juha Posted February 5, 2024 Posted February 5, 2024 Njöt av denna platta ikväll. Tycker den är rent fantastisk och rogivande. När låten Nobody Knows the Trouble I’ve Seen tog slut för andra gången så kom jag på att nog hade man den på högupplöst! Versions i Roon gav mig rätt och var beredd på ett litet snäpp till. Blev rakt av förvånad att höra Saxofonen bytte hgt. Den är ju väldigt djup i sin inspelning och det tar sig långt bort bakåt i ljudbilden samt brett. Men själva dynamikburstarna byter klockrent sida. Hur är det möjligt? I QB kommer den till höger och med fil från vänster🤨 Kan det ens bli såhär? AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted February 5, 2024 Posted February 5, 2024 Det kanske är lite skumt, men vissa DACar har egenheter för sig när det gäller kanalfördelning. Speciellt om man envisas med t.ex. I2S-anslutningar och sånt! Det händer även att man i DSD-lägen växlar kanalerna i förhållande till om det spelas PCM... juha 1 Quote
juha Posted February 5, 2024 Author Posted February 5, 2024 Just now, AlfaGTV said: Det kanske är lite skumt, men vissa DACar har egenheter för sig när det gäller kanalfördelning. Speciellt om man envisas med t.ex. I2S-anslutningar och sånt! Kör hederlig Usb kabel😅 Sjukt märkligt. Vänt filen bakåfram? 😀 AlfaGTV and Richard 2 Quote
calle_jr Posted February 5, 2024 Posted February 5, 2024 På R2R kan jag inte påstå att saxen byter sida Just now, juha said: Vänt filen bakåfram? AlfaGTV and juha 1 1 Quote
AlfaGTV Posted February 5, 2024 Posted February 5, 2024 Både på min lokala fil (ej high rez) och på Qobuz-versionen så ligger saxen till höger och mycket av efterklangen hörs i vänster kanal. juha 1 Quote
juha Posted February 5, 2024 Author Posted February 5, 2024 1 minute ago, calle_jr said: På R2R kan jag inte påstå att saxen byter sida Men vågar man fråga vilken sida ska det vara? Vilken kan vara som är fel? Känns som att den ska vara åt höger. Quote
juha Posted February 5, 2024 Author Posted February 5, 2024 1 minute ago, AlfaGTV said: Både på min lokala fil (ej high rez) och på Qobuz-versionen så ligger saxen till höger och mycket av efterklangen hörs i vänster kanal. Ja precis som jag trodde. Det ska väl inte ens gå att få den från vänster OM man nu inte skiftar signalkabeln. Quote
juha Posted February 5, 2024 Author Posted February 5, 2024 Såhär går det när man sitter uppe och lyssnar på musik för jämnan. Kanalerna grötar ihop sig. AlfaGTV and calle_jr 1 1 Quote
Bebop Posted February 6, 2024 Posted February 6, 2024 11 hours ago, juha said: Det ska väl inte ens gå att få den från vänster OM man nu inte skiftar signalkabeln. Kan det vara olika masters? Jag spelar mitt ex just nu. En guld-SACD (CD-lagret med HDCD) från amerikanska First Impression Music - FIM SACD 050 (2001). Den har inget tydligt höger/vänster utan snarare ett stort och brett panorama där orgelns olika register sprids något mer åt vänster eller höger. Dompan ligger i mitten med ljudbild ungefär som en liggande oval. Det låter förnämligt. Jag har 5 olika versioner av Kenny Burrell’s Midnight Hour; en vardera på band och vinyl samt 3 olika CD (se nedan). Den till vänster är en ”vanlig” CD, en RVG-utgåva (Rudy van Gelder) från 1999. Den mittersta är en DSD128-utgåva gjord från masterband/-kopia(?) som görs och säljs av High Definition Tape Transfer. Den högra är en rippad SACD (DSD64). Min vinyl har jag fört över på rullband av den enkla anledningen att jag avskyr 45-varvare. Singlar och EP la jag av med på 70-talet. Jag har även en köpt masterbandkopia. Varför alla dessa versioner? Jo, det kommer sig från den tiden när jag ville testa och förstå olika versioner. Jag har några till som jag gjort samma utsvävningar på. Kontentan av dessa är att samtliga utgåvor låter utmärkt och ger full njutning. Bra men olika. Däremot skiljer sig mastringarna men här är det inte fråga om höger eller vänster utan mer mot mitten. I originalmixen ligger instrumenten tydligt höger/vänster men i t ex RVG-utgåvan har man mixat om helt. Bra eller dåligt? Kan diskuteras. Klart är att det är annorlunda. En del hävdar att ett originalkonstverk är helt förstört. Å andra sidan var det ju Rudy van Gelder som även gjorde originalmix/-mastring. juha 1 Quote
octavia rs Posted February 6, 2024 Posted February 6, 2024 Jag har 2 versioner den vanliga 16/44,1 på Qobuz. Och en version på disk (2xHD DSD128 direkt överförd ifrån mastertape). I båda dessa ligger ljudbilden lika, Saxofonen bakom och utanför höger högtalare. juha 1 Quote
conan Posted February 6, 2024 Posted February 6, 2024 Ja, min vinyl på Proprius (7744) lägger orgel i mitten kanske obetydligt vänsterut och Dompy strax till höger, men inte långt från mitten. Det är en rätt stor ljudbild och kanske det sker en del spratt i lyssningsrummet på grund av det. juha 1 Quote
calle_jr Posted February 6, 2024 Posted February 6, 2024 11 hours ago, Bebop said: Den har inget tydligt höger/vänster utan snarare ett stort och brett panorama där orgelns olika register sprids något mer åt vänster eller höger. Dompan ligger i mitten med ljudbild ungefär som en liggande oval. Ja, så gör det på AudioNautes tape också. Om man gör en inspelning av en solist så bör den ligga i mitten. Allt annat är konstigt. Men det kanske är något fnirr som triggas av akustiken i kyrkan. Ska lyssna efter det i närtid. juha 1 Quote
juha Posted February 6, 2024 Author Posted February 6, 2024 13 hours ago, Bebop said: Kan det vara olika masters? Jag spelar mitt ex just nu. En guld-SACD (CD-lagret med HDCD) från amerikanska First Impression Music - FIM SACD 050 (2001). Den har inget tydligt höger/vänster utan snarare ett stort och brett panorama där orgelns olika register sprids något mer åt vänster eller höger. Dompan ligger i mitten med ljudbild ungefär som en liggande oval. Det låter förnämligt. Jag har 5 olika versioner av Kenny Burrell’s Midnight Hour; en vardera på band och vinyl samt 3 olika CD (se nedan). Den till vänster är en ”vanlig” CD, en RVG-utgåva (Rudy van Gelder) från 1999. Den mittersta är en DSD128-utgåva gjord från masterband/-kopia(?) som görs och säljs av High Definition Tape Transfer. Den högra är en rippad SACD (DSD64). Min vinyl har jag fört över på rullband av den enkla anledningen att jag avskyr 45-varvare. Singlar och EP la jag av med på 70-talet. Jag har även en köpt masterbandkopia. Varför alla dessa versioner? Jo, det kommer sig från den tiden när jag ville testa och förstå olika versioner. Jag har några till som jag gjort samma utsvävningar på. Kontentan av dessa är att samtliga utgåvor låter utmärkt och ger full njutning. Bra men olika. Däremot skiljer sig mastringarna men här är det inte fråga om höger eller vänster utan mer mot mitten. I originalmixen ligger instrumenten tydligt höger/vänster men i t ex RVG-utgåvan har man mixat om helt. Bra eller dåligt? Kan diskuteras. Klart är att det är annorlunda. En del hävdar att ett originalkonstverk är helt förstört. Å andra sidan var det ju Rudy van Gelder som även gjorde originalmix/-mastring. Ja mkt intressant. Det jag märkte det på mest var de dynamiska peakarna/burstar eller hur jag nu ska uttrycka mig. Quote
juha Posted February 7, 2024 Author Posted February 7, 2024 Testade igen… Mellan filen, 88.2 khz 24 bit Aiff och Qobuz 44.1 kHz 16 bit skiljer det över 3 meter med saxofonen när den kliver in. Filen är lite annorlunda i början med mellan hgt. Den är 100% felvänd oavsett. Allt ser riktigt ut när jag kikar på albumet i Roon. Förutom att Qobuz albumet är mer info inlagt synligt. Kan inte så mkt om själva tekniken kring det som skickas iväg och tas emot men för mig att det ”checkas” av så allt blir rätt vid uppspelningen? Quote
conan Posted February 7, 2024 Posted February 7, 2024 Så har jag lyssnat lite mer och det låter ungefär så att orgelns högsta oktaver är mer till vänster och mellanoktaver är mer centrerade. Det låter konsistent på hela skivan. Saxen däremot verkar spela runt i hela ljudbilden vilket får mig att tro att Dompan riktar saxen mot höger mik ibland (vänster högtalare) och ibland spelar han mot vänster mik. Känslan är i alla fall att Dompan står ganska centrerat och svänger saxen ganska friskt emellanåt. Kan det stämma? juha 1 Quote
juha Posted February 7, 2024 Author Posted February 7, 2024 8 minutes ago, conan said: Så har jag lyssnat lite mer och det låter ungefär så att orgelns högsta oktaver är mer till vänster och mellanoktaver är mer centrerade. Det låter konsistent på hela skivan. Saxen däremot verkar spela runt i hela ljudbilden vilket får mig att tro att Dompan riktar saxen mot höger mik ibland (vänster högtalare) och ibland spelar han mot vänster mik. Känslan är i alla fall att Dompan står ganska centrerat och svänger saxen ganska friskt emellanåt. Kan det stämma? Vet inte om du spelar just den låten 😊 Har inte brytt mig om de andra låtarna. Tycker det är väldigt enkelt att höra redan innan saxofonen kommer in. Den första minuten hörs de ljusa tonerna åt höger intill högtalaren och bakåt (Qobuz). Själva dynamiksprången som kommer mer direkt från saxofonen dvs mer punktformigt är enklare att höra vart den kommer ifrån. Sen flödar det bakåt och på bredden. Men som sagt lätt att höra här. Sen skiftar det helt sida på filen. Quote
conan Posted February 7, 2024 Posted February 7, 2024 Ja, blir det inverterat så har de nog mixtrat med kanalerna i mixen. På vinylen verkar det skifta en aning mellan låtarna hur mycket han spelar mot vänster eller höger. Det är ju charmigt och blir roligare att lyssna på. juha 1 Quote
juha Posted February 7, 2024 Author Posted February 7, 2024 2 minutes ago, conan said: Ja, blir det inverterat så har de nog mixtrat med kanalerna i mixen. På vinylen verkar det skifta en aning mellan låtarna hur mycket han spelar mot vänster eller höger. Det är ju charmigt och blir roligare att lyssna på. Ja så upplever jag också. Att det skiftar lgenom Albumet dess positioner. Quote
sprudel Posted February 8, 2024 Posted February 8, 2024 Jämförde nu och min upplevelse stämmer med din. På fil har vi saxen till vänster och Qobus till höger. Qobus presenterar orgeln i hela ljudbilden som närmast närmickad med de höga tonerna till vänster och lägre liggande sprider sig åt höger. Helt olika mixningar som sagt. Imponerande album ändå.😊 juha 1 Quote
juha Posted February 8, 2024 Author Posted February 8, 2024 30 minutes ago, sprudel said: Jämförde nu och min upplevelse stämmer med din. På fil har vi saxen till vänster och Qobus till höger. Qobus presenterar orgeln i hela ljudbilden som närmast närmickad med de höga tonerna till vänster och lägre liggande sprider sig åt höger. Helt olika mixningar som sagt. Imponerande album ändå.😊 Tack tack tack!! Slipper söka upp doktorn nu🙏😊 sprudel, conan and K-man 3 Quote
Recommended Posts