splattervinyl, flerfärgade, många av de jag har låter rent förskräckligt dåligt med mycket brus, knaster och popande orenheter trots att de är nya.

Blir du osäker på en viss enskid pressning/album så ställ frågan på forumet så får du säkert bra svar.

Lindome nämner ju Discogs, också bra källa till information och omdömen

Tack pöjkar 🥰 Jag har en bred smak så det blir många genrer. Blues och Jazz är nog ändå huvudtemat. 

Soul, country, singer & songwriter slinker med det oxå. Är Ginza och cd-on ok att handla nytt från? 

Ginza funkar utmärkt med reservation, åtminstone för audiphiljazz från Blue Note på Tone Poet. Det kan 2-3 månader innan de får in dem. Rekordet är 1,5 år för en Horace Silver. Till slut köpte jag den från JPC i Tyskland. Kom på en vecka.

CD-ON vet jag inte idag men de har inte alltid varit så lätta att ”tas med”. 

Mina tips för nyinköp är

16 minutes ago, plind said:

Är Ginza och cd-on ok att handla nytt från? 

Säkert ok - men du har ju ändå ganska när till Bengans Peter. Mycket roligare att kunna botanisera och få med sig en påse plattor hem.

HHV i Tyskland kan jag även rekommendera.

Kolla även de lokala nasarna i Göteborg.

- Skivhallen i Majorna

- Linné Skivbörs

1 hour ago, plind said:

Var köper man bäst och smidigast?

Vill du vara lite Wild n' crazy kan du kolla Tradera. Alltid en chansning att köpa begagnat, men jag hittade en säljare som angav skick på skiva och omslag. De visade sig stämma mycket bra och priserna var extremt humana jämfört med vad man vant sig vid. Hittade några nostalgikickar från barndomen med Batman-soundtracket av Prince och Sha-Booms R.O.C.K. plus några andra och de såg knappt spelade ut. Men som jag skrev, alltid en chansning. 

24 minutes ago, plind said:

Är Ginza och cd-on ok att handla nytt från?

Om jag kommer ihåg rätt har alla skivor jag handlat från Cdon de senaste åren gått genom Bengans. Tror att Bengans är lite dyrare i butik än på nätet, men man slipper ju frakt om man ändå är där och som @lindome skriver är det ju något helt annat att gå omkring därinne jämfört med att vänta på att sidorna ska ladda på en skärm.

Om man köper över nätet så har det mesta nämnts i tidigare inlägg, men jag skulle vilja slå ett slag för begagnade vinyler hos https://recordmania.se

en liten butik i Stockholm men större på nätet. Själv prenumererar jag på deras veckomail på fredagar där de släpper olika genre soul, jazz, rock osv......omväxlande. Bra kvalitetsgradering och packning.

Enda abret är att skivorna bokas för snabbt, men man kan också lägga in önskelistor och bevakning.

Själv brukar jag hämta för att slippa frakten.

Sedan om man besöker Stockholm så är klustret runt St:Eriksplan alltid roligt att besöka. Nostalgipalatset, Andra Jazz, Runt Runt, Record Hunter mfl.mfl.

Calm

2 hours ago, lindome said:

HHV i Tyskland kan jag även rekommendera.

Utmärkta, har dessutom både nytt och beggat!

2 hours ago, Bebop said:

Bengans i Sverige

Kompletterar med ginza.se (ofta lite billigare än Bengan).

Men, jag lutar mer och mer åt att hellre kika på discogs.com och köpa de utgåvor du vill ha. Det KAN vara besvärligt om säljarna är oerfarna eller graderar konstigt, men är det nåt man fruktar mer än en förlorad inkomst, så är det ett dåligt omdöme. Kontentan är att jag oftare blivit positivt överraskad, än besviken. Köp VG+ och finare, så bör du bli nöjd!

22 minutes ago, AlfaGTV said:

Men, jag lutar mer och mer åt att hellre kika på discogs.com

Jag har köpt en hel del där men jag håller mig inom EU och helst de säljare som har butiker. Det finns för många skitstövlar, rent ut sagt, som säljer. Jag betalar hellre lite mer från ”säkra” källor. Jag har för dålig erfarenhet från t ex USA och Sydamerika. Japan har funkat bra också.

Ginza är nog där jag köpt flest skivor i mitt liv. Jag började handla där redan 1975 när vinylen kostade 32:-. Men idag är det inte alls som då. I vart fall inte med jazzen och i synnerhet inte album från t ex Tone Poet. Mofi tror jag inte de har alls. Den mesta nypressad jazz de säljer har de inte hemma. Den beställs och det är tyvärr alldeles för ofta leveranser uteblir eller dröjer månader. Om de inte har albumen på lager så köper jag inte där. Jag har tröttnat. 

Där jag bor finns inga skivaffärer. Jag har ca 12-14 mil till närmsta i Lund eller Malmö med någorlunda sortering. Det finns ett par mindre inom 4-6 mil och de har hygglig men smalt innehåll. Jag skulle vara jäkligt nöjd med att ha butiker som Bengan eller secondhandutbudet i både Göteborg, Malmö och Stockholm på hemmaplan. Men så är det inte, dessvärre. Det blir nätet som gäller för mig.

Förr handlade jag mycket från USA men med en köpkurs på 11,27 (idag) och näst intill fördubblade frakter, 5% tull och moms på hela summan har det blivit en riktigt dålig affär.

On 2024-02-16 at 20:51, AlfaGTV said:

Två goda val! Du får gärna berätta om DS är en trevlig vinylpress? (Den andra har jag ju!)

DS-plattan är väl inget mästerverk ljudmässigt. Pga.att det är en samlingsskiva så är det lite olika sound på låtarna. Vet inte om den är remastrad eller om den låter som originalen. Har bara Love over Gold sedan tidigare och Private investigation låter nog ganska lika på de två.

Den andra skivan med Cohentolkningar tycker jag låter trevligare!

I lördags fick jag hem en skiva jag hade beställt på amazon.se en vinyl med Fourplay Between the Sheets 2Lp.Den var utgiven av ett HongKong företag evo-sound.180gr.pressning.Nummer 1178 av 1500 gjorda.Mycket fin pressning,låter mycket bra.Med en extra låt Tokyo Rain av Lee Ritenour den finns även med på Japanutgåvan av cd:n.