Jump to content

TRÅDEN ÄR AVSLUTAD..!!

Peder

Recommended Posts

🔷 Routern,.är bara en av ngr

komponenter i en back-end.

Hur har ni jobbat med/optimerat

eran "back-end" i erat musik-

system.?

Mao,.från streamern och bakåt mot inkommande fiberbox mm i huset.

Bor man i flerbostadshus gäller från "hållet i väggen".

• Här finns det mycket välljud

att optimera för om man går   

systematiskt tillväga 😃.

Lyfte denna fråga på Naims fabriks-forum för ett antal år sedan,.då var det ingen som tänkt på detta trots otroligt många medlemmar där world wide.

En del var faktiskt lite "häcklande" i sina kommentarer...

Lyfte frågan igen där för några månader sedan,.routerns mm betydelse för soundqualityn,NU var tonen en annan

MEN,.av över 600 inlägg så var det tre som hade/höll på att utvärdera om routern kan bidra till ökad soundquality,bland de tre en medlem från detta forum.

▪️En vän har köpt QSA's router   

(här borde bild funnits) nyligen

och säger sig uppleva en

ökning i "musikalisk inlevelse".

Detta gentemot den router som medföljde internet-abonnemanget.

Tänkte vi skulle fånga upp lite ideer i denna tråd om vad ni gjort,.mellan inkommande fiberbox/hålet i väggen och streamern för ökad soundquality.

14 hours ago, Peder said:

Hur har ni jobbat med/optimerat

eran "back-end" i erat musik-

system.?

Fibernod drivs med 5Vdc ifrån HD Plex PSU (utgång med LT3045 regulatorer).

Router Ubiquiti Edge X-SFP (ingen inbyggd wi-fi) drivs med 9Vdc ifrån HD Plex PSU (även denna utgång med LT3045 regulatorer).

Routern har "två" nätverk ett med IP192.x.x.x för hemmet (24 port switch med PoE för att driva externa accesspoints tex.) och ett med 10.x.x.x för stereon, det senare går till en Innuos PhoenixNET switch och därifrån till min Innuos Statement.

Alla nätverkskablar mellan fibernod, router, Innuos PhoenixNET är Tubulus Argentus och ifrån PhoenixNET till Innuos Statement Next-gen har jag en Tubulus Concentus nätverkskabel.

Det är väl i princip vad jag gjort för att optimera så långt det går, testar även nu ett par iFi LAN iSilencer innan routern och PhoenixNET.

Jag tycker detta är,ett svårt område där det famlas efter förbättringar. 

Mitt nuvarande nätverk ser ut på detta sätt:

Fibernod - Router Asus - Adot - fiber - Adot - Huwei Quadrouter (subnätverk enbart för musik) - Nordost QNet - Roon Core, Diretta Bridge, Soulnote Z-3

Asus routern nyligen uppgraderad från en Telia router. Stabilare men ingen tydlig ljudskillnad.

Adot fiberlösning under utvärdering. Testar på lite olika ställen.

Subnätverk med för musik med en billig Huwei Quadrouter. Tror det blev aningen bättre. 

Det som lett till betydande ljudförbättringar är:

- Nordost QNet switchen med QSource LPS. Dyr men lika stor förbättring som en många gånger dyrare streameruppgradering.

- QSource LPS på Huwei routern och Adot.

- Valhalla LAN-kabel

Preliminär slutsats är att strömförsörjningar och nätverkskablar betyder mest. 

Hans

Jag tror inte på ”lager på lager”-tänket. Snarare tvärtom Router - standard CAT5/6 - Switch nära streamern - RJ45-kabel med metallkoppling - bra streamer - bra dac förbunden med hyggliga kablar. 

Att först skaffa en streamer och dac som låter och sedan lägga till ”A” som skall göra det ännu bättre och därefter läggs till ”B” för att förbättre mer och sedan ”C”, ”D”, ”E”… osv. Om man skaffat ”D” och ”E” kanske man kan plocka bort ”B” och ”C”. Vi förblindas lätt av budskap om att lägga till pryl på pryl istället för att se till helheter. 

39 minutes ago, Bebop said:

Jag tror inte på ”lager på lager”-tänket. Snarare tvärtom Router - standard CAT5/6 - Switch nära streamern - RJ45-kabel med metallkoppling - bra streamer - bra dac förbunden med hyggliga kablar. 

Att först skaffa en streamer och dac som låter och sedan lägga till ”A” som skall göra det ännu bättre och därefter läggs till ”B” för att förbättre mer och sedan ”C”, ”D”, ”E”… osv. Om man skaffat ”D” och ”E” kanske man kan plocka bort ”B” och ”C”. Vi förblindas lätt av budskap om att lägga till pryl på pryl istället för att se till helheter. 

Det har varit min inställning sedan jag började intressera mig för hifi. Min erfarenhet angående nätverk och streaming är dock den motsatta, ju fler prylar man stoppar in desto bättre. Jag har fått intrycket att alla dessa prylar fungerar som filter (utan att nödvändigtvis vara det i traditionell mening). Det finns även produkter som bygger på detta; jag tänkar på Paul Pangs väl ansedda Quadswitch som i praktiken är 4 st Cisco switchar seriekopplade i en låda. Boenicke håller också på att utveckla en switch som består av seriekopplade switchar. När man adderar en apparat gäller det också att den inte skadar mer än den hjälper. 

mvh

Hans

Min tanke med en andra router har också varit att separera musiksystemet från resten av husets internettrafik så mycket som möjligt. Med det sagt så var det först när jag försörjde den andra routern med en LPS som jag märkte en signifikant förbättring. Jag skall se om jag kan ta bort den och kanske försörja min Asus med en LPs istället. Det vore skönt att landa i en enklara lösning.

Peder - det vore intressant om du som startat tråden och uppenbarligen testar mycket inom detta område, kan dela med dig av dina erfarenheter.

Hans

19 minutes ago, HansW said:

Det har varit min inställning sedan jag började intressera mig för hifi. Min erfarenhet angående nätverk och streaming är dock den motsatta, ju fler prylar man stoppar in desto bättre.

Delar den uppfattningen och att varje kabel, nätdel o.s.v. från tjänstefördelaren påverkar ljudet liksom skärmning, isolation, jordning.

Man får som vanligt använda öronen för att lyssna vad som blir bättre och sämre:). Sedan är det givetvis upp till var och en om man vill lägga tid på detta, men min uppfattning är också som du skriver ovan att det finns lika mycket att vinna på att optimera nätverket som att t.ex. byta streamer och oftast till en lägre kostnad.

Har en andra router som kopplats från Tele2/Comhems router driven av vad de kallar coax-fiber. Alltid varit misstänksam på ComHem routern då CD låter bättre. En switch innan Melco N1/A2 hjälpte en del.

Nu testar jag internet via mobilt bredband 5G som går till andra routern och sedan switch. Det gav en avsevärd förbättring i ljudkvalitet.

Jag ser mobilmasten från fönstret där routern är placerad och får över 500Mbit via mobilt bredband. 

On 2024-02-07 at 09:37, HansW said:

Peder - det vore intressant om du som startat tråden och uppenbarligen testar mycket inom detta område, kan dela med dig av dina erfarenheter.

Hans

Hej Hans 😃...

Vi möts här i en liknande tråd som på Naims forum.

Det intressanta är att detta verkar vara ett lika outforskat område här som på Naims stora internationella forum.

Jag har långtifrån svaret på trådens ämne,.därav att jag ville lyfta ämnet också här.

Men jag har ju (liksom du) försökt dyka ner i detta "rabbit hole" ett tag.

Jag kan senare definitivt,.försöka berätta lite vad jag/vi hittills provat inom detta område.

Just nu håller jag på att utvärdera riktningen för bästa soundquality,på de säkringar som finns i streamern och vidare mot routern...

Har ni inte gjort det än..Gör Det..!!

• Peder changed the title to TRÅDEN ÄR AVSLUTAD..!!