Jump to content

Recommended Posts

Posted

♦️En Säkringsfråga...

Här i Sverige har vi 240V i vägguttagen.

Jag har Synergistic Research Purple Fuse säkringar 2A till 6.3A 250V i mina apparater.

En vän har köpt Synergistic Research Master Fuse 6.3A 500V...

Varför är den på 500V,.det finns väl inget land i världen som har 500V i vägguttaget.

Kan det vara en fördel att ha 500V som säkring då elen "släpper igenom" lättare då 😎.

SAMT,.finns det någon risk att använda en 500V säkring då det bara är 240V i vägguttaget.

Min vän tänkte ha denna Master Fuse på 6,3A 500V i sin InnuOs-streamer.

Posted

Om den InnuOS streamern har en förväntad max effektförbrukning på runt 3150VA är det en jättebra idé. Om inte, föreslår jag att han anpassar säkringen till apparatens förväntade effekt. Tillverkare brukar vara rätt duktiga på att anpassa säkringsvärdet till dess syfte, och det går rätt lätt att utläsa detta från befintlig säkring.

Men att välja en "större" säkring för att jaga ljudkvalitet tycker jag låter som en dålig idé, som dessutom utgör en brand- och säkerhetsrisk.

IMG_1710.jpeg

Posted

39 minutes ago, AlfaGTV said:

Men att välja en "större" säkring för att jaga ljudkvalitet tycker jag låter som en dålig idé,

Jag skrev fel på nattkröken,.han ska ha den i ett Audio Research ref 6 SE försteg. 

Han har fått tipset av någon "hifiguru" som han påstår,.jag är mycket tveksam,därav tråden.

Allt det du skriver begriper jag,.men frågan är...

Varför tillverkas överhuvudtaget en "apparatsäkring" på 500V av Synergistic Research.?

Angående soundquality,.en hifivän gjorde för många år sedan en "rolig" test.

Han blyfyllde en säkringskopp för de gamla porslinssäkringarna på ngt sätt och testade snabbt en stund.

Det var flera som satt med spänd förväntan för att få höra eventuellt resultat.

Han hade givetvis separat lina mm till musiksystemet.

Alla var överens om att skillnaden till det bättre i soundqualityn var dramatiskt stor,.det bästa dom överhuvudtaget hört.

Men denna "specialoperation" (för att citera Putin) satt bara i en timme.

Posted
3 hours ago, Peder said:

Varför tillverkas överhuvudtaget en "apparatsäkring" på 500V av Synergistic Research.?

Det är ju en "märkspänning", den skall inte orsaka överslag om spänningen över komponenten inte överstiger 500V.

Men det är ganska irrelevant, för om du har spänning i den dimensionen över säkringen, då har den redan blåst.

Oavsett, 6.5A är i runda slängar 1.5KW även vid 230V, och det hoppas jag inte är i närheten av vad ett Audio Research REF 6 kan tänkas konsumera. Kort sagt, man utsätter sig själv och omgivningen för fara genom att överdimensionera säkringen.

Jag lämnar avsiktligt diskussionen om det påverkar ljudmässigt utanför mitt svar, för jag anser det vara sekundärt i det här fallet. Inte att jag inte tycker det påverkar, utan för att eventuell påverkan är oväsentlig i förhållande till riskerna.

Jag kan däremot ställa mig bakom att ta ur säkringen/-arna ur apparaten, rengöra med elektronikrengöring och sedan återmontera dem. Det, utgör ingen nämnvärd risk* och kommer troligen påverka ljudet ungefär lika mycket som en SR-ommärkt industrisäkring. 

*Om du inte känner att du har centralmonterade tummar i båda händerna, då låter du bli!

Posted
3 hours ago, AlfaGTV said:

Det är ju en "märkspänning", den skall inte orsaka överslag om spänningen över komponenten inte överstiger 500V.

Men det är ganska irrelevant, för om du har spänning i den dimensionen över säkringen, då har den redan blåst.

Oavsett, 6.5A är i runda slängar 1.5KW även vid 230V, och det hoppas jag inte är i närheten av vad ett Audio Research REF 6 kan tänkas konsumera. Kort sagt, man utsätter sig själv och omgivningen för fara genom att överdimensionera säkringen.

Jag lämnar avsiktligt diskussionen om det påverkar ljudmässigt utanför mitt svar, för jag anser det vara sekundärt i det här fallet. Inte att jag inte tycker det påverkar, utan för att eventuell påverkan är oväsentlig i förhållande till riskerna.

Jag kan däremot ställa mig bakom att ta ur säkringen/-arna ur apparaten, rengöra med elektronikrengöring och sedan återmontera dem. Det, utgör ingen nämnvärd risk* och kommer troligen påverka ljudet ungefär lika mycket som en SR-ommärkt industrisäkring. 

*Om du inte känner att du har centralmonterade tummar i båda händerna, då låter du bli!

Nej men vad kul att få reda på av en i ämnet väl insatt att SR säkringar är ommärkta industrisäkringar. Måste säga att den ommärkningen är en av de största förbättringarna per krona jag har gjort i alla mina apparater. Fick du ingen förbättring, för naturligtvis har du väl testat?

Posted
52 minutes ago, Ladadar said:

Nej men vad kul att få reda på av en i ämnet väl insatt att SR säkringar är ommärkta industrisäkringar. Måste säga att den ommärkningen är en av de största förbättringarna per krona jag har gjort i alla mina apparater. Fick du ingen förbättring, för naturligtvis har du väl testat?

Hej 😃...

Du sa,.och skrev det jag inte orkade kommentera,vissa saker orkar man inte lägga energi på 😉.

• Lyssna fram rätt riktning på     

originalsäkringen,.Stor skillnad.

Detta blev känt i början av 90-

talet.

• Byta till Synergistic Research

säkring,.Ännu Större Skillnad.

(Obs: har bara lyssnat på Pulse

och Master nivån).

QSA har också bra säkringar,.har

lyssnat på dessa men ej jämfört.

Förslagsvis börjar man med säkrings-optimeringen i signalkällan (vända och/eller byta),.och går vidare i signalens färd i riktning mot högtalaren/hörluren.

OBS: Ju bättre din installation,.optimering är av ditt

musiksystem desto större positivt skillnad hör du.

@Ladadar ,.jag fick rådet av en SR-återförsäljare att ha ett ngt högre ampere-värde på Synergistic Research säkringar.

Han skrev nedan...

-------------------------

Viktigt att tänka på att man kan behöva speca upp värdet när man kör SR.

Farad var tvungna att speca upp från 500mA till först 630mA, men det slutade på 800mA.

-------------------------

Posted
2 hours ago, Ladadar said:

Ursäkta, men jag upplever att du håller en väldigt tråkig ton. Absolut att folk ibland är av olika uppfattning på Euphonia, men det är sällan jag läser spydiga eller nedvärderande kommentarer mellan forumets medlemmar.

Jag gillar ett citat från TV-serien Ted Lasso, som jag tycker stämmer bra med den generella tonen här på forumet:

”Var nyfiken, inte dömande.”

Om någon eller alla SR-säkringar skulle vara pimpade industrisäkringar vore det intressant att veta och kanske något att testa för de som kommit till nivån att kunna sätta in SR Purple på alla tillämpbara platser.

För @AlfaGTV, du menade väl ommärkt och inte omärkt? Det extra m:et gör stor skillnad för hur jag läser meningen och jag tänker att det inte bara är jag som har en mobil som gärna vill hjälpa till med ord när man skriver.

På ämnet så har jag testat att byta säkringar i min förstärkare (fyra stycken QSA Black) och i min dac (en HiFi-Tuning Supreme Silver). Jag upplever att det gjorde ljudet bättre, men att det tog ett litet tag innan de spelat in sig.

Något som gjorde skillnad direkt var den smältpropp jag köpte från Svalander och satte på fasen som matar den dedikerade linan till hifi-rummet.

Posted

Jag rekommenderar läsning av en artikel som finns i artikelarkivet.

Det smutsiga nätet - av Peo

Där förklaras på ett väldigt bra sätt hur nätspänning (och ström!) kan ge en påverkan på apparater. Även säkringar berörs men då är det säkringar på nätet men principen torde vara densamma för apparatsäkringar. Bra kontakt och låg resistans vill man ha men det är också viktigt att den kan fungera som en säkring och brinna av om det behövs.

Posted
3 hours ago, Ladadar said:

naturligtvis har du väl testat?

Självklart, men jag kunde inte identifiera någon tydlig skillnad mot att återmontera originalsäkringen efter rengöring.

Provade du det själv?

2 hours ago, Ivery said:

du menade väl ommärkt

Ja, det förutsätter jag.

Men om vi bortser från att vissa tycker det är en toppenprodukt som gör massor och vissa tycker det är oväsentliga skillnader,  så är det intressant att klura över ansvaret, om en brand eller annan olycka skulle inträffa. Vem står för detta? Den som byter säkringen, tillverkaren eller apparattillverkaren?

Posted

Ja, min elektriker brukar säga att man behöver rätt grejer, beprövade prylar. Säkringar är ju en elsäkerhetsdetalj så det är nog bäst att hålla sig till kända fabrikat.

Posted
2 hours ago, AlfaGTV said:

Självklart, men jag kunde inte identifiera någon tydlig skillnad mot att återmontera originalsäkringen efter rengöring.

Provade du det själv?

Ja, det förutsätter jag.

Men om vi bortser från att vissa tycker det är en toppenprodukt som gör massor och vissa tycker det är oväsentliga skillnader,  så är det intressant att klura över ansvaret, om en brand eller annan olycka skulle inträffa. Vem står för detta? Den som byter säkringen, tillverkaren eller apparattillverkaren?

Grattis! Då fick du väl pengarna tillbaka? Köper mina från Kemp Elektronikshop i Holland som har "30 Day money-back guarantee", så tycker man som du att man inte hör/upplever någon förbättring har man inget att förlora vid ett test.

Har själv använt SR säkringar i hela anläggningen sedan deras orangea kom och har nu SR-Purple i med enligt apparattillverkaren rätt märkström i alla apparater och kan inte överhuvudtaget tänka mig att gå tillbaka till originalsäkringar. Jodå, har provat att sätta tillbaka originalsäkring efter ett par hundra timmar med ett otvivelaktigt resultat i SRs favör och ja, alla mina säkringar, säkringshållare, (kontakter, rörstift mm.) är väl rengjorda då och då och vid utbyte med Deoxit rengöringsvätska. 

Angående att det bara skulle vara ommärkta industrisäkringar tror jag är lite väl magstarkt att påstå med tanke på vad SR påstår sig i marknadsföringen att göra med säkringen. Ska sägas att jag inte har eller har provat någon annan SR produkt i min anläggning så ingen SR fanboy.

Posted

Jag gratulerar tebaka! Till att du hittat välljud i dessa säkringar alltså! 😀

Och nej, jag har inte returnerat min SR Orange, den sitter (enligt anvisning) i min Auralic Vega G2.1 😊 Men den har åkt ur och i ett par ggr och jag kan inte med säkerhet hävda att jag hör skillnad.

Varför jag bl.a. påstår att det är ommärkta säkringar från kända leverantörer är att SR hävdar att deras säkringar är UL- märkta men Synergistic finns inte som tillverkare med certifiering i det amerikanska kvalitetsorganets databas (publikt tillgänglig).

Det säger ju inget om vad SR gör med dessa såklart, men jag tvivlar att det motiverar priset, för mig.

Posted

🔷 Det är minst sagt vissa

magstarka anklagelser här i

min tråd mot en tillverkare...

MEN,.jag låter de stå oemotsagda då de saknar relevans,och i mina ögon framstår som rent löjliga anklagelser utan belägg.

Däremot delar jag alla upplevelser som @Ladadar beskriver angående Synergistic Research Purple Fuse,.och även Master Fuse som jag lyssnat på.

Vi är en ganska stor grupp som har testat och utvärderat hifipryttlar tillsammans i decennier från början av 90-talet...

OCH,.alla hör skillnad på att vända riktningen på en original-säkring för bästa soundquality..!!

Att vända säkringen för bästa soundquality är välkänt sedan början på 90-talet,.som jag skrev tidigare.

▪️Den som ska ha äran för denna   

upptäckt är Karl Ehrenholm på

High Fidelity i Stockholm.

En upptäckt som via Kalles förtjänst införlivades som rutin på Linns fabrik i Glasgow.

SAMT,.alla i vår grupp hör skillnad på en Synergistic Research's Purple Fuse vs en originalsäkring,då båda har rätt riktning för bästa soundquality.

En anledning till att inte skillnader hörs brukar oftast vara att någonting haltar i ens installation,. optimering av musiksystemet.

Med ett riktigt optimerat system så har jag aldrig varit med om att någon inte hört skillnad.

(Här vill jag lyfta fram det förkastliga i att stacka apparater som jag ser på en hel del bilder,.vilket verkligen förvånar mig.)

Det gäller både riktningen på...

• Säkringar

• Ethernetkablar

• USB-kablar,.USB-C till USB-C

..etc etc etc.

▪️En vän till mig som kör med Micke Bladelius tyngsta monoblock och lågnivå-elektronik,.har fått OK av Micke att ha 6.3A 250V Synergistic Research-säkringar i lågnivå-produkterna.

♦️Han skrev bla nedan till mig för   

en stund sedan:

------------------------------

Dessa SR-säkringar prövades i Polen hos två killar som har flera miljoners anläggningar.

De prövades också hos två andra killar och hos mig. Det blev betydligt bättre ljud, musikalitet och dynamik.

Jag var tvungen att sänka ljudnivå med 3-4 dB.

Det är inte fusk. Inte inbillning heller.

-------------------------------

Angående Polen,.så är min vän en polsk läkare med många high-end vänner i Polen,men bor i min hemstad.

I övrigt: Det som tas upp i tråden om rengöring etc,.det är ju vanligt system-underhåll som bör göras kontinuerligt.

OCH,.självklart hör man en skillnad efter en sådan genomgång.

Settle-time bör man också tänka på.

Visst kan man lyssna direkt efter ett byte av kabel,.säkring etc,men redan efter en timme hör man en ytterligare förändring/förbättring.

Först nästa dag brukar det ha "satt sig" så man kan börja utvärdera seriöst vad den nya tillsatta produkten presterar i systemet.

Vem har sagt att denna hobby är enkel 😁...

Over and out.

Posted
5 hours ago, AlfaGTV said:
8 hours ago, Ladadar said:

naturligtvis har du väl testat?

🔷 Kort fråga:

Hade du lyssnat fram riktningen för bästa soundquality på båda säkringarna innan jämförelsen..?

OCH,.satte du tillbaka båda säkringarna i den riktningen efter varje lyssningsjämförelse..?

Posted
1 hour ago, Peder said:

🔷 Det är minst sagt vissa

magstarka anklagelser här i

min tråd mot en tillverkare...

MEN,.jag låter de stå oemotsagda då de saknar relevans,och i mina ögon framstår som rent löjliga anklagelser utan belägg.

Jag förstår verkligen inte vad du menar med ”magstarka anklagelser” och ”löjliga anklagelser utan belägg”?

Menar du att om anklagelserna (vilka de nu är) vore begrundade skulle tillverkaren vara skyldig till ett brott för att deras produkt inte är bättre än originalsäkringen?

Posted
1 hour ago, calle_jr said:

Jag förstår verkligen inte

"och kommer troligen påverka ljudet ungefär lika mycket som en SR-ommärkt industrisäkring."

▪️Ovan har du vad jag syftar på.

Att anklaga Synergistic Research för att sysselsätta sig med att ommärka industrisäkringar,.och sälja dom för dyra pengar i eget namn är i mina och mina vänners ögon rätt magstarkt.

Flera av mina vänner som inte är med på forumet men läser har också reagerat,.bla två distributörer.

Du må eventuellt ha en annan uppfattning,.men jag/vi har rätt till vår.

Och som jag skrivit tidigare,.skillnaden mot en rättvänd originalsäkring vs en Synergistic Research's Purple Fuse är rätt dramatisk i ett välinstallerat system.

Installerade en sådan i min streamer för två dagar sedan (den var inspelad),.och ikväll hade den satt sig rejält (settle-time).

Jag hörde toner och dynamik i mina referenslåtar jag inte hört förut,.ordet "haksläpp" låg nära till hands.

Samtidigt har min tidigare nämnda polske vän läst min tråd här,.och efter en musikstund på ngr timmar inatt skickade han nedan uppdatering runt 02.00.

======================

Jag har lyssnat i ett par timmar på musik och jag är säker: Säkringarna är suveräna. Det är bättre rumsinformation, större panorama, renare ljud, bättre placering av olika instrument, bättre dynamik, bättre separation. Dessutom har de vacker klang. Skillnaden är inte dramatisk jämfört med Purple Fuse men tydliga. Master Fuse är dyra men i mina öron är de värda varje krona som man betalar.

======================

Kan bara hålla med min vän efter min ovan beskrivna upplevelse ikväll.

Hör man inte skillnaden i mitt eller min väns system,.ja då måste man vara hörselskadad 😉😊.

Nu är det gonatt ngr timmar.

Posted
3 hours ago, Peder said:

Att anklaga Synergistic Research för att sysselsätta sig med att ommärka industrisäkringar,.och sälja dom för dyra pengar i eget namn är i mina och mina vänners ögon rätt magstarkt.

Ok.

Jag kan inte uttala mig om hur SR gör sina säkringar, vi kan ju fråga dem, men AlfaGTV ger en förklaring till vad han grundar sitt uttalande på. Det var tydligt för mig att det var en uppfattning, liksom det finns andra uppfattningar.

Jag tycker att du tar till väldigt kraftfulla uttryck själv men svartmålar i oproportionerlig grad uttalanden från andra.

Posted

Vad trevligt att du (och alla de vars talan du för) upplever stora ljudförbättringar, och jag är inte ironisk eller cynisk. Jag menar det. 😊

Vi behöver inte vara ense om orsakerna till denna behållning, du får behållning av att vända på säkringar, jag får motsvarande genom att hålla efter VTA, Azimuth och Zenith på mina skivspelare. 

Och jag må ha selektiv hörsel, men jag hör förvånansvärt bra för att vara över 50 och besökt ett antal konserter, det sa iaf doktorn senast! 🤭

Men, av ren nyfikenhet beställde jag precis ett par dussin keramiska industrisäkringar från Elfa, från olika tillverkare. Det kan ju bli en intressant övning att utsätta några medlyssnare för iaf. Och jo, det blev dyrt, ca 50% av priset utgjordes av frakt och moms.

Posted
4 hours ago, Peder said:

Du må eventuellt ha en annan uppfattning,.men jag/vi har rätt till vår.

Bra, detta är grunden för vettiga diskussioner. :thumbsup:

Säkringar har viss påverkan och jag har letat en del i datablad från de vanliga säkringsleverantörerna när företaget jag jobbade på behövde lite speciella egenskaper i en säkring. Att de kan leverera säkringar med speciella egenskaper till audiofil-bolag verkar rimligt.

Littelfuse har en hel del säkringar och den intresserade kan leta i databladen efter sökta egenskaper.

https://www.littelfuse.com/products/fuses/cartridge-fuses/5x20mm-fuses.aspx

Här är ett exempel på en säkring som kanske kan vara lämplig/bra i HiFi-utrustning.

https://www.littelfuse.com/products/fuses/cartridge-fuses/5x20mm-fuses/285.aspx

• 3 months later...
Posted
On 2024-02-13 at 07:48, AlfaGTV said:

😊

Vi behöver inte vara ense om orsakerna till denna behållning, du får behållning av att vända på säkringar,

Hej igen 🙂...

Jag får ingalunda någon speciell "behållning" av att vända på säkringar.

DÄREMOT,.får jag en mycket stor behållning av att installera och optimera ett musiksystem till att prestera 100% musikaliskt optimalt.

OCH,.däri ingår självklart att säkerställa att säkringen i respektive apparat är rättvänd för bästa soundquality (hörs tydligt).

Även så kallade "hifi-säkringar" har en bästa riktning,.dvs är riktnings-bestämda.

Har sedan vi pratade sist på skoj skaffat en inspelad SR Orange Fuse,.en sådan som du har och inte hörde någon skillnad på vs originalsäkringen.

Installerade den i min Pura Ammonite hifi-switch,.och whaoo, jag och min erfarna hifi-vän hörde skillnad direkt.

Vände den också för att säkerställa bästa riktning för bästa soundquality,.det var inga som helst problem att höra skillnaden vilken som var bästa riktning för bästa soundquality.

Både jag och min närvarande vän kunde inte förstå,.hur du kunde undgå att höra skillnaden.

Efter detta har jag sålt min SR Orange Fuse och skaffat en Master Fuse till streamern.

I resten av musiksystemet har jag den näst bästa,.SR Purple Fuse och en Pink Fuse.

Synergistic Research Pink Fuse kommer att ersätta Purple Fuse som näst bästa säkring under hösten.

Nedan "referat" skrev jag till min vän Andrzej som har SR Master Fuse i hela sitt system,.och "lurat" mig till att skaffa en Master Fuse 😁.

------------------------------------

Hej 😃...

Bytte i lördags vid 13-snåret då min Synergistic Research Master Fuse hade uppnått 300 timmars burn-in.

OCH,.samma natt mot söndag mellan 23.00 och 01.00 satt jag med tappad haka,.likaså på söndag mellan 12.00 och 13.00 då jag ville verifiera gårdagskvällens lyssning.

Första 30 minuterna på lördagskvällen lät det så där,.men sedan blev det bättre och bättre.

Det är märkligt att bara för att man byter säkringar som suttit i aktiva,.i olika apparater så behövs "settle-time" igen...

Precis som annat kablage mm.

Det är svårt att beskriva detta.

Då jag drog separat el första gången till musik-systemet 1986,.

och alla gånger efter det..tror tusan detta är bättre,om än det inte går att jämföra.

Det är en klarhet,.dynamik och attack mm som är häpnadsväckande engagerande.

Pianot på Sonny Rollins Saxophone Collossus skivan har en attack och direkthet som bara känns,.YES,så här låter ett piano (i stort sett).

SR Master flyttades som du vet från min Sean Jacobs DC3 linear powersupply till InnuOs streamern,.

och SR Purple Fuse från InnuOs streamern till Sean Jacobs DC3 LPS.

Det spelade som sagt musikaliskt och med en otroligt dynamik.

🔷 Du sa tidigare Andrzej...

"Det kommer bli en superrenhet, väldigt fin klang, som jag kan jämföra med silverklockor tillverkade av bästa silvret eller kristallklockor utan skärande bitoner. Allt blir supermusikaliskt."

Du sa också...

"Skillnad med en inspelad Master är Stor gentemot en oinspelad. Inspelad är renare. Bättre rumsinformation, bättre ordning mellan instrumenten, bättre röster, mera musikalitet.

Och mycket bättre dynamik förstås."

Ovan kan jag bara bekräfta Andrzej,.det spelar lyriskt bra just nu.

Synergin är 100-procentig ❤️.

Det musikaliska flödet är också precis som det ska vara...

För detta Andrzej,.som denna lilla säkring bidrar med,på lördagkväll och söndag, och efter det är svårt att förstå.

Jag var tveksam om denna mycket dyrare Master kunde förändra så mycket musikaliskt,.jag tvivlar inte längre 😃...

Hör av dig när du kommer hem...

------------------------------------

Så jag vidhåller min tidigare skrivning AlfaGTV,.skillnaden finns där definitivt.

Hör man inte skillnaden bör man utröna varför...

Du skrev också...

On 2024-02-13 at 07:48, AlfaGTV said:

Men, av ren nyfikenhet beställde jag precis ett par dussin keramiska industrisäkringar från Elfa, från olika tillverkare. Det kan ju bli en intressant övning att utsätta några medlyssnare för iaf.

Detta begriper jag då rakt inte 😳.

Om du inte hör skillnaden på att vända en orginalsäkring rätt för bästa soundquality (hörs tydligt).

OCH,.inte hör skillnad på en Synergistic Research Orange Fuse.

Den senare hördes en mycket tydlig skillnad på i soundquality,.vs original säkringen i min Pura Ammonite hifi-switch...

Vad hoppas du då uppnå med dessa "industrisäkringar från Elfa"..??

I övrigt,.trevlig lördagskväll...

PS: Nedan en bild på den SR

Orange Fuse jag provade 

i min Pura Ammonite hifi-

switch där skillnaden var

tydlig.

DSC_0434~3.JPG

• Peder changed the title to TRÅDEN ÄR AVSLUTAD..!!